-
- سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان ؛الهام رحمت آبادی و حبیب آقابخشی
این دو در این مقاله پیرامون روش تحقیق خود اینگونه بیان داشتند: این مطالعه به روش دلفی بر جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال طبقه متوسط شهری متمرکز بوده و همکاران پژوهش از بین اساتید دانشگاه انتخاب شده اند.
در مورد یافته های تحقیق خود نیز اینچنین نوشتند: پژوهش حاضر منجر به ارائه ۳ شاخص پایه کلی از بین شاخصهای موجود گردید که به دلیل قابل تطبیق بودن با واحد تحلیل، تغییراتی در آنها ایجاد شد. و در آخر اینگونه نتیجه گرفتند: هدف کاربردی این مطالعه ارائه معیارهایی دال بر گروه بندیهای اجتماعی جدید بر مبنای سبک زندگی در دهه اخیر است که مرزهای هویت را ترسیم می کند.
-
- اباذری،یوسف. و چاوشیان، وحید.۱۳۸۱ ، طبقه اجتماعی تا سبک زندگی : رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی ،نامه علوم اجتماعی شماره ۲۰ ، صص ۲۷- ۳.
-
- ابوالحسن تنهایی، حسین. و خرمی، شمسی.،۱۳۸۸، بررسی رابطه جامعه شناختی باورهای دینی و سبک زندگی بر اساس نظریه و روش گافمن، مطالعه موردی کرمانشاه، سال ۱۳۸۸، فصلنامه پژوهش اجتماعی بهار ۱۳۸۹; ۳(۶):۱۹-۴۱٫
-
- آزاد ارمکی، تقی. و شالچی، وحید، ۱۳۸۴ ، جهان ایرانی: مسجد و کافی شاپ ، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطا ت ،سال ۱، شماره ۴.
-
- حمیدی، نفیسه. و فرجی، مهدی. ، ۱۳۸۷، سبک زندگی و پوشش زنان در تهران، تحقیقات فرهنگی ایران بهار ۱۳۸۷; ۱(۱ (پیاپی ۱)):۶۵-۹۲٫
-
- ربانی، ر. و ح. شیری ،۱۳۸۸ ، اوقات فراغت جوانان در تهران : بررسی جامعه شناختی الگوهای گذران اوقات فراغت جوانان در تهران ،فصلنامه تحقیقات فرهنگ ، ی سال دوم، شماره ۸
-
- عنان پور خیر آبادی،مجید،۱۳۹۱، بررسی مبانی و شاخصه های سبک زندگی اسلامی در قرآن، فصلنامه اسلام و علوم اجتماعی؛پاییز و زمستان ۱۳۹۱،سال چهارم،شماره۸
-
- مجدی،علی اکبر،۱۳۸۹،سبک زندگی جوانان ساکن شهر مشهد و رابطه آن با سرمایه فرهنگی و اقتصادی والدین. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،پاییز و زمستان ۱۳۸۹٫
-
مهدوی کنی ، محمدسعید، ۱۳۸۷،مفهوم «سبک زندگی» و گستره آن در علوم اجتماعی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ،سال اول، شماره ۱، پاییز ۱۳۸۶.
-
- دیدگاههای متفکران غربی دربارهی سبک زندگی
-
نظریات برخی از محققان غربی حول محور سبک زندگی چنین است: گیدنز می گوید سبک زندگی مستلزم مجموعهای از عادتها و جهتگیریها و بنابراین برخوردار از نوعی وحدت است که علاوه بر اهمیت خاص خود از نظر تداوم امنیت وجودی، پیوند بین گزینشهای فرعی موجود در یک الگوی کم و بیش منظم را تأمین میکند. باسرمن (۱۹۸۳) سبک زندگی را الگویی از مصرف میداند که دربردارندهی ترجیحات، ذائقه و ارزشهاست، همچنین «ارل» آن را الگویی فردی از گزینشها و فعالیتها تعریف کرده است. مایک فدرستون (۱۹۹۱) اشاره میکند که واژهی سبک زندگی در درون فرهنگ معاصر، به نوعی فردیت، ابراز وجود و خودآگاهی سبکگرایانه اشاره دارد. به زعم فدرستون بدن، لباسها، طرز بیان، فراغت، ترجیحات خوردن و نوشیدن، خانه، اتومبیل، انتخاب محل برای تعطیلات و… به عنوان شاخصهای سبک زندگی به حساب میآید .به باور گیدنز شیوهی زندگی مجموعهای کم و بیش جامع از عملکردهاست که فرد آنها را به کار میگیرد؛ چون نه فقط نیازهای جاری او را برآورده میسازند، بلکه روایت خاصی را هم که وی برای هویت شخصی خود برگزیده است در برابر دیگران متجسم میسازد.
-
-
-
-
-
- دیدگاه جامعهشناسانه
-
-
-
-
دیدگاه کنش متقابل در بحث کیفیت زندگی به چگونگی تعامل و کنش متقابل نمادین توجه نموده ، بر ماهیت فکری و تصوری هرفرد نسبت به خودش تأکید دارد زیرا نگرش هرفرد تأثیر به سزایی در نحوه عمل او و در کیفیت زندگی او دارد . تصورات دیگران نسبت به آدمی نیز بخوساته از همین نگرش ،تعامل و کنش می باشد.
جامعهشناسان مباحث ابتدایی در حیطهی سبک زندگی را به مباحث طبقه و منزلت اجتماعی ارتباط میدادند و طبقات و منزلت اجتماعی را نه از ابعاد مارکسیستی بلکه بالعکس آن استفاده میکردند و سبک زندگی را معیاری برای سنجش طبقات اجتماعی میدانستند.
عناصر و ویژگیهایی که در سبک زندگی یک فرد وجود دارد دارای انسجام و کلیت میباشد و یک نوع وحدت درونی را میسازد، اما این وحدت نشانگر تمایز و تفاوت نیز میباشد. سبک زندگی افراد متمایز است اما وجوه مشترکی که مابین سبکهای زندگی وجود دارد طبقات اجتماعی را به وجود میآورد؛ فلذا سبک زندگی هم عامل تعیینکنندهای برای تمایز طبقات اجتماعی است و هم شکلدهنده به آن.
هیل مینویسد: سبک زندگی هر فرد موقعیت او را در جامعه برای دیگران آشکار میسازد. با اشاره به تماس بیشتر انسان امروزی با بیگانگان معتقد است انسان با به کار گیری سبک زندگی تلاش میکند منزلت اجتماعی خود را به دیگران نشان دهد؛ کاری که در یک جامعهی کوچک لازم نبود. بسیاری از دوستیابیها براساس همین سبکها و اطلاعاتی که در مورد آن مبادله میشود پدید میآید (به نقل از کاویانی، ۳۳: ۱۳۹۱)
-
-
-
- دیدگاه روانشناسانه
-
-
فرم در حال بارگذاری ...