تجربه معلمی
اگر من نرفته باشم سر کلاس، نمیتوانم معلم را درک کنم.درک معلمآییننامههای انضباطی و درسی و همه اینها را باید اطلاع داشته باشد.تسلط بر آییننامههادوره های ضمن خدمت عالی است و باز هم اگر همینطور در قسمت قبل که گفتم پژوهش و تحقیق کردن استفاده کنند و هدف ما امتیاز به دست آوردن نباشد.دوره های ضمن خدمت کاربردینمیخواهیم شما صرفاً سخنگو باشید کارگاهی باشید و وارد بحث شویم.دوره های ضمن خدمت به صورت کارگاهییک بحث آموزش مسائل خانواده بود.دوره های ضمن خدمت برای بحثهای خانواده
امسال آمدند و در کامپیوتر و فضای مجازی انجام شد.ضمن خدمت برای فناوریهای جدید و رایانه و فضای مجازیپارسال از دانشگاه فردوسی یک طرحی آمدند و اجرا کردند اینجا، یک سری مشکلات همینجا وجود داشت، یک خانم دکتری بود که من استقبال کردم، اگر این ارتباطات باشد با دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشجویانی که من آمدم به رئیس دانشکده روانشناسی آقای دکتر یزدی بود با ایشان صحبت کردم گفتند چرا شما نمیآیید.ارتباط دانشجویان رشتههای پزشکی، علوم تربیتی، تربیتبدنی و روانشناسی با مدرسهاول آن نظر خود را میدهد و به نتیجه و جمعبندی میرسیم و تصمیمگیریها مشورتی است.
نظرخواهی از همه
تصمیمگیری مشارکتی
من خودم فکر میکنم آن کار را انجام دهم خیلی بهتر است، حتی نقاشی مدرسه را مشورت میکنم و خیلی از کارها را دیگر را هم باشد از چند نفر میپرسم و مشورت میکنم.مشورت در تصمیمگیریهای فردیرفاه دانشآموز و وضعیت آموزشی در صدر کار باید باشد و ملاک کار ما باید باشد.دانشآموزان در اولویت تصمیماتدر اداره هم جلساتی داریم جلسه مدیران است که میآیند و بدآنجا نظراتی میدهند، خیلی مواقع هست که نظر میدهیم آنجا و نظر ما را قبول میکنند این هم میشود.تأثیر در تصمیمات اداره آ.پ.اگر مدیری که تعیین میشود برای ۱ سال باشد، برنامه یکساله خود را باید بداند، چه کار میتواند بکند.برنامه سالانهبرنامهریزی توسط خود مدیر انجام میشود، هرکسی پیشنهادهایی را در حوزه خودش میدهد اینجا جمعبندی میشود و به صورت برنامه درمیآید.
استفاده از نظرات همه در برنامهریزی
برنامهریزی کلان مدیر
این برنامه که باید بسته بشود در شهریور باید بسته بشود.زمان تهیه برنامه سالانهما باید برای ۴ سال بعد برنامهریزی کنیم، کلاس دوم سوم چهارم باید برنامه درازمدت داشته باشیم.برنامهریزی مدتدارباید برنامه درازمدت داشته باشیم نمیشود برای ۱ سال برنامه داشته باشیم ما برای آزمایشگاه اینجا تأمین بشود کارگاه کامپیوتر برای آینده میخواهیم.برنامه سالانه در راستای برنامه مدتداراگر اختلاف شدید داشتند میآیند مدیریت و مدیریت آن را حل میکند.
حل اختلاف
هماهنگی
بیشتر تأمین اعتبار ما که بخواهد تأمین بشود کمک اولیا است و مشارکتهای مردمی.جذب مشارکتهای مردمییک مقداری هم کلاسهای فوقبرنامه که ما میگذاریم در طول سال طبق آییننامه نزدیک ۲۷% یا ۳۰% مربوط میشود به دبیرستان، آن مبلغ را دبیرستان برمیدارد.جذب منابع از فوقبرنامهحالا این محیطهای آموزشی میشود که داخل کلاسها بیرون و اینها بالاخره یک فضایی باشد که آرامش داشته باشد لذت ببرد تنفر نداشته باشد.فضاسازی مدرسه و امکانات رفاهیبیشتر ما باید محیطی برای او آماده کنیم این محیط تنوعی داشته باشد.تنوع در محیط مدرسهبالاخره تنبیه برخورد انضباطی است با کارکنان تذکرات است و اگر تذکرات کاربردی نداشت و دبیر واقعاً ضعف دارد و دانشآموز دارد ضرر میکند گزارش میدهیم به اداره و از آنجا میآیند بررسی میکنند و آن ها تصمیم میگیرند که با او چه کار کنند.تنبیه و برخورد با کارکنان خطاکارعملکرد آن ها در کلاس مشخص است خیلی راحت فرمهای ارزیابی داریم و آن ها را بررسی میکنیم، عملکرد در کلاس مشخص است و نظرسنجی از دانشآموز میکنیم.
