وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده ای استان مازندران در ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۰۰۳/۰ ۰۰۲/۰ ۰۰۱/۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰۰۱/۰ ۰۰۱/۰ ۰۲/۰ جداول ۴-۲۰ و ۴-۲۱ نتایج مربوط به میزان تخطی از قیود را در تست‌ها بر حسب پارامترهای توانایی نشان می‌دهد. در CAT عملیاتی، ۳۵۰ تست سرهم شدند و در CAT های شبیه‌سازی شده، ۶۰۰۰ تست سرهم شدند، برای قابل مقایسه کردن میزان تخطی‌ها، درصد فراوانی نسبی آن‌ها گرفته شد. نتایج نشان می‌دهد که در CAT عملیاتی در تمام سطوح میزان تخطی بیشتر از CAT های شبیه‌سازی شده است. در خزانه‌های R میزان تخطی‌ها در دو دامنه‌ی توانایی بیشتر است و تقریباً الگویی مشابه با خزانه‌ی عملیاتی دارد. در خزانه‌ی MRP و MTI در سطوح پایین توانایی میزان تخطی از قیود بیشتر است. در خزانه‌ی MRP در سطوح بالای توانایی به دلیل وجود سؤالات بیشتر، تخطی از قیود در تست‌هایی که سرهم می‌شود، به حداقل خود می‌رسد. نمودارهای ۴-۵۵ تا ۴-۵۷ خطای استاندارد شرطی اندازه‌گیری (CSEM)، اریب شرطی و میانگین مجذور خطا (CMSE) را در هر چهار خزانه‌ی سؤال نشان می‌دهد. خطاهای استاندارد اندازه‌گیری الگویی مشابه با خزانه‌های عملیاتی دارند. ولی در تمام سطوح توانایی کمتر از خزانه‌ی عملیاتی است. نمودار ۴-۵۶ نشان می‌دهد که در خزانه‌ی عملیاتی میزان اریب در اغلب سطوح توانایی بیشتر از خزانه‌های بهینه می‌باشد. خزانه‌ی MTI نسبت به خزانه‌های دیگر از میزان اریب کمتری برخوردار است. دلیل این نتیجه تعامل بین ویژگی‌های محتوایی و حداقل میزان آگاهی آزمون است. همچنین، نمودار ۴-۵۷ میانگین مجذور خطا را در سطوح متفاوت توانایپیوست۹- تعداد فوتی بر حسب حجم تردد در محورهای استان مازندران-سال ۱۳۹۲……………………………………………………………….. ۱۰۷ پیوست۱۰- استان­های اولویت‌دار در فوت در بیمارستان در سال ۱۳۹۲ ……………………………………………………………………………………… ۱۰۸ پیوست۱۱- مقایسه آمار متوفیات و مصدومان حوادث رانندگی سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ …………………………………………………………………. ۱۰۹ پیوست۱۲- مقایسه آمار متوفیات و مصدومان حوادث رانندگی سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲………………………………………………………………….. ۱۱۰ پیوست۱۳- آمار متوفیات و مصدومان ناشی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۰……………………………………………. ۱۱۱ پیوست۱۴- آمار متوفیات و مصدومان ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۱……………………………………………………… ۱۱۲ پیوست۱۵- آمار مقایسه­ ای معاینات مصدومان ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹………………………۱۱۳ پیوست۱۶- آمار مقایسه­ ای متوفیات ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹……………………………………. ۱۱۴ پیوست۱۷- آمار متوفیات و مصدومان ارجاعی به مراکز پزشکی مازندران در سال ۱۳۹۲ …………………………………………………………. ۱۱۵ چکیده مقدمه و هدف: در استان مازندران، بخشی از مشکلات حمل و نقل مربوط به تصادفات جاده­ای است. هزینه های ناشی از آن، یکی از چالش­های مهم استان بوده و خسارت­های مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و استان تحمیل می­ شود. ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­های تصادفات جاده­ای، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود. هدف این مطالعه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران می­باشد. مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی و جامعه مورد مطالعه، تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران در سال ۱۳۹۲ و ثبت شده در اداره کل حمل و نقل و پایانه ­های مازندران و سازمان پزشکی قانونی استان مازندران بوده است. نتایج: تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای در راه­های برون­شهری استان، اغلب راننده (۴۴%) و مرد بوده و بیشتر در سنین ۲۱ تا ۳۰ (۲۶%) قرار دارند. رابطه معکوس بین سطح تخصیلات و فراوانی تصادفات دیده می­ شود. اغلب خودروها سواری(۴۰%) بوده که بیشتر تلفات مربوط به برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر (۴۹%)بوده است. بیشترین تلفات در در محل حادثه اتفاق افتاده (۵۴%) و اکثر آنها با آمبولانس (۸۵.۹%) به مراکز درمانی و بیمارستان­ها منتقل شده ­اند. بیشترین تعداد تلفات ناشی از شکستگی­های متعدد (۵۳%) بوده که در روز (۶۰%) و در راه­های اصلی استان (۸۲%) به وقوع پیوسته است. نتیجه گیری: در سال ۱۳۹۲ کل تلفات تصادفات جاده­ای (راه­های برون­شهری و روستایی) استان ۴.۱ درصد و در راه­های برون­شهری به میزان ۱.۳ درصد (نسبت به سال ۱۳۹۱) افزایش یافته است. میزان تلفات در مردان بیشتر از زنان می­باشد. افراد دارای تحصیلات دانشگاهی کمترین میزان تلفات را در تصادفات رانندگی داشته اند. بر خلاف باور همگانی بیشترین تعداد تلفات در روز اتفاق افتاده است. میزان تلفات در راه­های اصلی بسیار بیشتر از آزادراه­ها و بزرگراه­ها می­باشد. در مطالعه انجام شده، می­توان به تلفات بیشتر رانندگان، تاثیر جنس مذکر ،۳۰-۲۱ سال، برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و خودروهای سبک در بروز تصادفات منجر به فوت پی برد و بر اساس این یافته که بیشترین متوفیات در بر اثر شکستگی­های متعدد بوده است. کلید واژه ­ها: مازندران، تلفات، تصادفات جاده­ای، راه­های برون­شهری، ساری، حمل و نقل، ۱۳۹۲ فصل یکم کلیات پژوهش ۱- مقدمه امروزه حمل و نقل به دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی دارد. حمل و نقل یکی از پایه­ های اصلی توسعه پایدار و متوازن محسوب شده و در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم میان گسترش حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد. حمل و نقل در بر گیرنده فعالیت­هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه­ ها جریان داشته و در مجموعه فعالیت­ها، نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد. این گستردگی فعالیت، سبب حوادث مختلفی از جمله تصادفات جاده­ای می­ شود. افزایش شمار خودروها، سبب شده جامعه و انسان­ها در معرض شرایط روحی و جسمی مختلفی گیرند. در حال حاضر زندگی از حالت سنتی خارج و کاملا ماشینی شده است. روند زندگی ماشینی حیات جامعه را در معرض تصادفات جاده­ای قرار داده است. شمار این تصادفات رو به افزایش است و در نتیجه، خسارت­های مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و کشور تحمیل می­ شود؛ بالا بوده و غیرقابل جبران است، از این رو ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­های تصادفات جاده­ای استان، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود. تصادفات جاده­ای یک پدیده اجتماعی در استان بوده که نیاز به شناسایی ابعاد زیر بنایی آن و نارسایی­های