۵۹۲۰۱۳/۲
با توجه به جدول ۴-۶ ملاحظه میشود مقدارسطح معنیداری آماره F کمتر از ۵ درصد میباشد.
( ۰۵/۰ > P- value) ،پس فرض مخالف صفر بودن حداقل یکی از ضرایب رگرسیون یا شیب خط تایید میشود و حاکی از معنادار بودن رگرسیون است.
جدول۴-۶ نتایج تخمین ضریب تعیین وضریب تعیین تعدیل شده را نشان میدهد.با توجه به ضریب تعیین تعدیل شده به دست آمده از خروجی آزمون ۸۳/ ۲۹درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل موجود در مدل توجیه میشود..
آماره دوربین واتسون برای این آزمون ۵۹۲/ ۲میباشد که در بازه قابل قبول برای تائید استقلال خطاها وجود دارد.
در ﻣﻮرد ﻓﺮﺿﻴﻪدوم، ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪهﻣﻲﺷﻮد، ﺑﺎﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ جدول فوق سطح معناداری آزﻣـﻮن و آمارهt برای متغیر فرصت رشد برابر ( ) و آماره t برای متغیر به موقع بودن برابر ( ) میباشد واین به معنای انست که معناداری متغیر فرصت رشد به لحاظ آماری تایید میشود اما حضور متغیر به موقع بودن به دلیل داشتن سطح معناداری بیش از ۰۵/۰ مورد تائید قرار نمیگیرد در صورتیکه در مدل مربوط به فرضیه اول متغیر به موقع بودن دارای تاثیر معنادار بر متغیر وابسته بود که با وارد شدن متغیر فرصت رشد این تاثیر بیمعنی گردید در نتیجه با اطمینان ۹۵ درصدی میتوان گفت فرصت رشد بر روابط بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی تاثیر گذار است.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱- مقدمه
اساسی ترین و مهمترین بخش در فرایند هر تحقیق، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات میباشد که از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا میتواند مبنایی برای رفع مشکل های موجود یا بهبود وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب باشد. البته دستیابی به نتایج بهینه تنها از طریق دسترسی به اطلاعات و محاسبات درست صورت می گیرد.
در این بخش پژوهشگر بر اساس اطلاعات آماری که به دست میآید میتواند نسبت به پژوهشی که انجام داده اظهار نظر و نتیجه گیری کند. این نتیجه گیری آخرین تأثیر را، هم از حیث سبک نگارش هم از جهت محتوا باید به خواننده القا نماید. نتیجه گیری، باوری مبتنی بر استدلال و بر مبنای شواهد حاصل از پژوهش است که پژوهشگر در اختیار خوانندگان پژوهش، علاقه مندان به اجرای پژوهش های آتی مبتنی بر پژوهش کنونی و در نهایت استفاده کنندگان کاربردی، قرار میدهد.
۵-۲- ارزیابی و تشریح نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها
این پژوهش در قالب، دو فرضیه اصلی آزمون شدهاست. با بهره گرفتن از دادههای جمع آوری شده شرکتها، آزمونF لیمر، آزمون هاسمن، آزمون ریشه واحد، ضریب همبستگی، ضریب تعیین، مقادیر دوربین – واتسون، معناداری هر یک از این ضرایب، معنادار بودن کل مدل، بررسی و تحلیل شدهاست. در ادامه به نتایج حاصل از تخمین فرضیه اشاره نموده و سپس به نتیجه گیری کلی در خصوص یافته های این پژوهش می پردازیم.
۵-۲-۱ نتیجه گیری آزمون فرضیه اول
فرضیه اول این تحقیق به شرح زیر بوده است:
بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.
