این الگو جزئیات و ساختار لازم برای ارزیابی و تضمین مهارتهای صحیح رهبری برای اطمینان از کنترلها شامل ارزش گذاشتن به کارکنان را ارائه میکند.
این الگو مستلزم اجرای سیاستها و استراتژیها به جای توافق درباره یک برنامه اجرایی است. برنامه اجرایی در راهنمای اطمینان از کنترل رایج است.
دستورالعمل دولت را درباره مدیریت کارکنان در بر میگیرد و سازمانهای مربوط به خدمات بهداشت ملی را تشویق میکند به مقایسه عملکردشان با بهترینها بپردازند تا با سازمانهای همتراز.
یک ساختار قوی برای ایجاد و ارزیابی همکاریهای موثر و مدیریت ریسک تمام منابع در دسترس ارائه می کند.
سازمانها را تشویق میکند تاثیر مدیریت فرایند را بر نتایج سازمانی نشان دهند. به علاوه، این الگو بهبود مستمر را به دستیابی به استانداردها ترجیح میدهد که بیشتر در رویکرد اطمینان از کنترلها مطرح است.(مجله تدبیر،۱۳۸۳، شماره ۱۴۵؛ بالدریج[۴۹] ۲۰۰۵).
نقاط ضعف:
فرهنگ نتیجهگرایی را ترویج میدهد.
توجهی به فرهنگسازی ندارد (مجیبی میکلایی، ۱۳۸۵، ص۲۸).
جامعیت آن در مقایسه با مدلهایی که بعدا ظهور کردند، کمتر است.
اجرای مدل زمانبر است (رفیع زاده، ۱۳۸۴، ص۲۱)
مدل جایزه کیفیت اروپا
مدل تعالی سازمانی کیفیت اروپایی [۵۰]در سال ۱۹۹۱ بعنوان مدل تعالی کسب و کار معرفی گردید که در آن چارچوبی برای قضاوت و خود ارزیابی سازمانی و نهایتا دریافت پاداش کیفیت اروپایی ارائه شد، این اقدام در سال ۱۹۹۲ عملی گردید. این مدل نشان دهنده مزیتهای پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آنها دست یابد. این مدل به سرعت مورد توجه شرکتهای اروپایی قرار گرفت و مشخص شد که سازمانهای بخش عمومی و صنایع کوچک هم علاقه دارند از آن استفاده کنند.
در سال ۱۹۹۵، بنیاد مدیریت کیفیت اروپا، گروه هدایت بخش عمومی را تاسیس کرد که شامل نمایندگانی از بهداشت و درمان، آموزش و دولت بود و وظیفه آن ارتقا و پشتیبانی از فرایند خود ارزیابی در بخش عمومی بود. گروه بهداشت و درمان بنیاد اروپایی در سال ۱۹۹۸ ایجاد شد تا رسالت خود را به انجام رساند که عبارت بود از: «عامل هدایت کننده برتری پایدار در سازمانهای بهداشتی درمانی اروپا. تقریباً در تمام کشورهای اروپایی رویکرد بنیاد اروپایی در سازمانهای بهداشتی درمانی برای انجام خودارزیابی به کار میرود. خدمات بستری و سرپایی، درمانگاههای توانبخشی و مراقبت حاد، خدمات تخصصی و موسسات مراقبت اولیــه رویکرد را مورد استفاده قرار دادهاند. در سال ۱۹۹۶ مدلی مربوط به سازمانهای کوچک توسعه داده شد .در سال ۱۹۹۹ مهمترین بازبینی مدل تعالی سازمانی کیفیت اروپایی[۵۱] صورت گرفت . در سال ۲۰۰۱ مدل سرآمدی مدل تعالی سازمانی کیفیت اروپایی ویرایش سازمانهای کوچک و متوسط و درسال ۲۰۰۳ ویرایش جدیدتری از تعالی سازمانی ارائه شد که در زیر معیارها و نکات راهنما تغییرات قابل ملاحظهای نسبت به ویرایش سال ۱۹۹۹ داشت .
مدل تعالی سازمانی کیفیت اروپایی در اصل به مدل مالکوم بالدریج بسیار شبیه است و تفاوت اصولی در مفاهیم و مبانی با مدل مالکوم بالدریج ندارد. هر دو این مدلها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع قرار میگیرند و ابزاری هستند برای استقرار سیستم در درون سازمانها و نیز ابزاری هستند برای سنجش اینکه یک سازمان تا چه اندازه در جهت استقرار سیستمها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع موفق بوده است. تفاوتهایی که بین این دو مدل وجود دارد عمدتاًَ در حد تعداد معیارها، امتیازدهی و رویههای اجرائی است و چار چوب کلی هر دو مدل در واقع یکی است. از میان سه مدل دمینگ و مالکوم بالدریج و مدل تعالی کیفیت اروپایی که از معروف ترین مدلهای تعالی سازمانی هستند مدل تعالی کیفیت اروپایی عمومیت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است .
