*لوکیشنی که نماد فیزیکی مشخصی برای گردشگران دارد
ویزگیهای مقصد
* چشمانداز
* تجهیزات
* پس زمینه
* نماد
*آگاهی
* برند
انگیزه های رانشی
* تخیل
* رهایی
* وجه و پرستیژ
* خودشناسی
* رابطه عاشقانه
* نوستالژی
* نوجویی
* یادگیری
انگیزه های کششی
* چشمانداز
* خط داستانی
* شخصیتها
* تصویرسازی سبک زندگی
*نمادها
گردشگر فیلم
* خاص
*عام
*تصادفی
مزایا
* افزایش فعالیتهای اقتصادی
* افزایشش شمار گردشگران
* حفاظت از اماکن
* بهبود زیرساختها
معایب
* تاثیرات محیطی
* ازدحام
* لوکیشن متفاوت برای فیلم
* افزایش قیمتها
* افزایش هزینه کار
* بهرهکشی از افراد محلی
شکل ۲-۱۰: چارچوب مفهومی گردشگری فیلم منبع: هادسون و ریچیه، ب۲۰۰۶
۲-۸-۳- گردشگر فیلم
هنگامیکه افراد مناظر/سایتهایی را که بر روی پردهی نقرهای دیدهاند، جستجو می کنند؛ یعنی تماشای فیلم آنها را برای دیدار از یک مقصد تشویق می کند و انگیزه سفر آنها می شود، میتوان آنها را گردشگر فیلم نامید (جورجیوسکی و تروکوا، ۲۰۱۲). برای شناسایی گردشگران فیلم لازم است که دقیقاً مشخص گردد که چه چیزی گردشگران را جذب می کند تا به لوکیشن فیلمی سفر کنند. همانطور که در شکل ۲-۱۱ نشان داده شده است گردشگران فیلم ممکن است در یک یا چند طبقه بندی/بخشبندی قرار بگیرند. برای هر گردشگر لایه های مختلف انگیزش وجود دارد. فراست[۱۵۸] (به نقل از هیتمان، ۲۰۱۰: ۴۰) مطالعه ای درباره تأثیر فیلمهای تاریخی و پیامدهای آنها بر گردشگری انجام داد که در مطالعه موردی آن مشخص شد علاقه ایجادشده بیشتر داستان محور است تا تصویر محور. ازاینرو، بینندگان فیلمهای تاریخی به دلیل علاقهای که از قبل به تاریخ داشته اند گردشگران میراث میشوند. در مورد فیلمهایی که ریشه محکمی در فرهنگ دارند، گردشگری فرهنگی و میراث بخشبندی قالب خواهد بود (هیتمان، ۲۰۱۰).
شکل ۲-۱۱ گردشگری فیلم و انواع دیگر گردشگری منبع: هیتمان، ۲۰۱۰
۲-۸-۴- اثرات گردشگری فیلم
اگرچه مدتی است که وجود گردشگری فیلم تصدیق شده است، اما سنجش اثرات آن به ندرت اتفاق افتاده و این پدیده در بیشتر موارد ناشاخته باقی مانده است. هیچ شکی وجود ندارد که گردشگری فیلم بخشی از صنعت گردشگری است که اهمیت آن از لحاظ اقتصادی در حال افزایش است. این پدیده نه تنها باعث اشتغالزایی کوتاه مدت و محبوبیت برای مقصد می شود، بلکه فرصتهای بلند مدتی برای گردشگری در پی دارد (باسبی و کلاگ، ۲۰۰۱). اکثر اثراتی که به گردشگری فیلم نسبت داده می شود (هم مثبت و هم منفی)، همانند اثرات کلی گردشگری است که بهنوبهی خود میتوانند بر روی فعالیتهای سازمانهای متولی مقصد و همینطور ویژگیهای مقصد اثر بگذارند یا حتی آنها را تعیین کنند.
فرم در حال بارگذاری ...