وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه آسیب‌شناسی طرح پاداش افزایش تولید با رویکرد مدل تعالی منابع انسانی با استفاده ...

 
تاریخ: 05-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۳٫سیستم های اطلاعات منابع
۴٫مدیریت دانایی
۵٫برنامه‌ریزی،جذب و تامین
۶٫آموزش و بهسازی
۷٫انگیزش و به‌کارگیری
۸٫نگهداری
۹٫نتایج واکنشی
۱۰٫نتایج یادگیری
۱۱٫نتایج رفتاری
۱۲٫نتایج عملکردی
۱۳٫ارزش‌آفرینی
۱۴٫پاسخگویی عمومی
۱۵٫افزایش سرمایه‌ها
شکل ۲-۴ شاخص های مدل های تعالی منابع انسانی و تفسیری ساختاری
فصل سوم روش تحقیق
۳-۱٫ مقدمه
تحقیق را می‌توان تلاشی منظم و سازمان‌یافته برای بررسی مسئله‌ای خاص که به یک‌راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام‌هایی است که طراحی و پیگیری می‌شوند تا پاسخ‌هایی برای مسئله موردنظر ما در محیط کاری به دست آید. به عبارتی «مجموعه فرایندی که سعی می‌کنیم توسط آن مشکلات را حل کنیم تحقیق می‌نامند.» و روش‌های تحقیق به شیوه‌های طراحی مطالعات پژوهشی و رویه‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌ها اشاره دارد (سکاران، ۱۳۸۵). دستیابی به هدف اصلی تحقیق (نظریهسازی) زمانی میسر خواهد بود که جستجوی شناخت با روششناسی درست صورت پذیرد. روش‌شناسی (فارغ از ابعاد فلسفی آن) به مجموعهای به‌هم‌پیوسته از قواعد، اصول و شیوه‌های معمول در یک‌رشته از دانش اطلاق میشود (خاکی، ۱۳۸۳). به‌عبارت‌دیگر، منظور از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص گردد چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع خاص لازم است. در این فصل به روش اجرای تحقیق، شامل بررسی ابزارهای تحقیق (روش جمع‌ آوری داده‌ها)، چگونگی طراحی مدل، روش نمونه‌گیری و شیوه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌پردازیم.
دانلود پایان نامه
۳-۲٫ روش تحقیق
روش تحقیق مجموعهای از قواعد، ابزارها، راه های معتبر و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است. اتخاذ روش تحقیق علمی تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل‌قبول و علمی است (خاکی، ۱۳۸۳). به‌طورکلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را میتوان بر اساس دو معیار طبقهبندی کرد:
نحوه گردآوری داده ها
بر اساس هدف
روش تحقیق مورداستفاده در این تحقیق از نوع توصیفی می‌باشد. تحقیقات توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های موردبررسی است. اجرای تحقیق توصیفی میتواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود و یا یاری‌رساندن به فرایند تصمیمگیری باشد. تحقیقات توصیفی را میتوان به دسته‌ه ای زیر تقسیم نمود (سرمدی و دیگران ۱۳۸۵):
تحقیقات پیمایشی: برای بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری به کار میرود.
تحقیقات همبستگی: در این نوع تحقیق رابطه بین متغیرها بر اساس هدف تحقیق، تحلیل میگردد که به سه دسته همبستگی دومتغیره، تحلیل رگرسیون و تحلیل ماتریس همبستگی یا کوواریانس تقسیم میشود.
اقدام پژوهی (پژوهش علمی): که هدف آن توصیف شرایط و پدیده های مربوط به سیستم است.
مطالعه موردی: در اینجا پژوهشگر به انتخاب یک مورد پرداخته و آن را از جنبه های بیشماری بررسی می‌کند.
