اسپینک[۱۴۴] (۲۰۰۵) در تحقیقی به بررسی درک زنان ورزشکار رشته های تیمی از انسجام گروهی پرداخت. در این تحقیق درک ورزشکاران از انسجام تیمی و هدف و انگیزه آنان از شرکت در مسابقات بررسی شد. نتایج نشان داد که بازیکنانی که درک بیشتری از انسجام اجتماعی در تیم خود داشتند برای ادامه فعالیت و طولانیتر کردن مدت زمان شرکت در فعالیت مصممتر بودند(اسپینک، کی. اس. ۲۰۰۵).
آلفریمن و همکاران[۱۴۵] (۲۰۰۵ ) در دو پژوهش به طور همزمان، رابطه بین گسترش مهارت ورزشکاران جوان را با رفتار مربیان مورد بررسی قرار دادند. در مطالعه اول رفتار مربیان، از دیدگاه بازیکنان با سطح مختلف مهارت مشابه یکسان بود. نتایج نشان داد که ارتباط معنی دار و مثبتی بین رفتار آموزش و تمرین و رفتار بازخورد مثبت با بهبود مهارت ورزشکاران وجود داشت. در مطالعه دوم نتایج نشان داد که بهبود مهارت ورزشکاران ورزشهای تیمی با افزایش رفتار حمایت اجتماعی و کاهش رفتار آموزش و تمرین مربیان همراه بود، در حالی که بهبود مهارت ورزشکاران ورزشهای انفرادی با کاهش رفتار حمایت اجتماعی و افزایش رفتار آموزش و تمرین مربی همراه بود. در هر دو مطالعه، اهمیت رفتار مربیان در بهبود مهارت ورزشکاران نشان داده شد(آلفرمن، دوروته، لی، مارتین، ۲۰۰۵).
تد لگهید و جیمزهاردی[۱۴۶] (۲۰۰۵) در پژوهشی به بررسی رفتارهای مربی و رهبران هم سطح آن ها(هم کاپیتان و هم سایر بازیکنان هم تیمی) پرداختند. نتایج تفاوت معن اداری بین سبک رهبری مربیان و رهبری همتای آنان نشان داد. به طوری که مربیان به نسبت رهبران همتای خود از سبکهای رهبری آموزشی و آمرانه بیشتر استفاده میکردند. برعکس رهبران همتا به نسبت مربیان بیشتر از سبکهای حمایت اجتماعی، بازخورد مثبت و مشارکتی استفاده میکردند. (صادق، سارا، ۱۳۸۷)
نیکلاسدیمایر و همکاران[۱۴۷] (۲۰۰۵ ) کارآمدی مربیان دانشگاهی را با توجه به متغیرهای رفتار مربیان و متغیرهای تیمی بررسی کردند. نتایج تحقیق نشان داد که برای مربیان زن رفتار حمایت اجتماعی منبع مهمی از اطلاعات مربوط به کارآمدی نسبت به مربیان مرد است و همچنین در تیمهای مردان با بررسی کارآمدی کلیمربیان میتوان رفتار مربیگری، رضایتمندی تیمی و درصد موفقیت تیم را پیش بینی کرد. بین کارآمدی شخصی مربیان مرد در تیمهای ورزشی زنان با رضایتمندی ورزشکاران ارتباط منفی وجود داشت. ولی کارآمدی انگیزش مربیان زن در تیمهای ورزشی زنان با رضایتمندی ورزشکاران ارتباط مثبت و معنیداری داشت (خلج، گیلدا، ۱۳۸۹).
اسپنیک و همکاران[۱۴۸] (۲۰۰۵) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین انسجام و رضایتمندی تیمی در بازیکنان نخبه هاکی روی یخ پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که بین انسجام و رضایتمندی افراد ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (اسپینک، کی. اس. ۲۰۰۵).
هونگ گسی چن (۲۰۰۵) سبک رهبری درک شده و سطح رضایتمندی و عملکرد زنان ژیمناست ملی تایوان را بررسی کرد. نتایج نشان داد که تفاوت معن اداری بین گروه های سنی ورزشکاران و میزان رضایتمندی آنها وجود دارد. هچنین تفاوت معن اداری بین رضایتمندی ورزشکاران مواد مختلف ژیمناستیک یافت نشد (حسینی و همکاران، ۲۰۱۰).
ویلانی و سامولسکی[۱۴۹] (۲۰۰۵) با بررسی ارتباط بین رهبری موقعیتی و رضایتمندی مربی و ورزشکاران تنیس روی میز برزیلی به این نتیجه رسیدند که مربیان پیشین بر درک ورزشکاران از مربیان خود، رضایتمندی ورزشکاران و ارتباط مربی- ورزشکار اثر داشتند. ورزشکاران مرد نسبت به زنان تناسب بیشتری در پاسخهای شان با در نظر گرفتن جوانب دستور العملهای آموزشی رفتارهای دموکراتیک را آشکارکردند. ورزشکاران زن رضایت بیشتری از رفتار شخصی و رفتار دموکراتیک از مربیان داشتند(خلج، گیلدا، ۱۳۸۹).
