وبلاگ

توضیح وبلاگ من

موضوع: "بدون موضوع"

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۲-۱۱) استقلال رئیس هیئت مدیره از مدیرعامل – پایان نامه های کارشناسی ارشد

عوامل کلیدی که وجود هیئت مدیره ای اثربخش را ضروری می‌سازد عبارتنداز:

۱)افزایش روز افزون در حجم ادغام و اکتسابات در شرکت‌ها

۲)افزایش دقت عمومی در بررسی گزارشات عادی درپی ‌شکست‌های خبرساز بعضی از شرکت‌های بزرگ.

۳)افزایش توجه و تأکید به حاکمیت شرکتی ‌از طرف‌ سرمایه گذاران سازمانی.

۴)ایفای نقش قابل توجه شرکت‌ها در تمامی جنبه‌های اقتصاد جهانی کخ منجربه توجه بیشتر قانون گذاران ملی بین‌المللی به عملکرد شرکت‌ها در ارتباط با جامعه می‌گردد.

هیئت مدیره نهادی اقتصادی است که به حل مسئله نمایندگی در شرکت‌ها کمک می‌کند.هیئت مدیره در رأس مستقیم کنترل داخلی‚ ‌مسئولیت نهایی کارکرد شرکت را بر عهده دارد و مهمتر اینکه‚ قوانین بازی را برای مدیر عامل تهیه می‌کند(جنسن[۳۳]‚۱۹۹۳).دو وظیفه مهم برای اعضای هیئت مدیره شرکت در نظر دارند‚ اول ارزیابی مدیریت از طرف سهام‌داران(تئوری نمایندگی) و دوم تهیه منابع برای شرکت(تئوری وابستگی منابع)(هیلمن و دالزن[۳۴]‚ ۲۰۰۳). آن ها لازمه تئوری نمایندگی را بررسی ترکیب هیئت مدیره و جدایی مدیرعامل ار اعضای هیئت مدیره می دانند(چکلین و جوهل[۳۵]‚ ۲۰۰۹).

۲-۱۰) درصد اعضای غیرموظف هیئت مدیره

از دیدگاه تئوری نمایندگی، حضور مدیران غیرموظف (غیراجرایی) مستقل در هیئت مدیره شرکت­ها و عملکرد نظارتی آن­ها به عنوان افرادی مستقل، به کاهش تضاد منافع موجود میان سهام‌داران و مدیران شرکت، کمک شایان توجهی می­ کند. مدیران غیرموظف (غیراجرایی) با دیدگاهی حرفه­ای و بی­طرفانه، ‌در مورد تصمیم ­گیری­های مدیران مذکور به قضاوت می­نشینند. بدین ترتیب، هیئت مدیره شرکت با دارا بودن تخصص، استقلال و قدرت قانونی لازم، یک سازوکار بالقوه توانمند شرکت به حساب می ­آید (چارو و همکاران[۳۶]، ۲۰۰۱: ۱). اعضای غیرمؤظف هیئت مدیره از طریق نظارت بر مدیران مؤظف، بر روی تصمیمات آنان نظارت دارند. در نتیجه ترکیب هیئت مدیره می‌تواند بر عملکرد مالی شرکت‌ها اثر بگذارد. در صورتی‌که اکثریت اعضای هیئت مدیره را مدیران مستقل غیرمؤظف تشکیل دهد، هیئت مدیره از کارایی بیشتری برخوردار خواهد بود.

تئوری نمایندگی برای افزایش استقلال هیئت‌مدیره از مدیریت، از این ایده پشتیبانی می‌کند که هیئت‌مدیره می‌بایست در چنبره مدیران بیرونی (غیر اجرایی) باشد. زیرا رفتارهای فرصت‌طلبانه مدیریت باید توسط مدیران غیر اجرایی شرکت تحت کنترل و نظارت باشد. وجود چنین مدیرانی می‌تواند کیفیت تصمیمات مدیریت را تحت تأثیر قرار داده و راهکارهای مناسب که باید توسط مدیریت انجام شود تا عملکرد شرکت بهبود یابد را در اختیار وی قرار می‌دهد (حساس یگانه و همکاران، ۱۳۸۷: ۹۲). همچنین برتری تعدادی مدیران غیرموظف برای ایشان این امکان را فراهم می‌سازد که از موضعی مقتدرانه، مدیریت را وادار به بهبود کیفیت افشا در شرکت نمایند (هانیفا[۳۷] و کوک[۳۸]، ۲۰۰۲).

بر اساس سیستم حاکمیت شرکتی مناسب، وظیفه و نقش اساسی اعضای هیئت‌مدیره این است که بر اعمال مدیریت شرکت نظارت داشته و به سهام‌داران شرکت این تضمین را بدهند که مدیریت در جهت منافع آنان عمل می‌کند (فان و وانگ، ۲۰۰۲ و لاپورتا و همکاران، ۱۹۹۸). در صورتی‌که اعضای هیئت‌مدیره، مدیران اجرایی[۳۹] باشند، آنان کمتر به وظیفه و نقش اصلی‌شان در شرکت به عنوان عضو هیئت‌مدیره، یعنی نظارت بر مدیران اجرایی و کنترل آن‌ ها، می‌پردازند و این نقش اساسی آن‌ ها در شرکت کم‌رنگ می‌شود (لین و مینگ، ۲۰۰۹).