مختلف از جمله کیفیت راه ­ها و جاده­ها، کیفیت ساخت خودرو دارد. به طور قطع آمار معلولان و مصدومان ناشی از تصادفات جاده­ای چندین برابر میزان تلفات ناشی از آن است که پیامدهای جبران ناپذیر آن همچون بی سرپرستی، مسایل و مشکلات روحی و روانی، هزینه­ های هنگفت درمانی است. هیچگاه نباید از اهمیت تصادفات جاده­ای و تلفات ناشی از آن در استان مازندران، به علت خسارت­ها و هزینه­هایی مستقیم و غیر مستقیمی که به همراه دارد و با توجه به این که تا حد زیادی قابل پیشگیری است، کاسته شده و یا به فراموشی سپرده شود. تصادفات جاده­ای در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح استان مطرح است که همه ساله جان شمار زیادی از مردم را گرفته و هزینه هایی را به جامعه وارد می­ کند. هر فردی که در یک تصادف، صدمه یا خسارت می بیند یا معلول و ناتوان شده یا این که جان خود را از دست می­دهد، به دلیل این که یک فرد مستقل از دیگران نیست و در شبکه ای از ارتباط با دیگران زندگی می­ کند، بنابراین پیامد این حادثه فقط به شخص حادثه دیده بر نمی گردد، بلکه تمام کسانی که با زندگی وی در ارتباط هستند را نیز تحت تاثیر قرار می­دهد. تحقیقات اخیر در ایران نشان می­دهد که ۳۸ درصد تصادفات ناشی از مرگ و میرهای غیر طبیعی به علت تصادفات جاده­ای است. بر اساس آمار منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی بیش از ۲۳۵ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور ایران، از سال ۷۹ تا پایان سال ۱۳۸۹ کشته شده اند و طی این مدت بالغ بر ۲۲۲ هزار نفر نیز بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده اند(۱). بنابراین یافتن راه حلی برای کاهش این تصادفات و مشکلات ناشی از آن، ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می­ شود. با توجه به عدم امکان ارزش­گذاری واقعی برای جان انسان­ها و درد و رنج حاصل از دست دادن آنها، برآورد دقیق هزینه­ های یک تصادف امری غیر ممکن به نظر می­رسد. در خصوص کشور ایران که هم اکنون در مرحله رشد فزاینده وسایل نقلیه و به دنبال آن افزایش شمار تصادفات و خسارات ناشی از آن قرار دارد، این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این میان استان مازندران (با ۵۹۱ نفر) که پس از استان خوزستان بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات برون­شهری را در سال ۱۳۹۲ به خود اختصاص داده است و روزانه به طور میانگین ۶/۱ نفر در تصادفات جاده­های استان مازندران کشته می­شوند نیز از اهمیت بالایی در این خصوص برخوردار است؛ بنابراین بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران و شناسایی دلایل آن و محاسبه فراوانی این دلایل می ­تواند راهی برای کاهش تصادفات در جاده های استان مازندران باشد. تشخیص و تعیین درست علت وقوع تصادفات ضمن آن که باعث حفظ حقوق شهروندی می­ شود موجب نمایان شدن عوامل به وجود آورنده تصادف نیز خواهد شد و در پیشگیری از حوادث مشابه بعدی بسیار موثر خواهد بود. به منظور افزایش ایمنی آمد وشد و پیشگیری از وقوع تصادفات و آسیب­های ناشی از آن و افزایش سطح آگاهی بایستی موارد اصلی تصادفات مشخص گردیده تا با آگاهی از آنها، در جهت رفع کاستی­ها گام برداشته و ضمن واپایش آن، از آسیب رسیدن به مردم جلوگیری شود. وجود شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای فراوان، افزایش آسفالت راه­های روستایی در سال­های