۰۰۳/۰ ۰۰۲/۰ ۰۰۱/۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰۰۱/۰ ۰۰۱/۰ ۰۲/۰ جداول ۴-۲۰ و ۴-۲۱ نتایج مربوط به میزان تخطی از قیود را در تستها بر حسب پارامترهای توانایی نشان میدهد. در CAT عملیاتی، ۳۵۰ تست سرهم شدند و در CAT های شبیهسازی شده، ۶۰۰۰ تست سرهم شدند، برای قابل مقایسه کردن میزان تخطیها، درصد فراوانی نسبی آنها گرفته شد. نتایج نشان میدهد که در CAT عملیاتی در تمام سطوح میزان تخطی بیشتر از CAT های شبیهسازی شده است. در خزانههای R میزان تخطیها در دو دامنهی توانایی بیشتر است و تقریباً الگویی مشابه با خزانهی عملیاتی دارد. در خزانهی MRP و MTI در سطوح پایین توانایی میزان تخطی از قیود بیشتر است. در خزانهی MRP در سطوح بالای توانایی به دلیل وجود سؤالات بیشتر، تخطی از قیود در تستهایی که سرهم میشود، به حداقل خود میرسد. نمودارهای ۴-۵۵ تا ۴-۵۷ خطای استاندارد شرطی اندازهگیری (CSEM)، اریب شرطی و میانگین مجذور خطا (CMSE) را در هر چهار خزانهی سؤال نشان میدهد. خطاهای استاندارد اندازهگیری الگویی مشابه با خزانههای عملیاتی دارند. ولی در تمام سطوح توانایی کمتر از خزانهی عملیاتی است. نمودار ۴-۵۶ نشان میدهد که در خزانهی عملیاتی میزان اریب در اغلب سطوح توانایی بیشتر از خزانههای بهینه میباشد. خزانهی MTI نسبت به خزانههای دیگر از میزان اریب کمتری برخوردار است. دلیل این نتیجه تعامل بین ویژگیهای محتوایی و حداقل میزان آگاهی آزمون است. همچنین، نمودار ۴-۵۷ میانگین مجذور خطا را در سطوح متفاوت توانایپیوست۹- تعداد فوتی بر حسب حجم تردد در محورهای استان مازندران-سال ۱۳۹۲……………………………………………………………….. ۱۰۷ پیوست۱۰- استانهای اولویتدار در فوت در بیمارستان در سال ۱۳۹۲ ……………………………………………………………………………………… ۱۰۸ پیوست۱۱- مقایسه آمار متوفیات و مصدومان حوادث رانندگی سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ …………………………………………………………………. ۱۰۹ پیوست۱۲- مقایسه آمار متوفیات و مصدومان حوادث رانندگی سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲………………………………………………………………….. ۱۱۰ پیوست۱۳- آمار متوفیات و مصدومان ناشی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۰……………………………………………. ۱۱۱ پیوست۱۴- آمار متوفیات و مصدومان ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۱……………………………………………………… ۱۱۲ پیوست۱۵- آمار مقایسه ای معاینات مصدومان ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹………………………۱۱۳ پیوست۱۶- آمار مقایسه ای متوفیات ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹……………………………………. ۱۱۴ پیوست۱۷- آمار متوفیات و مصدومان ارجاعی به مراکز پزشکی مازندران در سال ۱۳۹۲ …………………………………………………………. ۱۱۵ چکیده مقدمه و هدف: در استان مازندران، بخشی از مشکلات حمل و نقل مربوط به تصادفات جادهای است. هزینه های ناشی از آن، یکی از چالشهای مهم استان بوده و خسارتهای مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و استان تحمیل می شود. ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارتهای تصادفات جادهای، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود. هدف این مطالعه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران میباشد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی و جامعه مورد مطالعه، تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران در سال ۱۳۹۲ و ثبت شده در اداره کل حمل و نقل و پایانه های مازندران و سازمان پزشکی قانونی استان مازندران بوده است. نتایج: تلفات ناشی از تصادفات جادهای در راههای برونشهری استان، اغلب راننده (۴۴%) و مرد بوده و بیشتر در سنین ۲۱ تا ۳۰ (۲۶%) قرار دارند. رابطه معکوس بین سطح تخصیلات و فراوانی تصادفات دیده می شود. اغلب خودروها سواری(۴۰%) بوده که بیشتر تلفات مربوط به برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر (۴۹%)بوده است. بیشترین تلفات در در محل حادثه اتفاق افتاده (۵۴%) و اکثر آنها با آمبولانس (۸۵.