۳-۱۳- زمان پژوهش
زمان در نظر گرفته شده برای این پژوهش از بهمن ماه سال ۱۳۹۰ تا ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۱ در نظر گرفته شده است.
۳-۱۴- روش های آماری
وقتی افزایش یا کاهش یک متغیر با افزایش و کاهش متغیر دیگر همراه باشد این دو متغیر را همبسته می گویند … ظریب همبستگی یک شاخص آماری است که وجود یا عدم وجود ، شدت و جهت رابطه بین دو. متغیر را نشان می دهد… ضریب همبستگی پیرسون برای متغیر های فاصله ای یا نسبی به کار می رود، وقتی هر دو متغیر فاصله ای یا نسبی باشند از این ظریب استفاده می شود (افشانی، ۱۳۸۷: ۹۰ و ۸۹) ضریب همبستگی اتا ( Eta ) به منظور متغیر های رتبه ای و یا متغیر های اسمی مورد استفاده قرار می گیرد.
در این پژوهش در سنجش تمامی متغیر ها- به غیر از احساس امنیت -در اثر بخشی امر به معروف و نهی از منکر از آزمون پیرسون استفاده شده است و تنها در سنجش احساس امنیت در اثر بخشی امر به معروف و نهی از منکر از آزمون اتا (Eta) استفاده شده است. در بخش مربوط به آسیب ها و آفت ها، آسیب ها و آفت های امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب -که در مصاحبه های اولیه مطرح شده است – جهت بررسی مطرح نموده و فراوانی و نمودار آن ها نشان داده شده است.
۳-۱۵- استخراج
پس از پایان یافتن تحقیق و جمع آوری پرسشنامه ها، کار ورود داده ها به کامپیوتر شروع شد، به همین منظور ابتدا پرسشنامه ها کدگزاری شدند و با بهره گرفتن از کتاب آموزش کاربردی SPSS در علوم اجتماعی و رفتاری نوشته دکتر علیرضا افشانی و چندین کتاب دیگر و همچنین یاری دوستان داده ها در کامپیوتر ثبت شدند. با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۶ SPSS به ثبت و انجام محاسبات آماری و آزمون های مورد نیاز و رسم نمودارها و … پرداخته شده و به موازات ورود اطلاعات عناوین سوالات و متغیر ها در سیستم ثبت شدند و به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها فرایندی چند مرحلهای است که طی آن دادههایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونهی (جامعه) آماری فراهم آمدهاند، خلاصه، کدبندی، دستهیندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینهی برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی میباشد: ابتدا شرح و آماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیه ها؛ سپس تحلیل روابط میان متغیرها: و در نهایت مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیه ها انتظار داشتند. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش میشوند و تکنیک های گوناگون آماری نقش به سزایی در استنتاجها و تعمیمها به عهده دارند (کیوی و کامپنهود، ۱۳۸۷: ۶۳). تجزیه و تحلیل برای صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بسیاری از تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمعآوری شده از موضوع مورد تحقیق است، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب میشود. داده های خام با بهره گرفتن از نرم افزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار میگیرند . برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده آمار تحلیلی به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی مطرح میگردد . ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شناختی از وضعیت و ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان حاصل میشود و در ادامه در آمار استنباطی این تحقیق به بررسی وضعیت متغیرها میپردازیم، نهایتاً با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیونی چند متغیره عوامل مؤثر بر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب را بررسی میکنیم. تجزیه و تحلیل داده های آماری این تحقیق به وسیلهی نرم افزار ۱۶ spss انجام میشود.
۴-۲- آمار توصیفی؛ نتایج توصیفی و یک متغیره پژوهش
۴-۲-۱- شاخصهای پراکندگی سن
جدول (۴-۱): جدول توزیع پراکندگی سن پاسخگویان
فراوانی کل | داده های معتبر | ۲۶۱ |
داده های از دست رفته | ۰ | |
میانگین | ۲۳٫۲۸ | |
انحراف معیار | ۳٫۳۴ | |
کمینه | ۱۹ | |
بیشینه | ۳۲ |
شکل (۴-۱):هیستوگرام توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن
جدول و شکل فوق شاخص پراکندگی سن پاسخگویان را نشان میدهد.دراین جدول بازه سنی از ۱۵ تا ۳۵سال که بر اساس آنچه در جدول و شکل نمایان است، میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه برابر با ۲۸/۲۳ سال است. و(کمینه) سنی،یعنی حداقل سن پاسخگویان ۱۹ سال است و(بیشینه)حداکثر میزان سنی پاسخگویان ۳۲ سال میباشد.از بین مجموع دانشجویان پاسخگو،۴۹ نفر از پاسخگویان در سن ۲۱سالگی قرار دارند که بیشتر پاسخگویان با ۸/۱۸درصد متعلق به این سن هستند و پاسخگویانی که در سن۲۸ سالگی قرار دارند ۲نفر بوده،که کمترین درصد را با میزان ۸/۰متعلق به این سن هستند.
۴-۲-۳- توزیع پاسخگویان بر حسب جنس
جدول (۴-۳): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس
فرم در حال بارگذاری ...