وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های انجام شده در مورد بررسی اثر بازاریابی رابطه مند بر کیفیت خدمت،کیفیت رابطه و ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

« جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند.»، صفت مشخصه عبارت است از: «صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری، مشترک و متمایزکننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد» (حافظ نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۱۹). در این تحقیق، جامعه آماری متشکل از مشتریان بیمه عمر و سرمایه گذاری شرکت بیمه کارآفرین در سطح شهر تهران می باشد. ۳-۳ حجم نمونه و روش نمونه گیری ۳-۳-۱حجم نمونه همانطور که بیان شد هر توده­ای می ­تواند به صورت مجموعه ­ای از اشیا یا نمودهای یکنواخت بیان شود که در آن صورت به آن، یک جامعه آماری گفته می­ شود. به این ترتیب، به مجموعه ­ای از اشیا یا نمودهایی که در یک یا چند خاصیت مشترکند، می­توان عنوان جامعه آماری داد (خاکی،۲۲۰،۱۳۹۱). از آن جا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارند و محققان نمی ­توانند به تمام آن ها مراجعه کنند، بنابراین ناگزیر به انتخاب جمعی از آن ها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند. بنابراین نمونه را می­توان بدین صورت تعریف نمود: «نمونه عبارت است از افراد جامعه که صفات آن ها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد» (حافظ نیا،۱۳۷۷؛ ۱۲۱). با توجه به حجم بالای جامعه آماری، از فرمول حجم نمونه با حجم جامعه نامحدود خواهد شد : n=(z21-α/۲pq)/ε۲=(۱٫۹۶)۲(.۵*.۵)/(.۰۵)۲=۳۸۴ همانگونه که در فرمول دیده می­ شود، حجم نمونه تقریباً برابر است با ۳۸۴ نفر است. برای رسیدن به این حجم نمونه و بازگشت تعداد مطلوب در مجموع ۴۰۰پرسشنامه توزیع گردید که در حدود ۳۹۰ پرسشنامه جمع آوری شد. پس از حذف پرسشنامه های ناقص ۳۸۶ پرسشنامه باقی ماند که مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. ۳-۳-۲روش نمونه گیری به طور کلی نمونه گیری برای جمع آوری داده ها به دو شیوه تصادفی و غیر تصادفی انجام می گیرد.رایج ترین نوع نمونه گیری،نمونه گیری تصادفی است.نمونه گیری تصادفی روشی برای انتخاب بخشی از جامعه یا کل است،به گونه ای که همه نمونه های ممکن هستند و برای انتخاب شدن،احتمال یکسان داشته باشند(خاکی،۱۳۹۱،۲۲۱).روش نمونه گیری در این تحقیق تصادفی می باشد. ۳-۴ متغیرهای مستقل و وابسته متغیر مستقل،متغیری فعال است که پژوهشگر سعی می کند با تغییر و دست کاری آن،اثرش را در متغیر وابسته مشاهده کند(خاکی،۴۳،۱۳۹۱) در پژوهش حاضر، در این تحقیق متغیر مستقل بازاریابی رابطه مند است که دارای پیوند مالی ، پیونداجتماعی و پیوند ساختاری است. متغیر وابسته، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری رد آن است. با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و شناسایی عوامل موثر بر آن، می توان پاسخ ها یا راه حل هایی برای مسأله شناخت)خاکی ،۳۹،۱۳۹۱). در این تحقیق متغیر وابسته این تحقیق کیفیت خدمات، کیفیت رابطه ، وفاداری است . ۳-۵ ابزار گردآوری اطلاعات مرحله گردآوری اطلاعات، آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافته­های میدانی و کتابخانه­ای را گردآوری می­ کند و به روش استقرایی به طبقه ­بندی و سپس تجزیه و تحلیل آنها می ­پردازد و فرضیه ­های تدوین­شده خود را مورد ارزیابی قرار می­دهد و در نهایت حکم صادر می­ کند و پاسخ مسأله خود را به اتکای آنها می­یابد، به عبارتی محقق به اتکای اطلاعات گردآوری شده واقعیت و حقیقت را آن طور که هست، کشف می­نماید. بنابراین اعتبار اطلاعات اهمیت زیادی دارد. زیرا اطلاعات غیرمعتبر مانع از کشف حقیقت و واقعیت می­گردد و مسأله موردنظر به درستی معلوم نمی­گردد (حافظ نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۶۲). ۳-۵-۱- پرسشنامه به­عنوان یکی از متداول­ترین ابزار جمع­آوری اطلاعات در تحقیق های پیمایشی، عبارت است از مجموعه ­ای از پرسش هدف­مدار، که با بهره­ گیری از