۲-۱۱) استقلال رئیس هیئت مدیره از مدیرعامل

در گزارش کادبری[۴۰] (۱۹۹۲) توصیه شده است که بین اعضای هیئت مدیره، باید توازن قوا وجود داشته باشد تا هیچ­کس قادر به کنترل بی­قید و شرط فرایند تصمیم ­گیری در شرکت نباشد. افزون بر این، تقسیم مسئولیت ­ها در سطح عالی شرکت، باید به روشنی مشخص شده باشد، تا از توازن قوا و حدود اختیارات اعضای هیئت مدیره، اطمینان کافی حاصل شود. در گزارش مذبور قید شده است که اگر سمت­های ریاست هیئت مدیره و مدیریت عامل بر عهده دو شخص مجزا نباشد، آن­گاه یکی از اعضای ارشد هیئت مدیره باید اعلام کند که شخص مستقل کیست. نبود مدیر عامل شرکت در سمت ریاست هیئت مدیره نقش مهمی در اثربخشی عملکرد هیئت مدیره ایفا می­ کند.

وظیفه هیئت‌مدیره تأیید این مطلب است که “آیا مدیران اجرایی شرکت در جهت منافع سهام‌داران عمل می‌کنند یا خیر؟” در صورتی‌که برخی از اعضای هیئت‌مدیره، به ویژه رئیس هیئت‌مدیره، خود در پست‌های مدیریت اجرایی در شرکت همچون مدیرعامل، ایفای وظیفه کنند، استقلال و قدرت نظارت آنان بر مدیران اجرایی کاهش یافته و نمی‌توانند وظیفه اصلی خود را به نحو مطلوب انجام دهند. ‌بنابرین‏ جدایی سمت مدیرعامل از ریاست هیئت‌مدیره یکی از لازمه‌های سیستم کارآمد حاکمیت شرکتی بوده و موجب می‌شود که هیئت‌مدیره بتواند به طور مستقل و به خوبی عملکرد مدیران را مورد ارزیابی و نقد قرار دهند و در نتیجه زمینه را برای بهبود سازوکارهای کنترلی و نظارتی در شرکت فراهم آورد (لاپورتا و همکاران، ۱۹۹۹).

در راستای برقراری سازوکارهای داخلی حاکمیت شرکتی، جدایی نقش رئیس هیئت‌مدیره از مدیرعامل، عاملی اساسی و حیاتی است(لین و مینگ، ۲۰۰۹).و هرچه سازوکارهای حاکمیت شرکتی ضعیف‌تر باشد، امکان ترکیب نقش مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره بیشتر می‌گردد (دیچو[۴۱] و همکاران، ۱۹۹۶ و هدیب و کوک[۴۲]، ۲۰۰۵).

ترکیب این دو نقش با یکدیگر دارای مزایا و معایب خاص خود است. از طرفی، وجود یک شخص در هر دو مقام منجر به آن می‌شود که قدرت و اثرگذاری وی در تصمیمات شرکت مضاعف گردیده و بتواند موجب عملکرد بهتر شرکت شود. از سوی دیگر، آزادی این شخص به علت عدم نظارت بر عملکرد وی توسط رئیس هیئت‌مدیره، موجب می‌شود شفافیت عملکرد وی مورد سوءظن و تردید قرار گرفته و سیستم حاکمیت شرکتی در شرکت تضعیف شود (ایمهاف[۴۳]، ۲۰۰۳، NYSE[44]، ۲۰۰۲ و SEC[45]، ۲۰۰۳).

طرفداران تئوری نمایندگی ضمن تأکید بر تفکیک وظایف رئیس هیئت‌مدیره از مدیرعامل، چنین اظهار می‌کنند که رئیس هیئت‌مدیره می‌بایست در عین عضویت در هیئت‌مدیره در امور اجرایی شرکت مشغول به کار نباشد، تا بتواند کنترل مناسب‌تر و اثربخش‌تری بر برنامه های پرخطر مدیریت عامل داشته باشد. برنامه های پر خطر، برنامه هایی است که موفقیت در اجرای آنان، به نفع مدیریت و سهام‌داران است، اما در صورت شکست در اجرای آن زیان‌های حاصله فقط متوجه سهام‌داران می‌شود (حساس یگانه و همکاران، ۱۳۸۷: ۹۴).

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | ۵٫۱٫۲٫ عوامل تغییر – پایان نامه های کارشناسی ارشد