باتوجه به مطالعات انجام شده در بازه زمانی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ و یافته های بدست آمده از تحقیق ، نتایج نشان داد، احتمال آزمون F لیمر برای مدل اول تحقیق کوچکتر از ۵% شد بنابراین فرض مدل تلفیقی تائید نگردید. یعنی، اثرات فردی و یا گروهی وجود نداشت و از روش دادههای تابلویی برای برآورد مدل ها استفاده شد. همچنین احتمال آزمون هاسمن، برای تعیین استفاده از مدل اثرات ثابت در مقابل اثرات تصادفی، کمتر از ۵% شد. بنابراین اثرات ثابت مورد تائید قرار می گیرد.سپس فرضیه اول تحقیق بر مبنای تخمین های به دست آمده بر اساس مدل رگرسیونی مورد آزمون قرار گرفت. تخمین های به دست آمده و آزمون های انجام گرفته در فصل چهارم، نشان داد که اولاً احتمال آزمون t برای متغیرمستقل به موقع بودن کوچکتر از ۱۰% است لذا، ضریب متغیر به موقع بودن بکارگرفته شده در مدل رگرسیونی معنی دار میباشد.
ثانیاً بررسی مقدار ضریب تعیین تعدیل شده مدل، نشان دهنده توان توضیح دهندگی مدل به منظور تشریح متغیر وابسته یعنی عدم تقارن اطلاعاتی می باشد. لذا نتایج حاصل شده از شاخص ضریب تعیین تعدیل شده مدل نشان میدهد، متغیر توضیحی به موقع بودن تقریباً ۷۸/۲۸ درصد از نوسانات ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی را توضیح میدهد. همچنین با توجه به اینکه احتمال آماره F کوچکتر از ۱۰% شد یعنی اینکه که کل مدل از لحاظ آماری معنی دار می باشد
افزون بر آن بر اساس علامت ضریب متغیر توضیحی به موقع بودن که در جدول ۴-۵ به صورت مثبت نشان داده شدهاست، چنین استنباط میشود که افزایش در این متغیر، آثار افزایشی بر عدم تقارن اطلاعاتی دارد لذا نتیجه آزمونهای انجام شده به تأیید فرضیه اول انجامید. یعنی ارتباط و همبستگی بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه تهران وجود دارد
۵-۲-۲ نتیجه گیری آزمون فرضیه دوم
فرضیه دوم این تحقیق به شرح زیر بوده است :
فرصت رشد بر روابط بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی تاثیر گذار است.
باتوجه به مطالعات انجام شده در بازه زمانی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ و یافته های بدست آمده از تحقیق ، نتایج نشان داد، احتمال آزمون F لیمر برای مدل اول تحقیق کوچکتر از ۵% شد بنابراین فرض مدل تلفیقی تائید نگردید. یعنی، اثرات فردی و یا گروهی وجود نداشت و از روش دادههای تابلویی برای برآورد مدلها استفاده شد. همچنین احتمال آزمون هاسمن، برای تعیین استفاده از مدل اثرات ثابت در مقابل اثرات تصادفی، بیشتر از ۵% شد. بنابراین مدل اثرات تصادفی مورد تائید قرار می گیرد.سپس فرضیه دوم تحقیق بر مبنای تخمین های به دست آمده بر اساس مدل رگرسیونی مورد آزمون قرار گرفت. تخمین های به دست آمده و آزمون های انجام گرفته در فصل چهارم، نشان داد که اولاً احتمال آزمون t برای متغیر فرصت رشد کوچکتر از ۱۰% است، لذا ضریب متغیر فرصت رشد بکارگرفته شده در مدل رگرسیونی معنیدار می باشد.
ثانیاً بررسی مقدار ضریب تعیین تعدیل شده مدل، نشان دهنده توان توضیح دهندگی مدل به منظور تشریح متغیر وابسته یعنی عدم تقارن اطلاعاتی می باشد. لذا نتایج حاصل شده از شاخص ضریب تعیین تعدیل شده مدل نشان میدهد، متغیر تعدیلی فرصت رشد تقریباً ۸۳/۲۹ درصد از نوسانات ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی را توضیح میدهد.
افزون بر آن بر اساس علامت ضریب متغیر توضیحی فرصت رشد که در جدول ۴-۶ به صورت مثبت نشان داده شدهاست، چنین استنباط میشود که فرصت رشد کاملا بر روابط بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی تاثیر گذار است.
