-
-
-
-
- شکر گزاری در عهد عتیق
-
-
-
نویسندگان عهد عتیق از سه کلمه برای دعوت قوم به شکر و سپاس خدا استفاده کرده اند: ۱)کلمه Barak (که معمولاً برکت ترجمه می شود)، ۲) کلمه Halal (که از کلمه هللویاه به معنی «خدا را حمد گویید» ریشه میگیرد) و ۳)کلمه Yadah (که اغلب شکرگزاری ترجمه می شود) (محمدیان، ۱۳۸۱: ۴۱۲).
عهد عتیق، اغلب قوم خدا را به شکرگزاری در مقابل او تشویق مینماید. شکرگزاری از خداوند در این کتاب از اهمیت والایی برخوردار است. سرود خواندن، وسیله ابراز محبت و شکرگزاری در قوم بنیاسرائیل بود. اولین سرود کتاب مقدس که پس از عبور قوم از دریای سرخ سراییده شد اساساً یک سرود پرستشی و همراه با شکرگزاری خدا بود: «خداوند قوت و تسبیح من است. و او نجات من گردیده است. این خدای من است، پس او را تمجید میکنم. خدای پدر من است، پس او را متعال میخوانم. » (خروج۱۵: ۲). سرود دبوره به صورت خاصی قوم خود را به سپاس خداوند دعوت می کند (داوران۵: ۹) اشتیاق داود برای شکرگزاری از خداوند در سراسر زندگی او (مزامیر۹: ۱-۲؛ ۱۸: ۳؛ ۲۲: ۲۳؛ ۵۲: ۹؛ ۱۰۸: ۱؛ ۳: ۱۴۵) ثبت شده است. سایر نویسندگان مزامیر نیز قوم خدا را به شکرگزاری دعوت کرده اند (مزامیر۳۳: ۱-۲؛ ۴۷: ۶-۷؛ ۷۵: ۹؛ ۹۶: ۱-۴؛ ۱۰۰: ۱۵۰). انبیا کتاب مقدس نیز، به قوم خود دستور دادند تا خدا را شکر و سپاس گویند: «ای شما که به دریا فرود میروید، و ایآنچه در آن است! ای جزیرهها و ساکنان آنها سرود نو را به خداوند و ستایش وی را از اقصای زمین بسرایید! صحرا و شهرهایش و قریههایی که اهل قیدار در آنها ساکن باشند آواز خود را بلند نمایند و ساکنان سالع ترنّم نموده، از قله کوهها نعره زنند! برای خداوند جلال را توصیف نمایند و تسبیح او را در جزیرهها بخوانند!» (اشعیا۴۲: ۱۰ – ۱۲) و (ر.ک: ارمیا۲۰: ۱۳؛ اشعیا۱۲: ۱؛ ۲۵: ۱؛ ارمیا۳۳: ۹).
در میان اسرائیلیان قدیم، مرسوم بود که: عید «برکات» را جشن بگیرند تا بدین سان مراتب سپاسگزاری خود را نسبت به خدا برای تمام نعمتهای وی ابراز دارند. هدف اساسی خادمین خدا، از برگزاری این عید، قدرانی از عطایای الهی و تکریم خاطره این عطایا همراه با حسّ قدردانی، شکرگزاری و اظهار امتنان میباشد و به وسیله همین شکرگزاری مداوم است که انسان کار آفریدگار را بازشناخته و مرتب قدرانی خود را بیان نموده و به همین نام تمام آفرینش جلال او را به وی «برمیگرداند» (محمدیان، ۱۳۸۱: ۴۲۴).
شکرگزاری در عهدعتیق عبارت از اقرار آشکار به اعمال کاملاً قطعی الهی. ستایش خدا به معنی آشکارساختن شکوه اوست؛ شکرگزاری او به معنای اعلام و شهادت به کارهای عجیبی است که خداوند به انجام میرساند. شکرگزاری همچون طنین مکاشفه است در قلب آدمی. از این رو اغلب تداعی کننده ذکر جماعت عادلان یا قوم است که برای شنیدن جمع میشوند (مزامیر۳۵: ۱۸؛ ۵۷: ۱۰؛ ۱۰۹: ۳۰)، و دعوت به پیوستن با آن (مزامیر ۹۲: ۲-۴؛ ۱۰۵: ۱-۲) (لیون دوفر الیسوعی، ۱۹۸۶، ص۱۴۰۱).