  1. تغییر سطح نگرش

تغییر در نگرش دشوار است. نگرش با احساسات شکلمی­گیرد و شرطی می­ شود. شیوه احساس فرد ‌در مورد تغییر، نحوه رفتار فرد را تعیین خواهد کرد. نگرش در اوایل دوران کودکی بر اساس محیط اجتماعی شکل ‌می‌گیرد. وقتی افراد عضوی از یک گروه می­شوند، نگرش آن ها تا حد زیادی تحت تأثیر هنجارهای گروه، انتظارات اعضای گروه و قوانین رفتاری که گروه اتخاذ ‌کرده‌است، قرار می­ گیرند.علاوه بر این محیط کار بر نگرش اثر می­ گذارد. با توجه به ماهیت پیچیده موقعیت­ها، تأثیر بر رفتار فردی می ­تواند مثبت یا منفی باشد. اغلب مواقع کنش­ها یا واکنش فردی در اثر تفکر گروه حاصل می­گردد. اغلب اتفاق می ­افتد که کارگران به اعتصاب می­پیوندند تا وحدت گروه یا سازمان را نشان دهند. شاید فرد قادر به توجیه یک رفتار خاص نباشد، اما صرفاً آن رفتار را انجام می­ دهند چون دیگران در آن رفتار خاص شرکت کرده ­اند. انسان قادر نیست احساساتی را که محرک رفتار به شیوه خاصی ‌می‌باشد را توضیح دهد. این احساسات همان‌ طور که دیویسو باسرمن در سال ۱۹۹۳توضیح می­دهد منطقی نیستند، آن ها نه منطقی و نه بی­منطق هستند، بلکه غیر­منطقی­اند، در دوران مدرن، منطق به تنهایی برای اصلاح احساسات کفایت نمی­کند، با این حال، لازم است نگرش فرد به طور مؤثر تغییر کند. این تغییر از طریق تفویض اختیار، توانمندسازی کارکنان در کار خود، لذت بخش­تر و جالب­تر کردن کار با تامین ملزومات کاری کارگران و کارکنان برای انجام کار، ایجاد استقلال در کار و ارائه مدیریت مبتنی بر هدف[۱۷] در سازمان، امکان­ پذیر است. نگرش رهبران همچنین نقش مهمی در تغییر نگرش زیردستان ایفا می­ کند. فرهنگ رهبری مشارکتی راه درازی را طی می­ کند تا تمایل به اطاعت را در کارمندان به دست آورد. باید به خاطر سپرد که این یک فرایند مداوم است و همه اعضا باید برای تغییر نگرش، ناخودآگاه برای بهبود فرهنگ کاری در سازمان تلاش کنند.(Davis& Bauserman, 1993)

  1. تغییر در سطح گروه

در ایجاد تغییرات، گروه انواع نقش­ها را ایفا می­ نماید و به عنوان وسیله­ای برای تغییر، هدف تغییر و عامل تغییر ‌می‌باشد. کارترایت در این خصوص اصول زیر را توسعه داده است( .Cartwright, 1968)

  • گروه به عنوان وسیله­ای برای تغییر

اگر گروه به طور مؤثر به عنوان وسیله­ای برای تغییر استفاده شود، کسانی که تغییر ‌می‌کنند و کسانی که برایتغییر اعمال نفوذ ‌می‌کنند باید احساس تعلق قوی به همان گروه داشته باشند. هر قدر گروه برای اعضایش جذاب­تر باشد، بیشتر می ­تواند بر آن ها اعمال نفوذ نماید. در تلاش برای تغییر نگرش­ها، ارزش­ها یا رفتارها، هر قدر آن ها به احساس و جاذبه گروه مرتبط­تر باشند، گروه بیشتر می ­تواند بر آن ها اعمال نفوذ کند.هر اندازه قدر و منزلت عضوی از گروه در چشم دیگران بالاتر باشد، بیشتر می ­تواند اعمال نفوذ کند. تلاش برای تغییر افراد یا زیر قسمت­ های یک گروه، اگر موفقیت­آمیز باشد، به انحراف آن ها از هنجارهای گروه منتهیمی­شود و گروه با مقاومت سختی مواجه خواهد بود

Cartwright, 1968)).

  • گروه به عنوان هدف تغییر

          • ‌می‌توان برای تغییر، با ایجاد ادراک مشترک در اعضابر گروه فشار قوی وارد کرد، ‌بنابرین‏ منبع فشار برای تغییر در داخل گروه جای دارد.

          • اطلاعات مربوط به نیاز به تغییر برای ایجاد تغییر طرح­ریزی می­شوند و همه افراد مربوطه در گروه باید در تبعات تغییر شریک باشند.

        • تغییرات در یک بخش از گروه بر دیگر بخش­های مرتبط فشار وارد می­ کند که تنها با حذف تغییر یا با تنظیم مجدد در بخش­های مربوطه این فشار کاهش می­یابد.

  1. تغییر گسترده سازمانی

تغییر سازمانی دارای طبیعت مگا است و از سطح پایین شروع می­ شود و ابعاد بسیار عظیمی

به دست ‌می‌آورد. در خدمات دفاعی اگر شخص به سطح بالا ارتقا یابد، یک واکنش زنجیره­ای رو به بالا جهت ارتقاء و جایگزینیحاصله، نقل و انتقالات و غیره وجود دارد. اگر یک سازمان برای تغییر شغل فرد تلاش­کند،احتمال دارد مجموعه نقش او نیز تغییر کند و این به خویشتن­پنداری فرد آسیب می­زند. بدین ترتیب هر اقدامی برای تغییر نیز ممکن است واکنشزنجیره­ای داشته باشد. ‌بنابرین‏ برنامه­ ریزی دقیق برای تغییر ضرورت دارد. آلن مراحل زیر را پیشنهاد می­ کند:

          • توسعه اهداف درست تعریف شده

          • تحلیل سازمان­ های موجود

          • تهیه طرح ایده­آل

          • آزمایش برنامه

          • ایجاد صورت اسامی یکسان

        • غلبه بر مقاومت در مقابل تغییرAllen, 1996)).

در جهان امروز که به سرعت در حال توسعه است، به منابع انسانی فشار وارد می­ شود، در نتیجه باید توجه مقتضی به عمل آید تا اطمینان حاصل شودکه کارکنان از نظر فیزیولوژیکیو روانی آسیب نمی­بینند. برای شناسایی شکاف باید وضعیت دقیق بررسی شود. تغییر، دربرگیرنده­ هزینه­ های سنگینی ‌می‌باشد، پس بهتر است قبل از انجام تغییر کلی، پروژه آزمایشی اجرا گردد.

