-
- گماشتن رهبری که مهندسی مجدد را نمیشناسد
-
- تنگنظری در تخصیص منابع
-
- کوشش به راضی نگهداشتن همگان؛ در اجرای مهندسی مجدد خیلی از واحدها منحل شده و شاید پارهای از کارکنان پست خود را از دست بدهند، لذا کوشش در خشنود کردن همگان بینتیجه خواهد بود
-
- عقبنشینی در برابر مخالفان دگرگونیها
-
- بدرازا کشاندن برنامه؛ تجربه نشان میدهد که زمانی حدود دوازده ماه بیشترین مدتی است که سازمان باید برای طراحی یک طرح جدید و آغاز به پیادهسازی آن صرف نماید(همر، ۱۳۷۵).
۲-۱۶-۲مشکلات
اگرچه مفهوم BPRبهطور گستردهای به عنوان بازطراحی بنیادین فرآیندهای کسبوکار شناخته میشود، از معنای آن سردرگمیو اشتباه برمیخیزد. این سردرگمی ناشی از موارد زیر است:
-
-
- بینشهای متفاوت نویسندگان و متخصصان نسبت به BPR
-
- ابزارهای مدیریتی که شبیه BPRعمل میکنند
-
- فناوریهایی که به فرایند مهندسی مجدد کمک مینمایند
- رویکردهایی که خروجیهای به نظر مشابه تولید میکنند(Al-Mashari & Zairi، ۲۰۰۰).
-
گروور و سایرین با مطالعهای بر مشکلات بالقوه تلاشهای مهندسی مجدد گزارش کردهاند که تنها هشت مشکل از میان شصت و چهار مشکل مربوط به قابلیتهای تکنولوژیکی بوده و چهار پنجم از پرخطرترین مشکلات پیش آمده مربوط به مدیریت تغییر است که شامل واکنشهای انسانی نظیر مرتبط ساختن منطق مهندسی مجدد با کارمندان،سیاستهای تلاشهای مهندسی مجدد و تعهد به ارزشهای جدید است.یکی از مشکلات که به دفعات در BPRو بدون درنظرگرفتن عوامل انسانی رخ میدهد، درگیری و نزاع میان واحدهای وظیفهای است. این درگیریها در مهندسی مجدد به صورت مقاومت شرکای زمینهی وظیفهای بازطراحی شده، بروز میکند و همافزایی (سینرژی) مشارکت را تضعیف میکند. شناسایی این عوامل درمراحل نخستین بسیار مهمتر است تا در مراحل نهایی، زیرا زمینهی هدف معمولاً در مراحل آغازین انتخاب شده و امکان دارد هزینه بالنسبه حداقل شود.کالیو[۱۴۶] و همکارانمشکلات عمده در اجرای مهندسی مجدد را در ارتباط با مدیریت تغییر و مدیریت پروژه میدانند(سعادت، ۱۳۸۸).
رانگانتان[۱۴۷] و هالیوال[۱۴۸]در مطالعه خود بر شرکتهای سنگاپوری مشکلات مهندسی مجدد را در آن ها به ترتیب اولویت به شرح زیر بیانمیکنند:
-
- کمبود منابع مالی و انسانی کافی
-
- کمبود قابلیتها یا خبرگی ITدر سازمان
-
- کمبود حمایت اعضای سازمان از مهندسی مجدد
-
- کمبود پیشوا[۱۴۹] برای تلاشهای BPR
-
- مشکلات کسب همکاری میان وظیفهای
-
- دشواری تعیین صحیح فرآیندها
-
- کمبود ساختار سازمانی که تغییر را تسهیل میکند
-
- کمبود طرح استراتژیک یا چشمانداز استراتژیک
-
- کمبود سیستمهای مدیریتی برای پرورش ارزشهای لازم در سازمان
-
- کمبود ارتباط مناسب میان ستاد در مهندسی مجدد
-
- عدم همراستایی میان طرحهای فناوری اطلاعات و طرحهای مشارکتی
-
- زمان مشغول بودن به تلاشهای BPR
-
- عدم حمایت مدیریت عالی[۱۵۰]
-
- دشواریهای روششناسی مهندسی مجدد
- کمبود زیرساختهای کافی ITدر مؤسسه (Dhaliwal&Ranganathan، ۲۰۰۱).
