- کریمی، ۱۳۹۱،ص ۴۲ـ۴۳ ↑
- صدر، بیتا، ص ۲۸ـ۳۵ ↑
- برخی از مولفان بهجای واژه شاخص از واژه ویژگی و بعضی دیگر از واژه مشخصات استفاده میکنند. این واژه ها معادل هستند(کیوی، ۱۳۹۲، ص ۱۲۳). ↑
- Template Analysis ↑
- Thematic Network ↑
-
- تحلیل مضمون به دنبال استخراج مضامین برجسته یک متن در سطوح مختلف است؛ شبکه مضامین نیز به دنبال تسهیل ساختاردهی و ترسیم این مضمونهاست. (شیخزاده، ۱۳۹۱). شبکه مضامین براساس روندی مشخص، مضامین پایه (کدها و نکات کلید متن)، مضامین سازماندهنده (مضامین به دست آمده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه) و مضامین فراگیر(مضامین عالی دربرگیرنده اصول حاکم بر متن به مثابه کل) را نظاممند میکند. سپس از مضامین به صورت نقشه های شبکه تارنما، رسم و مضامین برجسته هر یک از این سه سطح همراه با روابط میان آنها نشان داده میشود.(ر.ک: شیخزاده و دیگران، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، ۱۳۹۰). ↑
- براون، ۲۰۰۶، ص ۷۸؛ به نقل از : سعدآبادی و دیگران، الگوی پیشرفت و تعالی علوی، ۱۳۹۲٫ ↑
- طبقهبندی گام به گام مفاهیم اسلامی در یک زمینه خاص در تحقیقات دیگران هم انجام شده است بهعنوان مثال، آیتالله مصباح یزدی برای تفسیر موضوعی قرآن هفت مرحله را پیشنهاد میکند که عبارتند از: انتخاب موضوع یا مسأله، تحدید مفهومی موضوع یا مسأله، استخراج و گردآوری آیات، تعیین حد دلالت آیه، تعیین نوع ارتباط آیه با موضوع، دستهبندی منطقی ریز موضوعات و تفسیر هر یک آیات گردآوریشده.(ر.ک: رجبی، تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح؛ قرآن شناخت، سال دوم، شماره دوم، پاییز و زمستان ۱۳۸۸، ص ۱۱۱ ـ ۱۴۶). همچنین هادوی تهرانی در روش ارائه نظریه اندیشه مدون شش مرحله را در نظر میگیرد که عبارتند از: استخراج و کشف عناصر دینی؛ تفکیک عناصر جهان شمول؛ دستیابی به عناصر جهان شمول در سه گروه: فلسفه، مکتب و نظام؛ هماهنگسازی عناصر جهانشمولی برای رسیدن به مجموعهای سازگار و طراحی سازوکار عناصر جهانشمول(هادوی، نظریه اندیشه مدون، ۱۳۷۷). ↑
- غنوی، درآمدی بر فقه اخلاق، ۱۳۹۳، ص۱۴۱ ↑
- مطیع، پاکتچی و نامور، درآمدی بر استفاده از روشهای «معناشناسی» در مطالعات قرآنی،پژوهش دینی، ش هجدهم، ۱۳۸۸ ↑
- اسمیت، ارتباطات و فرهنگ، ص ۲۳۹ ↑
- بههمین دلیل در مرور ادبیات نظری سخنی از هابرماس بهمیان نیامده است. ↑
- اسکات، ۱۹۹۰، ص ۶ ↑
- فلیک، درآمدی بر روش تحقیق کیفی، ۱۳۹۲، ص ۲۷۸ ↑
- یعقوبی، ابوالقاسم، «گردشگری در قرآن»، ۱۳۷۶ ↑
- حجرات:۱۳ ↑
- آلعمران: ۱۳۷، انعام: ۱۱، نحل: ۳۶، نمل:۶۹، عنکبوت:۲۰ و روم:۴۲ ↑
- الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه أولئک الذین هداهم الله و أولئک هم أولوالالباب. ↑
- آیاتی مانند: قُلْ سِیرُواْ فِی الأَرْضِ ثُمَّ انظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ(انعام/۱۱)؛ قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُجْرِمِینَ(نمل/۶۸)؛ قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض فانظرو کیف کان عاقبه المکذبین هذا بیان للناس وهدی و موعظه للمتقین(آلعمران آیه ۱۳۷، ۱۳۸ )؛ ↑
- فلسفه سیر در زمین در قرآن کریم مسئله گردش در روی زمین (سیر در ارض) شش مرتبهو در سوره های آل عمران آیه ۱۳۷، سوره انعام آیه ۶، سوره نحل آیه ۳۶، سوره نمل آیه ۶۹، سوره عنکبوت آیه ۲۰، سوره روم آیه ۴۲ و سوره سبا آیه ۱۸ آمده است که از شش یاهفت مرتبهمذکور در سوره عنکبوت بهمنظور اطلاع یافتن از اسرار آفرینش و پنج مرتبهدیگر بهمنظور عبرت گرفتن از عواقب دردناک و شوم اقوام ظالم وجبار ، ستمگر و آلوده می باشد. ↑