اخیر و خصوصیات اجتماعی و اقتصادی ویژه باعث شده است تا بخش زیادی از سفرها در شهرها و محورهای روستایی، دستکم در مسافت­های کوتاه، با وسیله نقلیه انجام پذیرد. از سویی دیگر، مشخصات خاص جغرافیایی و جمعیتی در استان مازندران همچون تعدد شهرها و نزدیکی روستاها به محورهای اصلی جاده­ای، وجود کاربری­های متعدد و متنوع در حاشیه راه ­ها، تراکم بالای جمعیت و غیره و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مانند کمبود فرهنگ استفاده ایمن و اطلاعات کافی از نحوه استفاده از وسیله نقلیه نیز باعث افزایش تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران گردیده است. استان مازندران همواره به عنوان یکی از استان­هایی که شمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای در آن عدد بالایی را به خود اختصاص داده است، مطرح بوده و هست و همین امر زمینه ‌ساز کوششی برای شناسایی علل تاثیرگذار بر آن به‌شمار می‌رود. بنابراین افزایش تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران و از بین رفتن سرمایه­هایی که نه جبران و نه جایگزین می­شوند، بطور قطع به بررسی و راهکارهایی نیاز دارد. بیان مساله از میان حوادث مختلف، تصادفات جاده­ای، به دلیل خصوصیات ویژه خود از جمله فراوانی بالا، شدت زیاد و شانس درگیر شدن مستقیم تمامی افراد جامعه در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است که این نقش در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما نمود بیشتری دارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی[۱]، مرگ بر اثر حوادث ترافیکی از ۱۹۹۰ به بعد در هر دوره ۶ ساله تقریبا ۲ برابر شده و رتبه حوادث ترافیکی در فهرست علل مرگ و میر در جهان از رتبه نهم در سال ۱۹۹۰ به رتبه ششم در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. بر اساس آمار این سازمان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده­ای از ۳/۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ به ۴/۲ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که عمدتا به خاطر افزایش مالکیت و استفاده از وسایل نقلیه است که با رشد اقتصادی در کشورهای دارای درآمدهای کم و متوسط همراهی دارد. همه روزه در دنیا بیش از ۳۰۰۰ نفر بر اثر تصادفات و صدمات ناشی از آن جان خود را از دست می­ دهند. در کشورهای کم درآمد و با در آمد متوسط، علت مرگ حدود ۸۵ درصد از فوت شدگان و معلولیت حدود ۹۰ درصد از افرادی که دچار ناتوانی­ های جسمی و نقص عضو شده ­اند، تصادفات بوده است(۲). به همین دلیل کاهش تلفات جاده­ای به یک هدف راهبردی در برنامه ­های بسیاری از کشورها تبدیل شده است. به طوری که برای سال­های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، کشورهای عربستان ۳۰ درصد، انگلستان ۴۰ درصد، آمریکا ۲۰ درصد و فرانسه ۵۰ درصد کاهش تلفات جاده­ای را به عنوان هدف منظور داشته اند(۳). آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در ایران بالاتر از کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه بوده و این در حالی است که شاخص"وسیله نقلیه کیلومتر طی شده” در کشورهای توسعه یافته بیش از ۱۰ برابر ایران است. از نظر نرخ تلفات نیز علاوه بر اینکه تعداد مرگ­های ناشی از تصادفات در ایران از یک رشد ده درصدی در سال برخوردار بوده است، بررسی آمارهای موجود نشانگر آن است که شاخص"تعداد