در عهدعتیق آمده است که: قوم اسرائیل اگر میخواهندخدا را شکر و سپاس گوید، از وقت و توانشان مایه بگذارند و هدایا و قربانیهای خود را شخصاً و با دست خود به حضور او بیاورند: «و خداوند موسی را خطاب کرده، گفت: «بنیاسرائیل را خطاب کرده، بگو: هر که ذبیحه سلامتی خود را برای خداوند بگذراند، قربانی خود را از ذبیحه سلامتی خود نزد خداوند بیاورد. » (لاویان ۷: ۲۸-۲۹). در این کتاب مقدس قربانیها دو هدف اصلی را دنبال می کند: اول اینکه این هدایا نشاندهنده ستایش و سپاس به درگاه خدا و اخلاص و ارادت نسبت به اوست، و دیگر اینکه کفارهای است برای زدودن گناهان و خطاهای مردم: «و قربانی سوختنی و ذبایح سلامتی بدهند تا برای ایشان کفّاره بشود. » (حزقیال۴۵: ۱۵)، «هدیهای برای خداوند آوردهایم، از زیورهای طلا و خلخالها و دستبندها و انگشترها و گوشوارهها و گردنبندها تا برای جانهای ما به حضور خداوندکفاره شود. » (اعداد۳۱: ۴۸-۵۰). از این طریق است که افراد به تاوان گناه پی میبرند زیرا درمییابند که از آمرزیدن گناهان خود عاجزند. مطابق شریعت خدا، جان موجودی باید در ازای رهایی موجودی دیگر فدا شود. در نظام عهد عتیق جان حیوانی فدا میشد تا انسان نجات یابد؛ اما این کار صرفاً جنبه موقتی داشت تا زمانی که عیسی با مرگ خود برای همیشه تاوان گناه تمام ابنای بشر را بپردازد.
از منظر عهد عتیق، حمد و شکرگزاری باید پیوسته بخشی از زندگی باشد، نه اینکه فقط در اعیاد مذهبی و گاه به گاه صورت گیرد و در این صورت است که انسان خواهد آموخت که برکات خدا حق مسلم ایشان و بدهی خدا به آنان نیست. از این رو، داود بعضی از لاویان[۷] را تعیین کرده بود تا به طور دائمی حمد و ثنا به حضور خدا تقدیم کنند: «و بعضی از لاویان را برای خدمتگزاری پیش تابوت خداوند تعیین نمود تا یهُوَه خدای اسرائیل را ذکر نمایند و شکر گویند و تسبیح خوانند. » (اول تواریخ ۱۶: ۴)، «خداوند را حمد گفتن نیکو است و به نام تو تسبیح خواندن، ای حضرت اعلی. بامدادان رحمت تو را اعلام نمودن و در هر شب امانت تو را. » (مزامیر۹۲: ۱-۲).
انسان با این تشکر مداوم پیوند متحد کننده خلقت و خالق را باز شناخته، مراتب قدردانی خود را ابراز میدارد و به وسیله همین یادآوری حق شناسانه، محبتی را که بین آفریدگار و خلقتش وجود دارد محفوظ میدارد تا از این طریق هماهنگی عالم را استوار سازد (محمدیان، ۱۳۸۱: ۴۲۴).
این مفهوم از چنان اهمیتی برخوردار است که کتاب مقدس از همه موجودات عالم خلقت در خواسته کرده است تا خداوند شکرگزاری نمایند. از فرشتگان، کودکان، بزرگسالان، همه اقوام ملتها، تمامی موجودات جاندار و بیجان. در ذیل نمونه ای از این شکرگزاریها توسط موجودات مختلف مشاهده می شود.