۵٫۱٫۲٫ عوامل تغییر

عامل­های تغییر عواملی هستند که مسئولیت تغییر در رفتار فردی را بر عهده دارند. سایر تغییرات مانند تغییر در ساختار، راهبرد، فرایند و سیاست سازمانی و … را همیشه ‌می‌توان از طریق مشورت مناسب کارکنان به سازمان وارد کرد به طوری که کارمندان آن ها را می­پذیرند. تغییر در رفتار انسان پدیده پیچیده­ای است که برای رسیدن به تغییر مطلوب ممکن است به چند راهبرد نیاز داشته باشیم کهاین عوامل، عوامل تغییر نام دارند.این عوامل گاهی آغازگر تغییر هستند و گاهاً به عنوان کاتالیزوری برای تغییر محسوبمی­شوند. چهار نوع عامل تغییرشناسایی شده است که عبارتند از :(Tichy, 1983)

  • فشارهای خارجی

محیط خارجی مانند سیاست­های مالی، سیاست­هایدولتی، تغییر تکنولوژی و اجتماعی، در سازمان

تغییر ایجاد ‌می‌کنند. هر چند محیط خارجی باعث ایجاد تغییر و تحول در سازمان می­ شود، اما تغییر

در سازمان عموما توسط خود سازمان به اجرا در می ­آید.

  • تغییرات از سوی مدیریت ارشد

تغییر سازمانی ممکن است از مدیریت بالا سرچشمه بگیرد و به شکل تغییرات ساختاری، راهبردی و یا نهادی درآید که با توجه خاص به کارکنان به نفع سازمان است.

  • توسعه داخلی سازمانی

با توجه به تغییرات شدید محیطی، بررسی ‌مستمر و مداوم اهداف سازمانی امری ضروری به حسابمی­یابد. حوزه­ هایی که ‌می‌توان توسعه سازمانی را در آن انجام داد، طراحی کار، تفویض قدرت، تشکیل تیم، توانمندسازی، استقلال،غنی­سازیشغلی، چرخش شغلی غیره هستند. این ها اقدامات مختلفی هستند که سازمان طی یک دوره از زمان اتخاذ می­ کند. ممکن است طراحی مجدد کار، توسعه تیم یا اتخاذ اقدامات مختلف، برای مدیریت کیفیت جامع باشد. این اقدامات با رضایت کارکنان مختلف شروع و منجر به اصلاح رفتار می­گردند.

مقاله های علمی- دانشگاهی – فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها – پایان نامه های کارشناسی ارشد

۳-۸٫ تکنیک های آماری تجزیه و تحلیل داده ها ۷۸

۳-۸-۱٫ آزمون Chi-Square 79

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱٫ مقدمه ۸۲

۴-۲٫ تحلیل داده های کیفی ۸۲

۴-۳٫ آمار توصیفی ۹۴

۴-۳-۱٫ بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ۹۴

۴-۳-۱-۱٫ بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان از نقطه نظر جنسیت ۹۴

۴-۳-۱-۲٫ بررسی وضعیت جمعیت شناختی از نقطه نظر تحصیلات ۹۶

۴-۳-۱-۳٫ بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهنگان از نقطه نظر سابقه کاری ۹۷

۴-۳-۲٫ وضعیت کیفی متغیر ها ۹۹

۴-۳-۳٫ نمودار های هیستوگرام ۱۰۰

۴-۴٫ آمار استنباطی ۱۰۴

۴-۴-۱٫ پایایی پرسشنامه ۱۰۴

۴-۴-۲٫ بررسی فرضیات ۱۰۶

۴-۴-۲-۱٫ فرض نرمال بودن داده ها ۱۰۶

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها

۵-۱٫ مقدمه ۱۲۸

۵-۲٫ تحلیل نتایج پژوهش ۱۲۸

۵-۲-۱٫ پاسخ سوال پژوهش ۱۲۸

۵-۳٫ تبیین نظری نتایج ۱۳۱

۵-۴٫ پیشنهاد های پژوهش ۱۳۲

۵-۴-۱٫ پیشنهاد های کاربردی ۱۳۲

۵-۴-۲٫ پیشنهاد هایی برای پژوهش های آینده ۱۳۳


۵-۴-۳٫ محدودیت های پژوهش ۱۳۳

منابع فارسی ۱۳۵

منابع لاتین ۱۳۸

فهرست جداول

جدول۲-۱٫جمع بندی مطالعات صورت گرفته ۵۹

جدول ۳-۱٫ مصاحبه شوندگان به تفکیک سمت سازمانی و جنسیت ۷۲

جدول۴-۱٫ مفاهیم استخراج شده از مصاحبه ها ۸۲

جدول۴-۲٫ نتایج کد گذاری ۹۰

جدول ۴-۳٫ بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان از نقطه نظر جنسیت ۹۵

جدول ۴-۴٫ . بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان از نقطه نظر تحصیلات ۹۶

جدول ۴-۵٫ . بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان از نقطه نظر سابقه کاری ۹۸