۵-۳- پیشنهادها
۵-۳-۱ پیشنهادهایی در راستای یافته های پژوهش
در این مرحله با توجه به یافتههای حاصل از تحقیق، پیشنهاداتی در دو بخش جداگانه به شرح زیر ارائه میگردد:
۵-۳-۱-۱ پیشنهاد به سازمان حسابرسی و حسابداران رسمی
همانطور که نتایج تحقیق نشان میدهد شرکتها اقدام به ارائه به موقع سود می نمایند این موضوع می بایست از دو منظر مد نظر قرار گیرد، اول آنکه به هنگام حسابرسی شرکتها، جهت صدور گزارش، به خطر تحریف صورتهای مالی با بهره گرفتن از ابزارهای هموارسازی سود توجه ویژه داشته باشند، و دوم آنکه، هنگام تدوین استانداردهای حسابداری توسط سازمان حسابرسی، اقدامات لازم را جهت به حداقل رساندن ابزارهای تحریف سود به کار گیرند.
۵-۳-۲ پیشنهادهایی مبنی بر نتایج پژوهش
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه اصلی اول در مجموع میتوان گفت بهبود ویژگی به موقع بودن اطلاعات مالی که منجر به افزایش عدم تقارن اطلاعات میگردد، میتواند در ارزیابی عملکرد برای تصمیمگیریهای سرمایهگذاران اثر گذار باشد.
با توجه به نتایج آزمون فرضیه دوم مبنی بر فرصت رشد بر روابط بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی تاثیر گذار است.، میتوان به سرمایهگذاران و مدیران مالی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار هستند، این مدل را پیشنهاد کرد که میتوانند با بهره گرفتن از فرصتهای رشد در مدل تصمیمگیری خود به بازده بالاتری دست یابند.
همچنین با توجه به این که در بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ بورس ایران به عنوان یکی از بورس های موفق در نظر گرفته شد، پیشنهاد میشود که در این بازار پر فراز و نشیب تحت شرایط مختلف اقتصادی از مدل های دیگراندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی استفاده گردد. زیرا با توجه به یافته های تحقیق میتواند تطبیق بیشتری با بازده موردانتظارآینده سرمایهگذاران داشته باشد.
با توجه به رابطه معنادار میان به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی، پیشنهاد میگردد در مباحث ارزش گذاری شرکتها ، در کنار سایر عوامل، به این ویژگی نیز پرداخته شود و در صورتی که شرکتهای بورسی در زمان مناسب صورتهای مالی خود را افشا نمایند، سرمایهگذاران میتوانند نسبت به انتخاب سهام شرکتهایی اقدام نمایند که اطلاعات آنها ارائه و شفاف سازی شدهاست. همچنین با توجه به تایید فرضیه فوق به نظر می رسد سرمایهگذاران باید تاکید بیشتری بر روی این موضوع داشته باشند.
۵-۳-۳ پیشنهادات برای پژوهش های آتی
با انجام هر پژوهش ، راه به سوی پژوهش های آتی باز میشود و لزوم انجام پژوهش های بیشتری احساس میگردد . موضوعات زیر برای انجام پژوهش توسط سایر پژوهشگران پیشنهاد میگردد:
۱- بررسی ارتباط بین روش های تامین مالی با فرصتهای رشد با توجه به هموارسازی سود
فرضیات پیشنهادی:
الف: بین روش های تامین مالی با فرصتهای رشد در شرکتهای هموار ساز رابطه معنیداری وجود دارد.
ب: بین روش های تامین مالی با فرصتهای رشد در شرکتهای غیر هموار ساز رابطه معنیداری وجود دارد.
۲- بررسی ارتباط بین سود قابل پیش بینی، عدم تقارن اطلاعات و نقدینگی بازار
فرضیات پیشنهادی :
الف: بین سود قابل پیش بینی با نقدینگی بازار رابطه معنیداری وجود دارد.
ب: بین سود قابل پیش بینی با عدم تقارن اطلاعات رابطه معنیداری وجود دارد.
تاثیر به موقع بودن واکنش بازار اوراق قرضه به اخبار بد سود حسابداری
آزمون مدل اطلاعات نامتقارن خطی برای به موقع بودن سود
بررسی نقش تورم و رکود بازار بر فرصتهای رشد
محاسبه متغیرهای پژوهش به صورت ماهیانه و هفتگی و طولانی تر کردن بازده زمانی
فرم در حال بارگذاری ...