كه در آن n تعداد مشاهدات و k تعداد متغيرهاي مستقل است. در واقع هدف از به كارگيري تسهيل در مقايسه نيكويي برازش چندين معادله رگرسيون است كه از نظر تعداد متغيرهاي مستقل توضيحي متفاوتند.
آزمون معنادار بودن در الگوي رگرسيون
در رگرسيون چندگانه دو يا چند متغير مستقل وجود دارد و لازم است كه براي مشخص شدن معنادار بودن آنها دو آزمون انجام گيرد. ابتدا آزمون معنادار بودن معادله رگرسيون و در مرحله بعد آزمون معنادار بودن هر كدام از ضرايب متغيرهاي مستقل در معادله.
آزمون معنادار بودن معادله رگرسيون
در يك معادله رگرسيون چندگانه، چنانچه هيچگونه رابطهاي ميان متغير وابسته و متغيرهاي مستقل وجود نداشته باشد، ميبايست تمامي ضرايب متغيرهاي مستقل در معادله، مساوي صفر باشند. بدين ترتيب ما ميتوانيم معنادار بودن معادله رگرسيون را آزمون كنيم. اين كار با بهره گرفتن از آماره F با فرضهاي زير صورت ميگيرد(عباسينژاد، 1380 و ذوالنور، 1374):
معادله رگرسيون معنادار نيست
معادله رگرسيون معنادار است
چنانچه در سطح اطمينان 95% (خطاي 5%= ) آماره F محاسبه شده از معادله رگرسيون كوچكتر از مقدار F بدست آمده از جدول باشد فرض را نميتوان رد کرد و در غير اينصورت رد ميشود. واضح است كه در صورت رد شدن ، معادله رگرسيون معنادار خواهد بود.
آزمون معنادار بودن ضرايب
بعد از آزمون معنادار بودن رگرسيون، بايستي معنادار بودن هر كدام از ضرايب آزمون گردد. هدف از انجام اين آزمون آن است كه مشخص شود آيا در سطح اطمينان مورد نظر ضريب محاسبه شده مخالف صفر است يا خير؟ فرضهاي اين آزمون به شرح زير است (ذوالنور، 1374):
ضريب جامعه صفر است
ضريب جامعه مخالف صفر است.
براي آزمون اين فرضيات از آماره t استفاده ميشود. اگر در سطح اطمينان 95% (خطاي 5%=) آماره بدست آمده از آزمون كوچكتر از t بدست آمده از جدول با همان درجه آزادي باشد، فرض تاييد شده و در غير اين صورت رد ميشود. در اين آزمون عدم رد به مفهوم بي معنا بودن ضريب مورد نظر و رد به معني معنا دار بودن ضريب مورد نظر است.
در انجام اين تحقيق از رگرسيون برگشتي[42] نيز استفاده ميشود. در اين روش متغيرهايي در الگو باقي ميمانند كه بيشترين تاثير را بر روي متغير وابسته داشته باشند تا مقدار را به حداكثر برسانند و يا معادل آن مقدار مجموع مربعات اشتباهات (ESS) را به حداقل برسانند. در اين روش ضريب همبستگي جزيي ميان متغيرهاي مستقل و وابسته اندازهگيري ميشود. همبستگي جزيي بين هر يك از متغيرهاي مستقل و متغير وابسته در تعيين آنكه آيا متغير بايد به الگو افزوده شود يا خير كاربرد دارد، زيرا همبستگي جزيي نشان ميدهد كه آيا متغير مورد بررسي، بعد از آنكه اثرات تمامي متغيرهاي ديگر الگو تعديل شود، روي متغير تابع مؤثر است يا خير (پينديك و رابنفيلد، 1370).
آزمون نرمال بودن مشاهدات
یکی از فرضهای زیر بنایی اکثر آزمونهای پارامتری مانند آزمون رگرسیون خطی تبعیت مشاهدات از توزیع نرمال میباشد. برای بررسی این فرض روش های نمودار و مبتنی بر آزمون زیادی وجود دارد که از جمله مرسومترین و پرکاربردیترین آنها، آزمون کلموگرف-اسمیرنف است. فرضیه های این آزمون به صورت زیر میباشد:
فرض صفر(Ho): مشاهدات از توزیع نرمال تبعیت می کنند.
فرض مقابل(H1): مشاهدات ازتوزیع نرمال تبعیت نمیکنند.
اگر آزمون معنیدار شود (5%P<) نتیجه میگیریم این استنباط به عمل می آید که احتمالاً این مشاهدات از یک جامعه نرمال انتخاب نشدهاند و چنانچه آزمون معنیدار نشود، نرمال بودن مشاهدات را نمی توان رد کرد.
اگر داده ها از توزیع نرمال برخوردار باشند در تجزیه و تحلیل داده ا از آزمون های پارامتریک استفاده می شود مانند آزمون ها t استیودنت برای معنادار بودن ضرایب و همچنین ضریب همبستگی پیرسون ولی چنانچه داده ها از توزیع نرمال برخوردار نباشند باید از آزمون های ناپارامتریک مانند ضریب همبستگی اسپیرمن به جای ضریب همبستگی پیرسون استفاده کرد.