۹%) به مراکز درمانی و بیمارستانها منتقل شده اند. بیشترین تعداد تلفات ناشی از شکستگیهای متعدد (۵۳%) بوده که در روز (۶۰%) و در راههای اصلی استان (۸۲%) به وقوع پیوسته است. نتیجه گیری: در سال ۱۳۹۲ کل تلفات تصادفات جادهای (راههای برونشهری و روستایی) استان ۴.۱ درصد و در راههای برونشهری به میزان ۱.۳ درصد (نسبت به سال ۱۳۹۱) افزایش یافته است. میزان تلفات در مردان بیشتر از زنان میباشد. افراد دارای تحصیلات دانشگاهی کمترین میزان تلفات را در تصادفات رانندگی داشته اند. بر خلاف باور همگانی بیشترین تعداد تلفات در روز اتفاق افتاده است. میزان تلفات در راههای اصلی بسیار بیشتر از آزادراهها و بزرگراهها میباشد. در مطالعه انجام شده، میتوان به تلفات بیشتر رانندگان، تاثیر جنس مذکر ،۳۰-۲۱ سال، برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و خودروهای سبک در بروز تصادفات منجر به فوت پی برد و بر اساس این یافته که بیشترین متوفیات در بر اثر شکستگیهای متعدد بوده است. کلید واژه ها: مازندران، تلفات، تصادفات جادهای، راههای برونشهری، ساری، حمل و نقل، ۱۳۹۲ فصل یکم کلیات پژوهش ۱- مقدمه امروزه حمل و نقل به دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی دارد. حمل و نقل یکی از پایه های اصلی توسعه پایدار و متوازن محسوب شده و در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم میان گسترش حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد. حمل و نقل در بر گیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه ها جریان داشته و در مجموعه فعالیتها، نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد. این گستردگی فعالیت، سبب حوادث مختلفی از جمله تصادفات جادهای می شود. افزایش شمار خودروها، سبب شده جامعه و انسانها در معرض شرایط روحی و جسمی مختلفی گیرند. در حال حاضر زندگی از حالت سنتی خارج و کاملا ماشینی شده است. روند زندگی ماشینی حیات جامعه را در معرض تصادفات جادهای قرار داده است. شمار این تصادفات رو به افزایش است و در نتیجه، خسارتهای مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و کشور تحمیل می شود؛ بالا بوده و غیرقابل جبران است، از این رو ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارتهای تصادفات جادهای استان، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود. تصادفات جادهای یک پدیده اجتماعی در استان بوده که نیاز به شناسایی ابعاد زیر بنایی آن و نارساییهای مختلف از جمله کیفیت راه ها و جادهها، کیفیت ساخت خودرو دارد. به طور قطع آمار معلولان و مصدومان ناشی از تصادفات جادهای چندین برابر میزان تلفات ناشی از آن است که پیامدهای جبران ناپذیر آن همچون بی سرپرستی، مسایل و مشکلات روحی و روانی، هزینه های هنگفت درمانی است. هیچگاه نباید از اهمیت تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن در استان مازندران، به علت خسارتها و هزینههایی مستقیم و غیر مستقیمی که به همراه دارد و با توجه به این که تا حد زیادی قابل پیشگیری است، کاسته شده و یا به فراموشی سپرده شود. تصادفات جادهای در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح استان مطرح است که همه ساله جان شمار زیادی از مردم را گرفته و هزینه هایی را به جامعه وارد می کند. هر فردی که در یک تصادف، صدمه یا خسارت می بیند یا معلول و ناتوان شده یا این که جان خود را از دست میدهد، به دلیل این که یک فرد مستقل از دیگران نیست و در شبکه ای از ارتباط با دیگران