(۳-۱۵)
ماتریس سختی متقارن بوده پس برای بقیهی جملهها داریم:
۳-۳- اثر پیش بار
معمولاً المانهای چرخشی بلبرینگ به منظور از بین بردن خیزهای بزرگ ناشی از بارهای خارجی را تحت پیش بار قرار می دهند تا منجر به افزایش عمر خستگی، کاهش نویز، جلوگیری از سر خوردن و کاهش لرزش ناشی از لقی شود]۱۰,۱۴[.
۳-۳-۱- فرضیات و معادلات حاکم
ارتعاش سیستم شفت-بلبرینگ دو ردیفه در شکل زیر نشان داده شده است که شفت تحت بردار بار میباشد.
حرکت ارتعاشی شفت با بردار جابهجایی نشان داده می شود که دو جمله آخر در بردارهای نیرو و جابجایی به ممان زاویهای و حرکت زاویهای حول محورهای x و y مربوط میباشند. المان مربوط به چرخش همانطور که در بخش قبلی هم ذکر شده بود، حول محور z صفر در نظر گرفته شده است زیرا شفت آزادانه می تواند حول آن بچرخد. برای آنالیز ارتعاشی مسئله فرض میکنیم که ارتعاشات منتقل شده از بلبرینگها بسیار کوچکتر از جا به جایی بلبرینگها میباشد لذا از اثر آن صرف نظر میکنیم که در نهایت معادله مسئله تبدیل به معادله زیر می شود.
(۳-۱۶)
که ، و به ترتیب جرم، میرایی و ماتریس سختی میباشند. لازم به ذکر است که پیشبار بلبرینگ و بارهای میانگین شفت در معادله حاکم ظاهر نمیشوند لیکن مشخصههای ارتعاشی سیستم بلبرینگ توسط جملههای قطری و غیر قطری ماتریس سختی مشخص می شود[۱۲].
شکل ۳-۵ شمایی از مسئله ارتعاشی[۱۲]
ماتریس سختی همانطور که ذکر شده است شامل سینماتیک بلبرینگ و مشخصههای الاستیک است و تغییر شکل الاستیک کل هر المان چرخشی با محاسباتی همراه است که در بخش قبل توضیح داده شده و از معادلات ۳-۳ تا ۳-۹ استفاده می شود. سپس با بهره گرفتن از تغییر شکل الاستیک در تئوری تنش تماس هرتز، بار نرمال برآیند از معادله ۳-۱۰ بدست می آید.
سپس بردار نیرو توسط بردار جا به جایی به وسیله معادله ۳-۱۲ مشخص می شود.
۳-۳-۲- تحلیل مدل
لازم به ذکر است که در این پژوهش جدارهی هر دوی شفت و بلبرینگ صلب در نظر گرفته میشوند و این فرض منجر به ساده سازی بیشتر تحلیل می شود که در زیر هم شمایی از آن آورده شده است.
شکل ۳-۶ مدل تحلیلی شفت صلب که با بلبرینگ دو ردیفه
که در این مسئله، ماتریس ماتریس جرم شفت صلب که تکیهگاه آن بلبرینگ تماس زاویهای دو ردیفه است میباشد. لذا داریم:
(۳-۱۷)
المانهای ماتریس سختی نیز از مجموع روابط معادله ۳-۱۵ بدست می آید. اطلاعات بلبرینگ دو ردیفهای که در این پژوهش از آن استفاده شده است در جدول زیر آورده شده است. این اطلاعات به جز ضریب سختی هرتز که به صورت تجربی بدست می آید، از طریق سازندگان بلبرینگ و یا سینماتیک بلبرینگ بدست می آید]۱۰[.
برای این مسئله جرم شفت صلب را در نظر میگیریم و ممان اینرسی مرکز بلبرینگ حول محورهای x و y از هندسه محاسبه شده و مقادیر را دارند همچنین به دلیل تقارن مسئله میباشند.
ماتریس میرایی را نمی توان به دلیل پراکندگی المانهای چرخشی به سادگی پیشبینی کرد و لذا لازم است که از تست تجربی بدست آید. برای راحتی میرایی نامتناسب سیستم چند درجه آزادی را فرض میکنیم و معادله ۳-۱۶ را با در نظر گرفتن بردار حالت دوباره بازنویسی میکنیم[۱۴].
(۳-۱۸)
که معادله فوق به فرم میباشد و ضرایب آن به فرم زیر در می آید:
(۳-۱۹)
برای مسئله مقدار ویژهی عمومی فرض میکنیم حل به شکل میباشد.
(۳-۲۰)
حل معادله منجر به مقدار ویژهی و بردار ویژهی می شود که r امین مقدار ویژه به شکل زیر است:
(۳-۲۱)
و فرکانس طبیعی غیر میرای و نسبت میرای ویسکوز به صورت زیر هستند:
(۳-۲۲)
(۳-۲۳)
در این پژوهش مکانیزم میرایی به گونه ای در نظر گرفته شده است که میرایی ویسکوز مستقل از پیشبار میباشد که با ماتریس قطری زیر مشخص می شود:
فرم در حال بارگذاری ...