وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع تبیین-رفتار-مصرف-کنندگان-حقوقی-در-حوزه-ی-خدمات-نوین-بانکی-براساس-مدل-پذیرش-فناوری- فایل ۳۷

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۰٫۹۱۸

 

۳۵

 

 

 

حذف گزاره­هایی که پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای­کرونباخ را فراهم می ­آورد این امکان را فراهم نموده که ضمن داشتن پرسشنامه­ای با گزاره­های کمتر و پایایی بیشتر امکان انجام تحقیق مناسب­تری فراهم گردد.
روایی[۴۹] پرسشنامه
مفهوم روایی به این سوال پاسخ می­دهد که ابزار اندازه ­گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می­سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه ­گیری نمی­ توان به دقت داده ­های حاصل از آن اطمینان داشت. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۱۷۰)روش­های متعددی برای تعیین روایی ابزار اندازه ­گیری وجود دارد که در این تحقیق از روش­های ذیل استفاده شده است:
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
الف: روایی محتوا[۵۰]: روایی محتوا نوعی روایی است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل­دهنده یک ابزار اندازه ­گیری بکار برده می شود. روایی محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می­ شود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۱۷۱)
در این راستا می­توان به این نکته اشاره نمود که پرسشنامه این تحقیق بر مبنای مولفه­های پرسشنامه استاندارد می­باشد که توسط اندیشمندان و محققان حوزه­ پذیرش فناوری اطلاعات تدوین و توسعه داده شده است و همچنین پرسشنامه این تحقیق توسط اساتید محترم راهنما و مشاور، بررسی و تایید شده است.
ب: روایی سازه[۵۱] روایی سازه یک ابزار اندازه ­گیری نمایانگر آن است که ابزار اندازه ­گیری تا چه اندازه یک سازه یا خصیصه­ای را که مبنای نظری دارد می­سنجد. شیوه­ای که برای تعیین اعتبار سازه در این تحقیق استفاده شده است آزمون روایی همگرا[۵۲] است. مطابق با این روش هر گاه یک یا چند خصیصه از طریق دو یا چند روش اندازه ­گیری شوند، چنانچه همبستگی بین این اندازه ­گیری­ها بالا باشد، نشان­دهنده آن است که آزمون مورد نظر دارای روایی همگرای قابل­قبولی است.
متغییرهای تحقیق
متغیرها: متغیرها شامل هرچیزی است که بتواند ارزش­های گوناگون و متفاوت بپذیرد. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۸۲)
متغیرهای وابسته
پژوهشگر بیش از هر چیز به متغیر وابسته علاقمند است هدف وی توصیف یا پیش‌بینی تغییر­پذیری متغیر وابسته است. به بیان دیگر همان متغیر اصلی است که به منزله یک مطلب قابل پژوهش جلوه می‌­کند. پژوهشگر علاقمند است این متغیر و سایر متغیرهایی را که بر آن تاثیر می­گذارند کمی کند و بسنجد. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۸۳)در این تحقیق متغییر وابسته شامل استفاده و قصد استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی توسط مشتریان حقوقی می­باشد.
متغیر مستقل
متغیر مستقل به گونه ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیر می­ گذارد. به بیان دیگر دلیل متغیر در متغیرهای وابسته را باید در متغیر مستقل جستجو کرد (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۸۵) در این تحقیق متغییر­های عملکرد و تلاش مورد­انتظار ،تاثیرات اجتماعی و تسهیل شرایط و اعتماد به سیستم بانکداری اینترنتی متغییر مستقل محسوب می­ شود.
متغیر تعدیل­کننده
اینگونه متغیر بر رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته تاثیر اقتضایی دارد یعنی حضور این متغیر سوم رابطه­ای را که اساسا بین متغیر مستقل و وابسته مورد انتظار است تحت­تاثیر قرار می‌دهد. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۸۷)متغییر های سن و جنس و تجریه و داوطلبانه یا اجباری­بودن جز متغییرهای تعدیل­کننده محسوب می­ شود.
متغیر مداخله­گر