کشته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در کشور” در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر می­باشد(۴). آمار کشته شدگان در اثر رانندگی در کشورهای مختلف، متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه ۱تا ۵/۲ نفر و در کشورهای در حال توسعه ۳ تا ۱۵ نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می­ دهند. این شاخص برای ایران ۲۹ گزارش شده است. در یک بررسی میانگین سن رانندگان جاده­ای منجر به جرح یا فوت در ایران ۴/۱۱ ±۷/۳۶ سال به دست آمده است. در نتیجه اغلب قربانیان تصادفات در سن اشتغال قرار داشته و از این نظر خسارت جبران ناپذیری به جامعه وارد می­نمایند(۵). بطور کلی یک قاعده کلی برای تمامی تصادفات وجود دارد. هر تصادف یک اختلال در تعادل بین سه عامل انسان، خودرو و راه و محیط آن می­باشد. بر این اساس، عوامل مربوط به انسان با ۹۳ درصد بیشترین سهم (۵۷ درصد به ­صورت مجزا، ۳۴ درصد با عوامل مربوط به راه و ۶ درصد با عوامل مربوط به خودرو) می­باشد(۶). پژوهش­های اخیر در ایران نشان می­دهد که ۳۸ درصد تصادفات ناشی از مرگ و میرهای غیر طبیعی به علت تصادفات جاده­ای است. بر اساس آمار منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی ۲۳۵۵۸۷ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور ایران، از سال ۷۹ تا پایان سال ۱۳۸۹ کشته شده ­اند و طی این مدت ۲۲۲۱۸۱۰ نفر نیز بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده ­اند(۷). بنابراین عوامل موثری در بروز این حوادث دخیل هستند. مشخصات خاص جغرافیایی و جمعیتی، نزدیکی روستاها به محورهای اصلی، وجود کاربری­های مختلف را می­توان در چهار عنوان کلی به انسان، خودرو، عامل راه و عوامل طبیعی تقسیم کرد. به همین دلیل، استان مازندران یکی از استان­های پر خطر از نظر تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای کشور است. استان مازندران با وسعت ۲۳۷۵۶ کیلومتر مربع ۱.۴۶ درصد از مساحت کل کشور را در بر دارد. این استان ۳۰۵۹۰۸۳ نفر جمعیت (۴ درصد کل کشور) دارد. ۵۴ درصد جمعیت استان ساکن شهر و ۴۶ درصد از جمعیت استان ساکن روستا می­باشند. تراکم نسبی جمعیت استان ۱۲۷ نفر در هر کیلومتر مربع می­باشد که نسبت به جمعیت و وسعت کشور جمعیت بالایی را در خود جای داده است. این استان، از شمال به دریای مازندران از باختر به استان گیلان از جنوب به استان­های سمنان، البرز و تهران و از خاور به استان گلستان محدود می­ شود. این استان، با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی جزو استان­های برتر کشور به شمار می ­آید. این استان با داشتن تنها ۳ درصد از راه­های کشور، به علت نزدیکی شهرها به یکدیگر و اتصال به پایتخت (با سه محور) پذیرای ۸ درصد سفرهای کشور است. همچنین سالانه میلیون­ها گردشگر داخلی و بیش از هزاران گردشگر خارجی به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می­ کنند(۸) در استان مازندران، بخشی از معضلات و مشکلات حوزه حمل و نقل مربوط به حوادث ترافیکی و تصادفات جاده­ای است. این حوادث و تصادفات جاده­ای، سبب می­ شود که کارکرد حمل و نقل دارای مشکل شده و راه ­ها و جاده­ها را تحت تاثیر قرار دهد و با خود مشکلات خاصی را به وجود آورد. از منظر جامعه شناختی می­توان گفت، حوادث ترافیکی چند وجهی است. این موضوع در حوزه بهداشت، سلامت انسان­ها را تهدید می‌کند؛ در