وبلاگ

توضیح وبلاگ من

خرید متن کامل پایان نامه ارشد | قسمت 2 – 5

 
تاریخ: 01-10-01
نویسنده: فاطمه کرمانی

۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

عملکرد شرکت‌ها و بنگاه های اقتصادی تحت تاثیر بسیاری ازعوامل داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، که هر یک از این عوامل می‌تواند بر روی میزان موفقیت شرکت‌ها در به حداکثر رساندن درآمد شرکت و پرداخت سود بالاتر به سهام‌داران تاثیرگذار باشد. مدیران شرکت‌ها و دست اندرکاران بازار سرمایه و سیاست گذاران اقتصادی باید با شناخت دقیق این عوامل محیطی تصمیماتی اتخاذ نمایند که سرمایه گذاران بتوانند با قبول ریسک معقول به بازده مناسبی دست یابند. از جمله این عوامل، تاثیر ساختار رقابت محصول می‌باشد. شرکت‌ها اگر در صنعتی قرار بگیرند که رقابت در آن زیاد است پس باید بتوانند منابع مالی خود را به کمترین هزینه تامین کنند که یکی از این روش‌ها پرداخت سود کمتر می‌باشد.

لذا انجام تحقیقی که بیانگر تاثیر رقابت بر سیاست تقسیم سود باشد ضروری می کند که در این تحقیق اقدام به انجام آن می‌کنیم.

۱-۴ اهداف پژوهش

۱-۴-۱ اهداف علمی پژوهش

در محیط پویا و رقابتی کنونی، اهمیت به‌کارگیری استراتژی مناسب در برابر رقبا بر هیچ مدیر دانایی پوشیده نیست. پیروی از استراتژی درست رقابت در چنین بازاری منجر به تثبیت موقعیت سازمان در صنعت متبوع می‌گردد. موقعیت سازمان نسبت به دیگر بازیگران یک صنعت، تعیین‌کننده سود وی بوده و سازمانی که بتواند خود را در موقعیتی مناسب نسبت به رقبای خود قرار دهد، سودی بالاتر از میانگین آن صنعت را کسب خواهد نمود. یکی از عوامل مؤثر بر رقابت در بازار محصول وجود سرمایه کافی و ارزان قیمت است. شرکتهایی که از استقراض از خارج بهره می جویند با هزینه تامین مالی زیادی مواجه هستند که ممکن است شرکت را تا بحران ورشکستگی پیش ببرد. در چنین بازار رقابتی بیشتر شرکت‌ها به کم هزینه بودن تامین مالی از داخل اقدام ‌به این کار می‌کنند که عمده ترین شکل آن تقسیم سود کمتر می‌باشد. لذا در بازار ایران، بررسی تاثیر رقابت بر نحوه تقسیم سود لازم به نظر می رسید که هدف اصلی تحقیق تبیین این رابطه برای حصول تصویری روشن از یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر سیاست تقسیم سود است.

۱-۴-۲ اهداف کاربردی پژوهش:

از آنجا که نتایج این تحقیق می‌تواند مورد استفاده شرکت ها و صنایع مورد بررسی، تحلیل گران مالی، مراجع قانون گذار و سرمایه گذاران قرار گیرد این تحقیق از نظر هدف کاربردی است. نام بهره وران و نوع استفاده ای که می‌توانند از نتایج تحقیق بنمایند،به اختصار بیان شده است :

  1. بورس اوراق بهادار تهران:

برای طرح و بررسی ساختار رقابت شرکت‌های فعال و سیاست های تقسیم سود

  1. سرمایه گذاران و تحلیلگران:

برای ارزیابی ساختار رقابت و سیاست های تقسیم سود جهت ارزیابی آینده شرکت جهت سرمایه گذاری ، یا فروش سهام و غیره .

  1. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری:

برای سنجش امنیت سرمایه گذاری و توان پرداخت شرکت.

  1. دانشگاهیان و مراکز علمی :

برای بسط مبانی نظری ‌در مورد ساختار رقابت و سیاست های تقسیم سود

۱-۵ پرسش های پژوهش

با توجه به مطالب ارائه شده این سوال پیش می‌آید که آیا ساختار رقابت محصول بر سیاست تقسیم سود تاثیر گذار می‌باشد؟

۱-۶ تبیین فرضیه های پژوهش

فرضیه اصلی ۱ : بین ساختار رقابت محصول و سیاست تقسیم سود رابطه معنی داری وجود دارد.

فرضیه های فرعی منتج از فرضیه اصلی ۱ :

فرضیه فرعی ۱–: بین متغییر هرفیندال هریشمن و سیاست تقسیم سود رابطه معنی داری وجود دارد.

فرضیه فرعی ۲ –: بین متغییر لرنر و سیاست تقسیم سود رابطه معنی داری وجود دارد.

فرضیه فرعی ۳ –: بین متغییر لرنر تعدیل شده و سیاست تقسیم سود رابطه معنی داری وجود دارد.

۱-۷ نوآوری پژوهش

با توجه به اینکه تا کنون تحقیقی ‌در مورد تاثیر رقابت در بازار محصول بر سیاست‌های تقسسیم سود شرکت‌ها انجام نشده لذا از این لحاظ می‌تواند دارای نوآوری باشد.

۱-۸ روش پژوهش

این تحقیق از لحاظ روش شناسی از نوع تحقیقات همبستگی و از نوع هدف کاربردی می‌باشد. در این تحقیقات برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می پذیرد ولی درآنها الزاماً” کشف رابطه علت و معلول مورد نظر نیست. در این تحقیقات محقق می‌خواهد بداند که آیا بین دو گروه اطلاعات رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر. یعنی اینکه آیا تغییر در یکی با تغییر در دیگری همراه است یا خیر، و اگر چنین ارتباطی وجود دارد از چه نوع بوده و میزان آن چقدر است. برای اندازه گیری ضریب همبستگی بین متغیرها با توجه به نوع مقادیر و کمیت ها از روش های مختلف استفاده می شود.

۱-۹ قلمرو پژوهش

۱-۹-۱ قلمرو زمانی پژوهش

محدوده‌ زمانی تحقیق، اطلاعات مالی مربوط به عملکرد سال‌های مالی ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۱ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

۱-۹-۲ قلمرو مکانی پژوهش

قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

۱-۹-۳ جامعه و نمونه آماری پژوهش

در این پژوهش، جامعه مورد بررسی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۹۱ می‌باشد.

با توجه به طول دوره مورد بررسی جهت انجام آزمون فرضیه‌ها و انتخاب داده های مورد بررسی از فیلتر زیر استفاده می‌کنیم:

    1. سال مالی شرکت به ۲۹ اسفند ختم شود و شرکت در دوره مورد مطالعه، سال مالی خود را تغییر نداده باشد.

    1. اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه متغیرهای تحقیق در سال‌های مورد بررسی در دسترس باشد.

  1. شرکت ها جزء بانک ها و مؤسسات مالی (شرکت های سرمایه گذاری، واسطه گری مالی، هلدینگ و لیزینگ ها) نباشند.

۱-۱۰ روش و ابزار گردآوری داده ها

گردآوری اطلاعات مورد نیاز یکی از مراحل اساسی در تحقیق می‌باشد که اگر دقت لازم در خصوص صحت اطلاعات گردآوری شده صورت نگیرد، نتایج حاصل از تحقیق نیز مورد تردید نخواهد بود.


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل های مقالات و پروژه ها | نتیجه گیری نهایی – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود متن کامل پایان نامه ارشد – ۱ـ۲ـ۵ـ۱ـ۱ـ زمان پذیرش توبه در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۰ – 2 »
 
مداحی های محرم