وانگ[۱۵۰] (۲۰۰۶) رابطه بین رفتار مربی با رضایتمندی تکواندو کاران دانشجو در دانشکده های تایوان را بررسی کرد و به این نتیجه رسیدند که رابطه قابل توجهی بین رفتارهای مربی و مجموع رضایتمندی ورزشکاران تکواندو وجود دارد. همچنین عملکرد این ورزشکاران، ارتباط مثبت و معن اداری با رفتار مربیان داشت. اما فقط بین رفتار آمرانه مربی و سایر رفتارهای رهبری رابطه منفی و معن اداری مشاهده شد(خلج، گیلدا، ۱۳۸۹).
جون[۱۵۱] (۲۰۰۶ ) به بررسی ارتباط بین عجین شدن با نقش، انسجام تیمی و رضایتمندی ۱۸۰ فوتبالیست دختر پرداخت و به این نتیجه رسید که رضایت از نقش تنها پیش بینی کننده رضایتمندی ورزشکار با توجه به رهبری مربی است و نیز تنها پیشگو برای انسجام تیمی میباشد(خلج، گیلدا، ۱۳۸۹).
بسیتگ و سور جلال (۲۰۰۶) به بررسی رضایتمندی ۴۰۰ ورزشکار در دانشگاه های آفریقای جنوبی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که عملکرد فردی، رفتار فردی مربی، همکاری وظیفه ای تیمی و استراتژی از مهمترین شاخص های رضایتمندی ورزشکار میباشد (حسینی کشتان ، رمضانی نژآد، ۱۳۸۷).
لیکییان و همکاران[۱۵۲] (۲۰۰۷) طی یک مقایسه فرهنگی چندگانه از سبک رهبری مربیان، انسجام تیمی و رضایت ورزشکارن غربی و شرقی بر روی ۱۰۲۰ ورزشکار کرهای، چینی و آمریکایی در رشته های فوتبال، بسکتبال، والیبال، بیسبال، هندبال و هاکی به این نتیجه رسیدند که مربیان کرهای و اطلاعات کمکی درباره اجرا دنبال شود و براساس بازخورد میباشدکه چینی بیشتر از سبک آموزش و تمرین و کمتر از سبک آمرانه استفاده می کنند. در صورتی که مربیان آمریکایی بیشتر از سبک آمرانه و کمتر از سبک آموزش و تمرین استفاده می کنند. (تهامی گلاره، ۱۳۸۸)
نیکلاس پی و مورای[۱۵۳] (۲۰۰۷) در پژوهشی با عنوان تاثیر متفاوت انسجام تیمی و رفتار رهبری در ورزش سعی کرد رابطه مستقیم بین رفتار مربی، انسجام تیمی و عملکرد را در ورزشکاران دبیرستانی مورد بررسی قرار دهد. نتایج تحقیق نشان داد که در هر دو تیم فوتبال و بیسبال، مربیانی که از رفتار آموزشی و تمرین، حمایت اجتماعی، دموکراتیک و بازخورد مثبت استفاده میکردند، از سطوح بالای انسجام برخوردار بودند. همچنین بر خلاف تیمهای بیسبال، تیمهای موفق فوتبال از انسجام بیشتری برخوردار بودند. یافتههای این تحقیق مشخص کرد که بین انسجام تیمی و سبک رهبری مربیان ارتباط معناداری وجود دارد و همچنین انسجام تیمی از فاکتورهای مهم موقعیت یک تیم میباشد (صادق، ۱۳۸۷).
بریس نوئل[۱۵۴] (۲۰۰۷) در پژوهشی به بررسی رابطه سبک رهبری مربیان بسکتبال و جنسیت در نتیجه اجرا در کالجها پرداخت. نتایج رابطه مثبت و معنیداری را میان سبک رهبری آمرانه و نتیجه اجرا (مثل تفاوت در پیروزی) نشان داد. (مقصودی، ۱۳۸۳).
کینو و ویلیامز (۲۰۰۷) در یافتند که رضایت ورزشکار یک عمل مهم در سازگاری بین مربی و ورزشکار است. یک اجرای خوب باید با تحسین و ورزشکار از مربی دریافت می کند. در واکنش نسبت به اجرای ضعیف، مربی باید ورزشکار را تشویق کند و اطلاعات بدهد که به موفقیت ورزشکار بیانجامد. بنابراین ارتباط بین مربی و ورزشکار منجر به رضایت ورزشکار و بهبود اجرا می شود. (مقصودی، ۱۳۸۳).
