ونگ و لادکین (۲۰۰۸) نیز تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان و محرک های مربوط به کار در صنعت هتل هنگ کنگ» انجام داد که نتایج آن نشان می دهد رابطه مثبت معنی داری بین خلاقیت و محرک های مربوط به شغل در صنعت هتل هنگ کنگ وجود دارد که این نتیجه نیز همسو با اهداف تحقیق حاضر است.
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
یکی از ارکان مهم هر فعالیت پژوهشی، متدولوژی و روش انجام آن می باشد به طوری که اگر یک تحقیق را به ساختمان مسکونی تشبیه کنیم، روش شناسی آن ، طرح و نقشه اولیه ای است که ساختمان بر اساس آن بنا می گردد و می توان انتظار داشت که هر فردی که این نقشه و طرح را مورد بررسی قرار دهد قادر باشد ساختمانی را که مبتنی بر آن ساخته خواهد شد در ذهن تجسم نماید. به تعبیر علمی، روش تحقیق نشان گر فرایندی نظام مند است که برای یافتن پاسخ یک پرسش و یا راه حل یک مسئله اجرا می شود و مراحل گوناگون تحقیقی را معین می سازد.
در تحقیقات توصیفی، محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، تغییر شیء یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر، این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می نماید (حافظ نیا، ۱۳۸۰ : ۵۸).
از نظر تاک من[۹۲] تحقیق جنبه ی تقلیلی دارد. به این معنی که محقق با بهره گرفتن از روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده را در طبقات معنی و معنا داری طبقه بندی می کند (دلاور، ۱۳۸۳: ۳۴).
بر همین اساس کار ما در تحقیق حاضر آن است که به بررسی رابطه استراتژی های زیست محیطی و رقابت سازمانی در صنعت هتلداری با تاکید بر نقش یادگیری و نوآوری به عنوان عوامل تعیین کننده موفقیت زیست محیطی در صنعت هتل کرمانشاه بپردازیم.
۳-۲- نوع و روش تحقیق
روش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که برای رسیدن به هدفی صورت می گیرد. روش های پژوهش در واقع ابزارهای دست یابی به واقعیت به شمار می رود و در هر پژوهش، پژوهشگر تلاش می کند تا مناسب ترین روش را انتخاب نماید وآن روشی است که دقیق تر از روش های دیگر قوانین واقعیت را کشف می کند. (دلاور علی، ۱۳۸۳: ۲۵)
تحقیقات علمی براساس دو مبنا یعنی هدف، ماهیت وروش تقسیم بندی می شود که براساس هدف به سه گروه بنیادی ، کاربردی و عملی و براساس ماهیت و روش به ۵ گروه تاریخی، توصیفی، همبستگی، تجربی و علمی تقسیم می گردد. ( حافظ نیا، ۱۳۸۰: ۶۲)
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد که در آن رابطه استراتژی های زیست محیطی و رقابت سازمانی در صنعت هتلداری با تاکید بر نقش یادگیری و نوآوری به عنوان عوامل تعیین کننده موفقیت زیست محیطی در صنعت هتل کرمانشاه مورد بررسی قرار می گیرد.
۳-۳- جامعه آماری:
اولین قدم پیش از انجام نمونه گیری تعریف جامعه مورد نظر است، جامعه مورد نظر جامعه ای است که مورد قبول اغلب محققان قرار گرفته باشد و به طور کلی جامعه عبارت است از گروهی از افراد اشیاء یا حوادث که حداقل دارای یک صفت یا ویژگی مشترک باشند (دلاور، ۱۳۸۳). به عبارتی دیگر، جامعه آماری عبارت است از « مقداری از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخص باشد» (آذر و مومنی، ۱۳۸۰).
