- . صدرالدین محمد شیرازی، الحکمه المتعالیه فی الأسفارالعقلیه الأربعه، (حاشیه نویسی: محمدحسین طباطبایی)، ج۹، صص ۱۴۱-۱۴۰. ↑
- .غلامحسین ابراهیمی دینانی، قواعد کلی در فلسفه ی اسلامی، چاپ سوم، (تهران: پژوهشگاه علوم انسانی، ۱۳۸۰)، ج۱، ص۱۰۰. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، الحکمه المتعالیه فی الأسفارالعقلیه الأربعه، (حاشیه نویسی: محمدحسین طباطبایی)، ج۶، صص۱۱۱-۱۱۲. ↑
- . همان. ↑
- . همان، ج۷، ص۲۷۳. ↑
- . غلامحسین ابراهیمی دینانی، قواعد کلی در فلسفه ی اسلامی، ص ۴۷۲. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، الحکمه المتعالیه فی الأسفارالعقلیه الأربعه، (حاشیه نویسی: محمدحسین طباطبایی)، ج۷، ص۲۴۴. ↑
- . همان، ص۲۵۷. ↑
- . غلامحسین ابراهیمی دینانی، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، (تهران: انتشارات حکمت، ۱۳۷۹)، ص۴۲۱. ↑
- . قمر، ۵۰. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، الشواهد الربوبیه، (ترجمه: جواد مصلح)، ص ۲۱۹. ↑
- . صدر الدین قونوی، مفتاح الغیب و شرحه مصباح الانس، چاپ اول، (تصحیح: محمد خواجوی)، (تهران: موسی، بی تا)، ص ۱۹۱. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، الشواهد الربوبیه، (تصحیح و تعلیق: سید جلال الین آشتیانی)، صص ۱۳۹-۱۴۰. ↑
- . رحیم لطیفی، ص ۵۲. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، الحکمه المتعالیه فی الأسفارالعقلیه الأربعه، (حاشیه نویسی: محمدحسین طباطبایی)، ج۱، ص ۲۳۱؛ همان، ج۷، ص ۷۷؛ همان، ج ۸، ص ۸۴. ↑
- . همان، ج۲، ص ۲۲۰و۲۲۳و۲۳۰. ↑
- . همان، ج۷، ص۷۷. ↑
- . سعید رحیمیان، ص ۲۲۵. ↑
- . همان، ص ۲۲۶. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، الحکمه المتعالیه فی الأسفارالعقلیه الأربعه، (حاشیه نویسی: محمدحسین طباطبایی)، ج۹، ص ۷۵و ۱۴۲. ↑
- . اعراف، ۱۵۶. ﴿وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کلَّ شَیْءٍ﴾. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، شرح بر زاد المسافر، (محقق:جلالالدین آشتیانی)، (قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۸۱)، ج۱، ص ۵۱۰. ↑
- . همو، تفسیرالقرآن الکریم، ج۱، ص۶۵. ↑
- . علی اکبر نفیسی، فرهنگ نفیسی (ناظم الاطباء)، (بی جا، کتاب فروشی خیام،۱۳۶۰)، ج ۳، ص ۱۶۴۰. ↑
- . حسین بن محمد راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، (بیروت: نشر دارالقلم، بی تا)، ص ۳۴۷. ↑
- . محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، (انتشارات: دارا احیاء الثرات العربی)، ج۱۴، ص۱۷۴. ↑
- . سید محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، (قم: نشر جامعه مدرسین،۱۳۷۷)، ج۱، ص۲۹. ↑
- . همان، المیزان فی تفسیر القرآن، (دفترانتشارات اسلامی)، ج۱، ص ۴۱۴. ↑
- . الرحمن، ۱و۲. ﴿الرحمن علم القرآن﴾. ↑
- . بقره،۱۵۲. «پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکرانهام را به جاى آرید و با من ناسپاسى نکنید». ↑
- . بقره، ۱۷۸.«اى کسانى که ایمان آوردهاید در باره کشته گان بر شما حق قصاص مقرر شده، آزاد، عوض آزاد و بنده، عوض بنده و زن، عوض زن و هر کس که از جانب برادر دینى اش یعنى ولى مقتول ،چیزى از حق قصاص به او گذشت شود باید از گذشت ولى مقتول، به طور پسندیده پیروى کند و با رعایت احسان، خون بها را به او بپردازد. این حکم تخفیف و رحمتى از پروردگار شما است، پس هر کس بعد از آن از اندازه درگذرد وى را عذابى دردناک است». ↑