آیس و همکاران[۱۵۵] (۲۰۰۷) در بررسی بین مربیگری بر ورزشکار و رضایتمندی در تیمهای ورزشی تکراری به وجود ارتباط بین رهبران گروه های ورزشی با رضایتمندی از رفتارهای فردی ورزشکاران رسید. (حسینی کشتان، رمضانی نژآد، ۱۳۸۷).
مارک اویاگی و همکاران[۱۵۶] (۲۰۰۸) طی پژوهشی درکلمبیا به این نتیجه رسیدند که بین سبک رهبری مربیان ) بجز سبک آمرانه ( و رضایت ورزشکاران ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (خلج، گیلدا، ۱۳۸۹).
تیموتی لرنت و دبی برادنی[۱۵۷] (۲۰۰۷) طی پژوهشی به مقایسه سبک رهبری مربیان ورزشی با رهبری در سایر زمینه ها پرداختند. نتایج نشان داد که مربیان ورزشی سبک رهبری مشابه مدیران ورزشی بکار میبندند ولیکن مدیران ورزشی به نسبت مربیان بیشتر از سبکهای توانمندسازی، تشویقی و رقابتی استفاده می کنند. همچنین تفاوت معناداری در سن، سالهای تجربه و ویژگیهای قومی در سبک رهبری مشاهده نشد(خلج، گیلدا، ۱۳۸۹).
هیوگراد و همکاران[۱۵۸] (۲۰۰۸) ارتباط سبکهای رهبری، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت مربی را با موفقیت تیمی در تیمهای فوتبال نوروژ را اعلام نمود (خلج، گیلدا، ۱۳۸۹) .
ریکه و همکاران[۱۵۹] (۲۰۰۸) در تحقیق به بررسی نوعی از پارادایم تاثیرگذار در رفتار مربی پرداخت و نشان داد که مربیان خدمت گذار در این پژوهش، بهترین کمک در بوجود آوردن رضایتمندی ورزشی در بسکتبالیس تهای دبیرستانی هستند و در گروه های مربیان، رضایتمندی از رفتار فردی بیشترین تاثیر را داشت(مقصودی، ۱۳۸۳).
تسگیل و همکارانش[۱۶۰] (۲۰۰۹) در تحقیقی برروی بررسی ارتباط بین کارآمدی برنامه های سرگرمی دانشگاهی و رضایت شرکت کنندگان به وجود رابطه مثبت بین شاخص رضایتمندی جمعی با تمام ابعاد رضایتمندی ورزشکار در کمپهای یونان رسید (خلج، گیلدا، ۱۳۸۹).
نظرالدین و همکاران[۱۶۱] (۲۰۰۹) درپژوهشی به بررسی ارتباط بین روشهای رهبری مربیان و میزان ورزشکاران در بین تیم بسکتبال یک دانشگاه مالزیایی پرداختند و وجود رابطه مثبت بین سبک رهبری آموزش و تمرین مربی و رضایتمندی بسکتبالیستها را در دانشگاهای مالزی را اعلام کردند (خلج، گیلدا، ۱۳۸۹).
رمضان زاده و حسینی کشتان[۱۶۲] (۲۰۱۰) وجود رابطه بین سبک رهبری آموزش و تمرین مربی و انسجام تیمی، ارتباط معنیداری نیز بین انسجام تیمی و کارایی تیمی در ابتدا و به خصوص در انتهای فصل در این تحقیق بدست آمد (حسینی و همکارن، ۲۰۱۰).
با توجه به مبانی نظری و تحقیقات به عمل آمده میتوان گفت مدیران و مربیان نقشهای زیادی در گروه و سازمان ایفاء می کنند، که یکی از نقشهای مهم رهبری است. برای مدیران و مربیان، رهبری و انتخاب سبک رهبری مؤثر و کارآمد یک موضوع مهم میباشد، زیرا رهبران در موفقیت گروه و سا زمان نقش حیاتی ایفاء می کنند. نتایج تحقیقات در داخل و خارج از کشور نشان میدهد که استفاده مربیان از سبکهای مختلف رهبری و الگوهای رفتاری متفاوت، بر انگیزش، رضایت، عملکرد و انسجام اعضای تیم اثر می گذارد و می تواند آن را دستخوش تغییر کند. همچنین انسجام تیمی بر موفقیت، عملکرد و حالات روانی ورزشکاران اثرگذار میباشد.
