راه حل را به عنوان مشکل افراد می بینند۲۸%
انتقال دهنده
از موضوعات سبز غافل اند۲۲%
۲-۲-۱۰ نوع شناسی مشتریان
مارگارت در سال ۱۹۹۲ و در یک مطالعه بیان کرد ۹۳% از بزرگسالان هنگام خرید، کالاهای که تأثیر زیادی بر محیط دارند را مورد ملاحظه قرار می دهند. همچنین در همان سال پتی گزارش داد که در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۵% از جمعیت، از معیارهای محیطی به صورت منظم برای تصمیمات خرید استفاده می کنند. سیمنتراس نیز در سال ۱۹۹۵ بیان کرد ۴۲% از مصرف کنندگان انگلیسی کالاهایی را انتخاب می کنند که براساس معیارهای محیطی است و اینکه ۲۷% از بزرگسالان انگلیسی آمادگی دارند که بیش از ۲۵% بیشتر برای کالاهای محیط دوستانه پرداخت کنند.
جدول(۲-۵): نوع شناسی مشتریان سبز(صائمیان و زارع پور، ۱۳۸۹)
نوع شناسی مشتری
سبزهای باوفا
خریداران سبز اساسی و طرفداران کالاهای قابل بازیافت هستند۱۱%
سبزهای پشتیبان
سبز می خرند اما نمی خواهند در شکل زندگی تغییر ایجاد کنند ۵%
جوانه ها
مواظب هستند اما فقط اندکی بابت خریدهای سبز هزینه می کنند ۳۳%
شکایت کنندگان
معتقدند مشکل محیط مربوط به شخص دیگر است۱۸%
قهوه ای ها(بی توجه ها)
اصلاً توجهی به محیط ندارند۳۱%
۲-۲-۱۱ مدیریت محصولات سبز
نگرانیهای زیست محیطی، که تقاضاهایی برای برخی محصولات جدید ایجاد کرده (مانند تجهیزات کنترل آلودگی)، در برخی موارد سبب تجدید نظر در محصولات فعلی شده و در مواردی حتی طراحی، فرموله سازی، و یا تولید محصول را متحول کرده است. برای ایجاد یک اقتصاد سبزتر، میبایست دامنهای از محصولات و فناوریهای جدید سبز وجود داشته باشد. در حال حاضر برای کاهش اثرات منفی محیطی و اجتماعی تولید، به جای تلاش برای بهبود محصولات در نقطهی پایانی خط تولید، بیشترین توجه به نوآوری در زمینه محصولات پاک معطوف شده است. این مسأله در بسیاری از صنایع در قالب شعار برای طراحان محیط، خود را نشان میدهد. توسعه و تولید موفقیت محصولات سبز جدید، نیازمند فرایندی با سطح بالای یکپارچگی و ارتباطات، اطلاع رسانی خوب، توجه دقیق به مفاهیم محیط زیست، حمایت مدیریت عالی و استفاده از رهیافتی مشخص برای سنجش و الگوبرداری است.
ویژگی محصولات سبز در دو طبقهی کلی جای میگیرند. نخست آنهایی که به تأثیرات اجتماعی و محیطی محصول یا خدمت مربوط است (یکی از معیارهای کلیدی جدید مدیریت محصولات و طراحی آن از دید بازاریابی سبز، تأکید بر وضعیت محصول پس از مصرف است). گروه دوم ویژگیها، به فرایند تولید کالا و شرکت تولید کننده آن مربوط هستند. بازاریابی سنتی در مورد کل محصول شامل محصول مشهود (شامل بسته بندی و سایر ابعاد محصول) و محصول اضافی(ابعاد خدماتی) بحث می کند. از آنجایی که بازاریابی سبز نیازمند رهیافتی برای مدیریت محصول است، در نظر گرفتن ویژگیهای کل محصول[۷۲] مفیدتر است.
در این راستا به کارگیری یکپارچگی همه و یا برخی از مفاهیم R5 در توسعه محصول می تواند در بهبود عملکرد زیست محیطی محصول پس از مصرف مفید واقع شود. این R5 عبارتند از قابلیت تعمیر[۷۳]،قابلیت جایگزینی[۷۴]، قابلیت استفاده مجدد[۷۵]، قابلیت بازیافت[۷۶]، قابلیت بازسازی[۷۷] (صائمیان ، زارع پور،۱۳۸۹)
۲-۲-۱۲ بازاریابی سبز موثرترین راهبرد انجام مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی شرکتها
امروزه یکی از اساسیترین زمینه های مسئولیت اجتماعی شرکتها پیدا کردن تعادلی حیاتی میان هدفهای سودآور و حفظ محیط طبیعی است؛ زیرا در محیطی که منابع طبیعی آن به تاراج رفته باشد و در طبیعتی که در آن همه چیز پژمرده است، سازمان و شرکتی باطراوت و پویا امکان رشد نخواهد یافت.
موثرترین ابزار در جهت برقراری این تعادل بهره گیری از راهبردهای بازاریابی سبز و پایدار است. برای داشتن شرکت و سازمانی سبز، باید نگرشهای سبز زیر را در شرکت پرورش داد:
موقعیت و ظرفیت محیط طبیعی برای استقرار واحد صنعتی در منطقه خاص مناسب باشد.
در جریان تولید محصولات، از مواد خام محدودی استفاده شود.
در فرایند تولید، ضایعات ایجاد نشود یا حداقل ممکن باشد.
در مصرف انرژی برای تولید محصولات، صرفه جویی شود.
محصولات در بازیافت از نظر فیزیکی و مولکولی قابل شکستن باشد.
با تأکید بر نگرشها مورد اشاره باید راهبردهای سبز مختلفی را در تمامی سطوح و مراحل شرکت طراحی و پیاده کرد(صالحی امیری، ۱۳۸۷). این راهبردها عبارتند از:
فرم در حال بارگذاری ...