وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات و پایان نامه ها در رابطه با بررسی تاثیر برند خدمات بر فرآیند ارزش مشتری - وفاداری مشتری ...

 
تاریخ: 05-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

متوسط تعداد صندلی
در هر پرواز

 

تعداد مسافر
در هر هفته

 

 

 

ایران ایر

 

۱۸۱

 

۱۵۰

 

۱۵۰/۲۷

 

 

 

آسمان

 

۱۸۶

 

۱۵۰

 

۹۰۰/۲۷

 

 

 

ماهان

 

۱۸۰

 

۱۵۰

 

۰۰۰/۲۷

 

 

 

جمع

 

۵۴۷

 

۴۵۰

 

۰۵۰/۸۲

 

 

 

همانطور که ملاحظه می­گردد تعداد پرواز ها در یک هفته توسط سه شرکت مورد مطالعه، جمعا شامل ۵۴۷ پرواز می­باشد که با توجه به انواع هواپیماهای مسافربری مختلف مورد استفاده توسط این سه شرکت (شامل؛ ایرباس، بوئینگ و فوکر)، متوسط ۱۵۰ صندلی در هر پرواز جهت سهولت در انجام محاسبه، مدنظر قرار گرفت و در نتیجه ۰۵۰/۸۲ “مسافر در هفته” از طریق این سه شرکت از مبداء تهران پرواز داشته اند. این تعداد برای یکماه (با فرض ۴ هفته در ماه) معادل ۲۰۰/۳۲۸ “مسافر در ماه” می­باشد که بیانگر “جامعه بسیار بزرگ” است.
دانلود پروژه
۳-۳-۲ تعیین حجم نمونه و نحوه نمونه گیری
برای نمونه گیری در یک جامعه آماری که بسیار بزرگ می­باشد؛ با فرض نرمال بودن توزیع جامعه و به کمک تخمین میانگین و نسبت موفقیت، از روش تعیین اندازه نمونه برای تخمین نسبت موفقیت استفاده می­گردد. در این روش، تعداد نمونه از طریق فرمول زیر محاسبه می­ شود که در آن، اگر نسبت موفقیت جامعه (p) را ۵۰ درصد، سطح خطا (α) برابر با ۵ درصد و دقت برآورد ۵ درصد در نظر گرفته شود، حداقل حجم نمونه ۳۸۴ نفر بدست می ­آید:

 

 

 

 

 

 

که برای اطمینان بیشتر، تعداد ۳۹۰ نفر مسافر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. بر همین اساس تعداد ۳۹۰ پرسشنامه بصورت تصادفی در میان مشتریان خطوط هوایی مذکور و به تعداد مساوی ۱۳۰ پرسشنامه در هر خط هوایی، توزیع و جمع­آوری شد. در نظر گرفتن تعداد مساوی از نمونه­ها در هر شرکت هوایی، به علت اختلاف بسیار اندک در تعداد مسافر در جامعه آماری هر یک از شرکت­ها (جدول ۳-۱) می باشد.
۳-۴ روش گرد­آوری داده ­ها
غالبا پژوهشگران پرسشنامه را به یک جامعه می­ دهند تا درباره میزان پراکندگی، ویژگی­ها، نگرش­ها یا باورهای آن جامعه اطلاعاتی به دست آورند (مارشال،۱۳۸۶). روش مورد استفاده برای گردآوری داده ­های این پژوهش، پرسشنامه بوده و از پرسشنامه استاندارد برگرفته از مقاله پایه این تحقیق، که روایی و پایایی آن تائید شده، استفاده گردیده است. برای بدست آوردن نظر مشتریان هدف، طیف ده گزینه­ای لیکرت (کاملاً مخالف تا کاملاً موافق / و عالی تا خیلی ضعیف / و به احتمال خیلی زیاد تا کاملاً غیرمحتمل/ و کاملاً ارزشمند تا کاملاً بدون ارزش) و همچنین مقیاس ده نقطه­ای افتراق معنایی یا برش قطبین[۵۸] مورد بهره برداری قرار گرفته است. مقیاس­های لیکرت که گاهی به آن مقیاس­های حاصل جمع[۵۹] هم می­گویند، از یک پاسخ دهنده می­خواهد که میزان موافقت یا عدم موافقت خود را با هر یک از سری گزینه­ های مرتبط با هدف نگرش[۶۰]، مشخص نماید (اردستانی،۱۳۸۸).
در مقیاس­های افتراق معنایی یا برش قطبین، از پاسخگویان خواسته می­ شود که نظر خود را با انتخاب شماری از صفت­ها یا ویژگی­های دو قطبی نظیر «کاملاً غیرقابل اطمینان یا کاملاً قابل اطمینان» درجه بندی کنند.
به طورکلی پرسشنامه اثربخش­ترین روش برای جمع­آوری داده ­های تجربی از نمونه­های بزرگ می­باشد (McCelland;1994) و متداول­ترین روش مورد استفاده برای گردآوری داده محسوب می­ شود، همچنین در مواقعی که محقق با متغیرهای تحقیق آشنایی کاملی دارد، پرسشنامه یک ابزار مناسب محسوب می­ شود (Clarke,1999). روش جمع­­آوری داده ­ها، به صورت میدانی و کتابخانه­ای و ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه می­باشد. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسش­نامه­ ها بین اعضای نمونه آماری توزیع شده و بصورت حضوری نیز با پاسخ دهندگان ارتباط برقرار می­گردید تا سوالات و ابهامات احتمالی آنان برطرف گردد.
۳-۴-۱ تدوین گویه ­ها
برای پرسشنامه این پژوهش، تعداد ۳۴ گویه مطابق جدول ۳-۲ تعیین گردید:
جدول ۳-۲ : تعداد گویه ­های متغیرهای تحقیق


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع تحقیقاتی برای نگارش مقاله شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران ...دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با پیش‌بینی رویگردانی مشتریان در مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده ... »
 
مداحی های محرم