= میزان خطا= ۰٫۰۰۲۵
= واریانس جامعه (براساس متغیر وابسته)= ۰٫۴۷۷۳
از آنجایی که احتمال میرفت برخی از پرسشنامهها بازگشت داده نشود، تعداد ۴۰۰ پرسشنامه در میان نمونهی آماری توزیع شد که از این تعداد نهایتاً ۳۵۵ پرسشنامه قابل استفاده بود.
۳-۵- روش های گردآوری اطلاعات
انتخاب ابزار یا روشی که بتوان اطلاعات مناسبی را برای قبول یا رد یک فرضیه جمع آوری نمود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که هرگونه نتیجه گیری از آن تحقیق مستلزم داشتن اطلاعات دقیق و صحیح میباشد. ابزارهای متعددی برای اندازه گیری متغیرها وجود دارد. انتخاب روش گردآوری دادهها به امکانات موجود در سازمان، درجه دقت لازم، تشخیص پژوهشگر، طول مدت پژوهشگر و سایر هزینهها و منابع مرتبط و موجود برای گردآوری اطلاعات بستگی دارد(سکاران[۷۸]،۱۳۹۰). در تحقیق حاضر از روشهای پژوهش اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی استفاده گردیده است.
روش اسنادی یا کتابخانه ای: روشی است که به عنوان روش مقدماتی و پیش زمینه ای برای مطالعات میدانی محسوب و برای جمع آوری اطلاعات جهت تدوین اهداف، تعیین جامعه آماری، تبیین روش تحقیق و برای ادبیات موضوع استفاده شده است. منابع مورد استفاده در این زمینه شامل کتب، پایان نامهها، مقالات مجلات علمی معتبر داخلی و خارجی، نشریات، روزنامهها، سایتهای اینترنتی و … میباشد.
روش میدانی: در روش میدانی برای جمع آوری اطلاعات از روش پیمایشی استفاده شد. مهمترین ابزار جمع آوری اطلاعات در روش پیمایشی پرسشنامه میباشد (حافظ نیا، ۱۳۸۴).
۳-۶- پرسشنامه پژوهش
به منظور جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای حاوی اطلاعات لازم برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق تدوین گردیده است. نمونه پرسشنامه در پیوست آمده است. تهیه ابزار سنجش یکی از مراحل مهم انجام تحقیق است. در اینجا رعایت اصول کلی طراحی پرسشنامه حائز اهمیت است. در پرسشنامه سؤالات هر چند متغیر باید جداگانه در نظر گرفته شوند. سؤالات طیف گونه و مستقیم و نیز سؤالات زمینه ای یا خصیصه ای باید مشخص شوند.
در پرسشنامه طراحی شده، از آنجا که سؤالات از مقیاسهای فاصلهای بهرهمند بودند. مبادرت به استفاده از طیف لیکرت شد و به گزینه های خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم به ترتیب ارزش ۵ تا ۱ داده شد. در واقع از مقیاس لیکرت برای تعیین اهمیت هر عنوان از متغیرها استفاده شده است.
جدول ۳-۲: ارزشگذاری طیف لیکرت
خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | بسیار زیاد |
۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
پرسشنامه پژوهش در دو بخش تنظیم شده است که بخش اول شامل اطلاعات عمومی مربوط به پاسخ دهندگان است و بخش دوم مشتمل بر ۲۲ سوال می باشد که متغیرهای تحقیق را مورد سنجش قرار می دهند. متغیر تبلیغات دهان به دهان براساس شاخصهای بامبوئر و همکاران(۲۰۱۱) و به وسیله ۶ گویه اندازه گیری می شوند. برای سنجش متغیر ابعاد ارزش ویژه برند نیز از ۵ بعد مدل آکر(۱۹۹۱) شامل آگاهی از برند، کیفیت درک شده، تداعی برند، وفاداری به برند شامل ۱۳ گویه استفاده می شود. قصد استفاده نیز توسط یک مقیاس ۳ آیتمی مبتنی بر مطالعه شاکلا(۲۰۱۰) مورد سنجش قرار خواهد گرفت.
جدول ۳-۳: فراوانی سوالات پرسشنامه
مفهوم | بعد | تعداد سوال |
تبلیغات دهان به دهان | - | ۶ |
ارزش ویژه برند |
فرم در حال بارگذاری ...