شرکت دارای اعضاء هیئت مدیره می باشد و شخصیت حقوقی مستقلى داشته و کلیه سهام آن متعلق به شرکت ملی گاز ایران بوده طبق اساسنامه مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی شرکت گاز استان می باشد و با حکم مدیر عامل محترم شرکت ملی گاز ایران به این سمت منصوب شده است که هم اکنون جناب آقای مهندس سید امیر رضوی مدیر عامل محترم شرکت گاز استان آذربایجان غربی عهده دار و ظایف ابلاغ شده مطابق اساسنامه می باشند.
شرکت گاز استان آذربایجان غربی مسئولیت دریافت و توزیع گاز ، حفظ و نگهداری تأسیسات و ابنیه مرتبط با فعالیت ها، ارائه خدمات به متقاضیان و مشترکین گاز طبیعی، فروش گاز، اهتمام در ارتقاء کیفیت خدمات قبل و بعد از فروش به مشترکین، مطالعات فنی- مهندسی، اقتصادی و طراحی و اجرای طرحهای گازرسانی و ایجاد، احداث و توسعه تأسیسات و ابنیه لازم ذیربط در سطح استان آذربایجان غربی را بر عهده دارد. مدیریت ارشد شرکت با تاکید بر نگرش ((جلب رضایت مشتری)) ، بهینه سازی مستمر در فرآیندهای گازرسانی، سیستم های حاکم بر شرکت، حفظ محیط زیست و صیانت از انسانها را سرلوحه وظایف خویش قرارداده است. همه ما اعتقاد داریم تحقق موارد فوق در سایه اهداف زیر قابل دستیابی است:
ارتباط مستمر با مشتریان ، کارکنان و سایر طرف های تجاری ذینفع و احترام گذاشتن به انتقادات و جلب نظرات آنان.
بهبود مستمر کلیه فرآیندهای شرکت در جهت کاهش ریسک خطرات، ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات، ایمنی کارکنان وگروههای ذینفع و حفظ محیط زیست .
آموزش مستمر و فراگیر به منظور ارتقاء مهارت، صلاحیت و دانش کارکنان بعنوان سرمایه های ارزشمند شرکت با بهره گرفتن از تکنولوژی روز و زمینه سازی برای بروز نوآوری و خلاقیت کارکنان.
شناسائی و مدیریت تامین کنندگان در جهت تحصیل محصولات وخدمات با کیفیت، حفظ محیط زیست و کاهش خطرات.
استفاده بهینه از امکانات، تجهیزات، انرژی و سایر منابع مورد نیاز فرآیندها به منظور استمرار و پایداری جریان گاز و خدمت رسانی به مشتریان.
تبعیت از قوانین و مقررات مرتبط بادامنه خدمات شرکت درزمینه های کیفت، ایمنی ومحیط زیست به منظور ایجادفضای کاری ایمن ومحیط زیست عاری از آلودگیها.
بازنگری اهداف و بهبود مستمر عملکرد شرکت درزمینه های کیفی، ایمنی و بهداشت شغلی و زیست محیطی.
مسئولیت اجرای خط مشی ها بر عهده تمامی پرسنل بوده و مدیر عامل شرکت مسئولیت اصلی نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده دارد .
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
دستیابی به اهداف علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد، به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش اعتبار می یابد و نه موضوع (خاکی، ۱۳۸۷، ۱۵۵). تقریبا پیشرفت در هر زمینه از علم، تابع تلاش های حاصل از پژوهش نظام مند است. بر این اساس، اغلب از تحقیق و پژوهش به عنوان زیربنای پیشرفت علمی یاد می کنند. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که پژوهشگر مشخص نماید اتخاذ چه شیوه ای او را هر چه دقیق تر، آسان تر و مقرون به صرفه تر به پاسخ برای پرسش تحقیق مورد نظر می رساند و یا منظور از روش شناسی تحقیق نحوۀ گردآوری داده ها، تحلیل و پردازش آن ها می باشد، انتخاب روش مناسب تحقیق به اهداف، ماهیت و موضوع تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد. در این فصل تلاش گردیده است تا اسلوب اساسی تحقیق (روش پژوهش)، متغیر های مورد بررسی، جامعه آماری، شیوه و ابزار های جمع آوری داده ها و روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها معرفی شوند.
