در رگرسیون به دنبال بر آورد رابطهای ریاضی و تحلیل آن هستیم، به طوری که بتوان به کمک آن کمیت یک متغیر مجهول را با بهره گرفتن از متغیر یا متغیرهای معلوم تعیین کرد. گاهی دو یا چند متغیر تاثیر عمدهای روی متغیر وابستهای دارند. در این وضعیت از رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی متغیر وابسته استفاده می شود. در رگرسیون چندگانه نیز فرض خطی بودن رابطه بین متغیرها برقرار میباشد و بر همین اساس معادله رگرسیون چندگانه با سه متغیر وابسته به شکلy= a + b1x1 + b2x2 + b3x3تعریف می شود.
۳-۹-۲-۷)تحلیل عاملی تأییدی
به منظور آزمون روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده می شود. با توجه به این که پرسشنامه تحقیق حاضر در تحقیقات دیگری هم مورد استفاده قرار گرفته بود، با کمک تحلیل عاملی تأییدی با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل به بررسی روایی آن پرداخته شد.
۳-۹-۲-۸) مدل سازی معادلات ساختاری
به فرایند بیان مدل بر مبنای تئوری موجود و آزمون و تأیید مدل تحقیق و در نهایت تفسیر آن مدل سازی معادلات ساختاری می گویند. به منظور آزمون مدل از مجموعه ای از شاخص ها استفاده می گردد که در فصل بعد به تفضیل بیان شده اند. برای مدل سازی معادلات ساختاری نیز از نرم افزار لیزرل استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل داده ها
۴-۱ ) مقدمه
پژوهشگر پس از این که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای فرضیه های خود جمع آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که به روش تحقیق، نوع متغیرها و مانند آنها بستگی دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روشن نماید و سرانجام بتواند راه حلی و پاسخی برای پرسش تحقیق بیابد. پیوند دادن موضوع تحقیق به رشته ای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشه ای خلاق است؛ معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور می کند که یافتن منابع داده های موجود برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است؛ در ضمن آرایش و تنظیم داده ها نیز مستلزم خلاقیت است. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها فرایندی چند مرحله ای است که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری در جامعه (نمونه) آماری فراهم آمده اند. خلاصه، کد بندی، دسته بندی، و مانند آنها، و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه های تحقیق فراهم آید.
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله ای علمی از پایه های اساسی هر پژوهش علمی به شمار می رود که به وسیله آن کلیه فعالیت های پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت می شود. در این فصل نیز به توصیف داده های پژوهشی و تجزیه و تحلیل داده هایی که به وسیله پرسشنامه از افراد نمونه گردآوری شده اند،در دو قسمت :الف) تحلیل توصیفی ب) تحلیل استباطی ، پرداخته خواهد شد .
۴- ۲ ) تحلیل توصیفی
به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با متغیرهای پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل استنباطی داده های آماری، لازم است این داده ها در قالب شاخص های آمار توصیفی توصیف شوند. همچنین توصیف آماری داده ها، گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم بر آن ها و پایه ای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در پژوهش به کار می رود.
همان طور که در فصل سوم بیان شد، برای انجام این تحقیق از سه پرسشنامه مستقل استفاده شده است. پرسشنامه اول مربوط به کامندان واستادان (اعضای هیئت علمی) و پرسشنامه سوم و چهارم مربوط به دانشجویان است. با توجه به نتایج بخش ویژگی های جمعیت شناختی این پرسشنامه ها، اطلاعات زیر به صورت خلاصه در مورد مشخصات نمونه آماری مورد نظر ارائه می شود.
۴-۲-۱( جداول و نمودارهای فراوانی مربوط به پاسخ دهندگان پرسشنامه اول(کارمندان)
بر اساس جدول نمونه گیری تحقیق (جدول۳-۴) با توجه به روش نمونه گیری طبقاتی متناسب با حجم ،تعداد نمونه کارمندان ۱۵۹نفر تخمین زده شد. برای این منظور تعداد ۱۸۰ پرسشنامه میان کارمندان توزیع گردید که از این میان ۱۷۰ پرسشنامه عودت داده شد. جداول و نمودار های مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی این ۱۷۰ کارمند در ادامه آورده شده است.
۱٫وضعیت جنسیت کارمندان
جدول ۴-۱ ) توزیع فراوانی جمعیت مردان نسبت به جمعیت زنان
متغیر | کمیت | فراوانی (درصد) | |
جنسیت | مرد | ۹۳(۷۰/۵۴) | |
زن | ۷۷ (۲۹/۴۵) | ||
جمع | ۱۷۰(۱۰۰) | ||
فرم در حال بارگذاری ...