از آنجایی که اکثر بافت لبه مسیر ورودی را کاربری های اعم از تجاری، مسکونی، اداری پر کرده اند امکان دید به بافت دوم ورودی که شامل پوشش گیاهی و زراعی می شودوجود ندارد. درواقع نقاطی که دارای بافت گیاهی و پوشش گیاهی درلبه جاده هستند که از هجوم بناها در امان مانده وچهره طبیعی خود را حفظ کرده است.
تصویر ۴-۱۳ نمایی از استقرار ادارات در لایه اول ورودی ماسال
مبحث دیگری که می توان به آن در راستای دلبازی ورودی مورد مطالعه، توجه کرد حفظ وتقویت دیدها و مناظر است. برای این منظور یکی از روشها بسته شدن دید به عناصر کالبدی ومی باشد در واقع در این روش به دنبال معطوف کردن دید فرد به سمت عناصر شاخص است. در این ورودی این امر انجام شده است. مسیر ورودی را احجامی تشکیل می دهند که از کیفیت بصری مناسبی برخوردار نیستند. این احجام که دردو طرف ورودی ماسال قرار گرفته اند بناهای هستند که بدون نظارت ساخته شده وبه کاربریهایی اختصاص داده شده اند که مناسب برای بسته شدن دید توسط آنها نیست. همچنین بدنههای موجود ازارتفاع آنچنان زیادی برخوردار نیستند که بتوانند زاویه دید را بسته وبه نقاط با ارزش معطوف کنند. بنابراین در ورودی شهر ماسال هیچ نما وساختمان بلندی که به عنوان شاخص شهری بتوان دید را به آن معطوف کرد وجود ندارد. اکثر بناها یک طبقه وحداکثربه ندرت ۴ طبقه هستندس می توان در مجموع اینگونه استدلال کرد که درراستای راهبرد دلبازی عناصر طبیعی در طول مسیر مورد مطالعه تاحدودی حفظ شده ودیدها برای معطوف شدن به نقاط شاخص تقویت نشده وکم کم در این ورودی شاهد وجود فضاهای رها شده هستیم در این ورودی هیچ گونه مانعی جهت عناصر ونشانه ها چه به صورت کالبدی وچه به صورت عناصر مصنوعی وجود ندارد.
۴-۳-۲ خوانائی
نکته دیگری که بخصوص به دلیل حاکمیت سواره در ورودی شهرها اهمیت زیادی دارد خوانایی است که به افزایش ایمنی و راحتی مسافرین کمک زیادی می کند.
۴-۳-۲-۱ وضوح مسیر
برای اینکه مسیری خوانا باشد ابتدا می بایست دارای وضوح کافی بوده و به راحتی رانندگان را هدایت کند. ادامه مسیر می بایست در روز و شب کاملاً قابل رؤیت بوده و خالی از هرگونه مانع مزاحم برای دید باشد تا ایجاد مشکل و خطر نکند. به همین دلیل تنظیم شیب ها و انحنای مسیر جاده طبق اصول طراحی راه ها به نحوی که دید و منظر را مخدوش ننماید. اهمیت زیادی دارد. پارک خودروها در حاشیه باند تندرو و بخصوص تقاطع ها و خروجی ها و تغییرات ناگهانی در مسیر چه در عرض و چه در پستی و بلندی کف مسیر باعث اختلال در حرکت می شود. عناصر موجود در اطراف و بعضاً در میان جاده از جدول گرفته تابلوهای راهنما با تبلیغاتی نمی بایست باعث مخدوش نمودن دید رانندگان شوند.
یک نکته دیگر در خوانایی مسیر ها مسئله راهبری است تا افراد بتوانند مسیر خود را به راحتی دنبال کرده و در جهت یابی خود هنگام ورود به شهر دچار مشکل نشوند. به همین جهت نشانه های شاخص شهر چه طبیعی و چه مصنوع می بایست قابل رؤیت باشند تا فرد بتواند موقعیت خود را با آنها ارزیابی کند. به همین دلیل تابلوهای راهنمای تعیین مسیر می بایست در فاصله مناسب قرار داشته و خروجی ها نیز از فاصله مناسبی قابل رؤیت باشد. دراین راستا، با ایجاد تمایز و تفاوت در جداره ها می بایست فرد را متوجه نزدیک شدن به نقطه تصمیم گیری کرد. برای اینکه دید فرد به سمت مقصد هدایت شود لازم است که زاویه دید به تدریج به سمت مقصد کاهش یابد. در هر سکانس می بایست حداقل یک عنصر با نشانه شاخص از شهر دیده شود این سکانس ها می توانند به دلیل وجود پیچ و خم و انحناء مسیر و یا تغییرات کالبدی و یا عملکردی در مسیر باشند. در هر صورت نمی بایست انتهای دید رها شده و خالی باشد.
