وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پروژه های پژوهشی درباره دیوان غنی کشمیری (مقدّمه، تصحیح، تعلیق)- فایل ۳۴

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

 

 

بیرون نکرد ســر ز گریبان آســـــتین

 

 

 

(نگانی، ۱۳۵۴: ۷۸۱- ۷۸۰)
حتّی شاعری هم­چون صائب که به دربار پادشاه بابری هندوستان متصّل بود، خواهشی برای پیوستن وی به دربار نکرده بود. غنی حتّی با حاکم کشمیر، سیف خان نیز مراوده­ای نداشت. اما از برخی از ابیات دیوان غنی برمی­آید که وی برای مدّت کوتاهی به پایتخت بابریان مهاجرت کرده است.
پایان نامه
۲-۲-۷ ادبیّات در دوره گورکانیان هند
دوره بابریان، نقطه­ی اوج گسترش ادبیّات فارسی در هند است. در دوره پادشاهی همایون (۹۳۷ـ۹۶۴)، به ویژه پس از بازگشت او از تبعید اجباری به ایران، اهمّیّت زبان فارسی افزایش یافت و روند فارسی­گرایی برتمام جنبه­ های فرهنگ هندی ـ اسلامی اثر نهاد. تا دوره اکبر، برتری زبان فارسی آن چنان تثبیت شد که در ۹۹۰، در تمام قلمرو امپراتوری بابریان، زبانِ رسمی و دیوانی اعلام شد.
در این دوره، آثار منظوم رواج بیشتری داشت. عامل مهم در غنای شعر بابری، مهاجرت برخی از شاعران ایرانی به هند بود که بیشتر آنان از حمایت اشراف برخوردار گردیدند اما شکوفایی واقعی شعر بابری از دوره اکبر آغاز شد که بسیاری از شاعران برجسته از جمله غزّالی مشهدی (متوفّی ۹۸۰)، فیضی (متوفّی ۱۰۰۴) و عرفی (متوفّی ۹۹۹) را به دربار خود دعوت کرد. مهاجرت شاعران ایرانی در دوره سلطنت جهانگیر و شاه جهان، هم­چنان ادامه یافت. طالب آملی (۱۰۳۶) مهمترین شاعر دربار جهانگیر، ملک­الشعرای دربار او بود. صائب (متوفّی ۱۰۸۱)، که مشهورترین شاعر ایرانی سده یازدهم محسوب می­ شود، جایگاه خاصّی در دربار شاه جهان داشت . در دوره پادشاهی اورنگ زیب، حمایت رسمی از شاعران پایان یافت و مقام ملک­الشعرایی منسوخ شد. اما یکی از مشهورترین شعرای سبک هندی در دوره او، بیدل دهلوی (۱۰۵۴ـ۱۱۳۳) بود که اشعارش نمایانگر اوج سبک هندی است. گرچه دراین دوره سبک هندی در شعر فارسی به کمال رسید، مکان و چگونگی پیدایش و نضج این سبک به بحث نیاز دارد. از قرن دوازدهم به بعد، اهمّیّت زبان اردو پیوسته روبه فزونی نهاد و جایگزین فارسی به عنوان زبان ادبی شد؛ با این­همه نفوذ مستمر زبان فارسی به عنوان بخشی از فرهنگ هندی ـ اسلامی و ظهور بسیاری از شاعران دوزبانه که به فارسی و اردو شعر می­سرودند، آشکار است. غالب دهلوی (۱۲۱۲ـ۱۲۸۵) شاخص­ترین شاعر دوزبانه بود. افزون بر سرودن شعر، تاریخ­نگاری و نوشتن شرح حال، در متون ادبی دوره بابری جایگاهی ویژه دارد.
آثار تاریخی این دوره را می­توان به سه دسته بزرگ تقسیم کرد. تاریخ­های جهانی، تاریخ­های عمومی و تاریخ­های سلسله­های خاص. از مشهورترین تاریخ­های گروه نخست تاریخ الفی است و در گروه دوم طبقات اکبری، منتخب­التواریخ و گلشن ابراهیمی (= تاریخ فرشته ) از جمله آثار معروف اند که اهمیّتی خاص دارند. از مهم­ترین متون تاریخی گروه سوم، تذکره همایون و اکبر است. برجسته­ترین تاریخ دوره بابری و یکی از بزرگ­ترین تاریخ­های نوشته شده درهند، اکبرنامه ابوالفضل علاّمی (متوفّی ۱۰۱۱)، در شرح مفصّل زندگی اکبر و رخدادهای سلطنت اوست. آیین اکبری نیز کتاب برجسته دیگری از همان نویسنده است که به اوضاع اجتماعی، فرهنگی و دیوانی دوره اکبر پرداخته است. کتاب مهمّ دوره جهانگیر، اقبالنامه جهانگیری تألیف معتمدخان (متوفّی ۱۰۴۹) و تاریخ­های عمده دوره شاه جهان، پادشاه­نامه اثر لاهوری و عمل صالح تألیف محمّدصالح است. در زمان اورنگ­زیب، محمّد کاظم (متوفّی ۱۰۹۲) کتابی به نام عالم­نامه نوشت که محمّدساقی مستعدخان (متوفی ۱۱۳۶) ادامه­ آن را نگاشت. و در مآثرعالم­گیری رویدادهای دوره بابری را تا پایان سلطنت اورنگ­زیب بیان کرده­است.
یکی از ارزنده­ترین متون شرح­حالی، مآثرالامرا تألیف عبدالرزاق اورنگ­آبادی (متوفی ۱۱۷۱) است که دایره­المعارف گونه ­ای در برگیرنده یادداشت­هایی درباره بزرگان و اشراف دوره بابری از زمان اکبر تا روزگار نویسنده است . از دیگر گونه های ادبی که در دوره بابری اهمیّت یافت ، انشابود که نخستین نمونه آن نامه های ابوالفضل است. این اثر به سبب سبک ساده آن ـ که با سیاق کلام متکلّف و خشک آثار تاریخی تفاوت دارد ـ شایان توجّه است. دوره بابریان، همچنین شاهد رشد ترجمه در راستای برگرداندن آثار ادبیّات هندی به زبان فارسی بود. نهضت ترجمه، مانند دیگر زمینه ­های ادبیّات­، پیشرفت خود را از دوره اکبر آغاز کرد که به گفته ابوالفضل، اکبر مشوق ترجمه آثار هندی به فارسی بود. مهم­ترین این متون عبارت­اند از حماسه مهابهاراتا (باعنوان فارسی «رزم­نامه» ) و رامایانا مجموعه ­ای از افسانه­ها، باعنوان «نامه­ی خردافروز» ترجمه بداؤنی.
سبک مسلّط نثر بابری شباهت­های خاصّی با نثر فارسی در ایران دارد؛ و آثاری چون تاریخ وصّاف و ظفرنامه بیان کننده این امر است.
۲-۲ –۸ غنی، صائب و کلیم
اکثر تذکره­نویسان برآنند که صائب و غنی هم­عصر بوده ­اند و با هم مراوداتی داشته اند. چنان­که صائب « از دیوانش، دو صد بیست (۲۲۰) [بیت] انتخاب نموده، در بیاض خود رقم کرد. »(ظفرخان، ۱۳۴۲: ۴۶) درباره این مراودات و ملاقات دو شاعر ـ حکایات عجیبه گفته­اند که با حقیقت وفق نمی­دهد و عقل سلیم از تسلیم کردن آن­ها خودداری می­ کند. » (همان) یکی از این حکایات، حکایت ذیل است:«چون ملک­الشعراء میرزا صائب تبریزی به همراهی ظفرخان[۱۰] به کشمیر رفت با این نابغه کشمیر ملاقات کرد و بسیار تحت تاثیرش قرار گرفت. بعد چندین شعر در استقبال غزل­های غنی ساخت- شاعر کشمیر یک نسخه دیوان منتخب خود را به میرزا تقدیم نمود- به قول حسن مرادآبادی چون نظر ملک­الشعراء بر این شعر غنی افتاد که می­گوید:

