افزایش منابع تجربی از طریق به دست آوردن تجارب عملکردی سازمان به جهت تشخیص و شناسایی نیازهای مشتریان.
پاسخگو بودن همه بخش ها به نیاز ها و احتیاجات یکدیگر.
داشتن روابط نزدیک با مشتریان و عرضه کنندگان محصولات جهت دریافت بازخورد.
با توجه به این که کیفیت می تواند بیشترین تاثیر را در رفتار خرید مصرف کنندگان داشته باشد، پیشنهاد می شود که تولید کنندگان به طور مداوم سعی در بالابردن کیفیت محصولات خود داشته و نگران اندک تفاوت قیمتی آن نباشند.
درجهت اهمیت عنصر توزیع در بین عناصر آمیخته بازاریابی، لازم است که شرکت ها برای فروشندگان خود کلاس های آموزشی و توجیهی در زمینه روابط با مشتریان برگزار کنند.
توجه ویژه به موضوع تبلیغات با در نظر گرفتن نوع رسانه، متناسب با جامعه مورد نظر.
برای افزایش عملکرد شرکت ها، باید بر ایجاد ارزش برای مشتری تاکید شود. با بهره گیری درک صحیح از خریداران هدف می توان به طور مستمر به خلق ارزش های برتر برای مشتریان اقدام نمود. هم چنین یک شرکت باید درک کاملی از نقاط قوت و ضعف کوتاه مدت ، توانایی ها و استراتژی های بلند مدت رقبا داشته باشد. به نحوی که به تواند در مقابل استراتژی های آن ها واکنش نشان دهد.
برای افزایش عملکرد بازار و مالی ، شرکت های تولیدی استان گیلان باید توجه بیشتری به جذب، حفظ و رضایت مشتریان خود داشته باشد. سینگ و رانچهود(۲۰۰۹) معتقدند که حفظ مشتری اثر مهمی روی سودآوری شرکت ها دارد. و حفظ ۲ تا ۵ درصدی مشتریان ، به طور معناداری سودآوری را می تواند بهبود بخشد. همان طوری که هزینه ها را تا ۱۰ درصد می تواند کاهش دهد.
تمام موارد فوق می تواند موفقیت یک شرکت را در دستیابی به مزیت رقابتی بهتر نسبت به دیگر فعالان این حوزه ، تضمین نماید.
۵-۴) محدودیت های تحقیق
هر محققی در مسیر جمع آوری اطلاعات و کسب نتایج مطلوب با مشکلاتی مواجه می شود که لازم است آن ها را شناسایی کرده و در جهت رفع آن ها گام بردارد.انجام این تحقیق نیز با مشکلات متعددی مواجه بود که عمده آن ها عبارتست از:
۱) عدم دسترسی به مدیران شرکت ها برای پاسخ گویی وتمایل تعداد کمی از آن ها در پاسخ گویی.
۲) نگرانی مدیران شرکت ها از افشای اسرار شرکت با توجه به سوالات پرسشنامه.
۳) عدم استفاده از برخی متغیرهای تعدیل گر به مدل تحقیق، هم چون شدت رقابت و پویایی بازار.
۴) لحاظ نکردن برخی از قابلیت ها (کارآفرینی ، فنی ، سازمانی) و منابع (فرهنگی ، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی) در مدل، برای بررسی تاثیر آن ها بر عملکرد بازرگانی شرکت ها.
۵) جامعه آماری این تحقیق را تنها شرکت های تولیدی استان گیلان تشکیل داده اند.
۵-۵) پیشنهاد برای تحقیقات آینده
با توجه به این که محدودیت های موجود ، مانع پوشش تمامی ابعاد مورد نظر در تحقیق حاضر می شد، پیشنهاد می شود در راستای تکمیل و توسعه موضوع ، پیشنهادات زیر انجام گیرد:
با توجه به محدودیت زمانی، قلمرو مکانی تحقیق حاضر ، استان گیلان در نظر گرفته شد . و نتایج آن براین اساس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. لذا پیشنهاد می شود به منظور تبیین عملکرد بازرگانی شرکت ها ، تحقیقی مشابه در دیگر مناطق کشور ، با یک نمونه آماری بزرگ تر انجام و با نتایج به دست آمده مقایسه گردد.
