فرضیه نهم تحقیق عبارت از این بود که “رضایت مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر اعتماد مشتریان دارد.” با توجه به نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل داده های تحقیق، این فرضیه تأیید شده است. به عبارتی رضایت مشتریان بر اعتماد مشتریان تأثیر معنیداری دارد. نتایج حاصل در رابطه با این فرضیه تحقیق با تحقیقات کولتر و کولتر (۲۰۰۳)، اولقا و ایگرت (۲۰۰۶) و کیم (۲۰۱۴) مطابقت دارد. ارتباط بین سه متغیر رضایت، اعتماد و وفاداری مشتری دور از ذهن نیست. بیشتر تحقیقات نیز رابطه بین این متغیرها را اثبات کرده اند. در برخی از تحقیقات اعتماد بهعنوان میانجی در رابطه بین رضایت و وفاداری مشتری آورده شده است. زیرا وقتی که مشتری از خدمات خاصی رضایت داشته باشد، به طور خودکار اعتماد وی به سازمان افزایش پیدا خواهد کرد و اگر این روند ادامه داشته باشد، وفاداری وی به سازمان موردنظر افزایش مییابد.
۵-۳-۱۱- فرضیه دهم
فرضیه دهم تحقیق عبارت از این بود که “رضایت مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.” با توجه به نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل داده های تحقیق، این فرضیه تأیید شده است. به عبارتی رضایت مشتریان بر وفاداری مشتریان تأثیر معنیداری دارد. نتایج حاصل در رابطه با این فرضیه تحقیق با تحقیقات یی و همکاران (۲۰۱۱) هوات و آساکر (۲۰۱۳)، کیم (۲۰۱۴) و همچنین حسینی و احمدینژاد (۱۳۸۷)، سیدجوادین و همکاران (۱۳۸۹)، قرهچه و دابوئیان (۱۳۹۰)، مطابقت دارد.
۵-۳-۱۲- فرضیه یازدهم
فرضیه یازدهم تحقیق عبارت از این بود که “اعتماد مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.” با توجه به نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل داده های تحقیق، این فرضیه تأیید شده است. به عبارتی اعتماد مشتریان بر وفاداری مشتریان تأثیر معنیداری دارد. نتایج حاصل در رابطه با این فرضیه تحقیق با تحقیقات کارچالیوتو و همکاران (۲۰۱۲)، ارجیش و همکاران (۲۰۱۲)، کیم (۲۰۱۴) و همچنین حسینی و احمدینژاد (۱۳۸۷) و رحیمنیا و همکاران (۱۳۹۱) مطابقت دارد.
۵-۴- محدودیتها
هر پژوهش همواره با محدودیتهای چندی روبرو است. در این پژوهش نیز محدودیتهایی بر سر راه محقق وجود داشته است. در ادامه این محدودیتها آورده شده است:
عدم دسترسی به مشتریان آنلاین کارگزاریها: اولین و مهمترین محدودیت پژوهش این بود که بیشتر مشتریان و بهخصوص قشر تحصیلکرده مشتریان معمولاً بهصورت آنلاین فعالیت می کنند و کارگزاریها نیز به علت محافظهکاری لیست این مشتریان را در اختیار محقق قرار ندادند، بنابراین دسترسی به این دسته از مشتریان عملاً برای محقق در این بازه زمانی کم امکان پذیر نبود.
محدود کردن تحقیق به استان تهران: دومین محدودیت پژوهش این بود که شعبههایی از کارگزاریها در نقاط مختلفی از کشور فعالیت می کنند اما به دلیل اینکه بیشتر این شعب در پایتخت کشور واقع شدهاند و بیشترین سرمایه گذاران نیز در این منطقه جغرافیایی واقع هستند بنابراین جامعه آماری این تحقیق، محدود به استان تهران گردید. که ممکن است نتایج حاصل از این تحقیق با تحقیقات در سایر نقاط کشور متفاوت باشد.
محدودیت زمانی تحقیق: سومین محدودیت پژوهش این بود که ازنظر زمانی به دلیل اینکه محدودیت در زمان برای جمع آوری داده های تحقیق وجود داشت، ممکن است در این تحقیق نتایج آنطور که باید، منعکس نشده است، شاید زمان بیشتر از طرفی منجر به افزایش کیفیت مبانی نظری تحقیق و از طرف دیگر با افزایش تعداد نمونهها و درنتیجه کاهش خطای نمونه گیری منجر به افزایش کیفیت نتایج تحقیق میگردید.
