وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود مطالب پژوهشی در رابطه با ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۲٫۳۹۷

 

.۴۴۵

 

.۲۱۵

 

۵٫۳۹۰

 

.۰۰۰

 

 

 

نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که بین متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک یک رابطه خطی وجود دارد. به عبارت دیگر مقدار  در سطح  بیانگر رابطه خطی میان متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک میباشد همچنین تحلیل واریانس نشان میدهد که رگرسیون معنیدار است ( جدول ۴-۱۴ ). وزن بتا در جدول ۴-۱۵ به ما می گوید که با تغییر یک انحراف معیار در متغیر پیش بین مورد نظر، چند انحراف معیار تغییر درمتغیرملاک رخ خواهد داد. همچنانکه درجدول ۴-۱۳ نشان داده شده است مقدار  بیانگر این موضوع است که متغیرهای آگاهی مدیران از برنامه ریزی،آگاهی مدیران از سازماندهی، آگاهی مدیران از بسیج منابع، آگاهی مدیران از نظارت و کنترل، آگاهی مدیران از هدایت و رهبری ، ۸۳% تغییرات در نحوه تصمیم گیری مدیران را تبیین میکنند. مقدار  معرف رابطه بین متغیر وابسته با متغیرهای مستقل است.
خلاصه فصل
در این فصل ابتداویژگیهای عمومی جامعه مورد تحقیق در قالب جداولی توضیح داده شده سپس نتایج حاصل از هر دوپرسشنامه بطور جداگانه وبا ارائه جداول ونمودارهایی تبیین ودردامه به تشریح نتایج حاصل از آزمون فرضیات ( اعم از فرضیه اصلی وفرضیات فرعی ) پرداخته تا مبنایی علمی مناسب ، برای بررسی ، نتیجه گیری وارائه پیشنهاد در این خصوص فراهم آید .
پایان نامه - مقاله - پروژه