زندگی می کند، بنابراین پیامد این حادثه فقط به شخص حادثه دیده بر نمی گردد، بلکه تمام کسانی که با زندگی وی در ارتباط هستند را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. تحقیقات اخیر در ایران نشان میدهد که ۳۸ درصد تصادفات ناشی از مرگ و میرهای غیر طبیعی به علت تصادفات جادهای است. بر اساس آمار منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی بیش از ۲۳۵ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور ایران، از سال ۷۹ تا پایان سال ۱۳۸۹ کشته شده اند و طی این مدت بالغ بر ۲۲۲ هزار نفر نیز بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده اند(۱). بنابراین یافتن راه حلی برای کاهش این تصادفات و مشکلات ناشی از آن، ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می شود. با توجه به عدم امکان ارزشگذاری واقعی برای جان انسانها و درد و رنج حاصل از دست دادن آنها، برآورد دقیق هزینه های یک تصادف امری غیر ممکن به نظر میرسد. در خصوص کشور ایران که هم اکنون در مرحله رشد فزاینده وسایل نقلیه و به دنبال آن افزایش شمار تصادفات و خسارات ناشی از آن قرار دارد، این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این میان استان مازندران (با ۵۹۱ نفر) که پس از استان خوزستان بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات برونشهری را در سال ۱۳۹۲ به خود اختصاص داده است و روزانه به طور میانگین ۶/۱ نفر در تصادفات جادههای استان مازندران کشته میشوند نیز از اهمیت بالایی در این خصوص برخوردار است؛ بنابراین بررسی تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران و شناسایی دلایل آن و محاسبه فراوانی این دلایل می تواند راهی برای کاهش تصادفات در جاده های استان مازندران باشد. تشخیص و تعیین درست علت وقوع تصادفات ضمن آن که باعث حفظ حقوق شهروندی می شود موجب نمایان شدن عوامل به وجود آورنده تصادف نیز خواهد شد و در پیشگیری از حوادث مشابه بعدی بسیار موثر خواهد بود. به منظور افزایش ایمنی آمد وشد و پیشگیری از وقوع تصادفات و آسیبهای ناشی از آن و افزایش سطح آگاهی بایستی موارد اصلی تصادفات مشخص گردیده تا با آگاهی از آنها، در جهت رفع کاستیها گام برداشته و ضمن واپایش آن، از آسیب رسیدن به مردم جلوگیری شود. وجود شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای فراوان، افزایش آسفالت راههای روستایی در سالهای اخیر و خصوصیات اجتماعی و اقتصادی ویژه باعث شده است تا بخش زیادی از سفرها در شهرها و محورهای روستایی، دستکم در مسافتهای کوتاه، با وسیله نقلیه انجام پذیرد. از سویی دیگر، مشخصات خاص جغرافیایی و جمعیتی در استان مازندران همچون تعدد شهرها و نزدیکی روستاها به محورهای اصلی جادهای، وجود کاربریهای متعدد و متنوع در حاشیه راه ها، تراکم بالای جمعیت و غیره و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مانند کمبود فرهنگ استفاده ایمن و اطلاعات کافی از نحوه استفاده از وسیله نقلیه نیز باعث افزایش تلفات ناشی از تصادفات جادهای مازندران گردیده است. استان مازندران همواره به عنوان یکی از استانهایی که شمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جادهای در آن عدد بالایی را به خود اختصاص داده است، مطرح بوده و هست و همین امر زمینه ساز کوششی برای شناسایی علل تاثیرگذار بر آن بهشمار میرود. بنابراین افزایش تلفات ناشی از تصادفات جادهای مازندران و از بین رفتن سرمایههایی که نه جبران و نه جایگزین میشوند، بطور قطع به بررسی و راهکارهایی نیاز دارد. بیان مساله از میان حوادث مختلف، تصادفات جادهای، به دلیل خصوصیات ویژه خود از جمله فراوانی بالا، شدت زیاد و شانس درگیر شدن مستقیم تمامی افراد جامعه در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است