وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مطالب پایان نامه ها درباره : شناسایی-عوامل-مؤثر-بر-موفقیت-استقرار-مراکز-سنجش-شایستگی-و-ارائه-مدلی-برای-آن- فایل ۱۲

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

طراحی برنامه کانون ارزیابی
طراحی دوره آموزش ارزیاب ها
- آماده سازی تجهیزات و مستندات اجرای کانون ارزیابی
- آموزش ارزیاب ها - آموزش ایفاگران نقش
- اجرای آزمایشی کانون ارزیابی - انجام اصلاح های لازم
نگارش گزارش ها
- تعیین رویه های اعتبار سنجی نتایج در مقایسه با عملکرد شغلی
شکل۲-۴: مراحل اجرایی کانون ارزیابی[۱۱]
از آن‌جا که توضیح کامل همه مراحل نشان داده شده در شکل فوق بسیار طولانی می‌باشد، در این بخش به طور خلاصه فرایند اجرای کانون ارزیابی را شرح می‌دهیم. این فرایند در قالب شش مرحله بیان شده است، که به شرح زیر می‌باشد:
۱- مطالعات اولیه جهت شناخت سازمان و تعیین خط مشی‌ها و اهداف
اولین مرحله مرور مطالعات و یافته‌های قبلی و درس اندوزی از تجارب سایرین است. مرحله بعدی درک و شناخت شرایط و مقتضیات سازمان است. ازجمله می‌توان به بررسی نظام‌های استخدام و ارتقای افراد، ساختار سازمانی، ویژگی‌ها و نگرش مدیران ارشد اشاره کرد. بررسی هزینه، آثار سوء، فواید و تشخیص مشکلات آتی و شیوه‌های اجرایی از موارد ملحوظ در این مرحله است.
آشکارساختن اهداف به شکل‌گیری نوع کانون ارزیابی موردنظر کمک می‌کند. مثلا باید مشخص ساخت که کانون ارزیابی مورد نظر تنها چه میزان دقت در تشخیص را تعقیب کند و احتمال امکان استخدام یا ارتقای افراد چه میزان است و آیا شناسایی نقاط قوت و ضعف افراد برای برنامه‌های رشد و توسعه بخشی از اهداف کانون است؟[۵۸]
پایان نامه
۲- تطبیق مدل شایستگی‌ها با نیازهای سازمان
اساس شایستگی‌های مورد سنجش بر مبنای مدلی است که مطالعات انجام گرفته در سازمان‌های مختلف و تجارب سایر کانون‌های ارزیابی صحت آن‌ها را تأیید نموده است .به منظور تطبیق مدل مزبور با نیازهای سازمان، با توجه به سایر نظام‌های ارزیابی عملکرد و مستندات موجود در زمینه شرح شغل، ارزش‌های بنیادی شرکت و استراتژی‌ها و برنامه‌های آتی تلاش خواهد شد تا مدل مبنا تا حد امکان با وضعیت سازمان منطبق گردد. سازمان‌های مختلف برای اثربخشی فعالیت‌هایشان به مجموعه شایستگی‌های خاصی نیاز دارند. مدل پیشنهادی می‌تواند به عنوان مدل مبنا در نظر گرفته شود و با توجه به نیازها و ضرورت‌های هر سازمانی مورد بازنگری قرار گیرد[۷۲].
۳- انتخاب و طراحی ابزارهای مناسب
در این مرحله موقعیت‌هایی که در آن شایستگی‌ها امکان بروز دارند تعیین می‌شوند .ویژگی اکثر کانون‌های ارزیابی استفاده از آزمون‌های کاری یا شبیه‌سازی است. بر همین اساس با توجه به ادبیات موجود در این زمینه، تمرین‌ها و ابزارهای مختلف بررسی می‌شوند و بهترین ابزارها برای سنجش شایستگی‌های سازمان انتخاب می‌شوند. پس از انتخاب ابزار مناسب برای سنجش شایستگی‌های سازمان، ابزارها باید به نحوی طراحی شوند که تا حد ممکن شایستگی‌ها را با دقت و سهولت بیشتری مورد سنجش قرار بدهند. لازم به ذکر است که هر شایستگی نیز دست کم با دو ابزار مورد سنجش قرار می‌گیرد تا بتوان به نتیجه‌ای قابل اعتمادتر دست یافت[۷۲].