فصل پنجم
نتیجه گیری ، بحث وپیشنهادات
مقدمه
در هر پژوهش علمی ، محقق باید برای سؤال پژوهش خود پاسخی فرضی تهیه کند و تصوری از چگونگی مساله در ذهن خود بسازد . البته او بر مبنای مطالعات اولیه ، بررسی ها ، مشاهدات ، تعقل و تفکر و . . . این کار را انجام می دهد . هدف محقق نیز گرد آوری اطلاعات به روش صحیح و علمی و نیز تجزیه و تحلیل آنهاست تا از این طریق بتواند پاسخ مساله پژوهش را بیابد و فرضیه یا فرضیه ها را مورد ارزیابی قرار دهد . از این رو پس از پایان عملیات تجزیه و تحلیل ، محقق باید به ترتیب به فرضیه های خود اشاره کند و تأیید یا رد آنها را یاد آور شود .
تبیین وتعیین رابطه بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت ونحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان مدارس شهر سیرجان هدف اصلی این تحقیق بوده است . براین اساس داده های مورد نیاز با بهره گرفتن از دو پرسشنامه ( پرسشنامه الف دارای ۳۳ سوال به منظور بررسی آگاهی مدیران از وظایف مدیریت وپرسشنامه ب حاوی ۱۷ سوال برای بررسی نحوه تصمیم گیری مدیران از دید کارکنان ) که توسط ۲۲۰ نفر از کارکنان مدارس شهرستان سیرجان تکمیل شده وجمع آوری وبا استفاده از روش های آماری مناسب ، تجزیه وتحلیل آنها انجام وسپس نتایج حاصل مورد بحث وبررسی قرار گرفت ودر نهایت نیز پیشنهاداتی در این خصوص ارئه خواهد گردید.
نتیجه گیری
در جامعه مورد بررسی ۱۳۱ نفر مردان (۵/۵۹%)وزنان۸۹ نفر(۵/۴۰ %)از کل جامعه آماری ۲۲۰ نفره این تحقیق را تشکیل می دهند.همچنین سطح تحصیلات ۴نفر (۸/۱ %)دیپلم و۵۲ نفر(۶/۲۳%)فوق دیپلم و۱۳۲ نفر(۶۰%)کارشناسی و۳۲ نفر(۵/۱۴%)کارشناسی ارشد یا بالاتر را تشکیل می دهند.
با توجه به نتایج فوق سطح تحصیلات کارشناسی با ۱۳۲ نفر و۶۰% بالاترین سطح را به خود اختصاص داده و سطح تحصیلات دیپلم با ۴ نفر و۸/۱ % پایین ترین سطح رو به خودشان اختصاص داده اندواین نشان می دهد که اکثرجامعه آماری از تحصیلات خوبی برخوردار هستند.
۱-۱-۵- فرضیه اصلی : میزان رابطه آگاهی مدیران با نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان مدیران مدارس شهر سیرجان با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی پیرسون(۹۳۶/۰p=و۰۰/۰Sing= )گزارش شده است.با توجه به ضریب همبستگی مشخص شد که اولا بین این دو متغیّر رابطه معنی دار آماری وجود دارد و ثانیا نوع رابطه آن نیز مثبت می باشد،این بررسی ها نشان می دهد مدیرانی که از سطح آگاهی بالاتری در این زمینه برخوردار بوده اند نحوه تصمیم گیری آنها نسبت به سایر مدیران مناسب تر بوده است.
فرضیات فرعی :
۲-۱-۵- میزان رابطه بین آگاهی مدیران از وظیفه برنامه ریزی و نحوه تصمیم گیری آنهادر مدارس شهر سیرجان با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون(۶۷۹/۰p=و۰۰/۰Sing=) گزارش شده است.ضرایب همبستگی گزارش شده مبین این است که بین این دو متغیر نیز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و مدیرانی که از سطح آگاهی .اطلاعات خوبی از فرایند برنامه ریزی برخوردار بودند،نحوه تصمیم گیری آنان مناسب تر بوده است.
۳-۱-۵- ضریب همبستگی محاسبه شده بین آگاهی مدیران از سازماندهی و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان مدارس شهر سیرجان با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی پیرسون (۵۷۷/۰ p= و۰۰/۰Sing=)گزارش شده است .با توجه به ضریب محاسبه شده این دو متغیر رابطه مثبت .معنی دار آماری وجود دارد براین اساس می توان اظهار داشت که هر چه میزان آگاهی مدیران از وظیفه سازماندهی بیشتر بوده نحوه تصمیم گیری مناسب تر و مطلوب تری در این خصوص به چشم می خورد.
۴-۱-۵- رابطه بین آگاهی مدیران از وظیفه بسیج منابع و امکانات و نحوه تصمیم گیری در مدارس شهر سیرجان با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون(۷۴۸/۰p= و۰۰/۰Sing=)گزارش شده است .ضریب همبستگی محاسبه شده مبین این است که اولا بین این دو متغیر رابطه معنی دار آماری وجود دارد و ثانیا نوع رابطه نیز مثبت می باشد.بر این اساس می توان اظهار داشت عملکرد مناسب مدیران در خصوص این وظیفه ،باعث گرفتن تصمیمات عقلانی از طرف مدیر در شرایط گوناگون می شود.