از زمانی که متغیرهای مستقل به جریان می­افتند تا بر متغیر وابسته نفوذ کنند و تا زمان این تاثیرگذاری ظاهر می­ شود بدین ترتیب نوعی ویژگی یا بعد زمانی برای متغیر مداخله­گر وجود دارد این متغیر به عنوان تابعی از متغیرهای مستقلی که در هر موقعیتی عمل می­ کنند ظاهر میشود و به استنباط و توصیف نفوذ متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته کمک می­ کنند. در این تحقیق اختلاس های بانکی جز متغییرهای مداخله­گر محسوب می­ شود.
مقیاس های اندازه گیری
مقیاس های معینی برای اندازه رسمی ترتیبی فاصله نسبتی وجود دارد که درجه پیچیدگی و تکامل اندازه ­گیری آنها هر­قدر از اسمی به طرف نسبتی حرکت کنیم افزایش یافته قدر اندازه ­گیری آن­ها بیشتر می­ شود. بدان معنا که می­توان اطلاعات دقیق­تری را در مورد متغیرها به دست آورد (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۰۸)
مقیاس اسمی
مقیاس اسمی مقیاسی است که به پژوهشگر اجازه می­دهد اشیا را به مقوله­ها یا گروه ­های معینی دسته­بندی کنند. طبقات بصورت جمعی خاص و کامل است اطلاعاتی که از کاربرد یک مقیاس اسمی می­توان بدست آورد عبارت از تحلیل­های آماری توصیفی است (فراوانی …) مقیاس اسمی پاره­ای اطلاعات پایه­ای مقوله­ای و خام در اختیار ما قرار­می دهد (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۰۸) در پرسشنامه­ حاضر متغیرهای سن- جنس – تحصیلات – تجربه متغیرهای اسمی محسوب می­شوند.
مقیاس ترتیبی
نه تنها متغیرها را به طریقی طبقه ­بندی می­ کند که تفاوت­های کیفی آنها بین گروه­ ها مشخص می­ شود بلکه به گونه ­ای معنادار مقوله­ها را رتبه ­بندی می­ کند (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۱۰۹) برای هر متغیری که گروه ­های مختلف آن بتوانند بر پایه یک ویژگی اولویت­ بندی شوند مقیاس ترتیبی به کار می­رود مقیاس ترتیبی قادر به تعیین مقدار تفاوت بین رتبه ­های داده شده نیست.
مقیاس فاصله ای
مقیاس فاصله­ای به پژوهشگر امکان کاربرد روش­های محاسباتی معینی را برای اطلاعات جمع­آوری شده از پاسخ ­دهندگان می­دهد این مقیاس به ما اجازه می­دهد میانگین و انحراف معیار پاسخ­های مرتبط با متغیرهای مختلف را محاسبه کنیم (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۱۰)متغییر­های عملکرد و تلاش مورد انتظار، تسهیل شرایط و تاثیرات اجتماعی و اعتماد و قصد بهره­ گیری از سیستم مقیاس فاصله­ای محسوب می­ شود.
مقیاس لیکرت
مقیاس­ها عبارت­هایی هستند که تحت قوانینی امکان تخصیص حرف یا نمره را برای افراد نگرش و رفتارهای آنان فراهم می ­آورد. نقش اصلی این ابزارها تقسیم افراد به گروه ­های کلی برحسب نگرش معنی است. این تکنیک­ها برای قرار دادن افراد بر روی یک پیوستار خطی نسبت به یکدیگر آن هم به صورت نسبی طراحی می­شوند. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۴۱)یکی از رایج­ترین مقیاس­های اندازه ­گیری نگرش، مقیاس لیکرت است. این مقیاس از مجموعه ­ای منظم از عبارات که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می­ شود. این گویه ­ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه ­گیری را به صورت گویه ­هایی که از لحاظ ارزش اندازه ­گیری دارای فاصله­های مساوی است عرضه می­ کند. برای تدوین گویه ­ها معمولا از عبارات مساعد و نامساعد درباره پدیده مورد اندازه ­گیری به تعداد مساوی استفاده می شود. (همان منبع ص ۲۲۵) در این پژوهش از طیف ۵ تایی لیکرت از گزاره­ی بسیار مخالف تا بسیار موافق بهره برده می­ شود. به طور­کلی مقیاس­ها برای سنجش نگرش­ها، قضاوت­ها، عقاید و سایر خصیصه­هایی که به آسانی قابل اندازه ­گیری نیستند به کار می­رود. مقیاس لیکرت از مجموعه ­ای منظم از گویه ­ها (عبارات) که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می­ شود. این گویه ­ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه ­گیری را به صورت گویه ­هایی که از لحاظ ارزش اندازه ­گیری دارای فاصله­های مساوی است۷ عرضه می­ کند. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۱۵۴)
جامعه و نمونه آماری