- فرشتگان: حمد خدا یکی از کارهای اصلی فرشتگان است: «خداوند را متبارک خوانید، ای فرشتگان او که در قوّت زورآورید و کلام او را به جا میآورید و آواز کلام او را گوش میگیرید!» (مزامیر۱۰۳: ۲۰)، «ای همه فرشتگانش او را تسبیح بخوانید. » (مزامیر۱۴۸: ۲).
- کودکان: شیرخوارگان زبان به ستایش خدا می گشایند و دشمنان را سرافکنده مینمایند: «عیسی بدیشان گفت، بلی مگر نخواندهاید این که از دهان کودکان و شیرخوارگان حمد را مهیّا ساختی؟» (متی۲۱: ۱۶)، «از زبان کودکان و شیرخوارگان بهسبب خصمانت قوّت را بنا نهادی تا دشمن و انتقام گیرنده را ساکت گردانی. » (مزامیر۸: ۲).
- بزرگسالان و تمامی افراد : «ای مقدّسان خداوند او را بسرایید و به ذکر قدوسیّت او حمد گویید!» (مزامیر۳۰: ۴)، «نام خداوند را تسبیح بخوانید! ای بندگان خداوند تسبیح بخوانید! ای شما که در خانه خداوند میایستید، در صحنهای خانه خدای ما. » (مزامیر۱۳۵: ۱-۲)، «ای خاندان اسرائیل، خداوند را متبارک خوانید. ای خاندان هارون، خداوند را متبارک خوانید. ای خاندان لاوی، خداوند را متبارک خوانید. ای ترسندگان خداوند، خداوند را متبارک خوانید. » (مزامیر۱۳۵: ۱۹-۲۱)، «ای جوانان و دوشیزگان نیز و پیران و اطفال … نام خداوند را تسبیح بخوانند» (مزامیر۱۴۸: ۱۲-۱۳).
- تمام ملتها: خداوند تمامی ملل را به حمد و ستایش خود دعوت می کند: «ای خدا قومها تو را حمد گویند. جمیع قومها تو را حمد گویند. امّتها شادی و ترنم خواهند نمود زیرا قومها را به انصاف حکم خواهی نمود و امّتهای جهان را هدایت خواهی کرد، ای خدا قومها تو را حمد گویند. جمیع قومها تو را حمد گویند. » (مزامیر۶۷: ۳-۵)، «ای جمیع امّتها خداوند را حمد گویید و ای تمامی قومها او را مدح نمایید. » (رومیان۱۵: ۱۱) و (مزامیر۱۱۷: ۱؛ ۱۴۸: ۱۱-۱۳؛ اشعیا۴۲: ۱۰-۱۲).
- موجودات زنده: هر موجود زندهای دعوت شده است تا خداوند را حمد و سپاس گوید: «هرکه روح دارد، خداوند را تسبیح بخواند. » (مزامیر۱۵۰: ۶)، «ای وحوش و جمیع بهایم و حشرات و مرغان بالدار … نام خداوند را تسبیح بخوانند، زیرا نام او تنها متعال است و جلال او فوق زمین و آسمان. » (مزامیر۱۴۸: ۱-۱۳)، «آسمان و زمین او را تسبیح بخوانند. آبها نیز و آنچه در آنها میجنبد. » (مزامیر۶۹: ۳۴).