۵-۱-۵- ضریب همبستگی محاسبه شده بین آگاهی مدیران از وظیفه کنترل و نظارت و ارتباط آن با نحوه تصمیم گیری از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون (۷۱۸/۰p=و۰۰/۰Sing=)گزارش شده است . ضرایب محاسبه شده نشان می دهد بین این دو متغیر رابطه مثبت و معنی دار آماری وجود دارد.با توجه به این بررسی ها می توان گفت ، مدیرانی که از سطح آگاهی و اطلاعات بیشتر نسبت به وظیفه کنترل و نظارت برخوردارند ،از تصمیم گیری های بهتری نسبت به مدیران دیگر برخوردار می باشند.
۶-۱-۵- رابطه بین آگاهی مدیران از وظیفه هدایت و رهبری و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان مدارس شهر سیرجان با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون(۷۳۸/۰p= و۰۰/۰Sing=) گزارش شده است.بر این اساس می توان اظهار داشت هر چه میزان آگاهی مدیران از وظیفه هدایت و رهبری بیشتر بوده نحوه تصمیم گیری آنان در این خصوص مناسب تر شده است.
۲-۵ بحث و بررسی :
یافته های مربوط به فرضیه اصلی
۱-۲-۵- نتیجه فرضیه کلی ” بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان شهر سیرجان رابطه معنی داری وجود دارد ” مبین این است که بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت با نحوه تصمیم گیری رابطه وجود دارد. وجود رابطه بین این دو متغیر بدین معناست که تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران در مدارس با آگاهی آنها از وظایف مدیریت رابطه داشته و اگر مدیری از وظایف خود آگاهی لازم را نداشته باشد در گرفتن تصمیمات دچار مشکل شده و نمی تواند تصمیم علایی اتخاذ نماید.در عصر ما کارایی و بهره وری والاترین هدف و ارزشمندترین مقصد همه مدیران است، همه در جستجوی کارایی بیشتر ، نتیجه بخشی بالاتر و بهره وری فزونتر هستند برای رسیدن یه این مهم (بهره وری) مدیران روش های متفاوتی در اداره امور سازمانهای خود دارند و هریک می کوشند تا با کمترین هزینه ، در حداقل زمان بهترین بهره را از امکانات موجود ببرند و کارایی و اثر بخشی سازمانهای خود را به حد ممکن بهینه سازند. مدیرانی در این زمینه موفقند که از قدرت درک مدیریت بهره برده و توانسته اند به نحو صحیح و کارا مد مدیریت خود را اعمال کنند وا ز عهده مسؤلیت خود برانید و در سازمان برای رسیدن به اهداف ذکر شده توانایی اخذ تصمیمات عقلانی را داشته باشند.
مدیران برای اعمال مدیریت صحیح و کارآمد، علاوه بر داشتن استعداد ذاتی باید اصول رایج مدیریت وتکنولوژی روز را فراگرفته وخود را هماهنگ با زمان پیش ببرند. برای اثبات این ادعا به مدیریت و تکنولوژی روز را فرا گرفته و خود را هماهنگ با زمان پیش ببرند.برای اثبات این ادعا به تحقیقاتی که طی سالیان اخیر توسط مجله سرشناس فوربز درباره شکست های تجاری انجام گرفته و در تحقیق نکویی ۱۳۷۹ نقل شده است ،اشاره می شود . نتایج این تحقیقات حاکی است که شرکتها تقریبا تا آنجایی که از مدیران توانا و کارآزموده بهره گرفته و خوب کار گردانی شدند موفق بوده اندو تقریبا ۹۰ % شکست های تجاری این شرکتها پیامد بی کفایتی و نا آزمودگی مدیران بوده است .(نکویی ، ۱۳۷۹: ۱۶۲ )
در این رابطه فرهنگی اظهار می دارد که از میان رفتن منابع و شرایط حاکم بر سازمان اثر سوء مدیریت و نادانی حاصل شده است . مدیران کارآزموده در بدترین شرایط کار خود را می کنند و از ناتوانی ، توانایی واز تهدیدات فرصت می آفرینند (همان منبع ،۱۳۷۹: ۱۶۲)
عکس این قضیه نیز صادق است . همینطور که بهره وری سازمانها و نیل به موفقیت مرهون تلاش مدیران است فقدان مدیریت صحیح و عملی نیز کاهش بهره وری وعدم توفیق سازمان در نیل به اهداف را به دنبال خواهد داشت .
با توجه به آنچه ذکر شد مشخص می گردد که آگاهی مدیران از اصول و تکنیکهای مدیریت می تواند به نحو چشمگیری در نحوه تصمیم گیری مدیران مثمر ثمر واقع شود . مدیران واجد مهارتهای مدیریت که از دانش مدیریت آگاه بوده ، آن را در سازمان بکار می گیرد و احتمال موفقیتشان بیشتر از مدیرانی است که بدون بهره گیری از امکانات بخواهند به پیش بتازند.