۴ - اجرای کانون ارزیابی
پس از شناسایی قابلیت‌ها و ابزارها، نوبت به تنظیم برنامه اجرای کانون ارزیابی می‌رسد. در این مرحله تیم مدیریتی کانون ارزیابی می‌بایستی به این عوامل توجه کند‌:
- شناسایی، انتخاب و هماهنگی با ارزیابان خبره؛
- آموزش ارزیاب‌ها براساس قابلیت‌های موردنظر؛
- تهیه و تنظیم برنامه‌های زمان‌بندی شده داوطلبان؛
- تهیه و تنظیم برنامه‌های زمان‌بندی شده ارزیابان؛
- اجرای ارزیابی براساس برنامه تعیین شده؛
- جمع‌بندی ارزیابی در جلسه پایانی[۵۹] (جلسه جمع‌بندی) [۳].
در این مرحله ارزیابی‌شوندگان در تمرین‌ها شرکت کرده و با بهره گرفتن از ابزارهای متفاوت با حضور ارزیاب‌ها، بر اساس شایستگی‌ها و معیارهای سازمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به آن‌ها امتیاز داده می‌شود. امتیازها بر اساس معیارهای تدوین شده لحاظ می‌شوند. ارزیابی توسط ارزیاب‌های آموزش دیده با تخصص‌های مدیریت و آشنا به مفهوم شایستگی‌ها و نحوه سنجش آن‌ها، پس از آموزش‌های لازم صورت می‌گیرد. ارزیابی نهایی پس از شرکت ارزیابی‌شونده در تمرین‌های مختلف و بحث و تبادل نظر ارزیاب‌ها در جلسه جمع‌بندی صورت می‌گیرد. این جلسه به منظور آگاهی از نظرات دیگران در مورد ارزیابی‌شونده و در صورت لزوم اصلاح خطاهای احتمالی، و نیز ارائه دلایل بروز رفتارها و ارائه توصیه‌های آموزشی و توسعه‌ای طراحی شده است[۷۲].
۵- تدوین گزارش
گزارش‌ها با توجه به درخواست و نیاز سازمان تهیه می‌شوند. علاوه بر گزارش فردی شامل پروفایل شایستگی‌های ارزیابی‌شونده و مسیر و روش توسعه‌ای پیشنهادی، گزارش‌های سازمانی و همچنین گزارش آمادگی سرمایه انسانی نیز از جمله خروجی‌های مهم کانون‌های ارزیابی می‌باشند[۷۲].
اطلاعات گزارش‌های فردی معمولا شامل این موارد می‌باشند :
۱- خلاصه‌ای از مشخصات فردی (شامل: نام، سمت، مشخصات شغلی، تحصیلات، دوره‌های آموزشی طی شده، توانمندی‌ها و …)؛
۲- پروفایل شایستگی فرد به تفکیک معیارها؛
۳- پروفایل شایستگی فرد به تفکیک تمرین‌ها؛
۴- خلاصه‌‌ای از نقاط قوت وقابل بهبود شرکت‌کننده؛
۵- نیازهای توسعه‌ای و برنامه عمل[۳].
۶- ارزیابی عملکرد
هرچند وقت باید عملکرد کانون مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد تا کانون به تدریج فعالیت‌های محوله را با کیفیت مطلوب انجام دهد. مثلا باید حداقل به دو پرسش ذیل پاسخ گفت:
آیا کانون همان وظایفی را انجام می‌دهد که به انجام آنها متعهد شده است؟
آیا کانون با همان شایستگی و توانمندی که موردانتظار بوده کار می‌کند؟
۲-۹- مروری بر پژوهش‌های پیشین
در این بخش به چند مورد از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات داخلی و خارجی در زمینه کانون‌های ارزیابی و توسعه در جدول ۲-۴ و جدول ۲-۵ اشاره می‌شود.
جدول۲-۴: پژوهش‌های گذشته داخلی درباره کانون‌های ارزیابی و توسعه

 

نتیجه گیری عنوان تحقیق


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مقالات و پایان نامه ها در مورد بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس اساتید با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ...تحقیقات انجام شده درباره مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری۹۳- ... »
 
مداحی های محرم