- حجرات:۱۳ ↑
- ساحل افتاده گفت گر چه بسی زیستم هیچ نه معلوم شد آه که من کیستم
موج ز خود رفتهای تیز خرامید و گفت هست اگر میروم گر نروم نیستم ↑
- آسمان از سفر نمود جلال قمر اندر سفر گرفت کمال ↑
- اگر پارسایی سیاحت نکرد سفر کردگانش نخوانند مرد ↑
- ر.ک: همایون، ۱۳۸۴، ص ۱۳۸-۱۴۱٫ ↑
- ابنبابویه، محمدبنعلی؛ عللالشرائع، حسین قاسمی، قم، وانک، ۱۳۸۹، چاپ اول. ↑
- وَ فَرَضَ عَلَیْکُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الَّذِى جَعَلَهُ قِبْلَهً لِلاءَنامِ یَرِدُونَهُ وُرُودَ الاَنْعامِ وَ یَاءْلَهُونَ الَیْهِ وُلوهَ الْحَمامِ جَعَلَهُ سُبْحانَهُ عَلامَهً لِتَواضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَ اذْعانِهِمْ لِعِزَّتِهِ، وَ اخْتارَ مِنْ خَلْقِهِ سُمّاعا اءَجابُوا الَیْهِ دَعْوَتَهُ، وَ صَدَّقوا کَلِمَتَهُ، وَ وَقَفُوا مَواقِفَ اءَنْبِیائِهِ، وَ تَشَبَّهوا بِمَلائِکَتِهِ الْمُطِیفِینَ بِعَرْشِهِ یُحْرِزُونَ الاَرْباحَ فِى مَتْجَرِ عِبادَتِهِ. وَ یَتَبادَرونَ عِنْدَهُ مَوْعِدَ مَغْفِرَتِهِ، جَعَلَهُ سُبْحانَهُ وَ تَعالِى لِلاسْلامِ عَلَما وَ لِلْعائِذِینَ حَرَما، فَرَضَ حَجَّهُ وَ اَوْجَبَ حَقَّهُ وَ کَتَبَ عَلَیْکُمْ وِفادَتَهُ فَقالَ سُبْحانَهُ: “وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبِیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَاِنَّ اللّهَ غَنِىُّ عَنِ الْعالَمِین»(نهجالبلاغه، خطبه ۱). ↑
- ویل دورانت در اهمیت حج مینویسد: «این مراسم فرد را به جامعه بزرگ اسلامی پیوند می دهد و از ترجبه درونی و پرشور برخوردار می کند. مبانی دین او را استحکام می بخشد. حج با مراسم پرهیز و تقوی، بدوی و صحرا و مردم فقیر،تجار و ثروتمند، شهری ها، بربر ها، زنگیهای آفریقایی، شامیها، ایرانیها، ترکها، …. و دیگر اقوام مسلمان را به یکجا گرد هم می آورد که همه به یک شکل لباس ساده به تن دارند و دعاهای معینی را بهزبان واحد میخوانند. شاید به همین جهت، اخلاف نژادی در اسلام چندا سخت نیست. مسلمانان این طواف را رمز یک ارتباط روحی و استمداد معنوی میشمارند.»(دورانت، ۱۳۸۲، ج۴، ص ۲۷۸). ↑
- هویت عبارت است از میزان یا درجه ای که افراد، خود را با کل یک سازمان، یکی دانسته و از آن کسب هویت میکنند.(رابینز، ۱۳۸۵، ص ۳۸۲) ↑
- ثُمَّ أَفِیضُواْ مِنْ حَیْثُ أَفَاضَ النَّاسُ (بقره: ۱۹۹)؛ پس از همان جا که [انبوه] مردم روانه مىشوند شما نیز روانه شوید. ↑
- مکلوهان در بیان تاثیر رسانه های جمعی مینویسد: «این رسانه ها با تزریق الگوهای متعدد و متضاد، ملتا و بهویژه نسل جوان و نوجوان را با بحرات هویت فردی و اجتماعی مواجه میکنند(مکلوهان، ۱۳۸۰). ↑
- صدوق، ۱۳۸۰، ج۲، ص ۳۰۹ ↑
- خمینی ره، ج۲۰، ص ۱۳۱ ↑
- صحیفه، ج۱۸، ص ۶۶ ↑
- ابوصادق، ۱۴۰۵ق، ص ۶۵۵ ↑
- طبرسی، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص ۲۹۶ ↑
- مِّلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَذَا (حج: ۷۸) ↑
- جوادی آملی، در کتاب: منشور همبستگی، ۱۳۷۶٫به نقل از منصورنژاد، رویکردی دینی به مسأله وحدت و همگرایی، ص ۵۳٫ ↑
- جمله ای از امام خمینی ره، ۷ دی ۱۳۵۹؛ صحیفه امام خمینی، ج۱۳، ↑
- ۱۹۸۸, p. 15 ↑
- Barnett & Lee, 2003, p. 264 ↑
- Chuang, 2004; Piller, 2000; Spitzberg, 1989; Zaharna, 2009 ↑
- samovar، porter and mcdaniel, 2007 ↑
- Toomy,1999 ↑
- mismatch of codes ↑
- Nakayama, and Tamiko, 2010, p: 21. ↑
- stranger ↑
- Kiss, Gabriella, 2008 ↑
- Cultural Sense ↑
فرم در حال بارگذاری ...