شایستگی ها
مولفه های ماتریس جنرال الکتریک
مولفه های ماتریس بوستون
قوت نام تجاری
جذابیت صنعت
رشد بازار
سهم بازار
رضایت مشتری
قدرت رقابتی کسب و کار
منابع سرمایهگذاری
سودآوری
نوآوری
قدرت توزیع
ماخذ: برگرفته شده از مدل ماتریس جنرال الکتریک و ماتریس بوستون
جامعه آماری
جامعه آماری را می توان این گونه تعریف نمود : جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند(حافظ نیا، ۱۳۷۷).
این تحقیق در شرکت گروه بهمن به انجام می رسد بنا بر این جامعه آماری کلیه کارشناسان و مدیران شرکت گروه بهمن خواهد بود و البته از رابطه ای به منظور تعیین حجم نمونه ، استفاده نخواهیم کرد چرا که با توجه به محدود بودن جامعه آماری از لحاظ تعداد ، سعی محقق این است که نمونه حداکثری انتخاب نماید. چرا که تعداد این کارشناسان محدود میباشد. البته محقق سعی نموده است تمامی کارشناسان و مدیرانی که به شرکت در تحقیق و تکمیل پرسشنامه ، تمایل دارند را مورد بررسی قرار دهد .اطلاعات مربوط به گروه بهمن در فصل دوم همین تحقیق آمده است.
تحلیل پرسشنامه
از آنجاییکه مهمترین ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق ، پرسشنامه می باشد به تحلیل سوالات و رابطه آن با فرضیات تحقیق می پردازیم:
پرسشنامه مورد استفاده از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول در ارتباط با ویژگی ها و مشخصات عمومی[۲۰] فرد پاسخگو ست. در این بخش متغیر های جمعیت شناختی فردی که پرسشنامه را پر می نماید مشخص می گردد. اهم مواردی که در این بخش آورده شده است و همگی پیرامون مشخصات پاسخگو می باشد ، از قرار زیر است :
جنسیت [۲۱]
تحصیلات[۲۲]
سن[۲۳]
سابقه کار
نتایج حاصل از این بخش پرسشنامه ، ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان را مشخص می سازد.
قسمت دوم پرسشنامه در ارتباط با بررسی فرضیات تحقیق طراحی شده است و تک تک فرضیات را از نقطه نظر پاسخ دهندگان مورد ارزیابی قرار می دهد. بدین ترتیب برای سنجش هر یک از پارامترهای تحقیق ، گزاره های تحقیق بدین شکل معرفی شده اند.
سهم بازار
مولفه سهم بازار با بهره گرفتن از نتایج به کار رفته در ماتریس گروه مشاوران بوستون به دست آمده است و نشان دهنده نسبت سهم شرکت به سهم بزرگترین شرکت سهامدار بازار می باشد.
قدرت رقابتی
مولفه ها و گزاره های این متغیر ، از ماتریس جنرال الکتریک استفاده شده است و سوالات آن نیز تماما با بهره گرفتن از تعاریف عملیاتی به دست آمده است ،مولفه هاو گزاره های قدرت رقابتی در جدول زیر قابل مشاهده است:
جدول ۳-۱: متغیرهای قدرت رقابتی از ماتریس جنرال الکتریک
ردیف | متغیر | گزاره |
۱ | دارایی ها | دارایی های نا مشهود تا چه حد بر سهم بازار موثر است ؟ |
تا چه حد دارایی های جاری بنگاه برسهم بازار موثر است؟ |
فرم در حال بارگذاری ...