نظارت، ارزیابیو کنترل ارتباطات یکپارچه بازاریابی
شکل ۲۲-۲- مدل برنامه ریزی ارتباطات یکپارچه بازاریابی (بلچ،۲۰۰۴)
به منظور درک آنچه که اهداف بازاریابی و ارتباطهای بازاریابی را تحت تأثیر قرار میدهد، نیازمند برگشت به عقب و بررسی برنامه بازاریابی هستیم.
بررسی و ممیزی ترویج، اطلاعاتی دربارهی سطوح موجود آگاهی مشتریان، فروش، نگرشهای مشتریان نسبت به شرکت و محصول، فراهم میآورد. در این مرحله استراتژی بازاریابی که عبارت است از این که کدام بخش از بازار مورد هدف قرار گرفته، چه موضعی لازم است و چه کسانی در واحد تصمیمگیری[۷۶] به عنوان مخاطب برنامه در نظر گرفته میشوند، باید مورد توجه قرار گیرد.
بخشهای بازاریابی و ارتباطهای بازایابی (و عملیات آنها) مقدار ثابتی از پول به عبارت دیگر بودجه را برای دوره زمانی ثابت تخصیص میدهند. روشهای مختلفی همچون روش درصد فروش، روش هدف و کار، روش بازده سرمایهگذاری[۷۷]، روش بودجهبندی مبتنی بر برابری رقبا، روش قابل تحمل، روش بودجه سال قبل به اضافه درصدی بیشتر، برای تدوین بودجه برنامه ترویج وجود دارد.
اهداف در ارتباط با آگاهی، نگرش و اقدام خریداران، باید به روشنی تعیین شوند.
استراتژی ترویج، تعادل مورد نظر در استفاده از ابزارهای ارتباطات بازاریابی را تشریح می کند.
معمولاً اکثر برنامههای ارتباطهای بازاریابی از آمیختههای ابزارهای ارتباطهای بازاریابی استفاده میکنند. به دلیل این که هر ابزاری دارای قوتهای ارتباطاتی و ترغیبی متفاوت میباشد.
استراتژیهای رسانه و پیام وابستگی متقابل دارند. به همین خاطر استراتژی رسانه بایستی همزمان با استراتژی پیام تدوین گردد.
اثربخشی عملیات بر اساس میزان حصول اهداف ارزیابی میشود و استراتژیهای تبلیغاتی بر این اساس کنترل و تنظیم میشوند (بلچ[۷۸]، ۲۰۰۴).
۷-۲- زمینه پژوهش
تحقیق مشابهی با عنوان تحقیق مذکور یافت نشد ولی شماری از تحقیقات مرتبط به شرح زیر میباشند:
تدوین استراتژی مناسب بازاریابی در بانک صادرات یزد، محمدحسین رشیدی عزآبادی، پایاننامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۳٫هدف این تحقیق بررسی الگوهای استراتژی بازاریابی و انتخاب و تدوین استراتژی مناسب در بانک صادرات یزد به منظور دستیابی به جایگاه مناسب و امکان جذب سهم بیشتری از بازار که بقا سازمان به آن وابسته است میباشد. در این تحقیق سه مدل برنامهریزی استراتژیک بازاریابی که عبارتند از:
الگوی اول- ویلیام جی استنتون
الگوی دوم- ویلیام ام پراید و او سی فرل.
الگوی سوم- مدل استراتژی بازاریابی ارائه شده توسط دکتر منوچهر فرهنگ.
مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و مدل دکتر فرهنگ انتخاب شده است (شکل ۲۳-۲).
استراتژی بازایابی
رفتار مصرف کننده
تقسیم بندی بازار
انتخاب بازار هدف
سهم بازار
تجزیه و تحلیل فاصله
فرم در حال بارگذاری ...