۰٫۹۱۸
۳۵
حذف گزارههایی که پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفایکرونباخ را فراهم می آورد این امکان را فراهم نموده که ضمن داشتن پرسشنامهای با گزارههای کمتر و پایایی بیشتر امکان انجام تحقیق مناسبتری فراهم گردد.
روایی[۴۹] پرسشنامه
مفهوم روایی به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۱۷۰)روشهای متعددی برای تعیین روایی ابزار اندازه گیری وجود دارد که در این تحقیق از روشهای ذیل استفاده شده است:
الف: روایی محتوا[۵۰]: روایی محتوا نوعی روایی است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیلدهنده یک ابزار اندازه گیری بکار برده می شود. روایی محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۱۷۱)
در این راستا میتوان به این نکته اشاره نمود که پرسشنامه این تحقیق بر مبنای مولفههای پرسشنامه استاندارد میباشد که توسط اندیشمندان و محققان حوزه پذیرش فناوری اطلاعات تدوین و توسعه داده شده است و همچنین پرسشنامه این تحقیق توسط اساتید محترم راهنما و مشاور، بررسی و تایید شده است.
ب: روایی سازه[۵۱] روایی سازه یک ابزار اندازه گیری نمایانگر آن است که ابزار اندازه گیری تا چه اندازه یک سازه یا خصیصهای را که مبنای نظری دارد میسنجد. شیوهای که برای تعیین اعتبار سازه در این تحقیق استفاده شده است آزمون روایی همگرا[۵۲] است. مطابق با این روش هر گاه یک یا چند خصیصه از طریق دو یا چند روش اندازه گیری شوند، چنانچه همبستگی بین این اندازه گیریها بالا باشد، نشاندهنده آن است که آزمون مورد نظر دارای روایی همگرای قابلقبولی است.
متغییرهای تحقیق
متغیرها: متغیرها شامل هرچیزی است که بتواند ارزشهای گوناگون و متفاوت بپذیرد. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۸۲)
متغیرهای وابسته
پژوهشگر بیش از هر چیز به متغیر وابسته علاقمند است هدف وی توصیف یا پیشبینی تغییرپذیری متغیر وابسته است. به بیان دیگر همان متغیر اصلی است که به منزله یک مطلب قابل پژوهش جلوه میکند. پژوهشگر علاقمند است این متغیر و سایر متغیرهایی را که بر آن تاثیر میگذارند کمی کند و بسنجد. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۸۳)در این تحقیق متغییر وابسته شامل استفاده و قصد استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی توسط مشتریان حقوقی میباشد.
متغیر مستقل
متغیر مستقل به گونه ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیر می گذارد. به بیان دیگر دلیل متغیر در متغیرهای وابسته را باید در متغیر مستقل جستجو کرد (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۸۵) در این تحقیق متغییرهای عملکرد و تلاش موردانتظار ،تاثیرات اجتماعی و تسهیل شرایط و اعتماد به سیستم بانکداری اینترنتی متغییر مستقل محسوب می شود.
متغیر تعدیلکننده
اینگونه متغیر بر رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته تاثیر اقتضایی دارد یعنی حضور این متغیر سوم رابطهای را که اساسا بین متغیر مستقل و وابسته مورد انتظار است تحتتاثیر قرار میدهد. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۸۷)متغییر های سن و جنس و تجریه و داوطلبانه یا اجباریبودن جز متغییرهای تعدیلکننده محسوب می شود.
متغیر مداخلهگر
از زمانی که متغیرهای مستقل به جریان میافتند تا بر متغیر وابسته نفوذ کنند و تا زمان این تاثیرگذاری ظاهر می شود بدین ترتیب نوعی ویژگی یا بعد زمانی برای متغیر مداخلهگر وجود دارد این متغیر به عنوان تابعی از متغیرهای مستقلی که در هر موقعیتی عمل می کنند ظاهر میشود و به استنباط و توصیف نفوذ متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته کمک می کنند. در این تحقیق اختلاس های بانکی جز متغییرهای مداخلهگر محسوب می شود.
