این رویکرد توسط مؤسسه علوم و آموزش عالی اوک ریج[۱۱۱] تهیه شده است. این مؤسسه یکی از مؤسسات وابسته به دپارتمان انرژی ایالات متحده آمریکا[۱۱۲] بوده و به همراه تعدادی از دانشگاه ها، وظیفه حمایت علمی از برنامه های اجرایی این دپارتمان را بر عهده دارد. چارچوب کلی مدیریت عملکرد ORISE و فرایند اجرایی آن در شکل (۲-۱۲) نشان داده شده است.
گام اول: تعیین مأموریت سازمانی و اهداف استراتژیک
گام ششم: استقرار استفاده از اطلاعات عملکرد در بهبود سازمان
گام سوم: استقرار پاسخگویی در مقابل عملکرد
گام دوم: استقرار نظام هماهنگ سنجش عملکرد
گام چهارم: استقرار نظام جمع آوری داده های عملکرد
گام پنجم: استقرار نظام تحلیل، بازنگری و گزارش دهی داده های عملکرد
شکل ۲-۱۲ گام های اصلی در استقرار یک برنامه مدیریت عملکرد
بخش چهارم- معرفی مدلهای ارزیابی عملکرد
-
-
-
-
- مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت [۱۱۳]
-
-
-
سازمان ها بدون توجه به نوع فعالیت، اندازه و ساختار و یا میزان بلوغ سازمانی، به منظور کسب موفقیت در دست یابی به آرمان و اهداف راهبردی خود نیاز به استقرار سیستم مدیریتی مناسب دارند. مدل برتری بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ابزاری اجرایی جهت کمک به سازمانها برای اطمینان از تحقق استقرار سیستم مدیریتی مناسب، به وسیله سنجش میزان قرار گرفتن در مسیر برتری پایدار است و به آنها کمک می کند تا فاصله ها را شناسایی و سپس راه حل ها را با انگیزه بیشتر تعیین کنند.
-
-
-
-
- -۱ مفاهیم اساسی برتری[۱۱۴]
-
-
-
مدل EFQM مبتنی بر تعدادی مفهوم اساسی است. شایان ذکر است که فهرست کردن این اصول به معنای جامعیت آنها نبوده و همراه با توسعه و بهبود یک سازمان و افزایش برتری آن، این اصول نیز قابل تغییر هستند.
نتیجه گرایی: برتری بستگی به ایجاد توازن و ارضای نیازهای تمامی ذینفعان مرتبط با سازمان دارد (کارکنان، مشتریان، تأمین کنندگان و جامعه در حالت کلی و همچنین کسانی که منافع مالی در سازمان دارند جزء ذینفعان می باشند).
تمرکز بر مشتری: مشتری قضاوت کننده نهایی کیفیت محصول و خدمات است. لذا وفاداری مشتری، دسترسی به سهم بازار و حفظ آن به بهترین شکل ممکن، از طریق تمرکز دقیق بر روی نیازهای بالفعل و بالقوه مشتریان امکان پذیر است.
رهبری و اتفاق نظر: رفتار رهبران یک سازمان ایجاد کننده شفافیت و اتفاق نظر در سازمان است و شرایط محیطی ویژه ای را ایجاد می کند که آن سازمان و کارکنان میتوانند به برتری دست یابند.
مدیریت براساس فرآیندها و واقعیتها: عملکرد سازمان موقعی از کارآیی بالاتری برخوردار خواهد شد که تمامی فعالیتهای مرتبط داخلی آن شناخته شده و به طور سیستماتیک اداره شوند و تصمیمات در رابطه با فعالیتهای جاری و بهبودهای برنامه ریزی شده براساس اطلاعات قابل اعتمادی اتخاذ شوند که دربرگیرنده تصورات همه ذینفعان سازمان باشد.
فرم در حال بارگذاری ...