که این نقش در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما نمود بیشتری دارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی[۱]، مرگ بر اثر حوادث ترافیکی از ۱۹۹۰ به بعد در هر دوره ۶ ساله تقریبا ۲ برابر شده و رتبه حوادث ترافیکی در فهرست علل مرگ و میر در جهان از رتبه نهم در سال ۱۹۹۰ به رتبه ششم در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. بر اساس آمار این سازمان مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای از ۳/۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ به ۴/۲ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که عمدتا به خاطر افزایش مالکیت و استفاده از وسایل نقلیه است که با رشد اقتصادی در کشورهای دارای درآمدهای کم و متوسط همراهی دارد. همه روزه در دنیا بیش از ۳۰۰۰ نفر بر اثر تصادفات و صدمات ناشی از آن جان خود را از دست می دهند. در کشورهای کم درآمد و با در آمد متوسط، علت مرگ حدود ۸۵ درصد از فوت شدگان و معلولیت حدود ۹۰ درصد از افرادی که دچار ناتوانی های جسمی و نقص عضو شده اند، تصادفات بوده است(۲). به همین دلیل کاهش تلفات جادهای به یک هدف راهبردی در برنامه های بسیاری از کشورها تبدیل شده است. به طوری که برای سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، کشورهای عربستان ۳۰ درصد، انگلستان ۴۰ درصد، آمریکا ۲۰ درصد و فرانسه ۵۰ درصد کاهش تلفات جادهای را به عنوان هدف منظور داشته اند(۳). آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در ایران بالاتر از کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه بوده و این در حالی است که شاخص"وسیله نقلیه کیلومتر طی شده” در کشورهای توسعه یافته بیش از ۱۰ برابر ایران است. از نظر نرخ تلفات نیز علاوه بر اینکه تعداد مرگهای ناشی از تصادفات در ایران از یک رشد ده درصدی در سال برخوردار بوده است، بررسی آمارهای موجود نشانگر آن است که شاخص"تعداد کشته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در کشور” در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر میباشد(۴). آمار کشته شدگان در اثر رانندگی در کشورهای مختلف، متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه ۱تا ۵/۲ نفر و در کشورهای در حال توسعه ۳ تا ۱۵ نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند. این شاخص برای ایران ۲۹ گزارش شده است. در یک بررسی میانگین سن رانندگان جادهای منجر به جرح یا فوت در ایران ۴/۱۱ ±۷/۳۶ سال به دست آمده است. در نتیجه اغلب قربانیان تصادفات در سن اشتغال قرار داشته و از این نظر خسارت جبران ناپذیری به جامعه وارد مینمایند(۵). بطور کلی یک قاعده کلی برای تمامی تصادفات وجود دارد. هر تصادف یک اختلال در تعادل بین سه عامل انسان، خودرو و راه و محیط آن میباشد. بر این اساس، عوامل مربوط به انسان با ۹۳ درصد بیشترین سهم (۵۷ درصد به صورت مجزا، ۳۴ درصد با عوامل مربوط به راه و ۶ درصد با عوامل مربوط به خودرو) میباشد(۶). پژوهشهای اخیر در ایران نشان میدهد که ۳۸ درصد تصادفات ناشی از مرگ و میرهای غیر طبیعی به علت تصادفات جادهای است. بر اساس آمار منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی ۲۳۵۵۸۷ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور ایران، از سال ۷۹ تا پایان سال ۱۳۸۹ کشته شده اند و طی این مدت ۲۲۲۱۸۱۰ نفر نیز بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده اند(۷). بنابراین عوامل موثری در بروز این حوادث دخیل هستند. مشخصات خاص جغرافیایی و جمعیتی، نزدیکی روستاها به محورهای اصلی، وجود کاربریهای مختلف را میتوان در چهار عنوان کلی به انسان، خودرو، عامل راه و عوامل طبیعی تقسیم کرد. به همین دلیل، استان مازندران یکی از استانهای پر خطر از نظر تلفات ناشی از تصادفات جادهای کشور است. استان مازندران با وسعت ۲۳۷۵۶ کیلومتر مربع ۱.