۱- مزایای فردی: همچون «بالا رفتن تعهد سازمانی»، «بالا رفتن احساس رضایت در کارکنان»، «کاهش استرس»، «خودآگاه شدن افراد نسبت به قوت ها و کاستی های خود» (مربوط به مقوله فرعی ویژگی های درونی) «بهبود تصمیم گیری ها»، «توانایی های حل مسأله»، و «ایجاد یادگیری خود راهبر و مستقل (در ارتباط با مقوله فرعی ویژگی های بیرونی)
۲- مزایای سازمانی: از قبیل: «بالا رفتن اصر بخشی آموزش ها»، «بهبود تعاملات و ارتباطات سازمانی»، و «پر شدن شکاف میان حوزه نظر و عمل آموزش های سازمانی» (در ارتباط با مقوله فرعی بهسازی محتوایی)، «کاهش هزینه های آموزشی»، و «تبدیل سازمان به سازمانی پویا و زنده» (در ارتباط با مقوله فرعی مزایای مالی).
بخش پیمایش:
از دیدگاه مدیران مدارس شهر رباط کریم، مزایای بکارگیری مربی گری برای فعالیت های آموزش و بهسازی این سازمان کدامند؟ در این بخش بر اساس داده های حاصل از بخش کیفی از مدیران مدارس شهر رباط کریم پرسیده شد که در صورت استقرار مربی گری در مدارس، مربی گری می تواند چه مزیت هایی را برای مدارس به ارمغان آورد. این سؤال در قالب ۶ گویه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که مدیران مدارس شهر رباط کریم نسبت به ۶ گویه دیدگاه مثبتی داشتند. از دیدگاه این مدیران عمده ترین مزایای فردی مربی گری، در ارتباط با «بالا رفتن خود آگاهی افراد نسبت به کاستی ها و ضعف هایشان است و پس از آن «ایجاد یادگیری خود راهبر» و «بالا رفتن تعهد و رضایت افراد می باشد. و عمده ترین مزایای سازمانی مربی گری در ارتباط با «پر کردن شکاف بین حوزه نظر و عمل»» است و پس از آن به ترتیب «بالا رفتن اثربخشی آموزش ها» و «کاهش هزینههای آموزشی» می باشد.
نتایج پژوهش هایی که توسط انجمن توسعه کارکنان[۱۷۸] (۲۰۰۵)، جارویس (۲۰۰۸)، ناسا[۱۷۹] (۲۰۰۶) و انیل ۲۰۰۳، کاپلن [۱۸۰] (۲۰۰۵) و اسکیناو آی و رسون [۱۸۱] (۲۰۰۵) انجام شده اند بر یافته ها و نتایج این بخش پژوهش صحه می گذارند.
ب: معایب
بخش کیفی:
دیدگاه اطلاع رسان ها در ارتباط با معایب مربی گری، در قالب یک مقوله کلی و ۴ زیر مقوله قرار گرفت.
ـ معایب طراحی، اجرا و ارزشیابی: «کاربردی نبودن آن برای آموزش های بلندمدت و دوره های صرفاً دانشی»، و «هدر دادن وقت و انرژی در صورت سازگار نبودن محتوا چنین روشی با اهداف فردی و سازمانی».
«زمان بر بودن اجرای چنین روشی»، و «دشواری ارزشیابی اثر بخشی مربی گری» از معایب بر شمرده می باشند هرچند که معایب بر شمرده شده در مقایسه با مزایای بیان شده، چندان نبود. چنانچه یکی از کارشناسان آموزش اظهار داشت: «به نظر من معایب مربی گری در مقایسه با مزایا ناچیز است و من معایب چندانی بر آن متصور نیستم».
بخش پیمایش:
در این بخش معایب مربی گری، در قالب ۳ گویه مورد پرسش قرار گرفت و از نظرمدیران مدارس شهر رباط کریم هر ۳ گویه جز معایب مربی گری محسوب شدند. عمده ترین عیب مربی گری از دیدگاه افراد در ارتباط با «کاربردی نبودن مربی گری برای آموزش های بلندمدت و دوره های صرفاً دانشی» می باشد. هم چنین در یافته های بخش پیمایش پژوهش، تفاوت معناداری میان سؤالات پژوهش و هر یک از متغیرهای تعدیل کننده مشاهده نشد.
جدول ۱-۵ خلاصه یافته های کیفی پژوهش
ردیف | سؤال پژوهش | مقوله های اصلی |
۱ | دلایل و اهداف بکارگیری مربی گری در فعالیتهای آموزشی و بهسازی کدامند؟ | اهداف اولیه |
اهداف ثانویه | ||
۲ | شرایط و الزامات بکارگیری مربی گری در فعالیتهای آموزش و بهسازی کدامند؟ | شرایط و ویژگی های فراگیر |
شرایط و ویژگی های مربی | ||
شرایط و الزامات سازمان | ||
۳ | زمینه های بکارگیری مربی گری در فعالیتهای آموزش و بهسازی کدامند؟ | حوزه های مدیریتی |
فرم در حال بارگذاری ...