۱۸/۰= r
۰۵/۰> P
در جدول بالا ، مقادیر مربوط به آماره ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری این آماره به ترتیب ۱۸/۰ = r و۰۴/۰ = P ، چون سطح معناداری کوچکتر از ۰۵/۰ می باشد، لذا این نتیجه به دست می آید که درسطح ۰۵/۰=α ،بین رفتار مدنی سازمانی و تعهد کاری آموزگاران رابطه مستقیم معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۷-۲پژوهش مورد تایید قرارگرفت.
فرضیه۸-۲ : بین رفتار مدنی سازمانی و مسائل مالی و رفاهی آموزگاران رابطه وجود دارد.
جهت بررسی و آزمون فرضیه۸-۲ پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده می کنیم.نتایج حاصل از این آزمون در جدول صفحه بعد آمده است :
جدول (۱۶-۴) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و مسائل مالی و رفاهی آموزگاران
متغیرها
تعداد
ضریب همبستگی
سطح معناداری
رفتار مدنی سازمانی
مسائل مالی و رفاهی
۱۲۰
۱۴/۰= r
۰۵/۰> P
در جدول بالا ، مقادیر مربوط به آماره ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری این آماره به ترتیب ۱۴/۰ = r و۱۲/۰ = P ، چون سطح معناداری بزرگتر از ۰۵/۰ می باشد، لذا این نتیجه به دست می آید که درسطح ۰۵/۰=α ،بین رفتار مدنی سازمانی و مسائل مالی و رفاهی آموزگاران رابطه مستقیم معنی دار آماری وجود ندارد . بنابر این فرضیه ۸-۲پژوهش رد می شود..
در این فصل ابتدا خلاصه ، بحث و نتیجه گیری و سرانجام محدودیت ها و یشنهاد های پژوهش ارائه می شود.
خلاصه
در پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه رفتار مدنی سازمانی با کیفیت زندگی کاری، در آموزگاران اداره آموزش و پرورش سرچهان انجام گرفته است .این پژوهش در بخش مطالعات نظری در مورد رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری و مؤلفه های آنها، بحث نموده است.جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزگاران (مرد و زن )دوره ابتدایی منطقه سرچهان که در سال تحصیلی ۸۸-۱۳۷۸ مشغول به تدریس می باشند ، که تعداد کل آنها ۲۰۰نفر بوده واز این تعداد ۳۸نفر زن و ۱۶۲ نفرمرد است . نمونه آماری با توجه به جدول مورگان شامل ۱۲۰ نفر از آموزگاران می باشد ، ۸۲ نفر مرد و ۳۸ نفر زن که در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ مشغول به تدریس بودند.از آنجا که تعداد زنان جامعه آماری ۳۸ نفربود کلیه زنان انتخاب شدند و از تعداد ۱۶۲ نفر آموزگار مرد تعداد ۸۲ نفر که به صورت قرعه کشی بر اساس شماره پرسنلی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ، رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری استفاده شده است . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمارتوصیفی مانند محاسبه فراوانی ، درصد ، میانگین ، انحراف معیارو ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار کامپیوتری (SPSS) نسخه شانزدهم استفاده گردید. سپس به بررسی رابطه بین متغیرهای فوق پرداخته شده و بر اساس تحقیقات پیشین فرضیه های تحقیق مورد بحث و نتیجه گیری قرار می گیرد.
بحث و نتیجه گیری
فرضیه ۱: بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران رابطه وجوددارد.
با توجه به جدول شماره ۵-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر رفتارمدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری با (۳۳/۰=r) می باشد و در نتیجه با اطمینان آماری ۹۵/۰ رابطه معناداری دارند و این فرضیه در پژوهش حاضر مورد تأیید قرار می گیرد. نتایج حاضر با نتایج تحقیقات لوین،لیپیت ووایت (۲۰۰۱)، محمد نصرالدین (۲۰۰۱)، ویلیامز،پیتر وزیناب (۲۰۰۲)، لاو و همکاران (۱۹۹۸) ،توکلی (۱۳۸۶) همسومی باشد.
در تبیین نتایج این فرضیه می توان چنین بیان داشت که وضعیت مناسب کاری که از آن به عنوان کیفیت زندگی کاری تعبیر می شود باعث بوجود آمدن انگیزه و رضایت خاطر افراد شده و آن ها را به سمت کار و تلاش بیشتر و مطلوب تر سوق می دهد. همچنین تحقیقات زیادی نشان داده اند که کیفیت زندگی کاری تأثیر قابل توجهی روی پاسخ های رفتاری فرد از قبیل رضایت شغلی دارد (سیرجی، افراطی ، ۱۳۸۰).