 

 

حسن سبزی به خطّ سبز مرا کرد اسیر

 

 

 

دام همرنگ زمین بود گرفتار شدم

 

 

 

چنان خوشش آمد که بنا به روایت، حاضر شد تمام دیوان غزلیات خود را در مقابل آن عوض کند. »(نگانی، ۱۳۵۲: ۷۸۲- ۷۸۱)
بعدها این رابطه مستحکم­تر نیز شد. چنان که مؤلّف تذکره حسینی گفته بود، صائب در ایران، همیشه منتظر ارمغانی از اشعار غنی بود که مسافران بازگشته از هند برای او می­آوردند.
رابطه غنی و کلیم، رابطه­ای عاطفی­تر است چه آن­دو در کشمیر بیشتر با هم مراوده داشته اند. حتّی در مجلسی که او و قدسی خراسانی و ملّامحسن فانی به همراه بزرگان شعر و ادب و حکمت کشمیر تدارک دیده بودند، همیشه در کنار هم حاضر می­شدند. بالأخره، در وفات کلیم، مادّه­تاریخ مشهور غنی یکی از زیباترین مادّه­تاریخ­هاست.
۲-۲-۹ غنی و عزلت
سخن­سرایان معاصرش قصیده­سرایی پادشاهان و مدحت­گویی امراء و اعیان را وسیله­ کسب معاش و نشانه امتیاز می­دانستند ولی او مردی با وقار و دین­دار و فقیرمنش و قانع بود. بنابراین در تمام زندگی­اش نه قصیده­ای ساخت و نه در مدح کسی سخنی پرداخت:

 

 

به چشمم آب و رنگی نیست خوان پادشاهان را

 

 

 

که دارد کاسه درویش نعمت های الوان را

 

 

 

چشم کــــرم مدار ز شاهــان که جـز نمــــد

 

 

 

آیینه خلعتی ز سکنـــدر نیافـــته است

 

 

 

(نگانی ، ۱۳۵۴: ۷۸۱- ۷۸۰)
«نامبرده کلبه­ی کوچکی داشت و گوشه­گیری را ترجیح می­داد. وقتی خارج از کشور مسافرت کرد، خیلی دلتنگ شد و اظهار داشت:

 

 

کرده است هوای هند دلگـــیر مرا


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای نگارش پایان نامه در مورد کاربرد ضایعات چای بعنوان یک جاذب ارزان قیمت جهت استخراج منگنز از نمونه ...پژوهش های انجام شده درباره بررسی رابطه بین معیارهای عملکرد (بازده) و ارزش شرکت- فایل ... »
 
مداحی های محرم