۵-۲-۱ بررسی فرضیه اول
برای بررسی صحت این فرضیه از رگرسیون خطی استفاده شد . با توجه به این آزمون این نتیجه گیری حاصل شد که متغیر ایجاد نگرش مثبت نسبت به تحقیق بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی تأثیر معنی داری دارد و این رابطه به صورت مثبت بوده است .
. نتیجه کلی این فرضیه به صورت معادله زیر خلاصه گردید :
۳.۹۳۱ +ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر ×۰.۰۶۷=استقرار مدیریت دانش
با توجه به نتایج بدست امده ، فرضیه اول تحقیق تایید شد .
۵-۲-۲ بررسی فرضیه دوم
برای بررسی صحت این فرضیه از رگرسیون خطی استفاده شد و این نتیجه گیری حاصل شد که بهبود مستمر کیفیت براستقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی تاثیرمعنی داری دارد .
نتیجه کلی این فرضیه به صورت معادله زیر خلاصه گردید :
۲.۴۱۱ +بهبود مستمر کیفیت ×۰.۴۷۴=استقرار مدیریت دانش
با توجه به نتایج بدست امده فرضیه دوم تحقیق تایید شد .
۵-۲-۳ بررسی فرضیه سوم
برای بررسی صحت این فرضیه از رگرسیون خطی استفاده شد و این نتیجه گیری حاصل شد که نوآوری براستقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی تاثیرمعنی داری دارد .
نتیجه کلی این فرضیه به صورت معادله زیر خلاصه گردید :
۱.۸۷۶+نوآوری ×۰.۶۴۳=استقرار مدیریت دانش
با توجه به نتایج بدست امده فرضیه سوم تحقیق تایید شد .
-
- با توجه به پذیرش سه فرضیه فرعی فرضیه اصلی پذیرفته میشود. یعنی فرهنگ کیفیت محوری براستقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی تاثیرمعنی داری دارد .
۵-۳ مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات پیشین
-
- بازرگان (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان فرهنگ کیفیت و نقش آن در دستیابی به عملکرد مطلوب دانشگاهها به این موضوع پرداخته است. در این مقاله ابتدا به مجموعه باورها، ارزشها، گرایشها، انتظارات و امور مشترکی اشاره شده است که لازم است اعضای هیئت علمی، مدیران و سایر کارکنان یک دانشگاه در خصوص فرایند بهبود مستمر کیفیت در یک دانشگاه سهیم باشند. پس از آن، درباره ضرورت تعهد اعضای هیئت علمی در قبال دستیابی به کیفیت در سطح گروه های آموزشی در فرایند ارزیابی درونی و برونی بحث و سپس، مؤلفه ساختاری/ مدیریتی بهبود کیفیت به عنوان بخش انکار ناپذیر فرهنگ کیفیت، تحلیل شده است. سرانجام، به چگونگی اشاعه فرهنگ کیفیت در دانشگاه، به ویژه در گروه های آموزشی مهندسی، پرداخته شده است.نتیجه ای که در این تحقیق نیز حاصل شد بیانگر این موضوع است که به متغیرهای ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر و بهبود مستمر کیفیت و نوآوری باید به عنوان شاخص های تاثیر گذار بر فرهنگ کیفیت نگاه شود و این سه متغیر تاثیر زیادی بر متغیر فرهنگ کیفیت دارند .
-
- پیشنهادات
۵-۴-۱ پیشنهادات کاربردی
-
- برای بهبود فرهنگ کیفیت در دانشگاه های پیام نور پیشنهاد می شود که بر ضرورت تعهد مدیریت در دانشگاه ها در قبال دستیابی به کیفیت در سطح گروه های آموزشی در فرایند ارزیابی درونی و برونی بحث و سپس، مؤلفه ساختاری/ مدیریتی بهبود کیفیت به عنوان بخش انکار ناپذیر فرهنگ کیفیت، اشاره شود و به این موضوع به عنوان امری مهم نگریسته شود . دانشگاه ها باید به چگونگی اشاعه فرهنگ کیفیت در دانشگاه بپردازند . لازم است اعضای هیئت علمی، مدیران و سایر کارکنان یک دانشگاه در خصوص فرایند بهبود مستمر کیفیت در یک دانشگاه سهیم باشند.