بنابراین وبراساس نتایج تحقیق با ایجاد تغیر وافزایش در آگاهی مدیران ، تغییر وافزایش در نحوه تصمیم گیری آنان رخ خواهد داد . با این وجود می توانیم با دادن شناخت وافزایش آگاهیهای آنان در زمینه آگاهی از وظایف مدیریت شاهد تصمیمات عقلانی مطلوب تر و موثر تر در آنان باشیم ، به دیگر سخن با بکار گماردن مدیران آگاه تر افزایش و بهبود تصمیم گیری عقلائی آنان را در سازمان تجربه کنیم.
یافته های مربوط به فرضیه اول
۲-۲-۵- برای انجام این تحقیق پنج فرضیه جزئی در زمینه آگاهی مدیر از وظایف مدیریت (برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات ، کنترل و نظارت ، هدایت و رهبری )طراحی و تجزیه و تحلیل های آماری در مورد تک تک فرضیات انجام که نتایج آنها در ابتدای فصل ارائه گردید ، حال در مورد تک تک فرضیات جزئی و ابتدا در مورد برنامه ریزی بحث و بررسی صورت می گیرد .
تصمیم گیری، رکن اساسی تمام وظایف مدیریتی و در عین حال، مبنای برنامه ریزی است چرا که نمی توان گفت برنامه ای وجود دارد مگر اینکه تصمیمی اتخاذ شده باشد. به عبارت بهتر، تصمیم گیری، هسته مرکزی مدیریت است که در تمامی وظایف دیگر، نمود دارد، به همین دلیل برخی مانند هربرت سایمون مدیریت و تصمیم گیری را دو واژه مترادف می دانند.به جرأت می توان گفت برنامه ریزی و تصمیم گیری، برای نیل به اهداف سازمان مکمل اند اما نوع اتخاذ تصمیم نیز نقش به سزایی ایفا می کند با وجودی که تصمیم گیری به کلیه وظایف مدیریتی مربوط می شود، اما اساس برنامه ریزی به شمار می آیزیرا نمی توان گفت برنامه ای وجود دارد بدون اینکه تصمیمی گرفته شده باشد. از این رو، تصمیم گیری از ارکان اساسی فعالیت های مدیریتی به شمار می رود چرا که هر مدیری برای اجرای هریک از وظایف خود، همواره با مواردی مواجه می شود که نیاز به تصمیم گیری دارد.(فیضی ، ۱۳۸۳ :۶۹،۷۰ )
برنامه ریزی یکی از فراگردهای مدیریت است که بزم فایول ۱۹۱۶ اساس فعالیت مدیران است .پف بفنر و پرستاس برنامه ریزی را مترادف با مدیریت می داند. چون برنامه ریزی به هر جنبه ای از مدیریت منجمله تصمیم گیری ، بودجه بندی ، هماهنگی , ارتباطات و تشکیلات ساختاری اثر می گذرد. مدیری که به ضرورت و اهمیت برنامه ریزی در سازمان پی برد و چگونگی استفاده و بکارگیری آنرا در سازمان براند مسلما برنامه ریزی مطلوبتر و موثرتری در سازمان جهت تحقق اهداف سازمان دارد.
برنامه ریزی دارای مراحلی است ، مدیرانی که از مراحل برنامه ریزی آگاهی داشته و تقدم و تاخر و توالی آنها را بدانند و از تکنیکهای که در برنامه ریزی و طرح است مثل ( تنظیم و طرح بودجه ، روش بحرانی ، تحقیق در عملیات و غیره ) و فایده هر کدام از این تکنیکهای را برای جنبه های مشخص برنامه ریزی بداند مسلما در شرایطی که لازم باشد از آنها استفاده خواهد کرد و آنها را راهنمای عمل خود در اخذ تصمیمات مدیریتی قرار می دهد . تئوریهای هر علم بطور عام و مدیریت بطور خاص حاصل تلاش ، تجربه ،آزمایش و مطالعات دانشمندان و صاحب نظران آن رشته می باشد و استفاده از این تئوری ها راه گشای مدیران در زمینه های مختلف مدیریت خواهد بود ، بنابراین تصمیمات خوب و موثر در زمینه برنامه ریزی نیاز به آگاهی از این اصول و تکنیک ها و تئوریهای و موارد استفاده آنها دارد و به طور کلی می توان اظهار داشت که تصمیمات خوب و موثر با آگاهی و اطلاع و معلومات در زمینه برنامه ریزی رابطه دارد و اگر خواسته باشیم از فرایند برنامه ریزی به شکل شایسته در تصمیمات سازمانی بهره ببریم لازم است میزان آگاهی مدیران را از این مقوله افزایش دهیم .
یافته های مربوط به فرضیه دوم
۳-۲-۵- نتیجه فرضیه جزئی دوم که مربوط به سازماندهی است مبین وجود رابطه معنی داری بین آگاهی مدیران از سازماندهی و نحوه تصمیم گیری آنان است با تایید شدن این فرضیه می توان اظهار داشت که نحوه سازماندهی مدیران متاثر از آگاهی آنان در زمینه تصمیم گیری است و می توان آن را به این شکل تحلیل کرد که سازماندهی و اجرای فرایند سازماندهی صحیح مبتنی بر اصول سنتی مدیریت ( تقسیم کار ، گروه بندی وظایف ، حیطه نظارت ، تفویض اختیار ….) است .