در پژوهش مفهوم جامعه به کلیه افرادی اطلاق می شود که عمل تعمیم پذیری در مورد آنها صورت گیرد، باید دقت کرد که هر چند صفت یا صفات مشترک جامعه مورد مطالعه دقیقاً تعریف می شود اما در پژوهش جامعه از صفات متغیر و صفات غیر مشترک مورد بررسی قرار می گیرد . ماهیت پژوهش تعیین کننده ی دامنه ی جامعه است از نظر اندازه یا حجم جامعه ممکن است محدود یا نامحدود باشد جامعه محدود آن است که حدود و تعداد عناصر آن کاملاً مشخص باشد چنانچه عناصر یک جامعه دقیقاً مشخص نباشد جامعه نامحدود خوانده می شود (دلاور، ۱۳۸۳).
جامعه آماری مورد تحقیق کلیه کارمندان و مدیران هتل های کرمانشاه می باشد که بر اساس آمار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در سال ۱۳۹۴ تعداد ۲۳۸ پرسنل مشغول فعالیت می باشند.
۳-۴- روش نمونهگیری و حجم نمونه :
چون حجم یا اندازه اکثر جوامع تحقیقی بسیار بزرگ است اندازه گیری ویژگی مورد پژوهش برای تک تک افراد جامعه غیر ممکن است بنابراین کافی است تا نمونه ای از جامعه انتخاب و اندازه گیری شود و براساس یافته های حاصل از نمونه، این نتایج به کل جامعه تعمیم داده شود نمونه عبارت است از زیر جامعه ای از کل جامعه انتخاب می شود و معرف آن است و در واقع نمونه نماینده، جامعه ی مورد مطالعه است (دلاور، ۱۳۸۵).
در تحقیق حاضر حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران برابر ۱۴۸ نفر و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.
۳-۵- ابزار گردآوری دادهها
این مطالعه یک تحقیق میدانی است که در گردآوری داده های تحقیق با توجه به اینکه از نوع توصیفی است برای تهیه و تدوین مباحث نظری تحقیق، مطالعات کتابخانه ای با بهره گیری از مطالعه منابع فارسی و لاتین، کتب ترجمه شده و متون، مجلات، مقالات، روزنامه ها، مرتبط با موضوع تحقیق، از ابزار فیش برداری جمع آوری می شود. بدین منظور نخست منابع مرتبط با موضوع تعیین خواهد شد. سپس نگارنده به تحدید منابع و کشف درجه اعتبار هر یک همت گماشته و در مرحله بعد منابع و مآخذ تحقیق مطالعه خواهد شد و اطلاعات گردآوری شده به صورت موضوعی دسته بندی و طبقه بندی می گردد و برای هریک عناوین مناسب و درخور انتخاب خواهد شد؛ از طرف دیگر تا حد امکان نظر مدیران و کارکنان هتل های کرمانشاه در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد.
در بخش مطالعات میدانی ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد که در تحقیق حاضر متغیر های مورد نظر با مقیاس های زیر سنجیده می شوند:
- متغیر گرایش به یادگیری به وسیله چهار سوال با بهره گرفتن از مقیاس گالر و وندرهیجن[۹۳] (۱۹۹۲) با پاسخ های ۵ درجه ای بر اساس طیف لیکرت از کاملا مخالفم با نمره ۱ تا کاملا موافقیم با نمره ۵ مورد ارزیابی قرار می گیرد.
- متغیر نوآوری با بهره گرفتن از مقیاس شش گزینه ای که توسط لی و تسای[۹۴] (۲۰۰۵) مورد استفاده قرار گرفته است، اندازه گیری شد. این مقیاس نظر مدیریت را در خصوص پذیرش ایده های جدید و نوآور در خود جای داده است.
- متغیر استراتژی های زیست محیطی توسط مقیاس هشت گزینه ای الوارز جیل و همکاران (۲۰۰۱) با پاسخ های ۵ درجه ای بر اساس طیف لیکرت مورد سنجش قرار می گیرد.