حوزه اجتماعی بنیان خانواده­ها را به مخاطره می‌اندازد؛ در حوزه فرهنگی نیز سبب از بین رفتن سرپرست­های فرهنگی جامعه می‌شود و در حوزه اقتصادی منابع کمیاب انسانی و سرمایه ملی در استان را از بین می‌برد. از مجموع ۱۷۹۹۴ نفر متوفیان حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۱۵۶۶ نفر یا ۲۸/۶۴ درصد آنان در حوادث رانندگی برون‌شهری (جاده‌ها) و ۵۰۶۳ نفر یا ۱۴/۲۸ درصد آنان در حوادث رانندگی درون‌شهری، ۱۲۹۶ نفر یا ۲/۷ درصد آنان در جاده‌های روستایی و بقیه یعنی ۶۹ نفر یا ۳۸/. درصد با علل نامعلوم تصادف، جان خود را در این سال از دست داده‌اند. در این رابطه باید گفت استان مازندران با ۵۹۱ نفر تلفات حوادث رانندگی برون‌شهری، دومین استان پس از استان خوزستان (معادل ۶۰۰ نفر)، از نظر تلفات بالا در حوادث رانندگی برون‌شهری در سال ۱۳۹۲ محسوب می‌شود(۹). همچنین از نظر آمار استانی، استان مازندران ۸۶۹ نفر کشته در سوانح رانندگی درون و برون­شهری (تصادفات جاده­ای) جز ۱۰ استان نخست حادثه خیز بوده است. و در بخش تلفات عابر پیاده، استان مازندران با ۴/۱۰ درصد، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است(۱۰). عوامل مختلفی در ایجاد حوادث ترافیکی و تصادفات جاده­ای و از آن مهم‌تر در جلوگیری از آن در استان نقش دارند. تصادفات جاده­ای منجر به جرح، مرگ، معلولیت و درد، کاهش بهره وری، سوگواری، مشکلات اجتماعی روانی و همچنین تخریب گسترده اموال در استان می­شوند. بحران ایمنی معابر، مرگ و میرها، آسیب­ها و هزینه­ های ناشی از تصادفات جاده­ای یکی از چالش­های مهم سلامت، بهداشت عمومی و توسعه استان است. بسیاری از عوامل در افزایش تلفات ناشی از تصادفات در جاده­های استان مازندران تاثیر دارند. وجود تلفات بالا در تصادفات جاده­ای استان طلب می‌کند تا ضمن واپایش[۲] و نظارت پیوسته بر آمد و شد جاده‌ها در همه ایام سال، نسبت به برنامه ریزی مناسبت برای بهبود وضعیت جاده­ها اقدام شود تا از میزان تصادفات جاده­ای و عوارض ناشی از آن تا حد امکان کاسته شود. با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون ترافیک در شهرها و جاده­های استان مازندران، در مقابل سودمندی اقتصادی و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابجایی کالا و مسافر، متاسفانه بر شمار و شدت تصادفات جاده­ای استان و تلفات ناشی از آن، به سرعت افزوده شده و آسیب­های جانی و مالی ناشی از این تصادفات بار سنگینی را بر جامعه انسانی استان تحمیل می­ کند. بنابراین برای بهتر شدن هرچه بیشتر شرایط، باید شرایط موجود در استان مازندران بازنگری شده و نقش عوامل تاثیر گذار را تا حد ممکن کاهش داده شود. ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﻧﻮاع ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﮔﺬار و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﻬﻢ ﻫﺮ ﻛﺪام از اﻋﻤﺎل ﻳﺎد ﺷﺪه، ﻣﻲﺗﻮان از ﻃﺮﻳﻖ اﺗﺨﺎذ ﺗﺪاﺑﻴﺮ ﻻزم ﺑﺎ اصلاح آنان، از ﻧﺮخ ﺑﺮوز ﺣﻮادث ترافیکی و تصادفات جاده­ای در استان ﻛﺎﺳﺖ. از این رو هدف اصلی این پژوهش بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران می­باشد. ضرورت و اهمیت اجرای تحقیق حمل و نقل در استان مازندران به علت شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی دارای اهمیت فراوانی است. به همین علت و نزدیکی شهرها و روستاها به یکدیگر سبب افزایش حوادث و تصادفات جاده­ای می­ شود. این افزایش تصادفات، خود سبب افزایش تلفات جاده­ای و کاهش ایمنی جاده­ها می­ شود. تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران، خسارت­های مالی فراوانی بر خانواده­ها و منابع استان تحمیل می­ کند. با توجه به اینکه این خسارت­ها، در مواردی غیر قابل جبران است، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­ها و تلفات ناشی از تصادفات در جاده­های مازندران راه­کارهای موثری به اجرا گذاشته شود. الف- اهمیت نظری و تئوری: پژوهش­ها نشان می­دهد تصادفات به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر می­باشد. تصادف‌های جاده­ای علاوه بر هزینه‌های مستقیم، هزینه‌­های غیر مستقیم نظیر هزینه‌ زمان از دست رفته برای درمان مصدومان و مسایل مشابه آنها دارد که رقمی معادل هزینه­ های مستقیم این بخش است. همچنین از دست رفتن حدود ۶۰۰ نفر از هم­ استانی­ها در تصادفات جاده­ای غمی جانکاه و اندوهی سنگین است که با هیچ آمار و رقمی قابل محاسبه نیست. افزون بر اینکه بسیاری از قربانیان تصادفات جاده­ای، صاحب تجارب ارزشمند علمی و فرهنگی و اقتصادی هستند که جایگزین کردن آنها شاید هرگز مقدور نباشد. این پژوهش، کوشش می­ کند تا برای این مسئله تحقیق (تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران) پاسخ نظری پیدا کند یا برای حل این مشکل راهکاری عملی بیابد. بنابراین مبانی نظری این طرح بر اساس پیدا کردن راهکاری برای چارچوب تئوری­های حمل و نقل و تبدیل تهدید به فرصت استوار است. ب- اهمیت کاربردی و عملی به علت جایگاه ویژه مازندران در گردشگری و آمد و شد فراوان خودروها، تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در استان مازندران از اهمیت زیادی برخوردار است. تاکنون دلایل متعددی برای بروز تصادفات ارائه شده است. به طوری که معمولا بروز یک تصادف تحت تاثیر چند عامل مختلف با سهم متفاوت می­باشد. برای ارائه برنامه جامع و دقیق در خصوص ایمنی کاربران و کاهش شمار و شدت تصادفات، لازم است تا عوامل موثر شناسایی شده و طی برنامه هدفمند و همه جانبه در دستور کار قرار گیرد. کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن در جاده­های مازندران، بایستی به عنوان یکی از اولویت­ها و معیارهای تصمیم گیری برای توسعه زیر ساخت­های حمل و نقل استان در سال­های آینده مورد توجه قرار گیرد. از این رو مطالعه در این مقوله، ضروری به نظر می­رسد. بنابراین بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران مورد بررسی قرار گرفته است. اهداف تحقیق هدف این پروژه انجام پژوهش برای شناخت و ریشه یابی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات جاده­ای در راه­های برون­شهری استان مازندران بر اساس آمار ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان می­باشد. بنابراین دستیابی به راهبرد عملی در تحقق بخشی از اقدامات مربوط به افزایش ایمنی و کاهش تلفات که اصلی ترین خسارت ناشی از تصادف جاده­ای می­باشد را در بر خواهد داشت. که بدین منظور آگاهی از بسیاری از متغیرها و بررسی روابط بین آنها بسیار حایز اهمیت است. اهداف کلی تحقیق: تعیین تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران در سال ۱۳۹۲ اهداف جزیی تحقیق:ی نشان می‌دهد. نتایج این نمودار نشان می‌دهد که MSE هر سه خزانه‌ی بهینه کوچکتر از خزانه سؤال عملیاتی است. به خصوص خزانه‌ی MTI از حداقل مقدار MSE