۱۸٫حضرت علیA با پیامبر اکرمA عقد اخوت بسته بود.
۱۹٫از میان صحابه تنها کسی که محبت او واجب است حضرت علیA میباشد.
۲۰٫تنها کسی که در قرآن ناصر پیامبر اکرم۶ معرفی شده است، حضرت علیA میباشد.
-
- حضرت علیA با سایر پیامبران مساوی است و چون سایر پیامبران بر صحابه فضیلت دارند، پس حضرت علیA نیز از سایر اصحاب افضل میباشد.
۲۲٫احادیث طائر و منزلت و غدیر و غیر اینها را پیامبر خدا۶ در فضیلت حضرت علیA بیان فرمودند.
-
- حضرت علیA در تمام مدت عمر خود، لحظهای کافر نبوده است.
۲۴٫بیشترین فایده را به مردم رسانده است.
۲۵٫احدی از صحابه چون حضرت علیA جامع کمالات نفسانی و بدنی و خارجی نبوده است.
۱-۲-۱-۴٫ سخن قوشچی:
قوشچی هیچ کدام از فضایلی را که محقق طوسی برای حضرت علیA نقل میکند، رد نکرده است و فضایل و کمالات حضرت علیA را میپذیرد. تنها نقدی که بر محقق طوسی دارد، این است که این فضایل و کمالات، دلالت بر افضلیت حضرت علیA نمیکند و معتقد است ابوبکر و عمر از حضرت علیA افضل بودند. متن عبارت قوشچی چنین است:
«جواب داده شده است که در عموم مناقب و فضایل بی شمار حضرت علیA و اتصاف او به کمالات و اختصاص وی به کرامات هیچ سخنی نیست، لکن این فضایل بر افضلیت به معنای بیشتر بودن ثواب و کرامت در نزد خداوند متعال دلالت نمیکنند، زیرا اتفاقی که به منزله اجماع است و هم چنین کتاب و سنت دلالت بر افضلیت ابو بکر و عمر میکنند»[۲۸۵].
۲-۲-۱-۴٫ نقد سخن قوشچی:
از قوشچی جای تعجب است که چگونه پس از پذیرفتن این سخن پیامبر اکرم۶ در مدح حضرت علیA که فرمود: «لضربه علی خیر من عباده الثقلین»[۲۸۶] ادعا میکند که این فضایل دلالت بر افضلیت به معنای کثرت ثواب ندارد، مگر ثواب سببی جز عبادت و اطاعت دارد. جای تعجب است که قوشچی میپذیرد که عبادت و اطاعت حضرت علیA بیشتر بوده است، ولی در عین حال معلول آن را که کثرت ثواب است، انکار میکند[۲۸۷].
۳-۱-۴٫ ادعاهای قوشچی در فضایل ابوبکر و عمر:
قوشچی، در ادامه فضایلی را که اهل سنت برای ابوبکر و عمر گفتهاند، بازگو میکند.
آیه «سَیُجَنَّبُها الاَتقی اَلَّذی یُؤتی مالَهُ یَتَزَکّی وَ ما لِأحَدٍ عِندَهُ مِن نِعمَهٍ تُجزی»[۲۸۸]:
و اهل تقوی از آن آتش دوری جستند که آنها مال خود را به عنوان زکات به فقیران دادند و حال آن که هیچ کس بر وی حق نعمتی نداشت.
قوشچی میگوید: جمهور معتقد هستند که این آیه درباره ابوبکر نازل شده است و مراد از اتقی ابوبکر است.کسی که با تقواتر باشد نزد خدا، اکرم است، زیرا خداوند میفرماید: «ان اکرمکم عند الله اتقیکم»[۲۸۹] و ما از افضلیت غیر از اکرم را قصد نمیکنیم[۲۹۰].
قوشچی در ادامه میافزاید: با توجه به محتوای آیه، مقصود از اتقی در این آیه حضرت علیA نیست، زیرا برای نبی۶ در حق او نعمت است که همان نعمت تربیت میباشد[۲۹۱]. آیه کسی را مدح میکند که دیگران بر وی حق نعمتی نداشته باشند.