۴۶ درصد از مساحت کل کشور را در بر دارد. این استان ۳۰۵۹۰۸۳ نفر جمعیت (۴ درصد کل کشور) دارد. ۵۴ درصد جمعیت استان ساکن شهر و ۴۶ درصد از جمعیت استان ساکن روستا میباشند. تراکم نسبی جمعیت استان ۱۲۷ نفر در هر کیلومتر مربع میباشد که نسبت به جمعیت و وسعت کشور جمعیت بالایی را در خود جای داده است. این استان، از شمال به دریای مازندران از باختر به استان گیلان از جنوب به استانهای سمنان، البرز و تهران و از خاور به استان گلستان محدود می شود. این استان، با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی جزو استانهای برتر کشور به شمار می آید. این استان با داشتن تنها ۳ درصد از راههای کشور، به علت نزدیکی شهرها به یکدیگر و اتصال به پایتخت (با سه محور) پذیرای ۸ درصد سفرهای کشور است. همچنین سالانه میلیونها گردشگر داخلی و بیش از هزاران گردشگر خارجی به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می کنند(۸) در استان مازندران، بخشی از معضلات و مشکلات حوزه حمل و نقل مربوط به حوادث ترافیکی و تصادفات جادهای است. این حوادث و تصادفات جادهای، سبب می شود که کارکرد حمل و نقل دارای مشکل شده و راه ها و جادهها را تحت تاثیر قرار دهد و با خود مشکلات خاصی را به وجود آورد. از منظر جامعه شناختی میتوان گفت، حوادث ترافیکی چند وجهی است. این موضوع در حوزه بهداشت، سلامت انسانها را تهدید میکند؛ در حوزه اجتماعی بنیان خانوادهها را به مخاطره میاندازد؛ در حوزه فرهنگی نیز سبب از بین رفتن سرپرستهای فرهنگی جامعه میشود و در حوزه اقتصادی منابع کمیاب انسانی و سرمایه ملی در استان را از بین میبرد. از مجموع ۱۷۹۹۴ نفر متوفیان حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۱۵۶۶ نفر یا ۲۸/۶۴ درصد آنان در حوادث رانندگی برونشهری (جادهها) و ۵۰۶۳ نفر یا ۱۴/۲۸ درصد آنان در حوادث رانندگی درونشهری، ۱۲۹۶ نفر یا ۲/۷ درصد آنان در جادههای روستایی و بقیه یعنی ۶۹ نفر یا ۳۸/. درصد با علل نامعلوم تصادف، جان خود را در این سال از دست دادهاند. در این رابطه باید گفت استان مازندران با ۵۹۱ نفر تلفات حوادث رانندگی برونشهری، دومین استان پس از استان خوزستان (معادل ۶۰۰ نفر)، از نظر تلفات بالا در حوادث رانندگی برونشهری در سال ۱۳۹۲ محسوب میشود(۹). همچنین از نظر آمار استانی، استان مازندران ۸۶۹ نفر کشته در سوانح رانندگی درون و برونشهری (تصادفات جادهای) جز ۱۰ استان نخست حادثه خیز بوده است. و در بخش تلفات عابر پیاده، استان مازندران با ۴/۱۰ درصد، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است(۱۰). عوامل مختلفی در ایجاد حوادث ترافیکی و تصادفات جادهای و از آن مهمتر در جلوگیری از آن در استان نقش دارند. تصادفات جادهای منجر به جرح، مرگ، معلولیت و درد، کاهش بهره وری، سوگواری، مشکلات اجتماعی روانی و همچنین تخریب گسترده اموال در استان میشوند. بحران ایمنی معابر، مرگ و میرها، آسیبها و هزینه های ناشی از تصادفات جادهای یکی از چالشهای مهم سلامت، بهداشت عمومی و توسعه استان است. بسیاری از عوامل در افزایش تلفات ناشی از تصادفات در جادههای استان مازندران تاثیر دارند. وجود تلفات بالا در تصادفات جادهای استان طلب میکند تا ضمن واپایش[۲] و نظارت پیوسته بر آمد و شد جادهها در همه ایام سال، نسبت به برنامه ریزی مناسبت برای بهبود وضعیت جادهها اقدام شود تا از میزان تصادفات جادهای و عوارض ناشی از آن تا حد امکان کاسته شود. با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون ترافیک در شهرها و جادههای استان مازندران، در مقابل سودمندی اقتصادی و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابجایی کالا و مسافر، متاسفانه بر شمار و شدت تصادفات جادهای استان و تلفات ناشی از آن، به سرعت افزوده شده و آسیبهای جانی و مالی ناشی از این تصادفات بار سنگینی را بر جامعه انسانی استان تحمیل می کند. بنابراین برای بهتر شدن هرچه بیشتر شرایط، باید شرایط موجود در استان مازندران بازنگری شده و نقش عوامل تاثیر گذار را تا حد ممکن کاهش داده شود. ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﻧﻮاع ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﮔﺬار و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﻬﻢ ﻫﺮ ﻛﺪام از اﻋﻤﺎل ﻳﺎد ﺷﺪه، ﻣﻲﺗﻮان از ﻃﺮﻳﻖ اﺗﺨﺎذ ﺗﺪاﺑﻴﺮ ﻻزم ﺑﺎ اصلاح آنان، از ﻧﺮخ ﺑﺮوز ﺣﻮادث ترافیکی و تصادفات جادهای در استان ﻛﺎﺳﺖ. از این رو هدف اصلی این پژوهش بررسی تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران میباشد. ضرورت و اهمیت اجرای تحقیق حمل و نقل در استان مازندران به علت شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی دارای اهمیت فراوانی است. به همین علت و نزدیکی شهرها و روستاها به یکدیگر سبب افزایش حوادث و تصادفات جادهای می شود. این افزایش تصادفات، خود سبب افزایش تلفات جادهای و کاهش ایمنی جادهها می شود. تلفات ناشی از تصادفات جادهای مازندران، خسارتهای مالی فراوانی بر خانوادهها و منابع استان تحمیل می کند. با توجه به اینکه این خسارتها، در مواردی غیر قابل جبران است، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارتها و تلفات ناشی از تصادفات در جادههای مازندران راهکارهای موثری به اجرا گذاشته شود. الف- اهمیت نظری و تئوری: پژوهشها نشان میدهد تصادفات به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر میباشد. تصادفهای جادهای علاوه بر هزینههای مستقیم، هزینههای غیر مستقیم نظیر هزینه زمان از دست رفته برای درمان مصدومان و مسایل مشابه آنها دارد که رقمی معادل هزینه های مستقیم این بخش است. همچنین از دست رفتن حدود ۶۰۰ نفر از هم استانیها در تصادفات جادهای غمی جانکاه و اندوهی سنگین است که با هیچ آمار و رقمی قابل محاسبه نیست. افزون بر اینکه بسیاری از قربانیان تصادفات جادهای، صاحب تجارب ارزشمند علمی و فرهنگی و اقتصادی هستند که جایگزین کردن آنها شاید هرگز مقدور نباشد. این پژوهش، کوشش می کند تا برای این مسئله تحقیق (تلفات ناشی از تصادفات جادهای مازندران) پاسخ نظری پیدا کند یا برای حل این مشکل راهکاری عملی بیابد. بنابراین مبانی نظری این طرح بر اساس پیدا کردن راهکاری برای چارچوب تئوریهای حمل و نقل و تبدیل تهدید به فرصت استوار است. ب- اهمیت کاربردی و عملی به علت جایگاه ویژه مازندران در گردشگری و آمد و شد فراوان خودروها، تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در استان مازندران از اهمیت زیادی برخوردار است. تاکنون دلایل متعددی برای بروز تصادفات ارائه شده است. به طوری که معمولا بروز یک تصادف تحت تاثیر چند عامل مختلف با سهم متفاوت میباشد. برای ارائه برنامه جامع و دقیق در خصوص ایمنی کاربران و کاهش شمار و شدت تصادفات، لازم است تا عوامل موثر شناسایی شده و طی برنامه هدفمند و همه جانبه در دستور کار قرار گیرد. کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن در جادههای مازندران، بایستی به عنوان یکی از اولویتها و معیارهای تصمیم گیری برای توسعه زیر ساختهای حمل و نقل استان در سالهای آینده مورد توجه قرار گیرد. از این رو مطالعه در این مقوله، ضروری به نظر میرسد. بنابراین بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، تلفات ناشی از تصادفات جادهای مازندران مورد بررسی قرار گرفته است. اهداف تحقیق هدف این پروژه انجام پژوهش برای شناخت و ریشه یابی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات جادهای در