درورودی شهر ماسال توپوگرافی زمین از ثبات خاصی پیروی می کند وهیچ پستی وبلندی که رویت مسیر را با اختلال هموار کند وجود ندارد.
تصویر ۴-۱۴ نمایی از توپوگرافی ورودی شهر ماسال
همچنین در طول مسیر ورودی ماسال وجود یک پیچ کاملا مشهود است وجود این پیچ در مسیر ورودی موجب شده که فرد ورودی از فضای پشت آن بی خبر بوده ودرجریان ورودی بدون آگاهی قدم می گذارد.
تصویر ۴-۱۵ نمایی از وجود پیج در مسیر ورودی ماسال
در مسیر ورودی ماسال وضوح کافی در روز وجود دارد واین به دلیل عریض بودن معبر ورودی و عدم وجود عناصر مصنوع وکالبدی به صورت متراکم، می باشد که هیچگونه تاثیری بر زاویه دید رانندگان در مواجه با این شهر ندارد وفقط در ساعاتی از عصر هر روز تابش خورشید به صورت مایل از جلو تابیده ودر دید افراد اندکی اختلال ایجاد می کند. اما درخصوص وضوح در شب باید گفت که در ابتدای ورودی شهر فاقد سیستم روشنایی مناسب بوده وتعدادی از ابزار روشنایی در حاشیه ورودی شهر در لابلای درختان قرار گرفته ودر هنگام تاریکی شب کارآیی لازم را ندارد. در برخی از نقاط که پیاده روها را می توان تشخیص داد نورپردازی سلیقه ای بوده وهر فرد بر اساس سلیقه خود اقدام به طراحی روشنایی جلوی ملک خود کرده است.
وضوح مسیر تنها در گرو قابل رویت بودن مسیر نیست بلکه باید حتی الامکان از ایجاد موانع مزاحم دید جلوگیری شود. پارک خودروها در حاشیه باند سواره بخصوص در تقاطع ها وخروجی ها یکی دیگر از عواملی است که دراین ورودی رعایت نمی شود در واقع به علت اینکه این مسیر برای حضور افراد پیاده کمی طولانی است اکثرمراجعین به این مسیر افراد سواره هستند وهمین امر می طلبد که جایگاهی برای توقف خودرو وترافیک ساکن در نظر گرفته شود. توقف وسایل نقلیه در این مسیرگاهی اوقات موجب ایجاد ترافیک می شود. همچنین برخی از این واحدهای تجاری برای شاخص کردن ملک خود ویا حتی تبلیغات نشانه ای از صنف کاری خود یا تابلو تبلیغاتی خود را به شکلی نامناسب به درون مسیر عبور سواره میآورند. این امر هم چهره ورودی را خدشه دار می کند وهم وضوح مسیر را دچار مشکل می کند.
تصویر ۴-۱۶ نمایی از تابلوی تبلیغاتی در ورودی شهر ماسال
همچنین یکی دیگر از نکاتی که در ورودی مورد مطالعه به چشم می خورد ایجاد ناهمواریها وپستی و بلندیهای ناگهانی در مسیر است که مغایر با وضوح مسیر می باشد در واقع در طول مسیر با ایجاد سرعت گیرهایی به دنبال کاهش سرعت وسایل نقلیه ورودی به شهر هستند ویک نوع اجبار را برای آنها به همراه دارد. میتوان این را درپی این دانست که به علت عدم تفکیک مسیر عبور تندرو و کندرو و همچنین دور برگردانهای میان جاده ای ساده ترین روش را ایجاد سرعت گیر دانسته اند ودرواقع برای حل مشکلی، مشکل دیگری را ایجاد کرده اند.