۱-۳-۱-۴٫ نقد قوشچی:
۱٫در این که این آیه درباره ابوبکر نازل شده باشد، تنها اهل سنت به آن قائل هستند. فخر رازی میگوید: اهل سنت اجماع دارند که مراد از اتقی در این آیه، ابوبکر میباشد[۲۹۲]، ولی همه بزرگان شیعه آن را رد کرده اند[۲۹۳]. در میان شیعه درباره شأن نزول این آیه دو قول وجود دارد؛ قول قویتر در میان شیعه این است که این آیه درباره أبو الدحداح است. این شأن نزول در منابع اهل سنت نیز آمده است[۲۹۴]. برخی دیگر احتمال میدهند که این آیه درباره حضرت علیA نازل شده است و در حقیقت این آیه را اشاره به آیه ۵۵ سوره ماعده «و یؤتون الزکاه و هم راکعون» میدانند.
۲٫آیه بر افضلیت اتقی بر دیگران دلالت نمیکند، بلکه مقصود این است که فرد متقی از آتش جهنم نجات پیدا میکند[۲۹۵].
۳٫مضمون آیه با شأن نزولی که درباره ابو الدحداح گفته شده است، سازگار و مناسب میباشد، نه با جریان شأن نزولی که اهل سنت برای ابوبکر نقل کردهاند[۲۹۶].
-
- اگر به این دلیل مراد از اتقی حضرت علیA نباشد که پیامبر اکرم۶ بر او حق تربیت دارد، باید گفت که پیامبر خدا۶ بر گردن ابوبکر نیز حق هدایت دارد، لذا او هم مراد نیست.
احادیث دیگری که برای بیان افضلیت خلفای ثلاثه روایت کردهاند، چنین است:
در حدیثی رسول اکرم۶ میفرماید: «اقتدوا بالذین من بعدی ابی بکر و عمر» در این خطاب پیامبر اکرم۶ علیA نیز داخل است، بنابراین وی نیز مأمور به اقتدا به ابوبکر و عمر است و حال آن که اقتدا کردن مساوی یا افضل بر فرد دیگر مجاز نیست، بنابراین حضرت علیA از ابوبکر و عمر افضل نبوده است[۲۹۷].
پیامبرخدا۶ به ابوبکر و عمر فرمود: این دو با قطع نظر از نبیین و مرسلین، پیران بهشتیان هستند.
در روایتی دیگر فرمود: بهترین امت من ابوبکر و بعد از او عمر است.
برای گروهی که ابوبکر در آن است، شایسته نیست کسی بر او مقدم گردد.
اگر قرار بود من دوست و خلیلی به غیر از پروردگارم داشته باشم، ابوبکر را خلیل خود قرار میدادم، ولی او شریک من در دینم است و او همراه من است، کسی است که همراهی او را در غار واجب کردم و جانشین من است در میان امت من.
کجاست مانند ابوبکر، مردم مرا تکذیب کردند، ولی او مرا تصدیق کرد و به من ایمان آورد و دخترش را به من تزویج کرد و مرا با مالش یاری کرد و و درباره من مساوات را مراعات نمود و در هنگام ترس به همراه من مجاهده کرد.
هم چنین رسول خدا۶ به ابوالدرداء، هنگامی که جلوی ابوبکر راه میرفت، فرمود: آیا جلوی کسی که بهتر از توست راه میروی؟! به خدا سوگند که خورشید طلوع و غروب نکرده است بر کسی که برتر از ابوبکر باشد.
عمرو بن عاص میگوید: از رسول خدا۶ پرسیدم، محبوبترین مردم نزد تو کیست؟ فرمود: عایشه. پرسیدم از مردان چه کسی؟ فرمود: پدر عایشه. سپس سؤال کردم؟ بعد از ابوبکر چه کسی؟ فرمود: عمر.
هم چنین رسول اکرم۶ میفرماید: اگر قرار بود کسی بعد از من نبی باشد، عمر بود.
در ادامه، قوشچی ادله دیگری را در فضیلت خلفای ثلاثه به خصوص خلیفه اول و دوم ذکر میکند[۲۹۸] که برای جلوگیری از اطاله کلام از ذکر آنها پرهیز میشود.
۲-۳-۱-۴٫ نقد قوشچی:
۱٫روایاتی که در فضیلت حضرت علیA نقل شده است، هم در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد و هم در منابع معتبر شیعه. همان گونه که قوشچی نیز صحت این روایات را قبول دارد، لذا شیعه امامیه میتواند برای اثبات افضلیت حضرت علیA به این روایات بر علیه اهل سنت استدلال کند.
روایاتی که در فضیلت خلفای ثلاثه روایت شده است، تنها در منابع اهل سنت نقل شده است و شیعه این روایات را صحیح نمیداند، از این رو اهل سنت نمیتوانند از این روایات بر علیه شیعه برای اثبات ادعای خود استفاده کند.
فرم در حال بارگذاری ...