-
- در سطح دانشگاه درصورتی باید اشتیاق اعضای هیات علمی و سایر کارکنان را به یادگیری مداوم تقویت کرد که سیستم مدیریت منابع انسانی از کیفیت لازم برخوردار باشد.از طریق این سیستم می توان فرایند درک افراد از آرمان مشترک راتقویت کرد وانگیزه لازم برای کوشش و تلاش بیشتر برای دستیابی به عملکردمطلوب گروه های آموزشی را فراهم آورد.علاوه برآن، می توان با قدرشناسی از تلاش جمعی در راه بهبود کیفیت گروه های آموزشی به تلاشگری جمعی ارج نهاد.البته لازم به ذکر است که اگر سیستم ترفیع و ارتقاء هیات علمی ،و نیز سایر کارکنان دانشگاه،تمایز میان افراد تلاشگر وغیر تلاشگر را نمایان نکند ، فرهنگ کیفیت خدشه دار خواهد بود. درباره مهارتهای فردی برای یادگیری باید افراد را به هدفگذاری برای تلاشهای مورد نظر تشویق نمود . همچنین آنان را برای درک درست از وضعیت موجود یاری داد و سپس آنان را در مسیر تلاش برای حرکت از وضعیت موجود به سوی تحقق هدف های گروه آموزشی،درقالب رسالت و آرمان دانشگاه، یاری داد. درباره درک افراد از آرمان مشترک دانشگاه، باید به این نکته اشاره نمود که، هرچند کارکردهای دانشگاهها یکسان هستند، اما آرمان هر دانشگاه ومیزان تاکید آن بر هر یک از این کارکردها می تواند متفاوت باشد .تاکیدیادشده نمایانگر دسته ای است که دانشگاه به آن تعلق دارد. هر یک از دانشگاهها باید در هریک از این جنبه ها آرمان خود را تعریف کنند و تاکید را در سطح بین المللی ، ملی یا استانی قرار دهند.برای دست یابی به چنین آرمانی لازم است درک مشترک از این آرمان در میان اعضای هیات علمی و سایرکارکنان و نیز دانشجویان بوجود آید.
-
- از آنجایی که فهم درست مفاهیم، تغییر نگرش ها ، روش های کاری و در نهایت تغییر فرهنگ کاری را به دنبال دارد، بنابراین بنا نهادن یک چارچوب مفهومی متفاوت در عرصه آموزش ضروری می نماید تا به گونه ای موثر بتواند همچون بخش صنعت از طریق تحولی که به فرهنگ کیفیت می بخشد موفقیت و باقی ماندن مراکز آموزشی را نیز تضمین نماید.
-
- دانشگاه ها باید به این موضوع دقت کنند که در تسهیل یادگیری جمعی، لازم است نسبت به تقویت مهارت مدیریت الگوهای ذهنی افراد نیز توجه نمود . منظور از الگوهای ذهنی ، تصویری است که فرد از دنیای بیرون از ذهن دارد. معمولا این تصویر در ذهن افراد یک دانشگاه یکسان نمی باشد. بنابراین مهارت مدیریت براین الگوهای ذهنی ،و نزدیکتر نمودن آنها به واقعیت ،از جمله چالشهائی است که باید در اشاعه فرهنگ کیفیت به آن توجه نمود.درفرایندیادشده، همچنین تقویت مهارتهای گفت و گو میان اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه ونیز جامع نگری ضرورت دارد.
-
- در دانشگاه ها باید در فرایند تدوین استراتژی برای اشاعه فرهنگ کیفیت ، اقدامات مورد نظر را فهرست کرد و برنامه زمان بندی برای اجرای این اقدامات را مشخص نمود . در این باره، آرمان مشتر ک برای فعالیتهای دانشگاه و درک مشترک اعضای هیات علمی از این آرمانها ضروری است . برای ایجاد درک مشترک از آرمان دانشگاه، ترغیب اعضای هیات علمی به تدوین برنامه استراتژیک فردی برای آموزش، پژوهش و عرضه خدمات تخصصی می تواند راهگشا باشد . از این رو ،چنانچه برنامه استراتژیک دانشگاه تهیه شده باشد و در اختیار کلیه اعضای هیات علمی قرار داده شود تا با توجه به آن برنامه های استراتژیک فردی را تهیه کنند، می توان نسبت به درک آرمان مشترک گامی مهم برداشت و کیفیت کوشش های دانشگاه را به طور مستمرارتقاءبخشید .بدین سان، از این طریق جهت گیری آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی دانشگاه نه تنها آشکار می شود،بلکه اعضای هیات علمی نسبت به تحقق آن نیز خود را متعهد می یابند.
-
- از آنجایی که استقرار موفقیت امیز مدیریت دانش در دانشگاه های کشور امری مهم و ضروری می باشد لذا پیشنهاداتی در رابطه با استقرار موفقیت امیز مدیریت دانش ارائه می شود :
-
- برای بهبود میزان کیفیت اطلاعات کسب شده در دانشگاه و شناخت اطلاعات، می توان کلاس های آموزشی را در داخل دانشگاه ایجاد کرد و طی این کلاسهای آموزشی به اهمیت اطلاعات کسب شده اشاره کرد و به این نکته توجه کرد که شناخت اطلاعات مناسب و باکیفیت ، از ارکان اصلی در فرایند کسب دانش می باشد و تا وقتی که شناخت کافی از اطلاعات و دانش مناسب برای دانشگاه وجود نداشته باشد ، فرایند کسب دانش به خوبی انجام نخواهد شد و بازده خوبی نخواهد داشت .
-
- در دانشگاه پیام نور ، باید اقداماتی انجام شود که طی آن اقدامات کارمندان و مدیران به اهمیت اشتراک و تسهیم اطلاعات با سایر افراد پی برده و اطلاعات و دانش خود را هر چه بیشتر به اشتراک بگذارند . پیشنهاد می شود که کارکنان سازمان آموزش و پرورش هر چه بیشتر و بیشتر به کیفیت اطلاعاتی که به اشتراک می گذارند ، توجه لازم و کافی را داشته باشند که این اطلاعات از کیفیت مناسب برخوردار باشند .