سازماندهی به سمت تصمیم گیری پیش می رود  . تصمیم گیری یک قسمت از طراحی است که باعث انتخاب یک سری از کارها می شود.   . وقتی مدیریت فعالیتها را سازماندهی می کند فعالیتها هماهنگ می شوند.(یاراحمدی خراسانی ، ۱۳۸۸ :۲ )
مدیری که به اصل تقسیم کار ، حیطه نظارت ، تفویض اختیار آگاهی داشته باشد امور سازمان را به شکل بهینه وبا توجه به توانائی کارکنان خود تقسیم نموده ، نظر به اهمیت حیطه نظارت و تاثیر آن بر نحوه تصمیم گیری نسبت به زیر دستان عوامل تاثیر گذار بر حیطه نظارت را شناسایی و بهترین حیطه نظارت را تعیین کرده و همچنین از معنا و مفهوم و فلسفه تفویض اختیار آگاهی و اطلاع داشته و مزایایی راکه بر آن مترتب می باشد بداند و به چگونگی استفاده از این راه کار مدیریت پی برده باشد نسبت به مدیرانی که با اصول و مفاهیم بیگانه اند از عملکرد مطلوب تری برخوردارند زیرا که این اصول و مفاهیم راهنما و الگویی هستند که مدیران با بهره گرفتن از آنان می توانند تصمیماتی برای سازماندهی مطلوب تر و موثرتری را ارائه دهند .بنابراین می توان اظهار داشت که تصمیمات عقلانی مطلوب و موثر با آگاهی بالا و اطلاعات وسیع مدیران از فرا گرد سازماندهی رابطه وجود دارد .
یافته های مربوط به فرضیه سوم
۴-۲-۵- فرضیه سوم در خصوص رابطه بسیج منابع و امکانات و نحوه تصمیم گیری است . در این فرضیه مطرح می شود که آگاهی مدیران از وظیفه بسیج منابع و امکانات چه تاثیری بر نحوه تصمیمات مدیر در سازمان می گذارد .باید گفت اگر مدیری از منابع سازمان آگاهی داشته باشد در موقع تصمیم گیری با توجه به داشته های سازمان عمل کرده و از مهم ترین منبع سازمانی یعنی افراد سازمان که مهمترین سرمایه های هر سازمان به حساب می آید میتواند در تصمیمات آینده استفاده نماید .مدیری که از داشته های سازمانی خود مطلع باشد در حد همان منابع تصمیم گرفته و بهتر و مطلوب تر به اهداف سازمانی نزدیک می شود .
یافته های مربوط به فرضیه چهارم
۵-۲-۵- با تایید فرضیه چهارم که در خصوص ارتباط بین آگاهی مدیران از نظارت و کنترل و نحوه تصمیم گیری آنان طرح شده بود مشخص گردید که بین این دو متغیر همبستگی و همخوانی وجود دارد .
نظارت و کنترل یکی از وظائف اساسی مدیر است که با سایر وظائف او در ارتباط است و از طریق آن می توان تصمیماتی را اتخاذ کرد و از منابع و فعالیتهای اعضای سازمان حداکثر کارایی و اثر بخشی را در جهت تحقق اهداف سازمان بدست آورد . نظارت و کنترل فعالیتی است که ضمن آن عملیات پیش بینی شده با عملیات انجام شده مقایسه می شوند و در صورت وجود اختلاف بین آنچه که باید باشد و آنچه که هست به رفع و اصلاح آن اقدام می شود .نظارت و کنترل ابزار کار مدیران برای اتخاذ تصمیمات سازمانی در رده های مختلف سازمان از مراتب عالی تا رده های سرپرستی است و لزوم آن را در مراتب مختلف به سادگی می توان احساس کرد بطوریکه می توان اذعان داشت سازمان بدون وجود یک سیستم موثر نظارت و کنترل در تحقق ماموریت های خود موفق نبوده و نمی تواند از منابع خود بدر ستی استفاده کند.
ضرورت یک سیستم نظارت و کنترل در سازمان بر هیچ کس پوشیده نیست و اهمیت آن نیز بدان علت است که حداکثر کارائی و اثر بخشی در سازمان بسته به تصمیماتی دارد که از کنترل و نظارت صحیح نشات می گیرد و آن انجام نمی شود مگر با اراده و خواست مدیران آگاه و مطلع به مسائل و عملکرد های نظارت و کنترل .چون بدون آگاهی و اطلاع از فرایند نظارت و کنترل اساسا تصمیم گیری مطلوبی صورت نخواهد گرفت


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی پایان نامه های انجام شده درباره تأثیر مشخصات ساختمانی فرش دستباف( نوع گره، جنس نخ چله ...راهنمای نگارش پایان نامه درباره تعیین رابطه بین رفتارهای دوره‌ای شاخص‌های بازار سهام در بخش صنعت، ... »
 
مداحی های محرم