جدول۴-۶٫ آمار توصیفی متغیر های پژوهش ۹۹

جدول۴-۷٫ بررسی پایایی ۱۰۵

جدول۴-۸٫ آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی پایایی ۱۰۷


جدول۴-۹٫ نحوه پخش گزینه های فرضیه اول ۱۰۹

جدول۴-۱۰٫ آزمون خی دو ۱۰۹

جدول۴-۱۱٫ نحوه پخش گزینه های فرضیه دوم ۱۱۱

جدول۴-۱۲٫ آزمون خی دو ۱۱۱

جدول۴-۱۳ نحوه پخش گزینه های فرضیه سوم ۱۱۳

جدول۴-۱۴٫ آزمون خی دو ۱۱۳

جدول۴-۱۵٫ نحوه پخش گزینه های فرضیه چهارم ۱۱۶

جدول۴-۱۶٫ آزمون خی دو ۱۱۶

جدول۴-۱۷٫ نحوه پخش گزینه های فرضیه پنجم ۱۱۷

جدول۴-۱۸٫ آزمون خی دو ۱۱۷

جدول۴-۱۹٫ نحوه پخش گزینه های فرضیه ششم ۱۱۹

جدول۴-۲۰٫ آزمون خی دو ۱۱۹

جدول۴-۲۱٫ نحوه پخش گزینه های فرضیه هفتم ۱۲۱

جدول۴-۲۲٫ آزمون خی دو ۱۲۱

جدول۴-۲۳٫ نحوه پخش گزینه های فرضیه هشتم ۱۲۳

جدول۴-۲۴٫ آزمون خی دو ۱۲۳

جدول۴-۲۵٫ نحوه پخش گزینه های فرضیه نهم ۱۲۵

جدول۴-۲۶٫ آزمون خی دو ۱۲۵

فهرست شکل ها

شکل۱-۱٫ مراحل انجام پژوهش ۱۰

شکل۲-۱٫ ارتباط سبک مدیریت و ایجاد تعارضات(چوی،۲۰۱۲) ۲۲

شکل۲-۲٫ عوامل مؤثر بر رفتار های انحرافی(پترسون،۲۰۰۲) ۴۰

فهرست نمودار ها

نمودار۲-۱٫ نوع شناسی رفتار های کاری انحرافی(رابینسون و بنت،۱۹۹۵) ۳۶

نمودار ۴-۱٫ بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان از نقطه نظر جنسیت ۹۵

نمودار ۴-۲ . بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان از نقطه نظر تحصیلات ۹۷

نمودار ۴-۳ . بررسی وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان از نقطه نظر سابقه کاری ۹۸

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های مدیریتی ۱۰۰

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های ارتباطی کلامی ۱۰۰

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های سیاسی ۱۰۱

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های شخصیتی ۱۰۱

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های خانوادگی ۱۰۲

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های دینی ۱۰۲

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های کاری ۱۰۳

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های عملکردی ۱۰۳

نمودار۴-۴٫ متغیر ابزار های عاطفی- روانی ۱۰۴

فصل اول

مقدمه، طرح و کلیات پژوهش

۱-۱٫ مقدمه

سازمان ها، نهادهای اجتماعی هستند که مانند سایر نهادها از افرادی تشکیل شده اند که نقش اصلی انسان به عنوان گرداننده این نهادها است. به عبارت دیگرسازمان منهای انسان به هیچ وجه توان غلبه و مقابله بر مشکلات و از طرف دیگر تحقق اهداف سازمان را نخواهد داشت و بدون شک در سازمان ها، افرادی وجود دارند که برای کسب قدرت و منافع در بین خود به رقابت می پردازند، چراکه در تقدم امور و اهدافشان تضادهایی دیده می شود.

انسان ها اسا‏ساً بایکدیگر متفاوت‏اند. خواسته های آن ها یکسان نبوده و ارزش‏ها، هنجارها و اعتقاداتشان نیز با یکدیگر تفاوت دارد. وجود این تفاوت‌ها و ناهمسانی ها در سازمان باعث می شود که این انتظار وجود داشته باشد شاهد رفتارها و کنش هایی باشیم که به نفع سازمان نباشد. رفتارهای مخرب[۱] و تهدید کننده ای که از عوامل گوناگونی نشأت می گیرند و وظیفه ی مدیران سازمان است تا با درایت و تیزبینی از بروز چنین رفتارهایی جلوگیری کرده و آن ها را کنترل نمایند. به ویژه در مواردی که اینگونه رفتارها به طور مستقیم به نوع مدیریت، سبک رهبری و طرز رفتار و کیفیت ارتباط مدیر با زیردستان مرتبط می شود، نقش مدیران از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد.

در اغلب موارد درگیری (تعارض) بین مدیران و کارکنان در سکوت اتفاق می افتد. کارکنان احساسات و نگرش های خود را از تعارض با مدیران و سرپرستان مستقیم خود به صورت باز و آشکار نشان نمی دهند، و ترجیح می‌دهند نگرانی ها و احساسات بد و منفی خود را باهمکاران، دوستان و یا حتی خانواده مطرح نمایند و یا به شکلی غیر مستقیم، زیرکانه و نامحسوس تلافی کنند. در اینگونه مواقع کارکنان با بهره گرفتن از هر ابزار و یا حربه ای به دنبال تخریب مدیران خود از جنبه‌های مختلف می پردازند تا ‌به این وسیله به اهداف خود دست یابند و یا حداقل تخلیه ی روانی گردند. در این پژوهش با رویکردی ترکیبی به شناسایی روش هایی که کارکنان سازمان های دولتی برای تخریب مدیران خود مورد استفاده قرار می‌دهند هستیم.

