- شناسایی با بهره گرفتن از مدلهای سازهای
با اندازه گیری پاسخ در تمام یا اکثر درجات آزادی میتوان به شناسایی مستقیم ماتریسهای متغیر میرایی و سختی پرداخت. به عنوان مثال، میتوان به شناسایی سازه ۱۵ طبقه )UCLAمدلسازی با ۴۵ درجه آزادی) با بهره گرفتن از روش شناسایی زیرفضای تصادفی و استفاده از ۷۲ شتاب سنج تک محوره اشاره نمود. اندازه گیری ورودی و خروجی سیستمها، پیش نیاز اکثر روشهای شناسایی است که میتوان با گسترش فضای حالت برای تولید “مودهای عددی” اضافی جهت ورودی و نوفههای مجهول، روشها را برای شناسایی خروجی تنها (تحریک تحت ارتعاشات محیطی) نیز استفاده کرد. برای این منظور مدلی با مرتبه ۹۰ برای شناسایی ساختمان UCLA تحت ارتعاشات محیطی استفاده شد. همچنین پاسخ در درجات آزادی اندازه گیری نشده را میتوان با روشهایی مانند درونیابی و یا ناظر فضای حالت[۲۳] تولید کرد، این در حالی است که استفاده از تعداد محدود حسگرها در اکثر کاربردهای با مقیاس بزرگ، منتهی به جواب منحصر بفردی برای ماتریسهای سختی و میرایی نمی شود. بدین ترتیب مدلهای مودال بدلیل توانایی در تعیین دقیق مودهای قابل مشاهده با استفاده نتایج اندازه گیری شده در هر نقطه، به عمومیترین مدلهای مورد استفاده در موارد شناسایی کاربردی مبدل گشتهاند.( منظور از مودهای قابل مشاهده، مودهایی هستند که به اندازه کافی تحریک شده باشند و نوفهها موجب محو شدن آنها نشده باشند) ]۳۲][۳۳[
از روشهای شناسایی سازهای، برای تشخیص آسیب تجهیزات ساخته شده نیز استفاده می شود. برای مثال میتوان به استفاده از تکنیک بردار جانمایی آسیب[۲۴] (تورک و ونچورا ۲۰۰۷) روشهای مبتنی بر نرمی(برنال و گونز ۲۰۰۴)، و روشهای نرمی سازگار شده برای آنالیزهای تحت تحریک محیطی با استفاده بردار احتمالاتی جانمایی آسیب[۲۵] (برنال ۲۰۰۶)، و تکنیک ماتریس نرمی متناسب (دوئان و همکاران ۲۰۰۵) اشاره کرد.
علاوه بر روشهای شناسایی سازهای مبتنی بر نرمی و سختی، از مشتقات ماتریس سختی نیز میتوان برای تشخیص آسیب استفاده کرد. این فرم از روشهای تخمین پارامتر برای اصلاح پارامترهایی مانند جرم مدل وپارامترهای سختی (شامل سختی محوری، سختی محوری و سختی پیچشی)، سختی تکیه گاهی، جرمهای متمرکز و جرم واحد طول اعضا استفاده می شود. ]۲[
مروری کوتاه بر مقالات موضوع بروز رسانی
-
- موترشد و فوستر(۱۹۹۰):
-
فیلتر فرکانسی بر اساس روش حداقل مربعات را برای شناسایی ماتریسهای جرم، سختی و میرایی ارائه دادند. آنها کارایی روش خود را بر روی یک مدل قاب خمشی بررسی کرده و همچنین روش آنها قابلیت تشخیص میزان جرم افزوده در یکی از درجات آزادی سازه را دارا است ]۳۴[.
فرم در حال بارگذاری ...