مدل ها و الگوهای مختلفی جهت تعریف و توضیح حاکمیت بالینی در پیشینه تحقیق می توان یافت که یکی از الگوهایی که در سیستم طب ملی انگلستان به کار گرفته شده است. مدل ۷ محوری یا ۷ ستونی (مشارکت بیمار و جامعه[۳۰]، آموزش مهارت آموزی[۳۱]، مدیریت خطروا یمنی بیمار[۳۲]، استفاده از اطلاعات[۳۳]، اثربخشی بالینی[۳۴]، ممیزی بالینی[۳۵] و مدیریت کارکنان[۳۶]) است که با توجه به جامعیت آن ازطرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران به عنوان مدل پیشنهادی معرفی شده است.
قابلیت یادگیری سازمانی |
- تعهد مدیریت - دید سیستمی - فضای باز و آزمایشگری - انتقال و یکپارچگی دانش |
شکل(۲-۲) مدل مفهومی تحقیق ،تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی
(مدل اصلاح شده گومژ و همکارانش)
۲-۲-۱۶- پیشینه تحقیق
در مورد بررسی تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی تاکنون کار تحقیقاتی انجام نشده است ولی در مورد متغیرهای حاکمیت بالینی و نیز قابلیت یادگیری سازمانی در حوزه های مختلف تحقیقاتی به شرح زیر انجام شده است:
سام (۲۰۰۶) در تحقیقی تحت عنوان «احساس حاکمیت بالینی در سطوح مختلف در NHS تراست بیمارستان» به منظور کمک به اجرای حاکمیت بالینی از طریق بررسی درک حاکمیت بالینی در سطوح مختلف در سازمان NHS به این نتیجه رسیدند که حاکمیت بالینی ابهام، بحث و اختلاف نظر در کیفیت مراقبت ایجاد کرده است. و بیشتر به یک موضوع بحث انگیز تبدیل شده و نوعی یکنواختی و ثبات را بوجود آورده است. که این می تواند تبدیل به یک مانع عمده ای در دستیابی به بهبود مستمر کیفیت در مراقبت های بهداشتی شود.
فنتون و سالتر (۲۰۰۹)در تحقیقی با عنوان« رقابت و سازش در مذاکره حاکمیت جدید عملکرد پزشکی (حاکمیت بالینی و سیاست اعتباربخشی درانگلستان )» به بررسی دو سیاست حاکمیت بالینی واعتبار بخشی حرفه پزشکی پرداخته است به این نتیجه رسیده اندکه حاکمیت بالینی از طریق سازمانهای نظارتی در روش های جدید درمانگاه هاوارد شده و سلسله مراتب میتنی بر اشکال حاکمیت در عملکرد حاکمیت پزشکی را تقویت کرده است ،بااین حال موفقیت اشکال سلسله مراتب حاکمیت بالینی به احتمال زیاد به فقدان یک سیستم واضح و روشن محدود شده و دولت برای اجرای استانداردهای بالینی به یک زنجیره طویل از دستورالعمل ها در خدمات بهداشت ملی متکی شده است .
دبی و همکاران (۲۰۰۶) در تحقیقی با عنوان « حمایت از حاکمیت بالینی درمراقبت های اولیه » به بررسی حمایت از حاکمیت بالینی پرداخته و به این نتیجه رسیده است که حمایت از کارکنان خط مقدم مراقبت های اولیه به منظور بهبود تجربه بیمار براساس اصول حاکمیت بالینی و از طریق تمرین روز به روز وارائه آموزش های آنلاین و طبق برنامه آموزشی برای توسعه مدیران مراقبتهای اولیه و کار مشترک با طیف وسیعی از همکاران درفعالیت خود ایجادشده است .
هالیگان (۲۰۰۶) در تحقیقی با عنوان «حاکمیت بالینی :اطمینان وظیفه مقدس اعتماد به بیماران » به بررسی رابطه حاکمیت بالینی و اعتماد بیماران پرداخته و به این نتیجه رسیده است که حاکمیت بالینی اهرم غیر اجباری برای دستیابی به کیفیت در NHS می باشد
برینر و همکاران (۲۰۱۰) در تحقیقی با عنوان « ارزیابی مدیریت ریسک بالینی بیمارستان ها :توسعه ابزارهای نظارتی » به این نتیجه رسیده است که ابزارهای نظارتی در سازمان ها شامل موارد زیر می باشد:
الف : پیاده سازی و ادغام سازمانی CRM
ب : اهداف استراتژیک و عملیاتی پیاده سازی CRM در سطح بیمارستانی
ج : بررسی اجمالی از CRM درخدمات مختلف .
این ابزارها به بیمارستان ها اجازه می دهد تا به جمع آوری اطلاعات سیستماتیک عملکرد CRMو شناسایی راههایی برای بهبود بیشتر بپردازند. شپس( ۲۰۰۶) در تحقیقی با عنوان «مرزهای جدید و رویکرد به حاکمیت بالینی از دیدگاه آمریکای شمالی» به بررسی مرزهای جدید و رویکرد حاکمیت بالینی در آمریکای شمالی پرداخته وبه این نتیجه رسیده است که یک عنصر مهم در رفع چالش های جدید در حاکمیت بالینی تغییردر فرهنگ مدیریتی و بالینی است.
