« جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند.»، صفت مشخصه عبارت است از: «صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری، مشترک و متمایزکننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد» (حافظ نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۱۹). در این تحقیق، جامعه آماری متشکل از مشتریان بیمه عمر و سرمایه گذاری شرکت بیمه کارآفرین در سطح شهر تهران می باشد. ۳-۳ حجم نمونه و روش نمونه گیری ۳-۳-۱حجم نمونه همانطور که بیان شد هر تودهای می تواند به صورت مجموعه ای از اشیا یا نمودهای یکنواخت بیان شود که در آن صورت به آن، یک جامعه آماری گفته می شود. به این ترتیب، به مجموعه ای از اشیا یا نمودهایی که در یک یا چند خاصیت مشترکند، میتوان عنوان جامعه آماری داد (خاکی،۲۲۰،۱۳۹۱). از آن جا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارند و محققان نمی توانند به تمام آن ها مراجعه کنند، بنابراین ناگزیر به انتخاب جمعی از آن ها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند. بنابراین نمونه را میتوان بدین صورت تعریف نمود: «نمونه عبارت است از افراد جامعه که صفات آن ها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد» (حافظ نیا،۱۳۷۷؛ ۱۲۱). با توجه به حجم بالای جامعه آماری، از فرمول حجم نمونه با حجم جامعه نامحدود خواهد شد : n=(z21-α/۲pq)/ε۲=(۱٫۹۶)۲(.۵*.۵)/(.۰۵)۲=۳۸۴ همانگونه که در فرمول دیده می شود، حجم نمونه تقریباً برابر است با ۳۸۴ نفر است. برای رسیدن به این حجم نمونه و بازگشت تعداد مطلوب در مجموع ۴۰۰پرسشنامه توزیع گردید که در حدود ۳۹۰ پرسشنامه جمع آوری شد. پس از حذف پرسشنامه های ناقص ۳۸۶ پرسشنامه باقی ماند که مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. ۳-۳-۲روش نمونه گیری به طور کلی نمونه گیری برای جمع آوری داده ها به دو شیوه تصادفی و غیر تصادفی انجام می گیرد.رایج ترین نوع نمونه گیری،نمونه گیری تصادفی است.نمونه گیری تصادفی روشی برای انتخاب بخشی از جامعه یا کل است،به گونه ای که همه نمونه های ممکن هستند و برای انتخاب شدن،احتمال یکسان داشته باشند(خاکی،۱۳۹۱،۲۲۱).روش نمونه گیری در این تحقیق تصادفی می باشد. ۳-۴ متغیرهای مستقل و وابسته متغیر مستقل،متغیری فعال است که پژوهشگر سعی می کند با تغییر و دست کاری آن،اثرش را در متغیر وابسته مشاهده کند(خاکی،۴۳،۱۳۹۱) در پژوهش حاضر، در این تحقیق متغیر مستقل بازاریابی رابطه مند است که دارای پیوند مالی ، پیونداجتماعی و پیوند ساختاری است. متغیر وابسته، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری رد آن است. با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و شناسایی عوامل موثر بر آن، می توان پاسخ ها یا راه حل هایی برای مسأله شناخت)خاکی ،۳۹،۱۳۹۱). در این تحقیق متغیر وابسته این تحقیق کیفیت خدمات، کیفیت رابطه ، وفاداری است . ۳-۵ ابزار گردآوری اطلاعات مرحله گردآوری اطلاعات، آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافتههای میدانی و کتابخانهای را گردآوری می کند و به روش استقرایی به طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل آنها می پردازد و فرضیه های تدوینشده خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و در نهایت حکم صادر می کند و پاسخ مسأله خود را به اتکای آنها مییابد، به عبارتی محقق به اتکای اطلاعات گردآوری شده واقعیت و حقیقت را آن طور که هست، کشف مینماید. بنابراین اعتبار اطلاعات اهمیت زیادی دارد. زیرا اطلاعات غیرمعتبر مانع از کشف حقیقت و واقعیت میگردد و مسأله موردنظر به درستی معلوم نمیگردد (حافظ نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۶۲). ۳-۵-۱- پرسشنامه