نوع آزمون
متغیر
میانگین
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
کجی
کشیدگی
پیش آزمون
پرخاشگری جسمانی
۲۵،۰۰
۲،۳۴۱
۲۱
۲۸
۰،۰۸۰-
۱،۲۶۴-
پرخاشگری رابطه ای
۲۹،۵۳
۲،۹۵۱
۲۱
۳۲
۱،۱۳۰-
۰،۶۴۸
پرخاشگری واکنشی
۲۳،۵۶
۱،۰۱۴
۱۹
۲۴
۳،۳۴۹-
۳،۲۲۷
پس آزمون
پرخاشگری جسمانی
۸،۱۲
۱،۵۱۸
۷
۱۲
۱،۳۶۷
۰،۹۸۳
پرخاشگری رابطه ای
۱۴،۱۳
۳،۴۹۸
۸
۲۵
۰،۵۴۹
۱،۶۲۵
پرخاشگری واکنشی
۸،۴۱
۱،۹۱۵
۶
۱۴
۰،۸۱۴
۱،۰۴۹
تعداد:۳۲
میانگین متغیرهای مورد پژوهش به عنوان معتبرترین شاخص گرایش مرکزی در جدول فوق قابل مشاهده است. برای مثال می توان دید که پرخاشگری جسمانی (پیش آزمون) با دامنه ۲۱ تا ۲۸ برابر با ۲۵است. شاخص انحراف استاندارد نیز بیانگر میزان پراکندگی نمره ها حول میانگین است . به عبارت دیگر هرچه انحراف استاندارد توزیع نمرات کمتر باشد افراد در متغیر مورد سنجش نمرات مشابه تری دارند . برای مثال در جدول فوق می توان دید که نمرات پرخاشگری رابطه ای (پیش آزمون) (۲۹،۵۳) پراکنده تر از نمرات پرخاشگری واکنشی (پیش آزمون) (۲۳،۵۶) است. بعلاوه شاخص های کجی و کشیدگی در جدول فوق نشان داد که توزیع تمامی متغیرها نزدیک به نرمال است.
به منظور بررسی همگنی واریانس ها از آزمون لون استفاده گردید . این آزمون نشان میدهد که واریانس (تغییرات) نمره ها برای دو گروه آزمایش و کنترل یکسان است.
جدول ۴-۶: آزمون لون برای بررسی برابری واریانس ها
پیش آزمون
متغیر
F
Df1
Df2
سطح معنا داری
پرخاشگری جسمانی
۰،۸۴۲
۱
۳۰
۰،۳۶۶
پرخاشگری ارتباطی
۲،۴۳۹
۱
۳۰
۰،۱۲۹
پرخاشگری واکنشی کلامی پیش فعال
۳،۰۸۵
۱
۳۰
۰،۰۸۹
همان طور که جدول نشان میدهد واریانس نمره پرخاشگری برای دو گروه آزمایش و کنترل یکسان است. بدین معنی که سطح معنی داری از ۰۵/۰ بزرگتر میباشد. بنابرین ، مفروضه یکسانی واریانس ها رعایت شده است.
۴-۲- تحلیل استنباطی
در این بخش پس از طرح هر فرضیه یافته های مربوط ارائه شده و به استنباط آماری پرداخته شده است.
۴-۲-۱-قصه درمانی در کاهش علائم پرخاشگری مؤثر است.
برای آزمودن این فرضیه از تحلیل کوواریانس در بررسی تاثیر قصه درمانی بر کاهش ۳عامل پرخاشگری جسمانی ، پرخاشگری رابطه ای ، و پرخاشگری واکنشی کلامی استفاده گردید و نتایج آن در جداول زیر آورده شده است.
۴-۲-۱-۱- قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری جسمانی مؤثر است.
تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری جسمانی اجرا شد.