-
- پیشنهاد می شود تلاش های بیشتری جهت بهتر کردن انجام فرایند سازماندهی دانش در سازمان انجام گیرد . راهکارهایی که برای بهتر کردن این فرایند پیشنهاد می شود ، استفاده بیشتر از ابزارهای فناوری اطلاعات برای سازماندهی و ذخیره دانش میباشد . اینکه دانشگاه همیشه به دنبال استفاده از ابزارهای به روز فناوری اطلاعات باشد و هر چه بیشتر از این ابزارها برای ذخیره و سازماندهی دانش خود بهره ببرد ، می تواند کمک شایانی به بهتر کردن فرایند سازماندهی دانش در دانشگاه پیام نور بکند .
-
- پیشنهاد می شود که در دانشگاه پیام نور اقداماتی صورت گیرد که طی این اقدامات به بهبود فرایند کاربرد دانش پرداخته شود . برای این کار می توان کلاس های توجیهی برگزار کرد که طی این کلاس ها ، آموزش های لازم برای شناساندن میزان اهمیت فرهنگ استفاده از دانش به صورت کاربردی در سازمان انجام گیرد و طی این آموزش ها کارکنان لازم فرهنگ لازم برای استفاده از دانش به صورت کاربردی برای سازمان را یاد بگیرند . هم چنین از انجایی که میزان دسترس پذیری سیستم برای کارکنان در سیستم از اهمیت زیادی برخوردار است ، لذا به مدیران این دانشگاه ها پیشنهاد می شود که برای استفاده بهتر کارکنان از سیستم مدیریت دانش ، وضعیت دسترسی به این سیستم ها را بهبود بخشند تا کارکنان بتوانند استفاده های لازم و کافی از سیستم را داشته باشند .
-
- دست اندرکاران مدیریت دانش می بایست یک درک کل نگر از چگونگی تاثیرات مفهوم سازمانی بر کار آمدی مدیریت دانش به دست آورند . این درک به آنها کمک می کند که اولاً؛ قبل از اقدام به پروژه های مدیریت دانش یک شناخت از محیط سازمانی خود پیدا کنند . ثانیاً؛ منابع ، استراتژی ها و تکنولوژی لازم را برای بر طرف کردن موانع سازمانی، بهینه سازی نموده و سازمان را جهت اجرای مدیریت دانش فعال نمایند.
-
- مدیران دانشگاه ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که استراتژی مدیریت دانش بایستی با فرایندهای مدیریت کارکنان سازمانی مرتبط باشند، تا بتوانند به ایجاد و توسعه فرهنگ آزاد و باز که در آن ارزش ها و هنجارها بر اهمیت تسهیم دانش و تسهیل انجام این کار از طریق شبکه های اجتماعی تأکید دارند، کمک کنند. فرضیات مورد بررسی در این تحقیق شامل بررسی بینش های یادگیری مستمر در سازمان ، رویکرد توسعه همراه با حفاظت از دانش ،شناخت سازمان به عنوان یک سیستم جهانی ، رویکرد فرد - محور و توسعه مدیریت بر اساس شایستگی افراد بر فرایند مدیریت دانش و بررسی تاثیر این فرایند بر توانایی منابع انسانی می باشد.نتایج نشان داد که دو بینش توسعه مدیریت بر مبنای شایستگی ، ورویکرد فرد - محور بیشترین تاثیر را بر فرایند های مدیریت دانش و نهایتا” توانایی منابع انسانی ایفا می کنند.
-
- باید معیارهای عملکرد مبتنی بر مدیریت دانش در مدل عملکرد سازمان لحاظ شود و یک سیستم سنجش عملکرد جامع برای اطلاع از تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد افراد و سازمان های ایجاد شود .سنجش یکی از عوامل کلیدی اجرای مدیریت دانش می باشد و امکان اصلاح روش شناسی و ابزارها و فعالیت ها را فراهم می کند . برخی از اقدامات که پیشنهاد می شود در دانشگاه ها انجام شوند عبارتند از :
-
- تهیه و تنظیم شاخص های سنجش مدیریت دانش با توجه به اهداف سازمان
-
- برگزاری جلسات دوره ای جهت مقایسه میزان درگیر شدن و گرایش کارکنان به اشتراک دانش و فاکتورهای پیاده سازی مدیریت دانش سازمان
-
- سیستم بازخوردمناسب جهت اگاهی افراد و سازمان از توانایی ها و موفقیت ها و شکست ها
-
- انتشار نتایج بدست امده در صفحات گزارش عملکرد های موثر و ارائه پاداش مناسب به بهترین عمکلرد ها که خود باعث ایجاد انگیزه برای خلق دانش جدید می شود .
-
- اموزش و تشویق کارکنان و اعضا علمی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود
- تقویت مهارت و افزایش دانش کارکنان از طریق اموزش ضمن خدمت مطابق با دانش روز
فرم در حال بارگذاری ...