بهعنوان یکی از متداولترین ابزار جمعآوری اطلاعات در تحقیق های پیمایشی، عبارت است از مجموعه ای از پرسش هدفمدار، که با بهره گیری از مقیاسهای گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۵؛ ۱۰۵). به طور کلی داده های مورد استفاده در تمامی پژوهشهای علمی، به ۲ دسته عمده تقسیم میشوند: داده های اولیه: دادههایی هستند که از قبل وجود ندارند و باید توسط خود محقق ایجاد شوند. ۲- داده های ثانویه: دادههایی هستندکه قبلاً تولید شده اند و ازطریق منابع مختلف قابل دسترسی میباشند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش حاضر، هم از روش گردآوری داده های اولیه و هم از روش گردآوری داده های ثانویه استفاده شده است. در این پژوهش داده های اولیه، با بهره گرفتن از پرسشنامه و مصاحبه از مدیران و کارشناسان کلیدی ،خبرگان و متخصصین امر گردآوری شده است؛ لازم بذکر است که استفاده از روشهای مصاحبه و مشاهده فقط برای تکمیل پرسشنامه ها بوده است و لذا نیاز به محاسبه روایی و پایایی برای آنها نیست. داده های ثانویه نیز، از داده ها و اطلاعات موجود در اینترنت، کتاب ها، مجله ها، سمینارها مرتبط با موضوع پژوهش، جمعآوری شده است. شاخص های مربوط به متغیرهای تحقیق و سؤال های مرتبط در پرسشنامه پرسشنامه این تحقیق مبتنی بر دو بخش است بخش اول شامل مشخصات فردی پاسخ دهندگان که شامل ۴ سؤال در زمینه جنسیت،سن،وضعیت تحصیلی و سابقه استفاده از محصول است.در بخش دوم تحقیق،سؤالات مبتنی بر مقیاس لیکرت و با توجه به فرضیات تحقیق طراحی گردیده است.در این طیف هر گویه دارای پنج گزینه است که به شرح زیر است: گزینه کاملاًموافقم که به آن نمره ۵ داده شد. گزینه موافقم که به آن نمره ۴ داده شد. گزینه تا حدی که به آن نمره ۳ داده شد. گزینه مخالفم که به آن نمره ۲ داده شد. گزینه کاملاً مخالفم که به آن نمره ۱ داده شد. ۳-۶ تعیین روایی[۹۰] (اعتبار) پرسشنامه روایی به معنای صحیح و درستبودن است (خاکی،۱۳۹۱؛ ۲۳۰). اعتبار یا روایی بدین معنی است که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه موردنظر را میسنجد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه، روشهای مختلفی وجود دارد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد. برای افزایش اعتبار و روایی پرسشنامه ابتدا با تعدادی از اساتید رشته مدیریت، مشورت گردید و سؤالها با نظر آنان جرح و تعدیل شد. سپس تعداد ۲۰ پرسشنامه بین افراد جامعه آماری توزیع گردید و کلیه ابهامها مشخص شده و رفع گردید. در این تحقیق برای افزایش روایی محتوایی پرسشنامه از ابزارهای ذیل استفاده شد: استفاده از نظرات بعضی از اساتید مدیریت، متخصصان ، مطالعه پرسشنامه های مشابه، مقالهها، کتابها و مجله ها توزیع ابتدایی پرسشنامه بین تعدادی از دستاندرکاران مزبور و اعمال نظرات اصلاحی آنان. ۳-۷ پایایی[۹۱] (اعتمادپذیری) پرسشنامه پایایی ابزار که از آن به اعتبار دقت و اعتمادپذیری تعبیر می شود، عبارت از این است که اگر وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر نیز نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر، ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظنیا، ۱۳۷۷؛ ۱۵۵).پایایی ابزار که از آن به اعتبار دقت و اعتمادپذیری تعبیر می شود، عبارت از این است که اگر وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر نیز نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر، ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظنیا، ۱۳۷۷؛ ۱۵۵). روش آلفای کرونباخ روش موازی (Parallel) روش موازی اکید(strict parallel) روش گاتمن (Gattman) روش دو نیمه کردن (split- Half) روش آلفای کرونباخ
فرم در حال بارگذاری ...