راههای برونشهری استان مازندران بر اساس آمار ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان میباشد. بنابراین دستیابی به راهبرد عملی در تحقق بخشی از اقدامات مربوط به افزایش ایمنی و کاهش تلفات که اصلی ترین خسارت ناشی از تصادف جادهای میباشد را در بر خواهد داشت. که بدین منظور آگاهی از بسیاری از متغیرها و بررسی روابط بین آنها بسیار حایز اهمیت است. اهداف کلی تحقیق: تعیین تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران در سال ۱۳۹۲ اهداف جزیی تحقیق:ی نشان میدهد. نتایج این نمودار نشان میدهد که MSE هر سه خزانهی بهینه کوچکتر از خزانه سؤال عملیاتی است. به خصوص خزانهی MTI از حداقل مقدار MSE برخوردار است. نمودار ۴-۵۵: خطای استاندارد اندازهگیری (CSEM) در خزانههای سؤال بدون S-H (b-bin: 0.2)، با تعادل محتوایی نمودار ۴-۵۶: اریب شرطی (conditional Bias) در خزانههای سؤال بدون S-H (b-bin: 0.2)، با تعادل محتوایی نمودار ۴-۵۷: میانگین مجذور خطا (CMSE) در خزانههای سؤال بدون S-H (b-bin: 0.2)، با تعادل محتوایی ساخت خزانههای سؤال با کنترل مواجهه بیش از حد سؤال ساخت خزانههای سؤال با b-bin=0.2 نمودار ۱۷ تا ۱۹ در قسمت ضمیمه (ب) و همچنین، جداول ۲۵ تا ۳۳ در قسمت ضمیمهی (الف)، توزیعهای خزانههای سؤال عملیاتی در سه محتوا و خزانههای سؤال بهینهای که از طریق سه روش R، MRP، MTI با پهنای b-bin = 0.2، میزان a-bin: Δa2=2ΔIMaximum = ۰.۴ و با روش کنترل مواجهه S-H، شبیهسازی شدند را نشان میدهند. توزیعهای هر کدام از سه محتوا در جداول جداگانه گزارش شده است. جدول ۴-۲۲ اندازهها و خلاصهی آمارههای مربوط به پارامترهای سؤال در خزانههای سؤال بهینه و عملیاتی را در سه محتوای ارائه میکند. نتایج نشان میدهد که با وجود کنترل مواجهه سؤال در این مرحله در ساخت خزانههای سؤال بهینه، باز هم این خزانهها شامل حداقل تعداد سؤال میباشند. در این مرحله هم همانند خزانههایی که بدون کنترل مواجهه ایجاد شدند، هر سه خزانهی بهینه دارای سؤالاتی با دامنهی محدودی از سطوح دشواری هستند و میانگین پارامتر دشواری بالاتری دارند. در این مرحله نیز خزانههای بهینهیMTI در هر سه محتوا دارای حداقل تعداد سؤل است. ولی خزانههای MRP در مقایسه با خزانههایی که کنترل مواجهه سؤال نداشتند، به تعداد سؤالات بسیار بیشتری نسبت به دو خزانه دیگر با شرایط مساوی نیاز دارند. در این مرحله نیز خزانههای MTI دارای حداقل میانگین پارامتر a میباشند و خزانههای بهینهی MRP دارای بیشترین مقدار پارامتر a هستند. خزانههای MTI به دلیل ماهیت ایحاد سؤالاتشان دارای حداقل میزان پراکندگی در پارامتر a است. نوع توزیع پارامترهای سؤال در هر سه خزانهی سؤال بهینه مشابه خزانههای سؤال در مرحلهی قبل است، با این تفاوت که میانگین ضریب تشخیص در هر سه خزانه بالاتر میباشد. بررسی نتایج عملکرد این خزانهها در جدول ۴-۲۳ آورده شده است. برآورد توانایی در هر سه خزانهی بهینه و عملیاتی، دارای سطح معینی از اریب مثبت میباشد، ولی مقدار این اریبها بسیار ناچیز است. میانگین مجذور خطا (MSE) در خزانههای سؤال بهینه کوچکتر از خزانهی سؤال عملیاتی است. در میان خزانههای سؤال بهینه، MRP عملکرد بهتری در این شاخص نشان میدهد، زیرا دارای سؤالاتی با ضریب تشخیص بالاتری هستند. بنابراین، برآورد توانایی را با دقت بیشتری برآورد میکند. همچنین، خزانههای سؤال بهینه دارای نرخ همپوشی تست پایینتری هستند، با وجود اینکه دارای سؤالات کمتری میباشند. جدول ۴-۲۲: اندازهی خزانهی سؤال و آمارههای پارامتر سؤال، با S-H (b-bin=0.2)، با تعادل محتوا خزانه سؤال اندازه خزانه میانگین انحراف استاندارد حداکثر حداقل میانگین انحراف استاندارد حداکثر حداقل میانگین انحراف استاندارد حداکثر حداقل
فرم در حال بارگذاری ...