۵-۳- پیشنهادات ۱۲۱
۵-۴- محدودیتهای تحقیق ۱۲۳
منابع و مراجع ۱۲۵
الف) فهرست منابع فارسی ۱۲۶
ب) فهرست منابع انگلیسی ۱۲۸
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه تحقیق
امروزه اطلاعات در جوامع و سازمانها همچون نیروی انسانی و پول یکی از اشکال سرمایه و دارایی محسوب میشود. راهی بس طولانی پیموده شد تا اطلاعات و فناوری اطلاعات توانست توانمندی خود را در سازمان و کسبوکار به اثبات برساند، بهطوریکه بحث و بررسی در این زمینه همچنان در محافل دانشگاهی و تجاری ادامه دارد.
بسیاری از سازمانها در اندازه و فعالیتهای مختلف، چه دولتی و چه خصوصی هم اکنون به طور اساسی به سیستمهای اطلاعاتی و زیرساختهای فناوری خود وابستهاند. فناوری اطلاعات بسیار با کسبوکار در آمیخته است و وجود و بقای برخی از صنایع مانند ارتباط از راه دور (مخابرات)، رسانهها، صنعت سرگرمی و خدمات مالی که محصول آنها به طور فزایندهای در حال دیجیتالی شدن است، به شدت به مؤثر و کارآمد بودن برنامهها و سیستمهای اطلاعاتی آنان وابسته است. با ظهور تجارت و کسبوکار الکترونیکی نیز بهکارگیری فناوری دیگر تنها یک ایده شیک نیست، بلکه بهنظر میرسد که با روش نوینی در اداره و هدایت کسب وکار روبهرو هستیم.
سازمانها مرتب در جستجوی کاربردهایی از فناوری هستند که نه تنها عملیات و فرآیندهای جاری کسبوکار آنها را بهبود بخشد، بلکه بتواند فرصتهای جدیدی را خلق نموده و منشأ مزیت رقابتی برای آنان باشد. پورتر و میلر(۱۹۸۵) ادعا کردهاند که فناوری اطلاعات به سه روش بر رقابت تاثیر میگذارند. نخست، ساختار صنعت و قوانینِ رقابت با فناوریهای نوین اطلاعاتی تغییر یافته است. دوم، سازمانها دریافتهاند با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات میتوانند عملکرد بهتری نسبت به رقبایشان داشته باشند و در نهایت، سازمانها با بهکارگیری فناوری اطلاعات، کسبوکارهای جدیدی را خلق نمودهاند.
تاثیر فناوری اطلاعات بر رقابت (پورتر و میلر ۱۹۸۵)
-
- تغییر ساختار صنعت و قوانینِ رقابت بهوسیله فناوریهای نوین اطلاعاتی
-
- دستیابی به عملکرد بهتر نسبت به رقبا با بهکارگیری فناوری اطلاعات
-
- خلق کسبوکارهای جدید با بهکارگیری فناوری اطلاعات
۱-۲- بیان مسئله
بدیهی است که سازمانها خواهان دقت و بلندنظری بیشتری در سرمایهگذاریهای سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات خود هستند. وضعیت موجود آنها ریشه در تصمیمات و اقدامات دیروز آنها دارد. شاید برخی از آنها آرزو کنند که از نو برای سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات برنامهریزی کنند؛ اما متاسفانه وجود سیستمهای قدیمی[۱] به ما یادآوری میکند که چنین آرزوهایی دور از واقعیت است و سیستمها و سختافزارهایی که اکنون به ما ارث رسیده است، حاصل همان تصمیمات و اقدامات پیشین ما بوده است. بسیاری از بانکها، شرکتهای بیمه و سازمانهای بزرگ ملی و جهانی، هنوز به سیستمهایی وابسته هستند که برای اولین بار نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ سال پیش ایجاد شدهاند. این را هم میدانیم که چیزی که دیروز سبب موفقیت ما شده است، لزوماً در آینده عامل موفقیت ما نخواهد بود، مگر آنکه قابلیتها و دانش ما در طول زمان رشد و توسعه یافته باشد. یادگیری از تجربیات گذشته اعم از موفقیتها و شکستهای کسب شده، بخش مهمی از رویکرد استراتژیک میباشد. ارل[۲] نکتهای را در پژوهشهای خود متذکر شده است مبنی بر این که، قابلیتهای نهفته در سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات بیشتر از طریق تجربه و سعی و خطا بهدست آمده و هرگاه سازمانها با چالشی مواجه شدهاند مجبور به یافتن راهکاری برای رفع آن بودهاند. بدین گونه مدیریت سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات به طور مرتب در حال یادگیری است.