پس رویدادی (علمی مقایسهای): که در آن در جستجوی پی بردن به علت احتمالی از طریق معلول هستند.
تحقیق توصیفی مورداستفاده در این تحقیق، به‌صورت پیمایشی می‌باشد. برای بررسی توزیع ویژگی‌های یک جامعه آماری روش تحقیق پیمایشی به کار می‌رود. این نوع تحقیق می‌تواند برای پاسخ به سؤال‌های پژوهشی از نوع زیر مورداستفاده قرار گیرد:
ماهیت شرایط موجود چگونه است؟
چه رابطه‌ای میان رویدادها وجود دارد؟
وضعیت موجود چگونه است؟
تحقیق پیمایشی را برحسب جامعه موردمطالعه می‌توان به تحقیق پیمایشی در مقیاس کوچک و در مقیاس بزرگ تقسیم‌بندی نمود. تحقیق حاضر، تحقیق پیمایشی در مقیاس کوچک می‌باشد. تعیین معیارها در این پژوهش از طریق پیمایشی انجام می‌شود و با بهره گرفتن از معیارهای به‌دست‌آمده، از روشی کمی برای تعیین مطلوبیت هر یک از عوامل استفاده می‌شود. این تحقیق به طرح پاداش افزایش تولید با رویکرد مدل تعالی منابع انسانی در کارخانه یزد بافت می‌پردازد. (سرمدی و دیگران ،۱۳۸۵)
۳-۲-۱٫ مراحل انجام تحقیق
مراحل انجام تحقیق در شکل ۳-۱ نمایش داده‌شده است.
شکل ۳-۱٫ مراحل انجام تحقیق
۳-۳٫ ابزار جمعآوری و تحلیل داده‌ها و اطلاعات
جهت جمعآوری و تحلیل داده ها و اطلاعات موردنیاز این پژوهش، از شیوه ها و ابزارهای مختلفی استفاده‌شده است که در ادامه به تفکیک نیازهای مختلف مدل تحقیق بیان میشوند. برای گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری، از تحقیقات کتابخانه‌ای و مطالعه کتب و مقالات مختلف و سایت‌های علمی استفاده‌شده، سپس برای شناسایی معیارها و شاخص‌های مدل موردنظر، تحقیقات انجام‌شده در کشورهای دیگر و تحقیقات انجام‌شده داخلی موردبررسی قرارگرفته است. ابزار اصلی جمع‌ آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می‌باشد. لازم به توضیح است که با توجه به ماهیت معیارها، از متغیرهای کلامی برای تبیین و اندازه‌گیری متغیرها استفاده‌شده است. بدین ترتیب پرسشنامه مورداستفاده فازی می‌باشد. از دیگر ابزار جمع‌ آوری اطلاعات در این تحقیق مصاحبه با مدیران و کارشناسان می‌باشد. بدین معنی که از روش دلفی فازی برای جمع‌ آوری نظرات اساتید، کارشناسان و متخصصان درزمینهٔ طرح پاداش افزایش تولید در کارخانه و همچنین محیط‌های دانشگاهی استفاده‌شده است. پس از جمع‌ آوری نظرات، هر یک از شاخص‌هایی که به تأیید اساتید و متخصصان رسید، در پرسشنامه مقایسات دوبه‌دو قرار گرفت و مجدداً نظر کارشناسان و متخصصان در مورد اثرگذاری شاخص‌های پاداش افزایش تولید جمع‌ آوری گردید. سپس با بهره گرفتن از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری، مدل نهایی اثرگذاری شاخص‌ها با استناد به نظرات جمع‌ آوری‌شده طراحی گردید.
۳-۴٫ روش‌های جمع‌ آوری داده‌ها
روش دلفی یکی از روش‌های موفق است که درزمینهٔ به دست آوردن توافق عام تعدادی از خبرگان از طریق پرسشنامه در مورد یک موضوع مشخص بکار می‌رود. روش دلفی یک فرایند تکراری برای جمع‌ آوری قضاوت‌های بی‌نام افراد خبره است (جعفری- منتظر،۱۳۸۷). روش دلفی، دستیابی به توافق عمومی در نظرات متخصصان را پی می‌گیرد. هنگامی‌که برای موضوعات چندبعدی، چند هدفی و مسائل تصمیم‌گیری پیچیده به‌کاررفته می‌رود، تکرار فراوان مراحل زمان‌گیر پرسش و پاسخ برای رسیدن به اجماع نسبی نظرات، مشکل بزرگی تلقی می‌شود. به‌طورکلی این روش دارای ضعف‌هایی مانند هزینه بالا، زمان زیاد برای جمع‌ آوری داده و… می‌باشد (Ho & Chen, 2007).
