متوسط تعداد صندلی
در هر پرواز
تعداد مسافر
در هر هفته
ایران ایر
۱۸۱
۱۵۰
۱۵۰/۲۷
آسمان
۱۸۶
۱۵۰
۹۰۰/۲۷
ماهان
۱۸۰
۱۵۰
۰۰۰/۲۷
جمع
۵۴۷
۴۵۰
۰۵۰/۸۲
همانطور که ملاحظه میگردد تعداد پرواز ها در یک هفته توسط سه شرکت مورد مطالعه، جمعا شامل ۵۴۷ پرواز میباشد که با توجه به انواع هواپیماهای مسافربری مختلف مورد استفاده توسط این سه شرکت (شامل؛ ایرباس، بوئینگ و فوکر)، متوسط ۱۵۰ صندلی در هر پرواز جهت سهولت در انجام محاسبه، مدنظر قرار گرفت و در نتیجه ۰۵۰/۸۲ “مسافر در هفته” از طریق این سه شرکت از مبداء تهران پرواز داشته اند. این تعداد برای یکماه (با فرض ۴ هفته در ماه) معادل ۲۰۰/۳۲۸ “مسافر در ماه” میباشد که بیانگر “جامعه بسیار بزرگ” است.
۳-۳-۲ تعیین حجم نمونه و نحوه نمونه گیری
برای نمونه گیری در یک جامعه آماری که بسیار بزرگ میباشد؛ با فرض نرمال بودن توزیع جامعه و به کمک تخمین میانگین و نسبت موفقیت، از روش تعیین اندازه نمونه برای تخمین نسبت موفقیت استفاده میگردد. در این روش، تعداد نمونه از طریق فرمول زیر محاسبه می شود که در آن، اگر نسبت موفقیت جامعه (p) را ۵۰ درصد، سطح خطا (α) برابر با ۵ درصد و دقت برآورد ۵ درصد در نظر گرفته شود، حداقل حجم نمونه ۳۸۴ نفر بدست می آید:
که برای اطمینان بیشتر، تعداد ۳۹۰ نفر مسافر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. بر همین اساس تعداد ۳۹۰ پرسشنامه بصورت تصادفی در میان مشتریان خطوط هوایی مذکور و به تعداد مساوی ۱۳۰ پرسشنامه در هر خط هوایی، توزیع و جمعآوری شد. در نظر گرفتن تعداد مساوی از نمونهها در هر شرکت هوایی، به علت اختلاف بسیار اندک در تعداد مسافر در جامعه آماری هر یک از شرکتها (جدول ۳-۱) می باشد.
۳-۴ روش گردآوری داده ها
غالبا پژوهشگران پرسشنامه را به یک جامعه می دهند تا درباره میزان پراکندگی، ویژگیها، نگرشها یا باورهای آن جامعه اطلاعاتی به دست آورند (مارشال،۱۳۸۶). روش مورد استفاده برای گردآوری داده های این پژوهش، پرسشنامه بوده و از پرسشنامه استاندارد برگرفته از مقاله پایه این تحقیق، که روایی و پایایی آن تائید شده، استفاده گردیده است. برای بدست آوردن نظر مشتریان هدف، طیف ده گزینهای لیکرت (کاملاً مخالف تا کاملاً موافق / و عالی تا خیلی ضعیف / و به احتمال خیلی زیاد تا کاملاً غیرمحتمل/ و کاملاً ارزشمند تا کاملاً بدون ارزش) و همچنین مقیاس ده نقطهای افتراق معنایی یا برش قطبین[۵۸] مورد بهره برداری قرار گرفته است. مقیاسهای لیکرت که گاهی به آن مقیاسهای حاصل جمع[۵۹] هم میگویند، از یک پاسخ دهنده میخواهد که میزان موافقت یا عدم موافقت خود را با هر یک از سری گزینه های مرتبط با هدف نگرش[۶۰]، مشخص نماید (اردستانی،۱۳۸۸).
در مقیاسهای افتراق معنایی یا برش قطبین، از پاسخگویان خواسته می شود که نظر خود را با انتخاب شماری از صفتها یا ویژگیهای دو قطبی نظیر «کاملاً غیرقابل اطمینان یا کاملاً قابل اطمینان» درجه بندی کنند.
به طورکلی پرسشنامه اثربخشترین روش برای جمعآوری داده های تجربی از نمونههای بزرگ میباشد (McCelland;1994) و متداولترین روش مورد استفاده برای گردآوری داده محسوب می شود، همچنین در مواقعی که محقق با متغیرهای تحقیق آشنایی کاملی دارد، پرسشنامه یک ابزار مناسب محسوب می شود (Clarke,1999). روش جمعآوری داده ها، به صورت میدانی و کتابخانهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه ها بین اعضای نمونه آماری توزیع شده و بصورت حضوری نیز با پاسخ دهندگان ارتباط برقرار میگردید تا سوالات و ابهامات احتمالی آنان برطرف گردد.
۳-۴-۱ تدوین گویه ها
برای پرسشنامه این پژوهش، تعداد ۳۴ گویه مطابق جدول ۳-۲ تعیین گردید:
جدول ۳-۲ : تعداد گویه های متغیرهای تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...