جدول ۴-۷: نتایج تحلیل کوواریانس جهت مقایسه میانگین نمرات پس آزمون پرخاشگری جسمانی در دو گروه
منابع تغییرات
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
سطح معنا داری
مجذور اتا
(اندازه اثر)
پیش آزمون
۲۴۳،۳۷۴
۱
۲۴۳،۳۷۴
۲۹،۷۹۴
۰،۰۰۱
۰،۴۷۷
بین گروهی
۶۸،۱۱۴
۱
۶۸،۱۱۴
۷،۲۲۳
۰،۰۴۳
۰،۲۱۶
خطا
۲۱۲،۹۶۷
۲۸
۵،۴۱۷
کل
۱۸۸۴
۳۲
همان طور که در جدول۴-۷- مشاهده می شود اثر پیش آزمون معنی دار میباشد ، بنابرین با حذف اثر پس آزمون ، بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری جسمانی مؤثر است.
۴-۲-۱-۲- قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری ارتباطی مؤثر است.
تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری ارتباطی اجرا شد.
جدول ۴-۸ : نتایج تحلیل کواریانس جهت مقایسه میانگین نمرات پس آزمون پرخاشگری ارتباطی در دو گروه
منابع تغیرات
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
سطح معنا داری
مجذور اتا
(اندازه اثر)
پیش آزمون
۲۵۸،۲۰۴
۱
۲۵۸،۲۰۴
۳۲،۴۹۵
۰،۰۰۱
۰،۵۳۷
بین گروهی
۷۰،۸۶۷
۱
۷۰،۸۶۷
۸،۹۱۹
۰،۰۰۶
۰،۲۴۲
خطا
۲۲۲،۴۸۸
۲۸
۷،۹۴۶
کل
۱۶۹۹۹
۳۲
همان طور که در جدول ۴-۸ – مشاهده می شود مقدار F معنادار و اندازه اثر ۰،۲۴۲می باشد. به عبارت دیگر بین نمرات پیش آزمون با پس آزمون تفاوت وجود دارد. ونتایج نشان میدهد قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری ارتباطی مؤثر است.
۴-۲-۱-۳- قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری واکنشی – کلامی پیش فعال مؤثر است.
تحلیل کواریانس برای بررسی تاثیر قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری واکنشی -کلامی پیش فعال اجرا شد.
جدول۴-۹ : نتایج تحلیل کواریانس جهت مقایسه میانگین نمرات پس آزمون پرخاشگری واکنشی کلامی –
پیش فعال در دو گروه
منابع تغییرات
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
سطح معنا داری
مجذور اتا
(اندازه اثر)
پیش آزمون
۲۷۶،۳۵۱
۱
۲۷۶،۳۵۱
۴۲،۹۱۸
۰،۰۰۱
۰،۶۱۳
بین گروهی
۷۸،۸۲۹
۱
۷۸،۸۲۹
۱۰،۵۸۶
۰،۰۰۱
۰،۳۲۴
خطا
۱۹۲،۴۹۲
۲۸
۶،۵۵۱
کل
۷۱۹۱۵
۳۲
نتایج تحلیل در جدول ۴-۹- نشان میدهد که مقدار F معنا دار است . به عبارت دیگر بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنا داری وجود دارد. بنابرین می توان نتیجه گرفت که قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری واکنشی کلامی –پیش فعال مؤثر بوده است.
۴-۲-۲- بین دختران و پسران در میزان پرخاشگری تفاوت وجود دارد.
برای آزمودن این فرضیه تفاوت میزان پرخاشگری دختران و پسران در ۳ عامل پرخاشگری جسمانی ، پرخاشگری ارتباطی ، پرخاشگری واکنشی – کلامی پیش فعال به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.
۴-۲-۲-۱- بین دختران و پسران در پرخاشگری جسمانی تفاوت وجود دارد.
مقدار میانگین نمرات پرخاشگری جسمانی دختران و پسران به تفکیک در جدول ۴-۱۰ قابل مشاهده است.
جدول ۴-۱۰-: میانگین نمرات دختران و پسران در پرخاشگری جسمانی
متغیر
جنسیت
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
پرخاشگری جسمانی
پسر
۱۶
۲۵،۸۸
۲،۱۲۵
دختر
۱۶
۲۴،۱۳
۲،۲۷۶
پیش فرض اجرای آزمون تی مستقل برابری واریانس هاست . برای بررسی برابری واریانس ها آزمون لون اجرا شد که نتایج آن در جدول ۴-۱۱ ارائه شده است.
فرم در حال بارگذاری ...