۱-۲٫ بیان مسئله

تحقیق-پروژه و پایان نامه – ۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق – 5

شناخت نقاط تمایز این شرکت ها و در نتیجه امکان طبقه بندی و پیش‌بینی وضعیت سلامت شرکت ها در فرایند تصمیم گیری ، می‌تواند به کلیه افراد ذینفع و استفاده کنندگان صورت های مالی کمک کند . دومین مسئله پژوهش حاضر این است که آیا میتوان با بهره گرفتن از اطلاعات منتشره در صورت های مالی شرکت های ایرانی و بورس اوراق بهادار ، رتبه سلامت مالی آن ها را پیش‌بینی و ‌بر اساس آن شرکت ها را طبقه بندی کرد ؟

بعبارت کلی از آنجایی که هدف سهام‌داران و اعتباردهندگان کسب بازده و یا سود و رسیدن به بهره مورد انتظار ، حفظ سرمایه ، برگشت آن و تداوم فعالیت است چگونه می توان برای اطمینان بخشیدن به آن ها در پیش‌بینی و ارزیابی این امر به آن ها کمک کرد ؟ آن ها با چه مدلی می‌توانند تصمیم گیری کنند ؟

۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق

پیشرفت سریع فن آوری و تغییرات محیطی وسیع ، شتاب فزاینده ای به اقتصاد بخشیده است ، رقابت روزافزون بنگاه های اقتصادی دستیابی به سود را محدود و احتمال عدم توان ایفای تعهدات و توقف فعالیت های آن ها را افزایش داده است .ورشکستگی های بی سابقه اخیر شرکت های بزرگ در سطح بین‌المللی و نوسانهای بورس اوراق بهادار در ایران ، وجود بحران های مالی در شرکت ها و صنایع مهم داخلی و تاثیر آنهادر ورشکستگی و نابودی شرکت ها که از آن ها می توان به سونامی وحشتناک مالی یاد کردکه نگرانی هایی را ایجاد کرده که نیازبه وجود ابزارهایی برای ارزیابی توان و سلامت مالی شرکت ها با توجه به شرایط محیطی را نشان می‌دهد یکی از ابزارهای ارزیابی توان مالی شرکت ها استفاده از نسبت های مالی مستخرج از صورت های مالی و به دست آوردن سلامت مالی برای پیش‌بینی سلامت مالی شرکت هاست (کریتسونیس ، ۲۰۰۵ ).

با توجه به تعریف ارائه شده ، سلامت مالی را می توان به عنوان یک میز سه پایه که پایه های آن شاخص های عملیاتی ، بازاریابی ومالی و حسابداری هستند تشبیه کرد لذا برای آنکه بتوان به راحتی از این میز استفاده کرد و جای آن را تغییر داد، همواره باید پایه های آن در تعادل و توازن باشند نه اینکه یکی از این پایه ها بسیارکوتاه یا بسیاربلند باشد.(انعکاس این تعادل را می توان در شرکت های سالم و در نسبت های مالی و ارزش آفرینی مستخرج از صورت های مالی دید.)مدیریت بایستی مسئولیت پیش‌بینی عدم توازن آتی را در شرکت بپذیرد به عبارت دیگر مدیریت بایستی پیشاپیش دست به عمل بزند سلامت مالی آتی را ارزیابی کند قبل از آنکه عدم توازن در گزارش های مالی شرکت انعکاس یابد . در جامعه امروزی اجتناب از ورشکستگی دیگر یک معیار و استاندارد کاری قابل پذیرش نیست بلکه یک عنصر استراتژیک بنیادی است که هدف آن تضمین فعالیت های تجاری است که به سلامت دراز مدت بینجامد ( همان منبع ) .

نگرانی منطقی سرمایه گذاران از بازگشت اصل و سود سرمایه شان ناشی از آن است که یکی از دلایلی که شرکت ها ورشکسته می‌شوند بدهی هایشان می‌باشد و خروج یک شرکت به خاطر وخامت شرایط مالی باعث زیان به مؤسسات بزرگتری که در شرکت ورشکسته سرمایه گذاری نموده اند می شود و در واقع توان گفت که ورشکستگی یک مؤسسه‌ سرچشمه درماندگی و ورشکستگی بالقوه مؤسسات دیگر و ایجادهزینه برای اقتصاد کشور می‌باشد ( ستایش و احدیان پور، ۱۳۸۷ )

‌بنابرین‏ انجام تحقیقی که بتواند به پیش‌بینی نزدیک به واقع برای ارزیابی تداوم فعالیت و سلامت مالی و در نتیجه به تصمیم گیری صحیح تر کمک نماید ضرورت می‌یابد. توان تجزیه و تحلیل و قدرت پیش‌بینی مهمترین عامل در تصمیم های سرمایه گذاری است ( خوش طینت ، ۱۳۷۷ ) . بیور[۲] ( ۱۹۹۶ ) معتقد است « پیش‌بینی بدون اخذ تصمیم امکان پذیر است ولی کوچک‌ترین تصمیم گیری را نمی توان بدون پیش‌بینی انجام داد » . در واقع اگر بتوان از طریق مدلی سلامت مالی شرکت ها را ارزیابی و همچنین پیش‌بینی کرد و پس از آن در صورت عدم سلامت مالی به علت یابی و استفاده از روش های حل مسئله به اصلاح امور شرکت پرداخت می توان از به هدر رفتن ثروت در قالب سرمایه های فیزیکی و انسانی و آثار آن جلوگیری کرد . علاوه بر این چنین مدلی که بتواند راهنمای خوبی برای کلیه ذینفعان و تصمیم گیرندگانی مانند سرمایه گذاران ، بانک‌ها و دولت باشد ، ‌بنابرین‏ ایجاد مدلی که بتواند راهنمای خوبی برای تصمیم گیرندگان و هشدار مناسبی برای توقف فعالیت باشد ضرورت می‌یابد.