نمونه­برداری فرایند انتخاب­کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی­های آزمودنی­های گروه نمونه قادر خواهیم­بود این خصوصیات یا ویژگی­های را به اعضای جامعه تعمیم دهیم (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۲۴۶)
جامعه آماری
در هر بررسی آماری، جامعه شامل عناصری است که می­خواهیم درباره آن استنباطی انجام دهیم. کار مهم محقق این است که با دقت و به صورتی کامل حجم جامعه را تعریف کند. تعریف جامعه باید به صورت توصیف دقیق عنصرهایی باشد که به جامعه تعلق دارند و آن را می­سازند. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۱۰۰) در این تحقیق جامعه­ آماری شامل مشتریان حقوقی شعب سرپرستی مستقل بانک ملت در شهر تهران است.
نمونه آماری و روش نمونه گیری
انجام هر تحقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است، به همین دلیل در اغلب موارد، امکان بررسی کامل جامعه به صورت سرشماری وجود ندارد، بنابراین انتخاب نمونه و روش نمونه گیری برای تحقیق ضروری می­نماید. نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی که از پیش تعیین شده است انتخاب می­ شود، به قسمتی که می­توان از این بخش استنباط­هایی درباره کل جامعه انجام داد(همان منبع ص ۱۱۰ ) صرفنظر از اینکه چه روش آمار استنباطی مورد­نظر است، قدرت آن روش به روش به کار گرفته شده برای انتخاب نمونه بستگی دارد.
در صورتی که نمونه نماینده­ی واقعی جامعه نباشد، به عبارت دیگر اگر نمونه دارای اریب باشد، پیش ­بینی صحیح و دقیق درباره پارُامتر­(های) جامعه امکان نخواهد داشت. اریب در نمونه گیری را می­توان با به کاربردن روش­های نمونه گیری صحیح و مناسب و در نظر­گرفتن مشخصات عناصر جامعه کاهش داد و استفاده از چنین نمونه­هایی دارای پایایی خواهد بود.
در این تحقیق از روش نمونه گیری چند مرحله­ ای استفاده شده است. در نمونه گیری چند­مرحله­ ای افراد جامعه باتوجه به سلسله مراتبی (از واحدهای بزرگتر به کوچکتر) از انواع واحدهای مختلف جامعه انتخاب کرد و دقت برآورد مورد نظر را افزایش داد (همان منبع ص.۱۸۶)
با توجه به نامحدود بودن جامعه برای تعیین نمونه مورد نظر از فرمول آماری مربوط به جامعه نامحدود استفاده گردید که در آن سطح اطمینان ۹۵% و ۱۹۶خطای برآورد ۷% لحاظ گردیده است
در این تحقیق ۱۹۶ نفر به عنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند . ۲۲۰پرسشنامه میان ایشان توزیع گردید و در نهایت۲۰۱ پرسشنامه جمع­آوری شد. در این پژوهش، درصد بازگشت پرسشنامه ۹۱% بوده است .
نمونه گیری شامل سه مرحله میباشد: در مرحله اول به توصیه­ی مدیران توسعه بازار با توجه به حجم مشتریان حقوقی قابل توجه سرپرستی مستقل که شامل کلیدی­ترین شعب بانک ملت در شهر تهران می­باشد ازبین سرپرستی­های بانک ملت انتخاب گردید. سپس در مرحله دوم ازمیان شعب ممتاز و درجه ۱ الف و ب تعدادی شعب به نسبت درجات شعب به روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت بررسی انتخاب شدند (در مجموع ۱۴ شعبه) انتخاب گردیده و به نسبت اهمیت آن تعداد پرسشنامه­ مورد نظر از طریق معاونت­های اعتباری شعب به مدیران عامل و مدیران مالی شرکتها تکمیل گردید.
روش تحلیل داده ها
در این تحقیق از روش­های آماری توصیفی و استنباطی در کنار روش معادلات ساختاری بهره برده­ می­ شود. که نرم­افزارهای مورد استفاده شامل spss16 و lisrel 8.50 می­باشد. که در ذیل مهمترین روش­های آماری ذکر می­گردد:
روش های توصیفی
برای مطالعه و توصیف مشاهدات و شاخص­ های قابل­محاسبه از روش­های توصیفی بهره برده­شده و میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد فراوانی و فراوانی تجمعی میانه و مد هر گزاره به همراه نمودارهای مرتبط قابل­مشاهده و تحلیل می­باشد.


فرم در حال بارگذاری ...

« پژوهش های کارشناسی ارشد در مورد بررسی موانع بلوغ بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام و ...دانلود فایل های پایان نامه در رابطه با تلفیق-تکنیک-تحلیل-پوششی-داده‌ها-DEA-با-کارت-امتیازی-متوازن-BSC-برای-ارزیابی-و-مقایسه-عملکرد-شعب-بانک-تجارت »
 
مداحی های محرم