سنخ ارزشی
مادیون
التقاطیون
فرامادیون
درصد
درصد
درصد
مقدار تحصیلات
پایین
۳۷.۳%
۲۷.۰%
۱۵.۳%
متوسط
۴۱.۳%
۴۴.۴%
۴۳.۴%
بالا
۲۱.۴%
۲۸.۶%
۴۱.۳%
Sig=0.000
Gamma=0.249
همانگونه که مشاهده میکنید گاما در ایران ۰.۲۴۹ در جهان ۰.۲۲۰ و میانگین ۱۰ کشور غربی در سال ۲۰۰۰ ، ۰.۳۳۷ است. در واقع همبستگی این مولفه امنیت سازنده(تحصیلات خود شخص) در ایران مقداری از متوسط جهانی بیشتر و از متوسط کشورهای غربی پایینتر است اما در هر حال sig =0.000 نشان دهنده همبستگی معنیدار این مولفه امنیت سازنده با سنخهای ارزشی در ایران است.
در این قسمت بخشی دیگر از تطبیق مقطعی مدل تحلیلی- نظری اینگلهارت بر روی فرهنگ ایرانیان با به پایان میرسد
۴-۳- آزمون مدل تحلیلی، نظری اینگلهارت طی سالهای (۱۳۸۲ – ۱۳۵۳)
یکبار دیگر فرضیه خود در این قسمت را تکرار میکنیم:
“انتظار میرود با پیدایش انقلاب و جنگ ۸ ساله ارزشهای مادی در دهه ۶۰ بیشتر از دو دهه ۵۰ و ۷۰ خود را نشان دهند”
همانگونه که در قسمت مدل پایاننامه بیان شده این بخش از پایاننامه را به دلیل محدودیتهای آماری به سه شکل انجام میدهیم .
۴-۳-۱- روش اول: در این مرحله همان فعالیت اینگلهارت دنبال میگردد. فعالیت ۵ و ۶ (مدل اینگلهارت)
مهمترین محدودیت برای انجام این قسمت از پایاننامه فقدان پیمایشهایی با فواصل برابر همراه با سوالات یکسان است. ما با ۴ پیمایش ملی با فواصل زمانی غیر متناسب و با سوالات منحصر به هر پیمایش مواجهیم. البته مشکلات فوق برای هر مطالعه طولی متصور است اما در مورد این مورد خاص (تطبیق نظریه اینگلهارت) مشکل و محدودیت سومی نیز به موارد بالا اضافه میشود و آن همانا فقدان سوالهایی است که دقیقاً سنخ ارزش مادی/فرامادی را بسنجد (به جز سال ۷۹). بنابراین ما برای ورود به این بخش با سه مشکل عمده هستیم.
واضح است با توجه به مسائل فوق، تقریباً یکی از اساسیترین و کلیدیترین واژگان بکار برده خواهد شد در این مرحله تقریب است و هرگز نمیتوان انتظار داشت مقایسهای همانند مقایسههای اینگلهارت در غرب، بر ارزشها و نگرشهای ایرانیان انجام پذیرد. بنابراین در طی انجام مراحل این قسمت از پایاننامه ممکن است تقریبهایی به کار برده شود که البته همگی از اجبار و به منظور فراهم شدن یک مطالعه طولی بر ارزشها ونگرشهای ایرانیان است.
آنچه مورد تأکید نویسنده است ناگزیر بودن از بهکار بردن این تقریبها است و البته سعی بر این شده است که این تقریبها تا حد ممکن محدود باشند و در موقعیتهای به کار برده شده نام برده و توضیح داده شوند.
حال با این توضیحات در هر ۴ پیمایش (پیمایش سالهای ۵۳ – ۷۴ – ۸۲ ) سوالات مشابه سوالها و ارزشهای مطرح شده توسط اینگلهارت برای ساختن شاخصهای مادی/ فرامادی را مییابیم اما قبل از انجام این کار تقریبهای به کار گرفته شده را توضیح خواهیم داد.
تقریبهای زیر در این قسمت اعمال شده است.
۱- سوالات تنها شبیه سوالات اینگلهارت است (نه دقیقاً همان سوالها)
۲- به جای دستهبندیهای ۳ تایی و به کار بردن اولویت اوّل و دوّم، در این پیمایشها تنها یک سوال پرسیده شده است.
۳-در این قسمت میتوان تنها تقریبی از درصد “فرامادیون” بدست آورد (نمیتوان درصد التقاطیون را تشخیص داد) و به این دلیل که فرامادیون از مادیون کمتر میباشند این سنخ ارزشی را میسنجیم.
با این تفاسیر مراحل تحلیل را ادامه خواهیم داد.
برای یافتن ارزشها و سوالات مشابه سوالات و ارزشهای اینگلهارت ابتدا نگاهی دوباره به شیوه پرسش میاندازیم. ارزشهای اینگلهارت با این سه سوال سنجیده شدهاند.
۱- اهداف کشور چیست؟
۲- آرزوها و خواستههای شما چیست؟
فرم در حال بارگذاری ...