۴۵٫۳۶
۷۱٫۲۸
۱۷۴٫۹۶
۴۴٫۰۶
۲۰ فوت
۲۵٫۹۲
۳۵٫۶۴
۵۸٫۳۲
۱۴۲٫۵۶
۳۵۴٫۷۸
۴۰ فوت
۶٫۴۸
۸٫۹۱
۱۴٫۵۸
۳۵٫۶۴
۸۹٫۱
خانه های تیره رنگ جدول مربوط به کانتینرهای ۲۰ فوتی است.
۶-۴ نتیجه گیری
بر اساس پنج سناریویی که در این تحقیق بررسی شده اند و اینکه کدام سناریو در سال۱۴۰۴ اتفاق بیافتد، نتایج ذیل قابل استنتاج می باشد:
ظرفیت و میزان عرضه خدمات کانتینری دربندر شهید رجایی در صورت بروز سناریوهای بدبینانه، میانه – بدبینانه و میانه متناسب با حجم تقاضای بالقوه ترافیک کانتینری آن بندر در سال۱۴۰۴ می باشد ودرسناریوهای خوشبینانه-میانه وخوشبینانه کمتر( کمبود عرضه) خواهد بود.
تعدادگنتری کرین های بندر شهید رجایی در صورت بروز سناریوهای میانه – بدبینانه، میانه،خوشبینانه-میانه وخوشبینانه پاسخگوی تقاضاهای بالقوه ترافیک کانتینری آن بندر در سال ۱۴۰۴ نمی باشد.
تعداد ترانستینرهای بندر شهید رجایی در صورت بروز سناریوهای میانه – بدبینانه، میانه،خوشبینانه-میانه وخوشبینانه پاسخگوی تقاضاهای بالقوه ترافیک کانتینری آن بندر در سال ۱۴۰۴ نمی باشد.
تعداد کشنده های بندر شهید رجایی در صورت بروز رسناریوهای بدبینانه، میانه – بدبینانه، میانه،خوشبینانه-میانه وخوشبینانه پاسخگوی تقاضاهای بالقوه ترافیک کانتینری آن بندر در سال ۱۴۰۴ نمی باشد.
ظرفیت و میزان اراضی پشتیبانی بندر شهید رجایی در صورت بروز سناریوی خوشبینانه پاسخگوی تقاضاهای بالقوه ترافیک کانتینری آن بندر در سال ۱۴۰۴ نمی باشد.
تعداد اسکله های کانتینری بندر شهید رجایی در صورت بروز سناریوهای خوشبینانه-میانه وخوشبینانه پاسخگوی تقاضاهای بالقوه ترافیک کانتینری آن بندر در سال ۱۴۰۴ نمی باشد.
۶- ۵ محدودیتها
متاسفانه ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه در کشور ما، یکی از مشکلات و محدودیت هایی است که در اکثر پروژه های تحقیقاتی وجود دارد که با توجه به گستردگی ارگان های دریایی در ایران این امر بیشتر مشهود است.
علیرغم تلاشهای انجام شده در جمع آوری اطلاعات آماری مرتبط با موضوع پایان نامه، متاسفانه مشکلات زیادی گاها” در روند جمع آوری اطلاعات به وجود می آمد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
در دسترس نبودن برخی از اطلاعات مربوط به تجهیزات تخلیه و بارگیری و جرثقیل ها و وضعیت کارکردی آنها در شرایط کنونی و به ویژه به روز نبودن آمار و اطلاعات اقتصادی و حمل و نقلی کشور بر روی برخی از سایت های ارگان های متولی در کشور که باعث می شد آنالیز داده ها با بهره گرفتن از برخی اطلاعات قدیمی صورت بذیرد.
مغایرت در آمار ارائه شده توسط ارگان های مختلف متولی امور حمل و نقل یکی از عوامل گمراه کننده در تحقیق می باشد.
۶-۶ پیشنهادات
با توجه به ناشناخته بودن روش سناریو در حوزه حمل و نقل و به خصوص حمل و نقل کانتینری، ممکن است پژوهشگران از برخی روش های تحقیق دیگر نظیر شبیه سازی، پیش بینی و … در تعیین تقاضای کانتینری در افق مورد نظر به کار گیرند، اما در هر حال پیشنهاد می گردد با توجه به مفهوم سناریو طیف گسترده تری از سناریو آینده های ممکن از ترافیک کانتینری در بندر شهید رجایی توسط پژوهشگران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و آنگاه واحد طرح و توسعه بندر از مقایسه وضعیت های گذشته، حال و آینده، سناریویی متناسب با بندر را تعیین و آن را در برنامه ریزی های آتی بندر به طور مستمر به مدیران، برنامه ریزان و طراحان بندری یادآوری نمایند، زیرا همانگونه که از مفهوم سناریو برداشت می گردد الزاما” آینده ترافیک کانتینری بندر یکی از حالت های مطرح شده از ابتدای تحقیق تا افق مورد نظر نخواهد بود و ممکن است به طور تصادفی و مرتب از سالی به سال دیگر و از یک حالت سناریو به حالتی دیگر از سناریو بر حسب شرایط کشور و جهان در حال حرکت و جابجایی باشد .
بنابراین پس از بسط سناریو و بررسی مشکلات و یا ضعف های موجود به نظر می رسد که مسائل چندی می بایست مورد مطالعه دقیق پژوهشگران در آینده قرار گیرد که این پیشنهادات را به صورت ذیل مطرح می گردد:
سناریوسازی در سایر بنادر کانتینری کشور .
مطالعه روش های افزایش ظرفیت در شیوه های مختلف حمل و نقل بر اساس مدل سناریو.
تهیه مدلهای دینامیکی و اقتصاد سنجی حمل و نقل دریایی کشور و تعیین اثرات هر متغیر برونزا و درونزا بر وضعیتهای آینده آن بر اساس مدل سناریو.
تعیین اثرات سرمایه گذاری های زیرساختی هر بخش بر کل وضعیت حمل و نقل و روند رشد و توسعه اقتصادی کشور.
منابع و مراجع
مراجع فارسی
استراتژی توسعه شرکت دریابان جنوب،۱۳۸۷،چشم انداز اقتصاد ایران،گزارش سوم،صص۷-۵٫
اسمیت، آدام،(مترجم)ابراهیمزاده، سیروس،۱۳۵۷، ثروت و ملل، تهران، پیام، صص۲-۱٫
اشکریز،محمدرضا،۱۳۸۸،دانش مدیریت ترمینال کانتینر،مرکز تحقیقات،اسرار دانش، صص۱۳-۱۲٫
فرم در حال بارگذاری ...