۴-۳-۲-۲ راهبری
نکته ای دیگر در خوانایی مسیرهامسئله راهبری است تا افراد بتوانند مسیر خود را به راحتی دنبال کرده و در جهت یابی هنگام ورود به شهر دچار مشکل نشوند. اولین سیاست در راستای همین امر این است که نشانههای شاخص شهر باید دیده شود تا جهت یابی آسان تر شود در شهر ماسال طی بررسیهای بعمل آمده در طول مسیر ورودی نشانه شاخصی از شهر وجود ندارد حتی ساختمان بلندی که به عنوان علامت انسان آنرا در ذهن خود حفظ کند وجود ندارد تنها وجود ادارات اعم ازادارات دولتی ودانشگاه در ورودی شهر ماسال می تواند تا حدودی برای مسافران بعنوان شاخص وراهنما معرفی گردد. در واقع در این ورودی نمیتوان با توجه به عنصر شاخص، مسیر را جهت یابی کرد ودرکل مسیر، تنها یک انتخاب وجود دارد
سیاست دیگری که به جهت یابی سریع افراد کمک می کند وضوح وقابل رویت بودن خروجی ها و تقاطعها از فاصله مناسب برای تصمیم گیری می باشد. همانطور که گفته شد در این ورودی تنها یک انتخاب وجود داشته وآن هم ورود به شهر است خیابان دیگری که ایجاد تقاطع با مسیر ورودی کند وجود ندارد وتنها در طول ورودی ماسال مسیر سفر به تنیان، آلیان وسه سار با تابلوی راهنما مشخص گردیده است.
تصویر ۴-۱۷ نمایی از مسیر تنیان، سه سار، آلیان از ورودی ماسال
همچنین در طول مسیر کوچه ها ومعابری به ورودی ختم می شوند که تنها راه تشخیص این اتصالات تابلوهای است که در ورودی کوچه نصب شده است که البته در برخی از نقاط پشت پوشش گیاهی پنهان شده است.
۴-۳-۲-۳ نظم
نظم در ورودی مهمترین راهبرد در تحقق خوانایی ورودی می باشد. نظم به دوصورت در ورودی نمود پیدا می کند یکی در کالبد ودیگری در سلسله مراتب. ایجاد تقارن نسبی در طرفین و محصوریت یکسان در حوزه ورودی به منظم بودن این بخش کمک می کند. همچنین جداره های ورودی وخروجی باید به شکلی تنظیم شوند که از یک روند خاص پیروی کنند
وجود یک سلسله مراتب مشخص چه در تیم حرکت و چه در جزئیات بدنه ها شخص را متوجه حرکت تدریجی از طبیعت به سمت محیط مصنوع می کند. به همین دلیل ترکیب تدریجی آنها و ظهور تدریجی سیلوئت و نشانه های شهر که به تدریج قوت می گیرند فرد را آماده ورود به شهر می کند.
در این ورودی به دلیل حجم وسیع بدنه وعرض زیاد معبر بدنه را نمی توان در یک نگاه به وضوح دید وبه جزئیاتش پی برد ودر کل بدنه را می توان دارای یک ریتم یکنواخت دید ولی اگر ریز بنگریم ونقطه نقطه بدنههای ورودی وخروجی را تطبیق دهیم، می توانیم به این نکته که در خیلی از جاها از نظم خاصی پیروی نمی کند اذعان داشته باشیم.
در واقع در ورودی در جاهایی که فضای سبز وجود دارد پیشنهاد می شود متقارنا در سمت مقابلش هم فضای سبز طراحی شود، این امر درمسیر ورودی مورد مطالعه رعایت نشده است. عدم وجود تقارن نسبی بین جداره های طرفین در این ورودی ونیز عدم حفظ محصوریت توسط پوشش گیاهی ویا عناصر کالبدی در امتداد حرکت افراد سواره از جمله عواملی هستند که موجب یک نوع بی نظمی در کالبد در هنگام ورود به شهر شده ونیز عدم حفظ ویا به طور کلی نبود سلسله مراتب در ریتم ها و نیز عدم ترکیب تدریجی وتغییر از طبیعت به محیط مصنوع که در ابتدای ورودی عناصر ویا پوشش گیاهی به چشم نمی خورد که تمام این موارد حاکی از برطرف کردن توقع خوانایی از روی نظم می باشد.
تصویر ۴-۱۸ نمایی از ورودی شهر ماسال
جای بعدی که نظم در کالبد نمود پیدا می کند حفظ محصوریت در امتداد حرکت می باشد. بدین معنی که در طول مسیر ورودی هیچ نقطه ای به صورت رها شده نباید باشد. در ورودی شهر ماسال درست پشت تابلوی ورودی شهر یکی از نقاط رها شده وجود دارد که نه تنها محصوریت ورودی را حفظ نکرده بلکه هیچ تدبیر خاصی نیز برای آن اندیشه نشده است.
فرم در حال بارگذاری ...