مقیاس های اندازه گیری
مقیاس های معینی برای اندازه رسمی ترتیبی فاصله نسبتی وجود دارد که درجه پیچیدگی و تکامل اندازه گیری آنها هرقدر از اسمی به طرف نسبتی حرکت کنیم افزایش یافته قدر اندازه گیری آنها بیشتر می شود. بدان معنا که میتوان اطلاعات دقیقتری را در مورد متغیرها به دست آورد (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۰۸)
مقیاس اسمی
مقیاس اسمی مقیاسی است که به پژوهشگر اجازه میدهد اشیا را به مقولهها یا گروه های معینی دستهبندی کنند. طبقات بصورت جمعی خاص و کامل است اطلاعاتی که از کاربرد یک مقیاس اسمی میتوان بدست آورد عبارت از تحلیلهای آماری توصیفی است (فراوانی …) مقیاس اسمی پارهای اطلاعات پایهای مقولهای و خام در اختیار ما قرارمی دهد (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۰۸) در پرسشنامه حاضر متغیرهای سن- جنس – تحصیلات – تجربه متغیرهای اسمی محسوب میشوند.
مقیاس ترتیبی
نه تنها متغیرها را به طریقی طبقه بندی می کند که تفاوتهای کیفی آنها بین گروه ها مشخص می شود بلکه به گونه ای معنادار مقولهها را رتبه بندی می کند (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۱۰۹) برای هر متغیری که گروه های مختلف آن بتوانند بر پایه یک ویژگی اولویت بندی شوند مقیاس ترتیبی به کار میرود مقیاس ترتیبی قادر به تعیین مقدار تفاوت بین رتبه های داده شده نیست.
مقیاس فاصله ای
مقیاس فاصلهای به پژوهشگر امکان کاربرد روشهای محاسباتی معینی را برای اطلاعات جمعآوری شده از پاسخ دهندگان میدهد این مقیاس به ما اجازه میدهد میانگین و انحراف معیار پاسخهای مرتبط با متغیرهای مختلف را محاسبه کنیم (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۱۰)متغییرهای عملکرد و تلاش مورد انتظار، تسهیل شرایط و تاثیرات اجتماعی و اعتماد و قصد بهره گیری از سیستم مقیاس فاصلهای محسوب می شود.
مقیاس لیکرت
مقیاسها عبارتهایی هستند که تحت قوانینی امکان تخصیص حرف یا نمره را برای افراد نگرش و رفتارهای آنان فراهم می آورد. نقش اصلی این ابزارها تقسیم افراد به گروه های کلی برحسب نگرش معنی است. این تکنیکها برای قرار دادن افراد بر روی یک پیوستار خطی نسبت به یکدیگر آن هم به صورت نسبی طراحی میشوند. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۴۱)یکی از رایجترین مقیاسهای اندازه گیری نگرش، مقیاس لیکرت است. این مقیاس از مجموعه ای منظم از عبارات که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می شود. این گویه ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه گیری را به صورت گویه هایی که از لحاظ ارزش اندازه گیری دارای فاصلههای مساوی است عرضه می کند. برای تدوین گویه ها معمولا از عبارات مساعد و نامساعد درباره پدیده مورد اندازه گیری به تعداد مساوی استفاده می شود. (همان منبع ص ۲۲۵) در این پژوهش از طیف ۵ تایی لیکرت از گزارهی بسیار مخالف تا بسیار موافق بهره برده می شود. به طورکلی مقیاسها برای سنجش نگرشها، قضاوتها، عقاید و سایر خصیصههایی که به آسانی قابل اندازه گیری نیستند به کار میرود. مقیاس لیکرت از مجموعه ای منظم از گویه ها (عبارات) که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می شود. این گویه ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه گیری را به صورت گویه هایی که از لحاظ ارزش اندازه گیری دارای فاصلههای مساوی است۷ عرضه می کند. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۱۵۴)
جامعه و نمونه آماری
نمونهبرداری فرایند انتخابکردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای گروه نمونه قادر خواهیمبود این خصوصیات یا ویژگیهای را به اعضای جامعه تعمیم دهیم (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۴۶)
جامعه آماری
در هر بررسی آماری، جامعه شامل عناصری است که میخواهیم درباره آن استنباطی انجام دهیم. کار مهم محقق این است که با دقت و به صورتی کامل حجم جامعه را تعریف کند. تعریف جامعه باید به صورت توصیف دقیق عنصرهایی باشد که به جامعه تعلق دارند و آن را میسازند. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۱۰۰) در این تحقیق جامعه آماری شامل مشتریان حقوقی شعب سرپرستی مستقل بانک ملت در شهر تهران است.