- موجودات بیجان: خداوند به موجودات بیجان نیز دستور داده است تا او را سپاس گویند، موجوداتی نظیر: خورشید، ماه و ستارگان: «ای آفتاب و ماه او را تسبیح بخوانید. ای همه ستارگان نور او را تسبیح بخوانید. ای فلکالافلاک او را تسبیح بخوانید، و ای آبهایی که فوق آسمانهایید. » (مزامیر۱۴۸: ۳-۴)، «آسمانْ جلال خدا را بیان میکند و فلکْ از عمل دستهایش خبر میدهد. روز سخن میراند تا روز و شب معرفت را اعلان میکند تا شب. » (مزامیر۱۹: ۱-۲)؛ رعد و برق، تگرگ، برف و باد: «ای آتش و تگرگ وبرف و مه و باد تند که فرمان او را به جا میآورید. » (مزامیر۱۴۸: ۸)؛ کوهستانها، تپهها، رودخانهها و دریاها: «دریا و پری آن بخروشد! ربع مسکون و ساکنان آن! نهرها دستک بزنند! و کوهها با هم ترنّم نمایند. به حضور خداوند زیرا به داوری جهان میآید. » (مزامیر۹۸: ۷-۹؛ ۱۴۸: ۹)، «ای آسمانها ترنّم نمایید زیرا که خداوند این را کرده است! و ای اسفلهای زمین! فریاد برآورید و ای کوهها و جنگلها و هر درختی که در آنها باشد بسرایید! زیرا خداوند یعقوب را فدیه کرده است و خویشتن را در اسرائیل تمجید خواهد نمود. » (اشعیا۴۴: ۲۳)؛ درختان: «ای کوهها و تمام تلّها و درختان میوهدار و همه سروهای آزاد. » (مزامیر۱۴۸: ۹)، «کوهها و تلّها در حضور شما به شادی ترنّم خواهند نمود و جمیع درختان صحرا دستک خواهند زد. » (اشعیا۵۵: ۱۲).
-
-
-
-
-
-
- شیوه های شکرگزاری خدا در عهد عتیق
-
-
-
-
-
- در اجتماعات پرستشی: حمد و سپاس خدا یک اصل مهم در اجتماعهای پرستشی قوم خدا است: «به دروازههای او با حمد بیایید و به صحنهای او با تسبیح! او را حمد گویید و نام او را متبارک خوانید!» (مزامیر۱۰۰: ۴)؛ این مزمور توصیه می کند که نیکویی و وفاداری خدا را به یاد داشته و با چنین حالتی با شکرگزاری و حمد، خدا را پرستش کرد، «خداوند را به تمامی دل حمد خواهم گفت، در مجلس راستان و در جماعت. » (مزامیر۱۱۱: ۱) و (مزامیر۱۰۶: ۱؛ ۱۱۳: ۱؛ ۱۱۷).
- تقدیم هدایا: تقدیم هدایایی از وجود و وقت و اموال خود انسان به خداوند، یکی دیگر از طرق شکرگزاری از خدا است: «حال خویشتن را برای خداوند تقدیس نمودید. پس نزدیک آمده، قربانیها و ذبایح تشکر به خانهی خداوند بیاورید. » (اول تواریخ۲۹: ۳۱).
- خواندن مزامیر و سرودهای روحانی: عهدعتیق تشویق می کند که فقط برای خداوند سرود خوانده شود: «زمین خداوند را بسرایید! خداوند را بسرایید و نام او را متبارک خوانید! روز به روز نجات او را اعلام نمایید. در میان امّتها جلال او را ذکر کنید و کارهای عجیب او را در جمیع قومها. زیرا خداوند عظیم است و بینهایت حمید. و او مهیب است بر جمیع خدایان. » (مزامیر۹۶: ۱-۴؛ ۹۵: ۱؛ ۹۸: ۵-۶؛ ۱۰۰: ۱-۲؛ اول تواریخ۱۶: ۲۳).
- وسایل مختلف موسیقی: از دیدگاه کتاب مقدس، از وسایل مختلفی برای شکرگزاری خداوند میتوان استفاده کرد، نظیر:
- بوق و شیپور و کرنا: «او[خداوند] را به آواز کَرِنّا تسبیح بخوانید. او را با بربط و عود تسبیح بخوانید. » (مزامیر۱۵۰: ۳)، «تمامی اسرائیل تابوت عهد خداوند را به آواز شادمانی و آواز بوق و کرّنا و سنج و عود و بربط مینواختند. » (اول تواریخ۱۵: ۲۸).
- سازهای بادی مانند فلوت: «او[خداوند] را با دف و رقص تسبیح بخوانید. او را با ذوات اوتار و نی تسبیح بخوانید. » (مزامیر۱۵۰: ۴؛ اول سموئیل۱۰: ۵).
فرم در حال بارگذاری ...