-متغیر رقابت سازمانی به وسیله برخی از گویه های پرسشنامه استراتژی های افزایش رقابت پذیری در سازمان (OCQ) استفاده شده توسط مهدوی کیا (۱۳۹۰) که با تحقیق حاضر هماهنگ بود مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد پرسشنامه تبیین شده در خصوص رقابت سازمانی دارای ۱۰ گویه با پاسخ های ۵ درجه ای بر اساس طیف لیکرت از کاملا مخالفم با امتیاز ۱ تا کاملا موافقم با امتیاز ۵ می باشد.
۳-۶- روایی یا قابلیت اعتبار ابزار سنجش
مفهوم اعتبار (روایی) به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بودن آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمیتوان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه گیری ممکن است برای اندازه گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۴) .
در تحقیق حاضر به منظور بررسی روایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوا استفاده نموده ایم، بدین منظور، با توجه به روایی ظاهری که پرسشنامه دارا بود، پرسشنامه در اختیار ۱۰ نفر از اساتید دانشگاهی و سپس پرسشنامه در اختیار استاد محترم راهنما و مورد تایید قرار گرفت.
۳-۷- پایایی پرسشنامه
آزمون کرونباخ آلفا برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرش ها، قضاوت ها و سایر مقولاتی که اندازه گیری آنها آسان نیست به کار میرود. این آزمون که حاصل آن یک ضریب به نام آلفای کروبناخ میباشد، برای آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه و جوابهای آن چند گزینه ای میباشند، به کار میرود. هر چه مقدار آن به یک نزدیک تر شود اعتبار و پایایی پرسشنامه بیشتر خواهد شد.
در تحقیقات پیشین پایایی پرسشنامه های مورد استفاده در پژوهش حاضر به شرح زیر می باشد :
۳-۷-۱-پرسشنامه گرایش به یادگیری گالر و وندرهیجن :
معطوفی و احمدیان (۱۳۹۲) ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه گرایش به یادگیری را در تحقیق خود ۰۹۷/. بدست آورد.
در تحقیق حاضر پایایی پرسشنامه بوسیله ضریب آلفای کرونباخ برابر ۸۷۹٫ بدست آمد.
۳-۷-۲- پرسشنامه نوآوری لی و تسای :
ایرانمنش (۱۳۹۱) ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه نوآوری را در تحقیق خود ۴/۸۹ بدست آورده است.
در تحقیق حاضر پایایی پرسشنامه بوسیله ضریب آلفای کرونباخ برابر ۹۰۷٫ بدست آمد.
۳-۷-۳- پرسشنامه استراتژی های زیست محیطی الوارز جیل و همکاران:
النا فراج و همکاران (۲۰۱۴) ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه استراتژی های زیست محیطی را در تحقیق خود بالای ۷/۰ بدست آورد.
در تحقیق حاضر پایایی پرسشنامه بوسیله ضریب آلفای کرونباخ برابر ۹۲۳٫ بدست آمد.
۳-۷-۴- پرسشنامه رقابت سازمانی مهدوی کیا:
مهدوی کیا (۱۳۹۰) ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه رقابت سازمانی را در تحقیق خود بالای ۷/۰ بدست آورد .
در تحقیق حاضر پایایی پرسشنامه بوسیله ضریب آلفای کرونباخ برابر ۸۴۱٫ بدست آمد.
۳-۸- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها:
اطلاعات حاصل از پرسشنامه محقق ساخته به وسیله نرم افزار AMOS در دو بخش آمار توصیفی (شامل: تنظیم و طبقهبندی دادهها، نمایش ترسیمی و محاسبه مقادیری از قبیل نما، میانگین، میانه و …) وآمار استنباطی با بهره گرفتن از آزمون تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نرم افزار آموس AMOS یکی از نرم افزارهای آماری مناسب برای تحلیل داده های پایان نامه مدیریت و علوم انسانی است که جهت محاسبات تحلیل عامل و مدل معادلات ساختاری استفاده میشود. برونداد نرمافزار اموس به صورت گرافیکی بوده و لذا درک مطلب را تسهیل می کند.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه:
فرم در حال بارگذاری ...