اعضای کمیته مرکزی مدل تعالی کیفیت اروپایی از مدیران عامل شرکتهای اروپایی هستند که برای چهار سال انتخاب و برای ۵ سال نیز بعنوان عضو ذخیره که هر سال یکبار انتخاب میشوند میباشند. کمیته اجرائی نیز مرکب از ۲۰ عضو از همان سازمانها بوده که نه تنها بعنوان نماینده تام الاختیار در زمینه کیفیت جامع انجام وظیفه مینمایند بلکه گزارشات لازم را به کمیته مرکزی ارائه مینمایند. اعضای کمیته اجرائی مدل تعالی سازمانی کیفیت اروپایی در واقع نقش هدایتگر و پشتیبانی کننده استراتژیها طرحهای عملیاتی کسب و کار ، نظارت بر پیشرقت طرحها و نهایت تدوین جهت کلی مناسب برای تحقق اهداف این سازمانها را به عهده دارند. در حال حاضر ۱۹ کشور اروپایی با تعالی کیفیت اروپایی مشارکت مینمایند.
دیدگاه و ماموریت جایزه کیفیت اروپا
دیدگاه تعالی سازمانی کیفیت اروپایی از ابتدا کمکرسانی برای پدیدآوردن سازمانهای اروپایی قدرتمند، که به اصول تعالی سازمانی در مسیر تجارتشان عمل میکنند بود، و درسال ۲۰۰۰ عبارت ”درخشش سازمانهای اروپایی در جهان“ به عنوان دیدگاه مطرح شد.
مهمترین ماموریت تعالی سازمانی عبارتست از؛
برانگیختن سازمانها و یاری رساندن به آنها در تمام اروپا برای مشارکت در فعالیتهای بهبود جهت هدایت سریع آنها به سمت تعالی از جنبههای مختلف رضایتمندی مشتری، رضایتمندی کارکنان، اثرات روی اجتماع و نتایج کلیدی تجاری.
پشتیبانی مدیران سازمانهای اروپایی در شتابدهی به فرایندهای به کارگیری تعالی سازمانی[۵۲] به عنوان یک عامل قطعی و کلیدی برای دستیابی به برتری رقابتی جهانی.
در سال ۲۰۰۰ مأموریت تعالی سازمانی با عبارت ”نیروی محرکه برای تعالی پایدار در سازمانهای اروپایی“ مطرح شد.
هدفهای جایزه کیفیت اروپا
هدفهایی که بنیاد کیفیت اروپا تعیین کرده است،عبارتند از:
فراگیر کردن کیفیت
دستیابی به ضریب رقابتی بیشتر
افزایش مسئولیت اجتماعی برای سازمانها
افزایش رضایت مردم از عملکرد سازمانها(توکلی،۱۳۸۰، ص۲۳).
ارزشها و مفاهیم بنیادی در الگوی اروپا
برتری به معنی عملکرد برجسته در اداره سازمان و دستیابی به نتایج بر اساس مفاهیم بنیادی زیرین میباشد:
الف – نتیجه گرایی:
برتری مستلزم متعادل کردن و ارضا نیازهای همه ذینفعان مرتبط میباشد (شامل کلیه کارکنان، مشتریان، عرضهکنندگان، جامعه و افراد دارای منافع مالی در سازمان)
ب – تمرکز بر مشتری:
مشتری قضاوت کننده نهایی کیفیت محصولات و خدمات است و وفاداری و ابقای مشتری و کسب سهم بازار از طریق تمرکز بر نیازهای مشتریان فعلی و بالقوه، بهینه میشود.
پ – رهبری و ثبات اهداف:
رفتار رهبران سازمان منتج به ایجاد نظم و وحدت در اهداف سازمان و محیط میشود به گونهای که سازمان و کارکنانش بتوانند احساس برتری و مزیت نمایند (اسکیلدن و همکاران[۵۳] ۲۰۰۲).
ت – مدیریت بر اساس فرایندها و حقایق:
وقتی که همه فعالیتها مرتبط با هم شناخته شده و بطور نظام مند مدیریت شوند و تصمیمات مربوط به عملیات و فعالیتهای جاری و بهبودهای برنامه ریزی شده با بهره گرفتن از اطلاعات معتبر که شامل برداشتها و نظرات ذینفعان سازمان باشد اخذ شود، سازمانها موثرتر عمل میکنند (مک آدم[۵۴] ۲۰۰۱).
ح – توسعه و مشارکت کارکنان:
ظرفیتهای بالقوه کارکنان در سازمان از طریق ارزشهای مشترک و در یک فرهنگ حاکی از اعتماد و توانمندسازی، به بهترین نحو آزاد و بکار گرفته میشود و منجر به مشارکت همه افراد میشود (دیویز و بنسیتر[۵۵] ۲۰۰۸).
خ – یادگیری مستمر، نوآوری و بهبود:
عملکرد سازمانی هنگامی به حداکثر مقدار ممکن می رسد که سازمان بر پایه مدیریت و تسهیم دانش و اطلاعات در یک فرهنگ یادگیری مستمر، نوآوری و بهبود بنا شده باشد (استید و همکاران[۵۶] ۲۰۰۵)
ج – توسعه مشارکت:
هنگامی که سازمان با شرکایش دارای ارتباطات سودآور دوطرفه، مبتنی بر اعتماد، تسهیم دانش و اطلاعات بوده و این ارتباطات از انسجام و یکپارچگی برخوردار باشد، به طور موثری کار میکند.
چ - مسئولیت های عمومی:
منافع بلند مدت سازمان و کارکنان با اتخاذ یک رویکرد اخلاقی و فراتر رفتن از انتظارات و مقررات مورد انتظار جامعه، به خوبی تامین میشود (نبی لو، ۱۳۸۲، ص۸۶ )
نمای کلی معیارها مدل تعالی اروپا(کمپیتل و همکاران[۵۷]، ۲۰۱۱)
توانمند سازها
فرم در حال بارگذاری ...