نمونه آماری و روش نمونه گیری
انجام هر تحقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است، به همین دلیل در اغلب موارد، امکان بررسی کامل جامعه به صورت سرشماری وجود ندارد، بنابراین انتخاب نمونه و روش نمونه گیری برای تحقیق ضروری مینماید. نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی که از پیش تعیین شده است انتخاب می شود، به قسمتی که میتوان از این بخش استنباطهایی درباره کل جامعه انجام داد(همان منبع ص ۱۱۰ ) صرفنظر از اینکه چه روش آمار استنباطی موردنظر است، قدرت آن روش به روش به کار گرفته شده برای انتخاب نمونه بستگی دارد.
در صورتی که نمونه نمایندهی واقعی جامعه نباشد، به عبارت دیگر اگر نمونه دارای اریب باشد، پیش بینی صحیح و دقیق درباره پارُامتر(های) جامعه امکان نخواهد داشت. اریب در نمونه گیری را میتوان با به کاربردن روشهای نمونه گیری صحیح و مناسب و در نظرگرفتن مشخصات عناصر جامعه کاهش داد و استفاده از چنین نمونههایی دارای پایایی خواهد بود.
در این تحقیق از روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شده است. در نمونه گیری چندمرحله ای افراد جامعه باتوجه به سلسله مراتبی (از واحدهای بزرگتر به کوچکتر) از انواع واحدهای مختلف جامعه انتخاب کرد و دقت برآورد مورد نظر را افزایش داد (همان منبع ص.۱۸۶)
با توجه به نامحدود بودن جامعه برای تعیین نمونه مورد نظر از فرمول آماری مربوط به جامعه نامحدود استفاده گردید که در آن سطح اطمینان ۹۵% و ۱۹۶خطای برآورد ۷% لحاظ گردیده است
در این تحقیق ۱۹۶ نفر به عنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند . ۲۲۰پرسشنامه میان ایشان توزیع گردید و در نهایت۲۰۱ پرسشنامه جمعآوری شد. در این پژوهش، درصد بازگشت پرسشنامه ۹۱% بوده است .
نمونه گیری شامل سه مرحله میباشد: در مرحله اول به توصیهی مدیران توسعه بازار با توجه به حجم مشتریان حقوقی قابل توجه سرپرستی مستقل که شامل کلیدیترین شعب بانک ملت در شهر تهران میباشد ازبین سرپرستیهای بانک ملت انتخاب گردید. سپس در مرحله دوم ازمیان شعب ممتاز و درجه ۱ الف و ب تعدادی شعب به نسبت درجات شعب به روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت بررسی انتخاب شدند (در مجموع ۱۴ شعبه) انتخاب گردیده و به نسبت اهمیت آن تعداد پرسشنامه مورد نظر از طریق معاونتهای اعتباری شعب به مدیران عامل و مدیران مالی شرکتها تکمیل گردید.
روش تحلیل داده ها
در این تحقیق از روشهای آماری توصیفی و استنباطی در کنار روش معادلات ساختاری بهره برده می شود. که نرمافزارهای مورد استفاده شامل spss16 و lisrel 8.50 میباشد. که در ذیل مهمترین روشهای آماری ذکر میگردد:
روش های توصیفی
برای مطالعه و توصیف مشاهدات و شاخص های قابلمحاسبه از روشهای توصیفی بهره بردهشده و میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد فراوانی و فراوانی تجمعی میانه و مد هر گزاره به همراه نمودارهای مرتبط قابلمشاهده و تحلیل میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...