مقیاس­های گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می­دهد (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۵؛ ۱۰۵). به طور کلی داده ­های مورد استفاده در تمامی پژوهش­های علمی، به ۲ دسته عمده تقسیم می­شوند: داده ­های اولیه: داده­هایی هستند که از قبل وجود ندارند و باید توسط خود محقق ایجاد شوند. ۲- داده ­های ثانویه: داده­هایی هستند­که قبلاً تولید شده ­اند­­ و از­طریق منابع مختلف قابل دسترسی می­باشند. برای گردآوری داده ­های مورد نیاز پژوهش حاضر، هم از روش گردآوری داده ­های اولیه و هم از روش گردآوری داده ­های ثانویه استفاده شده است. در این پژوهش داده ­های اولیه، با بهره گرفتن از پرسشنامه و مصاحبه از مدیران و کارشناسان کلیدی ،خبرگان و متخصصین امر گردآوری شده است؛ لازم بذکر است که استفاده از روش­های مصاحبه و مشاهده فقط برای تکمیل پرسشنامه ­ها بوده است و لذا نیاز به محاسبه روایی و پایایی برای آنها نیست. داده ­های ثانویه نیز، از داده ­ها و اطلاعات موجود در اینترنت، کتاب ها، مجله ها، سمینارها مرتبط با موضوع پژوهش، جمع­آوری شده است. شاخص­ های مربوط به متغیرهای تحقیق و سؤال های مرتبط در پرسشنامه پرسشنامه این تحقیق مبتنی بر دو بخش است بخش اول شامل مشخصات فردی پاسخ دهندگان که شامل ۴ سؤال در زمینه جنسیت،سن،وضعیت تحصیلی و سابقه استفاده از محصول است.در بخش دوم تحقیق،سؤالات مبتنی بر مقیاس لیکرت و با توجه به فرضیات تحقیق طراحی گردیده است.در این طیف هر گویه دارای پنج گزینه است که به شرح زیر است: گزینه کاملاًموافقم که به آن نمره ۵ داده شد. گزینه موافقم که به آن نمره ۴ داده شد. گزینه تا حدی که به آن نمره ۳ داده شد. گزینه مخالفم که به آن نمره ۲ داده شد. گزینه کاملاً مخالفم که به آن نمره ۱ داده شد. ۳-۶ تعیین روایی[۹۰] (اعتبار) پرسشنامه روایی به معنای صحیح و درست­بودن است (خاکی،۱۳۹۱؛ ۲۳۰). اعتبار یا روایی بدین معنی است که ابزار اندازه ­گیری تا چه حد خصیصه موردنظر را می­سنجد. برای اندازه ­گیری روایی پرسشنامه، روش­های مختلفی وجود دارد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه ­گیری نامناسب و ناکافی می ­تواند هر پژوهش علمی را بی­ارزش و ناروا سازد. برای افزایش اعتبار و روایی پرسشنامه ابتدا با تعدادی از اساتید رشته مدیریت، مشورت گردید و سؤال­ها با نظر آنان جرح و تعدیل شد. سپس تعداد ۲۰ پرسشنامه بین افراد جامعه آماری توزیع گردید و کلیه ابهام­ها مشخص شده و رفع گردید. در این تحقیق برای افزایش روایی محتوایی پرسشنامه از ابزارهای ذیل استفاده شد: استفاده از نظرات بعضی از اساتید مدیریت، متخصصان ، مطالعه پرسشنامه ­های مشابه، مقاله­ها، کتاب­ها و مجله ها توزیع ابتدایی پرسشنامه بین تعدادی از دست­اندرکاران مزبور و اعمال نظرات اصلاحی آنان. ۳-۷ پایایی[۹۱] (اعتمادپذیری) پرسشنامه پایایی ابزار که از آن به اعتبار دقت و اعتمادپذیری تعبیر می­ شود، عبارت از این است که اگر وسیله اندازه ­گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر نیز نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر، ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظ­نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۵۵).پایایی ابزار که از آن به اعتبار دقت و اعتمادپذیری تعبیر می­ شود، عبارت از این است که اگر وسیله اندازه ­گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر نیز نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر، ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظ­نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۵۵). روش آلفای کرونباخ روش موازی (Parallel) روش موازی اکید(strict parallel) روش گاتمن (Gattman) روش دو نیمه کردن (split- Half) روش آلفای کرونباخ


فرم در حال بارگذاری ...

« ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد شما نمی‌توانید موارد درون زباله‌دان را ویرایش کنید. مورد را به ...بررسی ارتباط بین قدرت بازار تولید، ساختار صنعت ومدیریت ... »
 
مداحی های محرم