افزودن متغیر های تعدیل گری هم چون ، شدت رقابت و پویایی بازار به مدل مفهومی تحقیق.
مدل اصلی این تحقیق ، تنها به بررسی موارد محدودی از قابلیت ها و منابع تاثیر گذار بر بهبود عملکرد بازرگانی شرکت ها پرداخته است ، که پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی موارد بیشتری از قابلیت ها (کارآفرینی ، فنی ، سازمانی) و منابع (فرهنگی ، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی) مورد مطالعه قرار گیرند.
مدل علّی تحقیق در شرکت های خدماتی و نیز دولتی آزمون شود.
فهرست منابع
منابع فارسی:
اله وردی، مصطفی،(۱۳۹۱)، “بررسی تاثیر بازارگرایی صادرات و مزیّت رقابتی بر عملکرد صادرات” ، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
امینی زاده ، سعید، (۱۳۸۵) ، ” ارائه نتایج برنامه ریزی استراتژیک بر اساس کارت امتیازی متوازن در شرکت لوله سازی اهواز” تهران ، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک ، ص ۲۱-۱ .
ایران زاده ، سلیمان و برقی ، امیر ،(۱۳۸۸)، ” الگوهای ارزیابی عملکرد سازمان ” ، تهران ، انتشارات فروزش.
آرمسترانگ ، مایکل،(۱۳۸۵)،"مدیریت عملکرد و راهبردهای کلیدی و راهنمایی عملی ” ، ترجمه دکتر سعید صفری و امیر وهابیان ، تهران ، انتشارات جهاد دانشگاهی .
پورتر، مایکل،( ۱۳۸۴)، ” استراتژی رقابتی، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا"، مجیدی، جهانگیر و مهرپویا، عباس، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ سوم،تهران.
پورتر ، مایکل، (۱۳۸۷)، “استراتژی های رقابتی ” ترجمه جهانگیر مجیدی عباس مهرپویا ، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
پورجهانی، رضا، (۱۳۸۸)، “بررسی عوامل تعیین کننده موفقیت سازمان ها بر اساس رویکرد مبتنی بر منابع” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
ثنایی، مصطفی،(۱۳۹۱)،” شناسایی و الویت بندی شاخص های موثر بر استراتژی های بازاریابی با رویکرد FMCOM” ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد قزوین.
چیرانی، ابراهیم و شهنازی، مریم و علیزاده، سحر، (۱۳۹۱)، ” نقش بازاریابی درونی در بهبود عملکرد بازرگانی بانک
های خصوصی” ، چهارمین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی، ص ۱۲- ۱.
حسن زاده، رقیه، (۱۳۹۱)، ” رابطه بین کارآفرینی سازمانی با عملکرد (مالی و غیرمالی) در شرکتهای تولیدی عضو بورس اوراق بهادار تهران” ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات، واحد رشت.
حسینی،شمس الدین و احتیاطی، احسان، ( ۱۳۸۵)، “مزیّت رقابتی و اندازه گیری آن، مطالعه موردی متانول ایران"، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال هشتم، شماره ۲۸،ص ۱۹۳-۱۶۸.
خاکی ، غلامرضا،(۱۳۹۰)، “روش تحقیق در مدیریت” ، تهران ، انتشارات بازتاب.
دفت ، ریچارد ال ، “تئوری و طراحی سازمان” ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی ، جلد اول، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی .
ده یادگاری، سعید،(۱۳۸۳)،"بررسی ابعاد مزیت رقابتی در شرکت های صادر کننده سنگ های تزئینی و تأثیر این ابعاد بر عملکرد صادراتی شرکت ها"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
دیوید، فردآر،(۱۳۷۹)، “مدیریت استراتژیک؛ ترجمه پارسائیان ، اعرابی ، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رهنورد، فرج اله، ( ۱۳۸۲)، “نقش مدیریت کیفیت در ایجاد مزیّت رقابتی در عرصه اقتصاد نوین جهانی"، نشریه احیاء، شماره چهارم، ۳۸-۱۵.
رئیسی ، مرضیه،(۱۳۸۷)، “بررسی رابطه بازارگرایی و استراتژی همگون سازی محصول با عملکرد صادرات"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
رحیمی ، اکبر،(۱۳۸۵)،” مفاهیم بهره وری و عملکرد"، ماهنامه تدبیر ، شماره ۱۵۳ .
رضایی دولت آبادی ، حسین و خائف الهی ، احمدعلی، (۱۳۸۵)، “تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های بازاریابی در صنایع شیمیایی” ، فصلنامه مدرس علوم انسانی،دوره ۱۰، شماره ۱، ص ۱۳۱-۱۶۱.
روستا ، احمد و ونوس ، داور و ابراهیمی، عبدالحمید(۱۳۸۹)، “مدیریت بازاریابی” ،انتشارات سمت،تهران.
زرگریان ، محمد رضا،(۱۳۹۱)، “بررسی رابطه عناصر آمیخته بازاریابی با رفتار خرید مصرف کنندگان آب معدنی" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان ، واحد پردیس بین الملل.
سایمونز، رابرت ، ( ۱۳۸۵)، “نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی"، ترجمه مجتبی اسدی، گروه آریانا.
سکاران، اوما، (۱۳۹۰)، “روش های تحقیق در مدیریت ” ، صائبی محمد، شیرازی محمود ، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
شکوه ، مرسده، (۱۳۸۸)، “بررسی و ارائه آمیخته بازاریابی مناسب در جهت بهینه سازی فروش پودر لاستیک در ایران” ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
شیخان ، علی کاظم و اکبری ، مسلم و فتحی ، علی ،(۱۳۸۸)،” بررسی تاثیر گذاری بازارگرایی و استراتژی های بازاریابی بر عملکرد بانک ها"، اولین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی، تهران، ص ۱۴-۱.
طالعی فر ، رضا و اردکانی ، سعید و زارع، حبیب و حاتمی نسب ، حسن، (۱۳۹۰)، ” بررسی عوامل موثر بر بازاریابی محصول جدید در بنگاههای کوچک و متوسط(مطالعه موردی:صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس)"، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
ظهوری ، قاسم، (۱۳۷۸) ، “کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت"، تهران ، انشارات نشر میر.
عفتی داریانی ، محمد علی ،(۱۳۸۶)،” مدیریت عملکرد با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی"، موسسه توسعه و بهبود مدیریت.
علی احمدی،علیرضا و الهیاری، احمد، (۱۳۸۲) ،"استراتژی رقابت و نوآوری در کسب و کار"، انتشارات تولید دانش، چاپ اول، تهران.
عیسی زاده، خدیجه، (۱۳۸۹) ، “تاثیر سرمایه فکری بر انعطاف پذیری مالی وعملکرد و شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ” ، پایان نامه کارشناشی ارشد، دانشگاه آزاد واحد قزوین .
غفوری ، سولماز،(۱۳۹۱) ،” بررسی تاثیر استراتژی فروش بر عملکرد مالی شرکت های صنایع غذایی” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تحقیقات ، واحد تهران شمال.
غلامین،راحله،(۱۳۹۰)، “نقش سیستمهای اطلاعاتی در مزیّت رقابتی استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط(SME) استان گیلان” ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
فتحی، سعید ، (۱۳۸۶) ،” تبیین الگوی عوامل مؤثر بر اندازه گیری ارتباط بین فن آوری اطلاعات و عملکرد مالی، شرکت های تجاری “، رویکرد فرا تحلیلی رساله دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس.
فرم در حال بارگذاری ...