گاسک و همکاران (۲۰۰۸) در تحقیقی « با عنوان فراتر از حاکمیت بالینی :در مورد سلامت روان درمراقبت های اولیه انگلستان» به بررسی سلامت روان در مراقبت های اولیه انگلستان پرداخته و به این نتیجه رسیده اند که تغییرات دائمی در داخل انگلستان چارچوب مشکلی را ارائه می دهد که در آن تلاس برای پیاده سازی حاکمیت بالینی یا در واقع مراقبت های اولیه بهداشت روان نیاز به بازبینی دارد ودر صورت عدم وجود شواهد روشن یا هدایت مستقیم در مورد مراقبت های اولیه بهداشت روان و عدم وجود حامیان مقتدر و ماهر در مورد تحقق آن ،حامیان حامکیت بالینی دانش کمی به اشتراک گذارده و یا درک درستی از نقش خود در بهبود کیفیت مراقبت از سلامت روان خواهندداشت و عدم مالکیت سلامت روان به عنوان بخش نرمال مراقبت های اولیه تبدبل خواهد شد.
ملا حسینی و همکاران(۱۳۸۹) ،طی مطالعه ای با عنوان بررسی تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکردهایSME های شهرستان کرمان نشان دادند که تمام ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکرد ُSMEها تاثیر مثبتی دارد.
محمد اقدسی ومرتضی خاکزاربفرویی (۱۳۸۷ )، درتحقیقی تحت عنوان سنجش سطح قابلیت های یادگیری سازمانی در بیمارستانها با بهره گرفتن از یک مدل معادلات ساختاری سطح قابلیت های یادگیری در بیمارستانها اندزه گیری شده است که شامل چهار بعد تعهد مدیریت ،دید سیستمی ،فضای باز و آزمایشگری وانتقال و یکپارچه سازی دانش می باشد.نتایج نشان می دهد یادگیری سازمانی بوسیله این چهار بعدقابل اندازه گیری است ومدیران می توانند با بهره گرفتن از این ابزار قابلیت یادگیری سازمانی را بهبود دهند.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه
تحقیق در بردارنده فعالیتهای جستجو ،بررسی ،آزمون و آزمایش است . این فرایندها راباید بطور منظم به دقت منتقدانه و عینی و منطقی به اجرا در آورد . نتیجه نهایی شامل کشف واقعیات جدیدی است که به ما کمک می کند تابا مشکل موجود برخورد کنیم . مجموعه فرایندی را که سعی می کنیم توسط آن مشکلات را حل کنیم تحقیق می نامند . تحقیق مستلزم یک رشته فعالیتهایی است که به درستی اندیشیده شده اند و به دقت به اجرا در می آیند . در این فصل ابتدا تحقیق از لحاظ هدف و روش اجراتقسیم بندی می شود ،سپس فرضیه های تحقیق تشریح می شود . د رادامه جامعه اماری ،روش نمونه گیری و حجم نمونه تشریح می گردد . روش و ابزار جمع آوری داده ها و نیز به نحوه تجزیه و تحلیل داده ها اشاره می گردد .
۳-۲- روش تحقیق
این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی بوده و روش اجرای آن تحقیق توصیفی – همبستگی است. در این تحقیق از تحلیل رگرسیون چند گانه استفاده می شودکه هدف پیش بینی یک متغیر ملاک (اجرای حاکمیت بالینی)ازچند متغیر پیش بین(ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی)می باشد.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه به کل گروه افراد ،وقایع یاچیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد . یک تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در جامعه اماری انجام می شود . جامعه اماری عبارتست از “کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند “.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان درمان بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل می باشد.
۳-۴- روش نمونه گیری
جهت نمونه گیری فعالیتهای زیرانجام شد .
باتوجه به فرمول کوکران حجم نمونه تعیین گردید . ویژگی عمده این فرمول این است که می توان حجم محیط پژوهش را نیز در آن دخالت داد و به یک نمونه منطقی دست یافت . فرمول تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران به قرار زیر است :
رابطه (۳-۱)
N= حجم جامعه آماری
n= حجم نمونه
Z= مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در
سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ می باشد
P= مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد می توان آن را ۰٫۵درنظر گرفت. در این حالت مقدار واریانس به حداکثر مقدار خود می رسد.
q= درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند (q =1-p)
d= مقدار اشتباه مجازیا در صد خطا که در این تحقیق برابر ۵% می باشد .
۳-۵- حجم نمونه
جامعه آماری این پژوهشرا کارمندان بخش درمان بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل تشکیل می دهد که شامل ۳۰۰ نفر میباشد. برای برآورد حجم نمونه از روش برآورد حجم نمونه کوکران استفاده شد که ۱۷۰ نفر بدست آمد و روش نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگزین می باشد.
۳-۶- ابزار پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...