بدون تردید سازمانها برای بهرهگیری موثر از این ابزار مهم و تاثیرگذار، نیاز به استراتژی دارند. همچنین ادبیات برنامهریزی استراتژیک به سازمانها برای استفاده بلند مدت و آینده نگر از فناوری اطلاعات بسیار میتواند موثر باشد. علاوه بر داشتن استراتژی فناوری اطلاعات بایستی به این نکته نیز دقت شود که این استراتژی بایستی با صنعت و یا کسبوکار سازمان همخوان و هماهنگ باشد.
سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یکی از باسابقهترین موسسات ارائه خدمات آموزش، مشاوره و تحقیق مدیریت به نهادهای مختلف و بومی کردن بسیاری از مفاهیم مدیریتی و اقتصاد در ایران، از این قاعده کلی مستثنی نیست. لزوم بهرهگیری سازمان از استراتژی فناوری اطلاعات مناسب و موثر از چند بعد قابل بررسی است:
چه گونهای از استراتژی فناوری اطلاعات متناسب با یک سازمان ارائه دهنده خدمات حرفهای و مشاورهای مانند سازمان مدیریت صنعتی میباشد به طوریکه با نوع کسبوکار و استراتژی کلان سازمان هماهنگی و همسو باشد.
سازمان مدیریت صنعتی با توجه به صنعتی که در آن فعال است، چه استراتژیای را بایستی در قبال کارکردها یا زیرسیستمهای فناوری اطلاعات در پیش گیرد تا هماهنگی موثری میان کارکردها محقق شود.
۱-۳- موضوع و اهداف اساسی تحقیق
در این پژوهش اهداف ذیل مورد نظر است :
-
- تعیین استراتژی موثر و مناسب فناوری اطلاعات در سازمان مدیریت صنعتی
-
- تعیین استراتژی مناسب خدمات فناوری اطلاعات در سازمان مدیریت صنعتی
-
- تعیین استراتژی مناسب سبد سیستمهای اطلاعاتی و کاربردهای سازمان مدیریت صنعتی
-
- تعیین استراتژی مناسب توسعه سیستمهای اطلاعاتی و کاربردها در سازمان مدیریت صنعتی
-
- تعیین استراتژی مناسب زیرساخت و فناوری در سازمان مدیریت صنعتی
۱-۴- سوالات و فرضیههای تحقیق
پرسشهایی که در این تحقیق مطرح میشوند و تلاش در پاسخگویی به آنها خواهیم داشت:
-
- استراتژی مناسب فناوری اطلاعات در سازمان مدیریت صنعتی چیست؟
-
- استراتژی مناسب خدمات فناوری اطلاعات در سازمان مدیریت صنعتی چیست؟
-
- استراتژی مناسب سبد سیستمهای اطلاعاتی و کاربردها در سازمان مدیریت صنعتی چیست؟
-
- استراتژی مناسب توسعه سیستمهای اطلاعاتی و کاربردها در سازمان مدیریت صنعتی چیست؟
-
- استراتژی مناسب زیرساخت و فناوری در سازمان مدیریت صنعتی چیست؟
فرضیه نخست تحقیق: استراتژی فناوری اطلاعات مناسب شرکت مشاورهای سازمان مدیریت صنعتی بر اساس الگوی مک فارلن، استراتژی چرخشی میباشد.
به بیانی دیگر در شرایطی که تاثیر فناوری اطلاعات در عملیات روزمره سازمان پائین یا نه چندان حیاتی باشد و از طرفی دیگر تاثیر فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی بر آینده سازمان بالا باشد یا احتمال تاثیر فناوری اطلاعات بر موفقیت سازمان در آینده زیاد باشد، استراتژی فناوری اطلاعات مناسب سازمان، از گونه استراتژی چرخشی میباشد.
این تحقیق چهار فرضیه فرعی نیز در بر دارد:
-
- استراتژی مناسب توسعه سیستمهای اطلاعاتی در سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یک شرکت مشاوره مدیریت، استراتژی نمونهسازی است.
-
- استراتژی مناسب سبد کاربردها و سیستمهای اطلاعاتی در سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یک شرکت مشاوره مدیریت، استراتژی توسعه کاربردهای با پتانسیل بالا است.
-
- استراتژی مناسب زیرساخت و فناوری در سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یک شرکت مشاوره مدیریت، استراتژی فناوری نوظهور و پیشرو است.
-
- استراتژی مناسب خدمات اطلاعاتی و فناوری در سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یک شرکت مشاوره مدیریت، استراتژی تعمیرگاه شغلی است.
۱-۵- الگوی نظری پژوهش
یکی از چارچوبهایی که برای کمک به مدیران در خلال تصمیمگیری در خصوص همسو نمودن فعالیتهای فناوری اطلاعات با استراتژی کسبوکار استفاده میشود، توسط مک فارلن و مک کنی (۱۹۸۲) با عنوان “شبکه استراتژیک”[۳] مدون شده است.
شبکه استراتژیک و تحلیل جایگاه شرکت
فرم در حال بارگذاری ...