برخوردار است. نمودار ۴-۵۵: خطای استاندارد اندازه‌گیری (CSEM) در خزانه‌های سؤال بدون S-H (b-bin: 0.2)، با تعادل محتوایی نمودار ۴-۵۶: اریب شرطی (conditional Bias) در خزانه‌های سؤال بدون S-H (b-bin: 0.2)، با تعادل محتوایی نمودار ۴-۵۷: میانگین مجذور خطا (CMSE) در خزانه‌های سؤال بدون S-H (b-bin: 0.2)، با تعادل محتوایی ساخت خزانه‌های سؤال با کنترل مواجهه‌ بیش از حد سؤال ساخت خزانه‌های سؤال با b-bin=0.2 نمودار ۱۷ تا ۱۹ در قسمت ضمیمه (ب) و همچنین، جداول ۲۵ تا ۳۳ در قسمت ضمیمه‌ی (الف)، توزیع‌های خزانه‌‌های سؤال عملیاتی در سه محتوا و خزانه‌های سؤال بهینه‌‌ای که از طریق سه روش R، MRP، MTI با پهنای b-bin = 0.2، میزان a-bin: Δa2=2ΔIMaximum = ۰.۴ و با روش کنترل مواجهه‌ S-H، شبیه‌سازی شدند را نشان می‌دهند. توزیع‌های هر کدام از سه محتوا در جداول جداگانه گزارش شده است. جدول ۴-۲۲ اندازه‌ها و خلاصه‌ی آماره‌های مربوط به پارامترهای سؤال در خزانه‌های سؤال بهینه و عملیاتی را در سه محتوای ارائه می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که با وجود کنترل مواجهه‌ سؤال در این مرحله در ساخت خزانه‌های سؤال بهینه، باز هم این خزانه‌ها شامل حداقل تعداد سؤال می‌باشند. در این مرحله هم همانند خزانه‌هایی که بدون کنترل مواجهه ایجاد شدند، هر سه خزانه‌ی بهینه دارای سؤالاتی با دامنه‌ی محدودی از سطوح دشواری هستند و میانگین پارامتر دشواری بالاتری دارند. در این مرحله نیز خزانه‌ها‌ی بهینه‌یMTI در هر سه محتوا دارای حداقل تعداد سؤل است. ولی خزانه‌های MRP در مقایسه با خزانه‌هایی که کنترل مواجهه‌ سؤال نداشتند، به تعداد سؤالات بسیار بیشتری نسبت به دو خزانه‌ دیگر با شرایط مساوی نیاز دارند. در این مرحله نیز خزانه‌های MTI دارای حداقل میانگین پارامتر a می‌باشند و خزانه‌های بهینه‌‌ی MRP دارای بیشترین مقدار پارامتر a هستند. خزانه‌های MTI به دلیل ماهیت ایحاد سؤالاتشان دارای حداقل میزان پراکندگی در پارامتر a است. نوع توزیع پارامترهای سؤال در هر سه خزانه‌ی سؤال بهینه مشابه خزانه‌های سؤال در مرحله‌ی قبل است، با این تفاوت که میانگین ضریب تشخیص در هر سه خزانه بالاتر می‌باشد. بررسی نتایج عملکرد این خزانه‌ها در جدول ۴-۲۳ آورده شده است. برآورد توانایی در هر سه خزانه‌ی بهینه و عملیاتی، دارای سطح معینی از اریب مثبت می‌باشد، ولی مقدار این اریب‌ها بسیار ناچیز است. میانگین مجذور خطا (MSE) در خزانه‌های سؤال بهینه کوچکتر از خزانه‌ی سؤال عملیاتی است. در میان خزانه‌های سؤال بهینه، MRP عملکرد بهتری در این شاخص نشان می‌دهد، زیرا دارای سؤالاتی با ضریب تشخیص بالاتری هستند. بنابراین، برآورد توانایی را با دقت بیشتری برآورد می‌کند. همچنین، خزانه‌های سؤال بهینه دارای نرخ همپوشی تست پایین‌تری هستند، با وجود این‌که دارای سؤالات کمتری می‌باشند. جدول ۴-۲۲: اندازه‌ی خزانه‌ی سؤال و آماره‌های پارامتر سؤال، با S-H (b-bin=0.2)، با تعادل محتوا خزانه سؤال اندازه خزانه میانگین انحراف استاندارد حداکثر حداقل میانگین انحراف استاندارد حداکثر حداقل میانگین انحراف استاندارد حداکثر حداقل


فرم در حال بارگذاری ...

« طرح های پژوهشی دانشگاه ها در مورد بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و منابع قدرت در مدیران ...منابع پایان نامه درباره نقش اکراه بر اراده و اثر آن- فایل ۶ »
 
مداحی های محرم