درجه نوآوری
دگرگونی
انقلاب
تغییر شدید
نوآوری
کیفیت
تغییر تدریجی
ابعاد نوآوری
مدل تجاری
تغییر در محصول خدمات یا موقعیت
فرایندها
شکل۲-۶: تغییرات پیوسته در ارئه خدمات و نوآوری(خادم غوثی، ۱۳۹۲).
۲-۲-۶) طبقه بندی عوامل موفقیت نوآوری یک خدمت جدید
هر نوآوری بایستی که در فازهای مختلفی پرورش یابد تا ارزش تجاری پیدا کند. همه نوآوریها با خلق ایده آغاز میشوند سپس راهی طولانی و دشوار را برای توسعه و قابلیت پیادهسازی می پیمایند. بسیاری از ایده ها در این مسیر حذف میشوند و تنها تعدادی از آنها توسعه یافته و تبدیل به راهکار میشوند. این راهکارها توسط گروهی تشکیل یافته از بخشهای مختلف در یک زمان محدود بسته به میزان پیچیده بودن ایده مورد بررسی قرار میگیرند. در این مرحله ایده ها توسعه یافته و به سوالاتی نظیر نیاز بالقوه بازار به خدمت جدید و بهترین طراحی برای آن، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز و باز دهی بالقوه آن پاسخ داده می شود در نهایت مدیریت ارشد تصمیم خواهد گرفت که کدام یک از راهکارهای منتخب تبدیل به پروژه شده و وارد مرحله پیادهسازی گردد. برخی از ایده ها نیز ممکن است که در حال حاضر مناسب نبوده و در آینده بازبینی شده و تبدیل به راهکار مناسب شوند. بنابراین مناسب است عواملی که در موفقیت فرایند نوآوری خدمت جدید نقش دارند طبقه بندی گردند. شکل ۲-۷ طبقه بندی این عوامل را نشان می دهد(Song, 2013).
عوامل موفقیت خدمات
عوامل موفقیت نوآوری
پیش نیازها
محصول نهایی
فرایند توسعه
محیط سازمانی
شکل۲-۷: روند تاثیرگذاری عوامل موفقیت توسعه یک خدمت جدید(Song, 2013)
شروع
پیاده سازی
خلق ایده
پیاده سازی راهکارها
تحلیل
آمادگی
آزمون
ارزیابی ایده ها
تحلیل نیازمندی ها
تخصیص منابع
آزمون ویژگیها
طراحی ویژگی ها
طراحی
شکل۲-۸: مدل فرآیندی در نوآوری خدمات جدید(Song, 2013)
این فرایند شامل تمامی عواملی است که در فرایند توسعه تاثیرگذارند . از طرف دیگر این عوامل بر کارایی و اثربخشی ویژگی هایی که عوامل موفقیت خدمات بر آن ها دلالت دارند، اثرگذار هستند
۲-۲-۷) چارچوب نوآوری خدمات
چارچوب نوآوری خدمات در شکل (۲-۹) مشخص کننده موارد زیر است (امیریان زاده،۱۳۹۱):
-
- چالش، نیروی پیش برنده نوآوری است، هرچه چالش بزرگ تر باشد تعهد به انجام آن بالاتر است. تلاش های نوآوری انرژی بیشتری می طلبد.
-
- تمرکز بر مشتری، نیروی هدایت کننده نوآوری است. تعامل با مشتریان و فهم نیاز های آن ها یکی از بهترین راه های کشف فرصت ها و قابلیت های جدید و انگیزه برای اجرایی ساختن آن هاست.
-
- خلاقیت، مغز نوآوری است. همه چیز از یک اندیشه آغاز می شود و سازمان های نوآور دریافته اند اندیشه ها می توانند از هر جایی برخیزند.
-
- ارتباطات شریان حیات نوآوری است. جریان آزاد اطلاعات، عقاید و احساسات، شریان حیاتی نوآوری است.
-
- همکاری، قلب نوآوری است. نوآوری یک فرایند گروهی است و تغذیه این فرایند، تعامل اطلاعات و قدرت تیمی است.
-
- تکمیل، عضلات نوآوری است. نوآوری های جدید پروژه هایی هستند که به صورت موفقیت آمیزی به عنوان عقاید برتر مطرح و با مهارت بالا اجرا شده اند.
-
- دقت و تامل، نردبان نوآوری است. درس گرفتن از پروژه های موفق و ناموفق، بینشی را برای ما ایجاد می کند که براساس آن موفقیت های بعدی امکان پذیر می شود.
-
- فرهنگ، محدوده ایفای نقش نوآوری است. فرهنگ انعکاس رهبری، هنجارها، ارزش ها و نمود عینی و قابل دید چگونگی انجام کار و رفتار افراد سازمان با یکدیگر است.
فراهم ساختن محیط منعطف، افراد را قادر می سازد تا به ایده های کارکنان احترام بگذارند، ریسک را تحمل کنند، برای موفقیت ها جشن بگیرند، احترام به کارکنان را سر لوحه کارهای خویش قرار دهند و تفریحات را تشویق نمایند.
فرم در حال بارگذاری ...