آزمون دوربین – واتسون
یکی دیگر از مفروضاتی که در رگرسیون مد نظر قرار می گیرد، استقلال خطا ها (تفاوت بین مقادیر واقعی و مقادیر پیش بینی شده) توسط رگرسیون از یکدیگر است در صورتی که فرضیه استقلال خطاها رد شود و خطا ها با یکدیگر همبستگی داشته باشند امکان استفاده از رگرسیون وجود ندارد به منظور بررسی استقلال خطا ها از یکدیگر از آزمون دوربین _واتسون استفاده می شود اگر همبستگی بین خطاها را با نشان دهیم در این صورت آماره دوربین- واتسون خواهد بود. مقدار این آماره بین صفر تا 4 + قرار دارد چنانچه این آماره در بازه 5/1 تا 5/2 قرار گیرد، فرض عدم همبستگی بین خطا ها (یا استقلال خطا ها ) پذیرفته می شود. در صورتی که آماره آزمون در سطح مناسبی قرار نداشته باشد (وجود خود همبستگی ) میتوان: (مومنی،1386)
-
- از [43] متغیر ها به جای خود متغیرها استفاده کرد.
-
- از متغیر وابسته استفاده کرد که در این صورت باید مربوط به متغیر وابسته را در کنار سایر متغیرهای مستقل وارد کنید.
-
- از تابع اولین تفاضل متغیرها استفاده کنید ().
با بهره گرفتن از نرم افزار می توان آماره دوربین- واتسون را محاسبه کرد.
خلاصه فصل
در این فصل در ابتدا فرضیه های تحقیق، متغیرهای تحقیق و روش اندازه گیری هر یک متغیرها و سپس نحوه انتخاب نمونه مورد مطالعه، مدل پژوهش ، روش گردآوری داده های تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها تشریح شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
تجزيه وتحليل داده ها فرايندي چند مرحلهاي است كه طي آن داده هايي كه به طرق مختلف جمع آوري شده اند، خلاصه، دسته بندي ودر نهايت پردازش مي شوند تا زمينه برقراري انواع تحليل وارتباط بين داده هابه منظور آزمون فرضيه ها فراهم ايد. در اين فرآيند داده ها هم از از لحاظ مفهومي وهم از جنبه تجربي پالايش مي شوند وتكنيكهاي گوناگوني آماري نقش بسزايي در استنتاج وتعميم به عهده دارند. بنابر این بر اساس مطالب بیان شده در فصول قبل و همچنین فرضیه های مطرح شده، در این فصل ابتدا به شرح آمار توصیفی خواهیم پرداخت، تحلیل داده های آمار توصیفی حاکی از انتخاب نمونه مناسب جهت آزمون فرضیه هاست. پس از آمار توصیفی، با بهره گرفتن از معادلات رگرسیون خطی ساده و چند متغیره و همچنین بکارگیری نرم افزار SPSS ، فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفته شده است.
پژوهشگر پس از این که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، دادههای مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمعآوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغیرها،… سازگاری دارد، دادههای جمعآوری شده را دستهبندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیههایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کردهاند، در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آنها را روشن کند و سرانجام بتواند راه حل و پاسخی برای پرسش تحقیق بیابد. پیوند دادن موضوع تحقیق به رشتهای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشهای خلاق است، معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور میکند که یافتن منابع دادههای موجود، برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم دادهها نیز مستلزم خلاقیت است. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها، فرایندی چند مرحله ای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمعآوری در جامعه (نمونه) آماری فراهم آمدهاند؛ خلاصه، کدبندی و دسته بندی … و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این دادهها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید (خاکی،1387، 303-305).
تجزيه و تحليل بهعنوان مرحلهاي از روش علمي، از پايههاي اساسي هر تحقيق ميباشد. در اين مرحله از تحقيق، كليه فعاليتها براي رسيدن به نتيجه كنترل و هدايت ميشود. بعبارت ديگر، تجزيه و تحليل نتايج تحقيق عبارتست از روشي كه بوسيله آن كليه دادههاي گردآوري شده در يك فرآيند علمي آزمون ميشوند.
در اين تحقيق به بررسی رابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی وهزینه حقوق صاحبان سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ميشود. ساختار فصل با توجه به فرضيههاي مورد بررسي تنظيم گرديده است. ابتدا آمار توصيفي ارائه ميشود و پس از آن با بهره گرفتن از آزمونهاي آماري تشريح شده به تجزيه وتحليل ناهمساني واريانس و همبستگي دادههاي تحقيق پرداخته ميشود و بعد با تجزيه و تحليل الگوي رگرسيوني حاصل از فرآيند تحقيق و بررسي معنيداري مدل رگرسيون و ضرايب متغيرها اقدام به تأييد يا رد فرضيهها ميگردد.
آمارتوصيفي
براي بررسي مشخصات عمومي و پايهاي متغيرها جهت برآورد مدل، تجزيه وتحليل دقيق آنها وشناخت جامعه آماري مورد تحقيق، آشنايي با آمارههاي توصيفي مربوط به متغيرها لازم است. با در نظرگرفتن معيارهاي اشاره شده در فصل سوم، راجع به انتخاب نمونه و تأثيرآن روي اندازه نمونه در كل از 77 شركت در طي سالهاي 1385-1390 در اين تحقيق استفاده شد و شركتها به طور كاملاً تصادفي بين صنايع توزيع شده اند.
جدول 4-1 : نتایج آماره های توصیفی مورد استفاده دراین تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...