محافظه کاری در پاسخ به سؤالات پرسشنامه ها: چهارمین محدودیت پژوهش این بود که برخی از مشتریان، کارکنان و برخی از خود کارگزاریها حاضر به همکاری کامل با محقق نبودند، شاید با عدم محافظه کاری و همکاری بیشتر مشتریان، کارکنان و شرکتهای کارگزاری نتایج حاصل بهتر میتوانست اهداف تحقیق را نمایان سازد.
۵-۵- پیشنهادهای کاربردی
با توجه به یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل داده ها و همچنین مباحث مطرحشده در قسمت بحث و نتیجه گیری، در ادامه پیشنهادهای کاربردی به مدیریت شرکتهای کارگزاری به منظور بهبود روند فعالیت این شرکتها و افزایش وفاداری مشتریان آنها ارائه گردیده است.
. ایجاد زیرساخت: به منظور ارائه خدمات مناسب به کارکنان کارگزاریها و کاهش تأخیر در ارائه این خدمات به آنها و برای افزایش توانایی خدمت کارکنان و افزایش رضایت آنها و در نهایت افزایش وفاداری مشتریان به سازمان، باید کار را با اقداماتی زیربنایی شروع کرد. به طوری که قوانین، سیاستها و دستورالعملهایی باهدف ارائه خدمات مناسب و اعتماد ساز برای کارکنان تدوین کرد و این موارد را نیز به اطلاع آنها رساند.
اشتراکگذاری اطلاعات با کارکنان: شرکتهای کارگزاری باید به مشتریان خود به منظور افزایش رضایت آنها اهمیت دهند، از آنجایی که اطلاعات قدرت به همراه می آورد یکی از بهترین شیوه ها به منظور افزایش ادراک کارکنان از مهم بودن آنها برای سازمان، مشارکت دادن کارکنان در اطلاعات حیاتی سازمان همچون فعالیتهای رقابتی، استراتژیها، طرحهای کسبوکار آینده، اطلاعات مالی و یا گزارشهای عملکرد افراد است.
حل و فصل دغدغه های کارکنان در کمترین زمان ممکن: پاسخگو بودن به مشکلات کارکنان و در دسترس بودن مدیریت سازمان، عامل مهمی در افزایش توانایی خدمت کارکنان است. برای انجام این کار بهترین روش درگیر کردن و استفاده از کمک فکری افراد است. چرا که با این روش اعتماد و اعتبار رهبر سازمانی به میزان قابلتوجهی افزایش مییابد.
آموزش کارکنان سازمان: یکی از عوامل مهمی که باعث افزایش ادراکات کارکنان از توانایی و دانش خدماتدهی مناسب خود به مشتریان شرکتهای کارگزاری میگردد، آموزش کارکنان سازمان است. به طوری که با افزایش توانایی خدمت کارکنان رضایت و تعهد سازمانی آنها نیز در این شرکتها افزایش خواهد یافت.
ایجاد کار و محیط کاری متناسب: زمانی که کارکنان از کاری که انجام می دهند، محیطی که در آن کار می کنند، دستمزدی که دریافت می کنند و از روابط کاری با سرپرستان و همکاران خود حس رضایت داشته باشند، علاقه آنها به سازمان افزایش یافته، عملکرد آنها بهبود و نرخ جا به جایی و ترک خدمت آنها کاهش خواهد یافت. بنابراین در درازمدت کارکنان حرفهای تر و باکیفیت مناسب به مشتریان خدمات ارائه خواهند داد به طوری که این خدمات ارزش هزینهای که مشتری می کند را داشته باشند.
استخدام کارکنان حرفهای: حرفهای بودن کارکنان یکی از عاملهای مهمی است که مشتریان شرکتهای کارگزاری به آن توجه عمدهای دارند، کارکنان حرفهای و تحصیلکرده سازمانی حرفهای را به ارمغان خواهند آورد. بنابراین منجر به افزایش اعتماد مشتریان به سازمان خواهند شد.
