چنانچه از جدول فوق مشخص است، بین گروه ها در نمرات شیوه فرزندپروری استبدادی در پسآزمون تفاوت معناداری مشاهده می شود (۱۸۶/۱۱۰ :F، ۰۰۰/۰ :sig).
سؤال اول: آیا آموزش گروهی فرزندپروری مثبت باعث تغییر در نمرات گزارش کودک از رفتار مادر می شود؟
برای بررسی سؤال اول از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. در این آزمون نمرات گزارش کودک از رفتار مادر در پسآزمون به عنوان متغیر وابسته و نمرات گزارش کودک از رفتار مادر در پیشآزمون به عنوان متغیر کووریت استفاده شده است.
نمودار ۴-۳ میانگین نمرات گزارش کودک از رفتار مادر گروه کنترل و آزمایش را در پسآزمون نشان می دهد.
نمودار ۴-۳٫ نمودار هیستوگرام میانگینهای گروه کنترل و آزمایش متغییر گزارش کودک از رفتار مادر در پسآزمون
سطح معناداری آزمون لون برابر ۱۴/۰ می باشد که معنادار نیست، در نتیجه پیشفرض همسانی واریانسها برآورده میشود. همچنین در جدول ۴-۸ نتایج تحلیل کواریانس نمرات گزارش کودک از رفتار مادر نشان داده شده است.
جدول ۴- ۸٫ آزمون تحلیل کواریانس نمرات گزارش کودک از رفتار مادر با کووریت متغیر پیشآزمون
منبع | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجموع مجذورات | F | سطح معناداری |
گروه | ۱۵۰/۵۲۹۳ | ۱ | ۱۵۰/۵۲۹۳ | ۹۲۱/۵۰ | ۰۰۱/۰ |
خطا | ۹۰۴/۶۲۳۶ | ۶۰ | ۹۴۸/۱۰۳ | ||
کل | ۵۴۴۲۳۱ | ۶۳ |
چنانچه از جدول فوق مشخص است، بین گروهها در نمرات گزارش کودک از رفتار مادر در پسآزمون تفاوت معناداری مشاهده میشود (۹۲۱/۵۰ :F، ۰۰۱/۰ :sig).
سوال دوم: آیا آموزش گروهی فرزندپروری مثبت باعث تغییر در نمرات هر یک از زیر مقیاسهای گزارش کودک از رفتار مادر میشود؟
سطح معناداری آزمون لون برای هیچ یک از زیر مقیاس ها معنادار نیست، در نتیجه پیش فرض همسانی واریانس ها برآورده می شود. همچنین در جدول ۴-۹ نتایج تحلیل کواریانس زیر مقیاس های گزارش کودک از رفتار مادر نشان داده شده است.
جدول ۴- ۹٫ آزمون تحلیل کواریانس نمرات زیر مقیاسهای گزارش کودک از رفتار مادر با کووریت متغیر پیشآزمون
فرم در حال بارگذاری ...