ارزیابی معلمان از طریق
عملکرد و نتیجه در کلاس
و نظرسنجی از دانشآموزان
بهترین کاری که ما میتوانیم بکنیم این است که سد و آن اختلافی که بین مدیر و معلم است را برداشت باید بشود.نگاه همکارانه به کارکناندانشآموزی ما داشتیم رفته بود از دبیرستان، هر وقت میآمدیم قدم میزدیم، رفته فلان دبیرستان، حالا من اسم نمیآورم، گفت: ۶ ماه رفتم، هنوز مدیر خودمان را ندیدم، فقط میدانم آن اتاق، اتاق مدیریت است.حضور در بین دانشآموزانتشخیص بدهد که امروز آمده نگرانی و ناراحتی دارد و با مشکل آمده وارد مدرسه شده و تشخیص بدهد، اگر شده کمک آن بکند، میتواند بگوید کلاس نرو و من جای تو بروم، یک کسی را به جای تو میفرستم، یک ساعت استراحت کند.
تشخیص مشکلات همکاران
همراهی با مشکلات آنان
دانشآموزان ما مشکل زیاد دارند بینهایت مشکل دارند، یعنی میآیند در مدرسه، بالاخره ما باید اینجا سر کلاس که دبیران میآیند گزارش میدهند که دانشآموز رفتم سر کلاسش، سرحال نبود، سریع یکی از همکارانمان، حالا پرورشی باشد، ناظم باشد، با او صحبت کند.
تشخیص مشکلات دانشآموز
تلاش در جهت رفع مشکل
معاونین ما بعضیها که آموزشی هستند، اولیا را از دور میبینند میگویند اینکه در فلان است برای چه آمده و چه برخوردی دارد و حتی برخوردهای آن ها را میشناسد.شناخت کامل مدرسه از خانوادهاگر مشارکت اولیا باشد خیلی از کارها را ما میتوانیم با رایزنی با اولیا انجام بدهیم در جاهای مختلف.مشارکت والدین در ارتباطات برون مدرسهایشهرداری یکی از جاهایی است که در تعامل باید باشیم.ارتباط با شهرداریاگر تعامل داشته باشیم مرکز بهداشت میآییم.ارتباط با مراکز بهداشتبازدید داشته باشیم میراث فرهنگی موزهها آن ها میتوانند با آن ها ارتباط داشته باشیم و به ما کمک کنند و حتی جایهای تفریحی.ارتباط با میراث فرهنگی و مراکز تفریحیبهترین ابزار این است که خودش باید نفوذ داشته باشد که هرچه میگوید انجام دهند، بداند که حرف زمین نمیخورد.تأثیر و نفوذ فکری در بین کارکناناگر بنا باشد در مدرسه کاری اتفاق بیفتد و کمدی باشد مدیری میآید که گوشهای کمد را میگیرد و نمیگوید من مدیر هستم اگر مدیر بتواند خودش را به چنین جایگاهی برساند احترام و محبوبیت آن بین همکاران بیشتر است.نگاه همکارانه به کارکنانولی اگر درست کار کند همین امتحاناتی که داریم برگزار میکنیم حقالزحمه مراقبین خیلی کم است خیلی از همکاران ما قبول نمیکنند چون نمیتوانیم آن را تأمین کنم و امتحان را من همینطوری برگزار میکنم و میگویم بیایید همینطوری آن ها میگویند ما میخواهیم با شما این حرفها را نداریم به خاطر رفاقت به خاطر خودت به خاطر جو مدرسه میآییم.افزایش روابط غیررسمی و صمیمی با همکاران
کدگذاری محوری
فرم در حال بارگذاری ...