ارائه کیفیت برتر: کیفت خدماتی که مشتریان از کارگزاریها دریافت می کنند باید برتر از رقبای آنها باشد زیرا که یکی از عاملهای مهم مورد نظر مشتریان کیفیت خدمات است. کیفیت خدمات مناسب منجر به رضایت مشتریان کارگزاریها خواهد شد.
قیمت مناسب خدمات: ارزش ادراکی مشتریان از قیمت خدمات کارگزاریها تنها عاملی است که هم منجر به افزایش رضایت مشتریان از شرکتهای کارگزاری و هم منجر به اعتماد مشتریان به شرکتهای کارگزاری خواهد شد. بنابراین توجه به قیمت خدمات نسبت به رقبا یکی از مهمترین نکاتی است که کارگزاریها باید به آن توجه نمایند.
شناسایی و رفع نیازها و انتظارات مشتری: ارائه خدمات مناسب با در نظر گرفتن نیازها و انتظارات مشتریان یکی از عوامل مهمی است که منجر به افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان به سازمان میگردد. بنابراین سازمانها باید با شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان سعی در رفع این نیازها داشته باشند. از جمله اینکه آموزشهای لازم را به کارکنان در جهت تطابق خدمات آنها با انتظارات مشتریان ارائه دهند تا موجبات افزایش اعتماد و وفاداری در آنها را ایجاد نمایند.
صداقت با مشتریان سازمان: امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که سازمانهای صادق با شیوه درست مدیریتی خود، منجر به افزایش فروش و خرید دوباره مشتریان از سازمان مورد نظر میگردند. رهبران سازمانی که توانایی گفتار صادقانه حتی در اطلاعرسانی اخبار بد به مشتریان را داشته باشند، خواهند توانست در بلندمدت روابط و اعتماد را در بین مشتریان و سازمان توسعه دهند. بنابراین مدیران کارگزاریها باید سعی کنند که اعتماد مشتریان خود را به منظور حفظ روابط بلندمدت و افزایش وفاداری در آنها را به دست آورند.
۵-۵- پیشنهادها برای تحقیقهای آتی
به منظور توسعه کار تحقیقاتی و به منظور عرضه راهکارهایی به محققان در جهت توسعه مدل زنجیره سود خدمات در کشور، در ادامه پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه میگردد.
استفاده از مدل زنجیره سود خدمات در سازمانهای خدماتی دیگر
بررسی رابطه بازاریابی داخلی بر بازاریابی خارجی در صنعت خدمات مالی
بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان و وفاداری کارکنان شرکتهای کارگزاری
بررسی ابعاد دیگری از کیفیت خدمات داخلی در مدل زنجیره سود خدمات کارگزاریها
بررسی ابعاد دیگری از ارزش درک شده خدمات در مدل زنجیره سود خدمات کارگزاریها
۵-۶- جمعبندی فصل پنجم
در این فصل از پایان نامه به بحث و نتیجه گیری پیرامون یافتههای حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شد. در ابتدای فصل تفسیر نتایج حاصل از سؤالات جمعیتشناختی آورده شد. پسازآن بحث و نتیجه گیری مطرح گردید و فرضیه های تحقیق به طور جداگانه مورد بحث و بررسی واقع شدند. قابلیت اعتماد بهعنوان متغیری مطرح شد که بهطور مستقیم بر وفاداری مشتریان، قابلیت خدمت و رضایت کارکنان مؤثر است. همچنین بیشتر فرضیه های تحقیق به طور کامل تأیید شدند. در ادامه محدودیتهای تحقیق مطرح شده و مهمترین محدودیت تحقیق عدم دسترسی محقق به مشتریان آنلاین در زمان محدود ذکر گردید. پسازآن پیشنهادهای کاربردی به مدیران شرکتهای کارگزاری بهمنظور بهبود روند فعالیتها و افزایش وفاداری مشتریان ارائه گردید. در پایان نیز پیشنهادهای چندی بهمنظور توسعه کار تحقیقاتی و توسعه مدل زنجیره سود خدمات به دیگر بخشها مطرح شد.
منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی
آذر، عادل، (۱۳۸۱)، “تحلیل مسیر و علتیابی در علم مدیریت"، مجله مجتمع آموزش عالی قم، شماره ۱۵، صص ۵۹-۹۶٫
آذر، عادل، صالحآبادی، علی، و تاجمیرریاحی، حامد، (۱۳۹۱)، “بررسی کارایی شرکتهای کارگزاری بر اساس معیارهای عملکرد حرفهای". فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره ۱۹، صص ۸۵-۱۰۳٫
اعرابی، سید محمد، و اکرمی، احمد، (۱۳۸۲)، “ارتباط بین کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان با قابلیت خدمترسانی آنها به مشتری". فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۴۰، صص ۲۷۳-۲۹۲٫
امیری، مقصود، یزدانی، حمیدرضا، و اکرام نصرتیان، نسیم، (۱۳۸۷)، “سنجش کیفیت خدمات داخلی و سطح بازاریابی درونی شرکت گاز تهران بزرگ و ارتباط اقدامات بازاریابی درونی آن باکیفیت خدمات خارجی"، دانش مدیریت، شماره ۸۱، صص ۳-۱۸٫
باسامی، احمد، چیذری، محمد، عباسی، عنایت، (۱۳۹۲)، “تأثیر ویژگیهای فردی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان"، مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، شماره ۱، صص ۸۱-۹۶٫
جواد شیخ، محمد، خدامرادی، سعید، و جلیل زاده، محمد، (۱۳۹۰)، “ارزیابی عملکرد شرکتهای کارگزاری بورس و اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از AHP فازی و TOPSIS"، چشمانداز مدیریت مالی و حسابداری، شماره ۳، صص ۸۳-۱۰۵٫
حافظ نیا، محمدرضا، (۱۳۸۲)، “مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی“، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران.
حسنقلیپور، طهمورث، اسفیدانی، محمدرحیم، ساجدی فر، علیاصغر، و محمدی، ابراهیم، (۱۳۹۱)، “تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی در ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان بر خط در صنعت خدمات مالی: مطالعه شرکتهای کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره ۲۹ و ۳۰، صص ۵۷-۷۷٫
حسینی، میرزاحسن، و احمدینژاد، مصطفی، (۱۳۸۷)،"بررسی تأثیر رضایتمندی مشتری، اعتماد مشتری به نام تجاری و ارزش ویژه نام تجاری در وفاداری رفتاری و نگرشی مشتری (مطالعۀ موردی بانک رفاه)"، بررسیهای بازرگانی، شماره ۳۳، صص ۴۲-۵۱٫
خاکی، غلامرضا، (۱۳۷۸)، “روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی“، چاپ اول، کانون فرهنگی انتشارات درایت، تهران.
دموری، داریوش، و فرید، داریوش، (۱۳۹۰)، “ارزیابی و تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر رضایت سرمایه گذاران بهعنوان مشتریان شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران (مطالعه موردی: بورسهای منطقهای تهران، اصفهان و یزد)"، مدیریت بازرگانی، شماره ۸، صص ۶۱-۸۰٫
رحیم نیا، فریبرز، هرندی، عطاالله، و فاطمی، سیده زهرا، (۱۳۹۱)، “تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر کیفیت ادراکشده و وفاداری مشتریان (موردمطالعه: هتلهای پنج ستاره کلانشهر مشهد)"، پژوهشهای مدیریت عمومی، شماره ۱۷، صص ۸۳-۱۰۱٫
رنجبریان، بهرام، رشید کابلی، مجید، صنایعی، علی، و حدادیان، علیرضا، (۱۳۹۱)، “تحلیل رابطه بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری، قصد خرید مجدد در فروشگاههای زنجیرهای تهران"، مدیریت بازرگانی، شماره ۱۱، صص ۵۵-۷۰٫
ساعتچیان، وحید، قنبرپور نصرتی، امیر، رسولی، سید مهدی، و پورسلطانی زرندی، حسین، (۱۳۹۱)، “ارتباط بین رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت خدمات داخلی در فدراسیونهای منتخب"، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره ۲، صص ۱۳۷-۱۴۷٫
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه، (۱۳۹۱)، “روشهای تحقیق در علوم رفتاری“، چاپ بیست و چهارم، نشر آگه، تهران.
فرم در حال بارگذاری ...