معلمین ابتدایی منطقه سرچهان به دلیل اینکه در روستاهای گوناگون و با فاصله از یکدیگر به تدریس اشتغال داشتند و مجبور بودند که محل زندگی خود را در همان روستا تعیین نمایند. این معلمین به یک سری فعالیت های فوق برنامه به خاطر داشتن وقت کافی در روستا دست می زدند . از آن طرف دانش آموزان روستایی به دلیل نداشتن امکانات تفریحی و سرگرمی بیشتر به سراغ معلمین خود حتی در زمانی که مدرسه تعطیل می باشد می آیند. در نتیجه تعامل معلم و دانش آموز و زمینه برای فعالیت های فوق برنامه که رفتار مدنی سازمانی را توسعه می بخشد فراهم آمده و همین موجب شده که با کیفیت زندگی کاری معلمین رابطه برقرار شود و نهایتا رضایت کاری و پیشبرد تحصیلی به وجود بیاید.
فرضیه ۱-۱: بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران مرد رابطه وجود دارد.
با توجه به جدول شماره ۶-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۲۸/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران مرد رابطه مستقیم و معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۱-۱ پژوهش مورد تایید قرار گرفت
نتایج حاضر با نتایج رحیمی (۱۳۸۵)، جانسون و همکارانش (۱۹۹۷) همسو می باشد.
فرضیه ۲-۱: بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران زن رابطه وجود دارد.
با توجه به جدول شماره ۷-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۲۸/۰-=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران مرد رابطه مستقیم و معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۲-۱ پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاضر با نتایج تحقیقات رحیمی (۱۳۸۵) و جانسون و همکارانش (۱۹۹۷) همسو می باشد. پژوهش آن ها نیز نشان می دهد به لحاظ کیفیت زندگی کاری بین دو جنس تفاوت معناداری مشاهده نمی شود.
در تبیین نتایج این فرضیه و فرضیه قبل می توان چنین بیان داشت چون زندگی کاری مردان و زنان معلم در این منطقه مشابه به هم می باشدوزندگی کاری هردو گروه ،تدریس می باشد بنابر این رابطه به دست آمده منطقی به نظر می رسد. وتبیین در مورد فرضیه یک برای این دوفرضیه نیز صدق می کند.
فرضیه ۲: بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران با توجه به مدرک تحصیلی آنها رابطه وجود دارد.
با توجه به نتایج جدول شماره ۸-۴ مقادیرمربوط به آماره ضریب همبستگی پیرسون(سطح معنی داری آماره ضریب همبستگی پیرسون) برای سطح تحصیلات دیپلم ، فوق دیپلم و لیسانس به ترتیب ۴۷/۰=r ، ۰۳/۰=r ، ۳۱/۰=r لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران با توجه به مدرک تحصیلی آنها رابطه مستقیم و معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۲پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاضر با نتایج تحقیق رحیمی (۱۳۸۵) همسو می باشد.
در تبیین نتایج این فرضیه می توان چنین بیان داشت از آنجا که زندگی کاری معلمان در سطوح مختلف ( دیپلم ، فوق دیپلم ، لیسانس ) تدریس و علم آموزی می باشد و همه آنها با گروه سنی دانش آموزان ابتدایی که انسان و دارا ی عواطف و احساسات می باشند سر و کار دارند برخلاف شرکتها و سایر اتحادیه ها که با ماشین آلات در تماسندو برای معلمین دارای این مدارک دوره های آموزشی مشابه و کلاسهای ضمن خدمت یکسان برگزار می نمایند بنابر این رابطه به دست آمده منطقی به نظر می رسد.
فرضیه ۱-۲: بین رفتار مدنی سازمانی وروابط انسانی حاکم بر محیط کار آموزگاران رابطه وجود دارد.
با توجه به نتایج جدول شماره ۹-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۲۰/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی وروابط انسانی حاکم بر محیط کار آموزگاران رابطه مستقیم و معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۱-۲ پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاضر با نتایج تحقیقات جیمز و سائول(۲۰۰۱)،تان(۲۰۰۱)،اسمیت و همکاران(۲۰۰۳)همسو می باشد.
روابط انسانی حاکم بر محیط کار، تصویری از نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و یا سازمان هایشان است. کارفرما و کارمند، مطلع از خطرات و قوانین، متقابلا می توانند گفتگوی مفیدی داشته باشند. به عبارتی کار علاوه بر به دست آوردن معاش خانواده، می تواند منبع لذت و رضایت باشد .روابط مدیر با آموزگار و آموزگار با دانش آموزکه همه نشان از روابط انسانی دارد رابطه معلمین با دانش آموزان به دلیل انسان بودن یک رابطه مکانیکی نیست بلکه یک رابطه عاطفی – روانی است که درک یکدیگر و تاثیرات متقابل را پذیرا می باشد ، لذا در یک منطقه روستایی که بعضی از معلمین خود از فرزندان این منطقه می باشند و بر بسیاری از مشکلات و مسائل دانش آموزان احاطه کامل دارند زمینه برای رفتارهای مدنی و ایجاد ارتباطات بیشتر به ویژه انسانی فراهم می آید که همین موجب این نتیجه شده است .
فرضیه ۲-۲: بین رفتار مدنی سازمانی وامنیت شغلی آموزگاران رابطه وجود دارد.
فرم در حال بارگذاری ...