- ۲. بقره،۱۰۵. «نه کسانى که از اهل کتاب کافر شدهاند و نه مشرکان هیچ کدام دوست نمىدارند خیرى از جانب پروردگارتان بر شما فرود آید با آن که خدا هر که را خواهد به رحمت خود اختصاص دهد و خدا داراى فزونبخشى عظیم است». ↑
- . بقره،۶۴ . »سپس شما بعد از آن پیمان روی گردان شدید و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود مسلماً از زیانکاران بودید». ↑
- . آل عمران، ۱۵۳.«یاد کنید هنگامى را که در حال گریز از کوه بالا مىرفتید و به هیچ کس توجّه نمىکردید و پیامبر شما را از پشتسرتان فرا مىخواند، پس خداوند به سزاى این بىانضباطى غمى بر غم تان افزود تا سرانجام بر آن چه از کف دادهاید و براى آن چه به شما رسیده است ،اندوهگین نشوید و خداوند از آن چه مىکنید آگاه است». ↑
-
- . آل عمران، ۱۵۹. «پس به برکت رحمت الهى با آنان نرم خو و پرمهر شدى و اگر تندخو و سخت دل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مىشدند؛ پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن؛ زیرا خداوند توکلکنندگان را دوست مىدارد». ↑
- . مرتضی مطهری، مجموعه آثارشهید مطهری، ج۳، ص۳۴۵. ↑
- . بهأالدین خرمشاهی، دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، (تهران: نشر دوستان،۱۳۷۷)، مدخل «رحمت«، ج ۱، ص۱۱۰۱. ↑
- . اعراف، ۱۵۶. «و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است». ↑
- . غافر، ۷.« پروردگارا! رحمت و علم تو همه چیز را فرا گرفته است». ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، تفسیرالقرآن الکریم، ج۱، ص۶۵. ↑
- . حسن حسن زاده ی آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، (تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۸)، ص۳۰۱. ↑
- . نور، ۳۵. ↑
- . سید محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن،(دفتر انتشارات اسلامی)، ج۱، ص ۴۱۴. ↑
- . حسن حسن زاده ی آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص ۳۰۱. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، تفسیر القرآن الکریم، ج۱، ص۱۷۲. ↑
- . حسن حسن زاده ی آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص ۳۰۱. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، تفسیر القرآن الکریم، ج۱، ص۶۵. ↑
- . حسن حسن زاده ی آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص۳۰۱. ↑
- . همان. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، تفسیر القرآن الکریم، ج۱، ص۱۷۲. ↑
- . سید محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، (دفتر انتشارات اسلامی)، ج۱، ص ۴۱۴. ↑
- . اعراف، ۲۷.« ما شیاطین را دوستان کسانى قرار دادیم که ایمان نمىآورند». ↑
- . مریم، ۸۳..« آیا ندانستى که ما شیطان ها را بر کافران گماشتهایم تا آنان را به گناهان تحریک کنند». ↑
- . عبدالله جوادی آملی، رحیق مختوم، ج۹، ص ۴۰۵. ↑
- . مرتضی مطهری، مجموعه آثارشهیدمطهری، ج۲۷، ص۱۷۹. ↑
- . صدرالدین محمد شیرازی، شرح بر زاد المسافر، ص۵۱۳. ↑
- . حسن حسن زاده ی آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص۳۱۰. ↑
- . همان. ↑
فرم در حال بارگذاری ...