برای ذینفعان هنگام تصمیم گیری برای آینده ضروری است قادر به پیش‌بینی توان تداوم فعالیت و ارزیابی سلامت مالی شرکت ها باشند . ‌بنابرین‏ نیاز به استفاده از مدل هایی پیش‌بینی کننده توسط تحلیل گران و محققان دارند و البته باید در نظر گرفت که عملکرد این مدل‌ها در جاهای مختلف و در زمان‌های متفاوت فرق دارند برخی از تحقیقات به بررسی مقایسه ای مدل های پیش‌بینی ورشکستگی ( نه سلامت مالی ) پرداخته‌اند

که از آن جمله می توان به ( دیمتراس۱، ۱۹۹۶ ) ، ( گانس۲ ، ۱۹۸۷ ) ، ( کوماروراوی۳ ، ۲۰۰۷ ) ، ( سلیمانی ۱۳۸۵ ) ، (مهرانی و دیگران ، ۱۳۸۴ ) ، ( احمدی کاشانی ، ۱۳۸۴ ) و ( منصفی ، ۱۳۸۴ ) اشاره کرد در تحقیقات مختلف با بهره گرفتن از متدولوژی های متفاوت مباحث متعددی برای پیش‌بینی وضعیت توان و سلامت مالی شرکت ها در خارج از ایران طراحی شده است اما گزینش یک مدل ویژه برای استفاده کنندگان اطلاعات مالی و متناسب با نیازهای آن ها و شرایط محیطی امری پیچیده است .

بدلایل زیر نمی توان مدل ها و مباحث مطرح شده در خارج از کشور را به همان شکل برای شرایط محیطی ایران استفاده کرد .

الف ) به دلیل آنکه ارزیابی سلامت مالی در حقوق تجارت بدون شک از مباحثی است که مطالعه تطبیقی آن کمتر مفید می کند . زیرا در اغلب کشورها جنبه کاملاً ملی دارد و از تاریخ و نحوه سازماندهی قضایی و رژیم حقوقی حاکم بر اموال آن ها نشأت گرفته است ‌بنابرین‏ با آنکه فلسفه اولیه ور شکستگی در همه کشورها پذیرفته شده است ، این نکته را می توان از مطالعه حقوق کشورهای اروپایی و آمریکایی استنباط نمود

( اسکینی ، ۱۳۸۶ ) .

فایل های دانشگاهی| نتایج پژوهش ها و و نظرهای موافق و مخالف درباره ی آموزش برای یادگیری در حد تسلط: – پایان نامه های کارشناسی ارشد

سنجش تکوینی مشتمل بر تعدادی سوال دقیق مبتنی بر هدف های آموزشی هر واحد آموزشی است که پس از آموزش آن واحد و انجام فعالیت ها ‌و تکالیف یادگیری از سوی یادگیرندگان به اجرا در می‌آید.هدف این سنجش فراهم آوردن بازخورد از نتایج آموزش معلم و یادگیری دانش آموزان است.با بهره گرفتن از نتایج این نوع سنجش،هر یک از دانش آموزان از میزان پیشرفت خود در رسیدن به تک تک هدف های آموزشی آگاه می‌شوند.

برای هر واحد اموزشی دو آزمون تکوینی مشابه یا معادل لازم است.یکی از این آزمون ها پیش از آموزش گروهی واحد بعدی اجرا می شود و هدف ان تشکیل مشکلات یادگیری دانش آموزان در آموزش گروهی واحد قبلی است.آزمون دوم بعد از آزمون اصلاحی اجرا می شود.و منظور از آن کسب اطلاع از این مطلب است که آموزش اصلاحی مؤثر واقع شده است یا نه.

پس از اجرای فرم نخست آزمون تکوینی و کشف مشکلات یادگیری دانش آموزان ،معلم باید به طرح و اجرای آموزش اصلاحی برای کسانی که در یادگیری موفقیت کامل به دست نیاورده اند ،یعنی به حد ملاک تسلط نرسیده اند،اقدام کند.آموزش اصلاحی که معمولا اما نه الزاماً به طور فردی به دانش آموزان داده می شود باید همان هدف های مربوط به آموزش اصلی گروهی را آموزش دهد اما سبک آن با سبک آموزش گروهی متفاوت باشد.برای مثال ، اگر در آموزش گروهی از دانش آموز خواسته شده است که کتاب درسی را مطالعه کند در اموزش اصلاحی می توان از او خواست که به سخنرانی معلم گوش دهد ،فیلمی تماشا کند ،یا در بحث مربوط به سوالات آزمون تکوینی شرکت جوید.

بعد از اجرای اموزش اصلاحی ،معلم فرم دوم ازمون تکوینی را ‌در مورد دانش آموزانی که نیاز به آموزش اصلاحی داشته اند اجرا می‌کند.پس از کسب اطمینان از اینکه دانش آموزانی در نتیجه ی آموزش اصلاحی موفق به رفع اشکالات یادگیری اولیه خود شده اند و به هدف های واحد آموزشی مورد نظر رسیده اند ،آنگاه به آموزش واحد دوم به همه ی دانش آموزان کلاس به صورت گروهی می پردازد.پس از رفع اشکالات یادگیری دانش آموزانی که نیاز به کمک اضافی(آموزش اصلاحی)دارند،بلافاصله فرم دوم آموزش تکوینی را اجرا می‌کند،و وقتی که از دستیابی همه ی دانش آموزان کلاس به سطح تسلط اطمینان حاصل کرد به آموزش واحد سوم اقدام می‌کند.این کار را تا آخرین واحد یادگیری به همین سبک ادامه می‌دهد.