بیشترین مشکلات پیشآمده حین اجرای مهندسی مجدد که ترجیحاً پایه به نظرمیرسند و به حد کافی در عمل برخورد با آن ها مشکل است شامل موارد زیر هستند:
-
- مشکلات اجرا به علت موانع ارتباطی میان واحدهای فرعی
-
- اندازه غیرمنتظرهی تلاشBPRمورد نیاز
-
- اختلال مهندسی مجدد در عملیات کسب وکار
-
- شکست در رسیدن به منافع مورد انتظار
-
- انجام اشتباهات کسبوکار تحت فشار کسب سریع نتایج
-
- بیمیلی مدیران عالی به تهیه منابع مالی مورد نیاز پروژه
- کمبود ارتباط میانCEO[151]مدیران عالی و CIO(مدیران سیستمهای اطلاعاتی) (Bond &Guimaraes، ۱۹۹۶).
۲-۱۶-۳ موانع
هزینه بالای سیستمهای اطلاعاتی جدید یک مانع اصلی برای کسب فوری مزایا است(wu&Tennnant، ۲۰۰۵).
برخی عوامل که مانع مهندسی مجدد و بنابرین نوآوری و رشد هستند عبارتند از :
-
- تصحیح و اصلاح فرایند بجای تغییر آن
-
- نبود شهامت و جرئت[۱۵۲]
-
- سلطآنها[۱۵۳]
-
- تغییر حامی (پیشوا)
-
- به نتایج جزئی قانع بودن
-
- مبانی فرهنگی، طرز فکر[۱۵۴]و مهارت
-
- صرفهجویی در منابع[۱۵۵]
- عقبنشینی[۱۵۶]به هنگام مقاومت افراد در مقابل تغییر (kobu& Gunasekaran، ۲۰۰۲)
۲-۱۶-۴ ریسک
ریسک در مهندسی مجدد ناشی از تغییرات نادرست یا ناکافی در فرآیندها، ساختار، سیستمهایITحمایت کننده آن ها، ایجاد تغییرات بنیادین که منجر به تعارضات سیاسی شود، از تصمیمات سرمایهگذاری و از ایجاد سیستمهای جدید سختافزاری و نرمافزاری میشود(Al-Mashari & Zairi، ۲۰۰۰). اُنیل و سوهال ریسکهای اجرای مهندسی مجدد را اینگونه دستهبندیکردهاند:
-
- ریسک فنی: ترس از کار نکردن تغییرات فرایند
- ریسک سازمانی: احتمال عکسالعمل فرهنگ شرکت بر علیه تغییرات(Sohal&O’Neill ،۱۹۹۹).
-
- Economic development ↑
-
- Development ↑
-
- Fundamental changes ↑
-
- Reengineering ↑
-
- Reengineering ↑
-
- Vission ↑
-
- Policy ↑
-
- Process ↑
-
- Development ↑
-
- Bank ↑
-
- banco ↑
-
- Business Process Reengineering ↑
-
- leveling ↑
-
- Michael Hammer ↑
-
- Re-engineering Work: Don’t Automate Obliterate ↑
-
- Reengineering the corporation: Manifesto for Business Revolution ↑
-
- James Champy ↑
-
- Fundamental ↑
-
- Radical ↑
-
- Dramatic ↑
-
- Process ↑
-
- Input ↑
-
- Output ↑
-
- Business Process Reengineering ↑
-
- Business process reengineering ↑
-
- Information technology ↑
-
- Harvard business review ↑
-
- Sloan management review ↑
-
- Harrington ↑
-
- Rigby ↑
-
- Stodard ↑
-
- Total Quality Management ↑
-
- fad ↑
-
- Aldowaisan ↑
فرم در حال بارگذاری ...