با بررسی تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط بین سبک رهبری و رفتار مربیان با انسجام گروهی، گاه نتایج متفاوتی بدست آمده است. این نتایج ضد و نقیض ممکن است به علت نوع رشته های ورزشی انتخابی، سن و جنس آزمودنیها، سطوح مختلف مهارت بازیکنان به دست آمد ه باشد. در مجموع اکثر تحقیقات از این فرضیه که بین سبکهای رهبری مربیان با انسجام گروهی، دفاع کرده اند. با توجه به محدودیت تحقیقات انجام شده در زمینه انسجام گروهی و ارتباط آن با سبک رهبری درتیمهای ورزشی در میان زنان ورزشکار داخل کشور، امید است این تحقیق بتواند نتایج مفیدی برای مربیان و ورزشکاران ایرانی در پی داشته باشد
فصل سوم
(روش تحقیق)
در این فصل به معرفی و بحث پیرامون روش تحقیق، روشهای جمع آوری اطلاعات، روش آماری، حجم نمونه، روش نمونه گیری، (تعیین روایی و پایایی پرسشنامه) و روش های تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود.
۱٫۳٫ روش تحقیق
هدف اصلی این تحقیق تعیین و بررسی ارتباط علی انسجام گروهی و رفتار رهبری در ورزشکاران نوجوان میباشد. روش پژوهش از نظرهدف کاربردی میباشد. با توجه به اینکه در این تحقیق حاضر، وضع موجود بدون هیچگونه دستکاری متغیرها همانگونه که هست توصیف میشود، پژوهش از نظر نحوه اجرا، توصیفی و از نظر زمانی جزو تحقیقات آینده نگر میباشد و با عنایت به اینکه داده های این پژوهش عمدتاً از طریق پرسشنامه بسته پاسخ جمع آوری گردیدهاند پژوهش از نظر نوع داده ها کمی و میدانی به اجرا در آید.
۲٫۳٫ جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ورزشکارن نوجوان پسر استان قم که درسال تحصیلی ۹۲ ـ ۹۱ در حال تحصیل بوده و تعداد آنها ۵۰۰۰ نفر میباشد
۳٫۳٫ نمونه آماری و روش نمونه گیری
در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده شده است که قم را به چهار ناحیه آموزش و پرورش ۱، ۲، ۳ و ۴ تقسیم کرده ایم که در مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب استان میباشد. تعداد دبیرستانهای پسر چهار ناحیه ۸۰ دبیرستان میباشد که از بین انها ۳۰ دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شده که تعداد کل دانش آموزان آنها۵۰۰۰ میباشد که ۲۵۰ نفر از آنها انتخاب شده است. در این پژوهش باید ۲۲۰ نفر انتخاب میشد (جامعه آماری مناسب در تحقیقات علّی ۲۲۰ نفر میباشد) که بدلیل احتمال افت آزمودنی(اطمینان پذیری بالاتر) ۲۵۰ نفر انتخاب گردید.
۴٫۳٫ متغیرهای تحقیق
پیش بین: متغیری است که توسط محقق دستکاری یا کنترل می شود.
ملاک: متغیری است که برای تاثیر متغیر پیش بین روی آن مورد اندازه گیری قرار گیرد.
رفتار رهبری راهی است که یک رهبر به طور مشخص برای کمک به گروه انتخاب می کند تا وظایف محول شده را انجام دهند و در ضمن نیازهای آن گروه بر آورده شود. (رمضانی نژاد، رحیم و حکیمی، ایمان ۱۳۹۰)
۵٫۳٫ تعریف عملیاتی متغیرها
رهبری: استفاده ازفرایند ارتباط و موفقیتهای خاص برای اعمال نفوذ در میان افراد و جهت دادن آنها به سوی مقصد یا مقاصدی خاص. (رمضانی نژاد، رحیم وحکیمی، ایمان ۱۳۹۰، انتشارات عصر انتظار)
رفتار رهبری
تعریف عملیاتی:
رفتار رهبری در این تحقیق عبارت است از سبکهای پنچگانه بر اساس مدل چند بعدی رهبری در ورزشی که توسط ورزشکاران نوجوانان استان قم اعمال می شود که با بهره گرفتن از پرسشنامه چهل سوالی مقیاس رهبری در ورزش سنجیده شده است. (چلادورای و کارون ۱۹۸۳)
رفتار آموزش و تمرین
تعریفهای عملیاتی
منظورنمرهای است کهمربی درپاسخگویی بهورزشکاران بهسوالات ۱تا۱۳ کسب کرده است.
رفتار دموکراتیک
تعریف عملیاتی:
منظور نمرهای است که مربی در پاسخ گویی به ورزشکاران به سوالات ۱۹ تا ۳۷ کسب کرده است (جباری، ۱۳۷۹).
رفتار آمرانه
تعریف عملیاتی:
فرم در حال بارگذاری ...