۷٫اجرای ارزشیابی تراکمی و نمره گذاری پس از آنکه معلم تمام واحد های آموزشی را به شرحی که گذشت آموزش داد و طرح آموزشی خود را به طور کامل پیاده کرد ،لازم است از ارزشیابی تراکمی یا سنجش تراکمی برای تعیین مجموعه ی یادگیری های دانش آموزان اقدام کنند.نتایج حاصل از این سنجش هم برای نمره دادن به دانش آموزان و هم برای قضاوت درباره ی میزان اثربخشی طرح آموزشی معلم مورد استفاده قرار می‌گیرد.در این سنجش از یک آزمون تراکمی استفاده می شود.آزمون تراکمی همه ی هدف های آموزشی همه ی واحدهای آموزشی را یکجا اندازه گیری می‌کند و از طریق این آزمون می توان یادگیری های تراکم دانش آموزان در طول دوره ی آموزشی را تعیین کرد.

نتایج پژوهش ها و و نظرهای موافق و مخالف درباره ی آموزش برای یادگیری در حد تسلط:

پژوهش های انجام شده درباره ی اثربخشی روش آموزشی برای یادگیری در حد تسلط عموما نشان داده‌اند که این روش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ،بویژه دانش آموزان ضعیف اثر مثبت دارد.نتایج بررسی ها و پژوهش های انجام شده درباره ی این روش آموزشی که به وسیله اسلاوین(۱۹۸۷)و کولیک ،کولیک ،و بانگرت-دراونز (۱۹۹۰)انجام گرفته در مجموع این روش این روش را موفقیت آمیز معرفی کرده‌اند.پژوهش های مورد بررسی اسلاوین به دانش آموزان دوره های تحصیلی پیش از دانشگاه ها و به هدف های شناختی اختصاص داشته اند،اما پژوهش های مورد بررسی کولیک و همکاران نیز در بر داشته اند.در رابطه با هدف های عاطفی نیز،نتایج بررسی ها نشان داده‌اند که روش آموزش براس یادگیری در حد تسلط بر نگرش و علاقه مندی دانشجویان نسبت به موضوع درسی تاثیر مثبت به جای می‌گذارد.

گیج و برلاینر (۱۹۹۲)در جمع بندی یافته های پژوهش های انجام شده درباره ی روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط گفته اند که اثر بخشی این روش یکی به نوع ازمواد مورد استفاده برای سنجش نتایج این روش و دیگری به طول مدت اجرای این روش آموزشی وابسته است.معلوم شده است که در آزمایش هایی که برای تعیین اثربخشی روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط از آزمون های معلم ساخته استفاده شده اثربخشی روش چشم گیر تر از آزمایش هایی است که در آن ها آزمون های میزان شده یا استاندارد شده مورد استفاده قرار گرفته اند.دلیل اثر بخشی آزمایش های نوع اول این است که آزمون های معلم ساخته بیشتر از آزمون های میزان شده محتوای مطالب آموزش داده شده را منعکس می‌کنند،پس طبیعی است که موفقیت یادگیرندگان در این آزمون ها بهتر نشان داده شود.

در رابطه با طول مدت اجرای روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط،معلوم شده است آزمایش هایی که در آن ها طول مدت استفاده از این روش اموزشی کمتر از چهار هفته بوده از آزمایش هایی که از چهار هفته تا یک سال تحصیلی به طول انجامیده از اثربخشی بیشتری برخوردار بوده است.

طرفداران روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط برای آن امتیاز های زیادی را عنوان کرده‌اند.از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫تعداد زیادی از دانش اموزان را تا حد تسلط ارتقاء می‌دهد.(۲)تا همه ی دانش آموزان یک موضوع را به خوبی یاد نگرفته اند موضوع تازه ای به آنان آموزش داده نمی شود.(۳)مطالب و نکات مهم مورد تأیید قرار می گیرند،و (۴)دانش آموزان نیازمند کمک شناسایی و یاری می‌شوند(فتسکو ومککلور،۲۰۰۵)

در مقابل،روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط از آن عیب هایی گرفته اند.از جمله گفته شده که در این روش برای موضوع های درسی که اجزاء آن از یک توالی منطقی برخوردارند مفید است و برای موضوع هایی که توالی منطقی ندارند کارساز نیست.اسلاوین(۲۰۰۶)می‌گوید نقطه ی ضعف اصلی این روش مقدار زمان مورد نیاز برای رسانیدن همه ی دانش آموزان به حد تسلط است.تامین این زمان کار ساده ای نیست.

شکل های آموزش برای یادگیری در حد تسلط که به زمان اضافی برای آموزش نیازمندند در دبستان و دبیرستان که وقت آموزشی نسبتا ثابتی دارند به سادگی قابل اجرا نیستند و به عنوان مثال:می توان دانش اموزان را چند هفته ای پس از ساعت مقرر برای آموزش جبرانی در مدرسه نگه داشت ،اما ادامه ی این کار برای یک مدت طولانی دشوار است.همچنین این سوال مطرح است که ایا بهتر نیست وقت اضافی مورد نیاز برای آموزش جبرانی صرف مطالب آموزش بیشتری بشود؟

 
مداحی های محرم