روش دلفی فازی در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط کافمن و گوپتا[۶۶] ابداع شد (Cheng & Lin,2002). کاربرد این روش به‌منظور تصمیم‌گیری و اجماع بر مسائلی که اهداف و پارامترها به‌صراحت مشخص نیستند، منجر به نتایج بسیار ارزنده‌ای می‌شود. ویژگی این روش، ارائه چارچوبی انعطاف‌پذیر است که بسیاری از موانع مربوط به عدم دقت و صراحت را تحت پوشش قرار می‌دهد. بسیاری از مشکلات در تصمیم‌گیری‌ها مربوط به اطلاعات ناقص و نادقیق است. همچنین تصمیم‌های اتخاذشده خبرگان بر اساس صلاحیت فردی آنان بوده و به‌شدت ذهنی است. اغلب عدم قطعیت در نظرات خبرگان وجود دارد؛ بنابراین بهتر است داده‌ها به‌جای اعداد قطعی با اعداد فازی نمایش داده شوند و از مجموعه‌های فازی برای تحلیل نظرات خبرگان استفاده گردد.
محققان در سراسر دنیا از روش دلفی فازی در تحقیقات متفاوت استفاده کرده‌اند؛ مانند مارای[۶۷] (۱۹۸۵) از نظریه فازی درروش دلفی برای تجزیه‌وتحلیل متغیرها در حل مسائل استفاده نمود. چانگ و همکاران[۶۸] (۲۰۰۰) از ارزش بازه‌ای[۶۹] به همراه آمار فازی و روش جستجوی شیب گرادیان بهره برده و روش جدیدی را برای دلفی فازی ارائه کرده‌اند. چنگ و لین[۷۰] (۲۰۰۲) روش دلفی فازی را به همراه تصمیم‌گیری گروهی چندمعیاره فازی و رتبه‌بندی اعداد فازی به‌منظور ارزیابی بهترین ادوات جنگی به‌کاربرده‌اند. کارساک[۷۱] (۲۰۰۴) روش دلفی را در کنار تصمیم‌گیری چندهدفه فازی به‌منظور اولویت‌بندی نیازهای طراحی در به‌کارگیری عملکرد کیفی مورداستفاده قرارداد و لی و لیائو[۷۲] (۲۰۰۷) از روش دلفی فازی برای ارزیابی ریسک در ائتلاف شرکت‌ها استفاده کرده‌اند.
مراحل اجرایی روش دلفی فازی درواقع ترکیبی از اجرای روش دلفی و انجام تحلیل‌ها بر روی اطلاعات با بهره گرفتن از تعاریف نظریه مجموعه‌های فازی است که به‌صورت زیر می‌باشد:
۱- انتخاب خبرگان و تشریح مسئله برای آن‌ها
۲- تهیه پرسشنامه و ارسال آن برای خبرگان
۳- دریافت نظر خبرگان و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها: در این مرحله پرسشنامه به اعضای گروه خبره ارسال‌شده و میزان موافقت آن‌ها با هرکدام از مؤلفه‌ها اخذشده و نقطه نظرات پیشنهادی و اصلاحی جمع‌بندی می‌گردد. با توجه به سؤالات پرسشنامه و متغیرهای زبانی تعریف‌شده در پرسشنامه، میانگین فازی هرکدام از مؤلفه‌ها با توجه به روابط زیر محاسبه می‌شود (Cheng & Lin, 2002).
رابطه(۳-۱)

رابطه (۳-۲)

در رابطه ۳-۱،  بیانگر دیدگاه خبره i ام و در رابطه ۳-۲،  بیانگر میانگین دیدگاه‌های خبرگان است.  نیز نشانگر عدد فازی ذوزنقه‌ای می‌باشند.


فرم در حال بارگذاری ...

« پژوهش های پیشین درباره بررسی احکام و مصادیق نفقه در فقه اسلامی- فایل ۴پایان نامه های کارشناسی ارشد درباره طراحی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بیمه‌ای به منظور افزایش ظرفیت بیمه اتکایی۹۱- ... »
 
مداحی های محرم