بنیادی
هدفهای کیفیت زندگی کاری
-
- مسئولیت
-
- خشنودی
-
- دخالت ومشارکت
-
- احترام
-
- عملکرد
حلقههای
کیفیت
برنامههای کیفیت زندگی کاری
ارتباط با کارکنان
نوساز ساختار سازمانی
شکل ۲-۲- برنامه فعالیتهای مؤثر در بهبود کیفیت زندگی کاری (رهنمای، ۱۳۸۷)
والتون، مشهورترین واولین فردی است که برنامههای بهبود کیفیت زندگی کاری را در هشت مقوله به شرح زیر طبقه بندی کرد ومعتقد بود که فواید مورد انتظار از این برنامهها عبارت است از: ارتقاء روحیه وبهره وری واثر بخشی سازمانی.
-
- شرایط کاری ایمن وسالم، مانند ساعات کاری معقول وشرایط کاری که خسارات و صدمات وخطرات جانی را به حداقل برساند.
-
- جبران (یا سیستم حقوق ودستمزد) مناسب ومنصفانه. البته مناسب بودن امری نسبی وانتزاعی است. منصفانه بودن را تا اندازه ای میتوان با ارزشیابی مشاغل و بررسی حقوق و دستمزد در سازمانهای مشابه و جامعه سنجید. منصفانه بودن و مناسب بودن جای بحث ومناقشه است. زیرا ممکن است کارکنان منصفانه بودن را فقط تغییر واصلاح مقررات تلقی کنند. بگونه ای که بدون کار وتلاش بیشتر از درآمد ومنافع بیشتری برخوردار شوند.
-
- فرصت وامکان رشد توانمندیها واستفاده از آنها درکار. مانند دسترسی به اطلاعات، استقلال درکار وغنی سازی شغل.
-
- فرصت وامکان رشد وامنیت مداوم. مانند امنیت شغلی ومالی، رشد وبالندگی فردی وامکان ترقی وپیشرفت
-
- هماهنگی وانسجام اجتماعی درسازمان کار. مانندگروه های کاری حمایت گر، احساس جمعی، گشودگی بین فردی، فرصت وامکان تحرک و نبود پیشداوری.
-
- حفظ حقوق اساسی فرد مانند حق دادخواهی، آزادی گفتار، حفظ محرمانگی، اطلاعات شخصی
-
- تعادل مناسب بین کار وسایر جنبههای زندگی خانوادگی واجتماعی فرد مانند مسئولیتهای شغل کار و مسئولیتهایی که درمقابله خانواده وفرزندان دارد.
-
- شغل مناسب اجتماعی مانند سهم واهمیت اجتماعی کار درسازمان کار
او معتقد بود که اگرسازمان بخواهد با بهره گرفتن از پرسشنامه ای، ادراک وبرداشت کارکنانش را درمورد مقولههای هشتگانه مذکور بداند، درحقیقت جو سازمانی را موردبررسی قرار داده است. (صیادی، ۱۳۸۸)
فلدمن (۱۹۸۶) ده نمونه از برنامههای بهبود کیفیت زندگی کاری را به شرح زیر مطرح کرده است:
-
- تشکیل تیمهای کاری که طی آن کارکنان به جای آنکه به تنهایی وبه صورت انفرادی وظیفه خاصی را به صورت تکراری انجام دهند، درقالب گروههای کاری مسئولیت کارها و وظایف متعدد و متنوعی را عهده دار شوند.
-
-
- تشکیل دوایر کیفیت که در حقیقت یک تکنیک ژاپنی است که در آن کارکنان طی نشستهایی مستمر، مسائل کاری و شغلی خود را بررسی میکنند و برای آن راه حل مییابند وبه مسائل مربوط به کیفیت محصول توجه خاص مبذول میدارند.
-
-
- مشارکت کارکنان درطی مشاغل وتصمیمات مربوط به کار و زندگی کاری روزانه آنها
-
- جدول زمانی وتکالیف و وظایف شغل انعطاف پذیر بگونه ای که مثلاً اگر از خانواده ای هم زن وهم شوهر در سازمان کار میکنند، ساعات وجدول کاری آنها به نحوی تنظیم شود که به امور منزل وفرزندان نیزبرسند.
-
- برنامه جبران انعطاف پذیر، بهطوری که کارکنان منافع بیشتری از سازمان عایدشان شود ودر مقابل در صرفه جوییها و سودآوریهای سازمان سهیم وموثر باشند.
-
- اعمال نظارت وسرپرستی کمتر، که طی آن تیمهای کاری، اعضاء جدید مورد نیاز را خودشان انتخاب میکنند وآموزش میدهند ونیازمندی های خودر آ به نیروی انسانی و مواد وقطعات پیش بینی و تأمین میکنند و عملکردشان را خودشان مورد ارزیابی قرار میدهند.
-
- توجه بیشر به طراحی ونگهداری محل کار و محوطه کارخانه (سازمان) ازلحاظ راحتی، سلامت وایمنی
-
- برنامههای آموزش درون سازمانی وبرون سازمانی وپرداخت مخارج و هزینه تحصیلات دانشگاهی وسایرآموزش هایی که کارکنان، بخصوص درارتباط با مشاغل خویش خارج از سازمان طی میکنند و تدوین واجرای خط مشیهایی در جهت اعطای امتیازات مالی واداری واستخدامی ومناسب به کسانی که چنین دورههایی را با موفقیت طی میکنند.
-
- تأمین امنیت شغلی.
۱۰- همکاری مدیریت واتحادیه کارگری ومشارکت ودرگیر ساختن نمایندگان اتحادیه و کارگران وکارکنان، درتدوین واجرای برنامههای مربوط به بهبود کیفیت زندگی کاری وقراردادهای کاری.
برخی از برنامهها یا رویکردهای مربوط به کیفیت زندگی کاری متداول تر است وبه وسیله تعداد زیادی از سازمانها اجرا میشود و برخی دیگر خاص بعضی از سازمانها ست.
فرم در حال بارگذاری ...