۳-۲ روش پژوهش
تحقیقات علمی بر اساس هدف محقق به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای تقسیم می شوند، این تحقیق از نظر هدف کاربردی می باشد زیرا نتایج طرح برای بهبود عملکرد کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان غربی لازم است. تحقیق کاربردی تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای خارج وجود دارد (خاکی،۱۳۸۳ ،۹۴). هدف محقق در این تحقیق، بررسی آن چه هست بدون هیچ گونه دخالت یا استنتاج ذهنی، گرفتن نتیجه عینی از «واقعیت»، و در نهایت یاری دادن به فرایند تصمیم گیری می باشد. چون این تحقیق به توصیف و مطالعه «آنچه هست» می پردازد، بنابراین روش تحقیق مناسب در این تحقیق، توصیفی است. از طرفی چون این تحقیق رابطۀ بین دو متغیر در یک جامعه را بررسی می کند، در زمره طرح های همبستگی می باشد. از آن جایی که در تحقیقات توصیفی ویژگی های جامعه مورد مطالعه از طریق پیمایش مورد بررسی و آزمون قرار می گیرد، تحقیق حاضر یک نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. برای بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه آماری روش تحقیق پیمایشی به کار می رود. در این روش از افراد سؤال های متعددی دربارۀ رفتارها، نگرش ها و نظرات شان پرسیده می شود، و به طور کلی این نوع مطالعات به توصیف پدیده ای خاص در محیطی معین می پردازند که برای آزمون نظرها یا پاسخگویی به پرسش های پژوهش به کار می روند و شامل توصیف و نتیجه گیری می باشند، از طرف دیگر به تحلیل وضعیت هر یک از عوامل و متغیر های پژوهش نیز پرداخته می شود (سرمد و دیگران، ۱۳۸۷). همچنین از آن جایی که این تحقیق در یک سازمان واقعی، عینی و پویا (زنده) صورت گرفته است، و پژوهشگر در شرایط زندگی واقعی یک سازمان حضور پیدا می کند، این پژوهش در زمره مطالعات میدانی قرار می گیرد؛ در مطالعه میدانی پژوهشگر ابتدا موقعیت اجتماعی و یا مؤسسه ای را در نظر می گیرد و سپس روابط بین نگرش ها، ارزش ها و رفتار های افراد و گروه های موجود در موقعیت را مطالعه می کند. او هیچ موقعیت مستقلی را دستکاری نمی کند (خاکی، ۱۳۸۷، ۲۱۶).
۳-۳ جامعه آماری پژوهش
دانستن این که چه نوع داده هایی را باید جمع آوری کرد، لازم است اما کافی نیست. بایستی حدود میدان تحقیق در فضای جغرافیایی و اجتماعی و در زمان تعیین شود. به طور کلی جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشخصه و مشترک باشند (سرمد و دیگران، ۱۳۸۷، ۱۷۶).
جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان رسمی شرکت گاز استان آذربایجان غربی می باشد که تعداد آنها ۲۰۹ نفر است.
۳-۳-۱ حجم نمونه
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شود، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد.(خاکی،۱۳۸۳،ص۲۵۰)
برای محاسبه حجم نمونه آماری از رابطه زیر(فرمول کوکران) استفاده شده است که حجم نمونه آماری طبق محاسبات انجام شده برای شرکت گاز استان آذربایجان غربی ۱۳۵ نفر بدست آمده است:
در این فرمول داریم:
N حجم جامعه آماری N= 209
P احتمال نسبت برخورداری از صفت مورد نظر p=0.5
q احتمال نسبت عدم برخورداری از صفت مورد نظر q=0.5
d دقت احتمالی مطلوب ( نصف فاصله اطمینان) d=0.05
t درجه یا ضریب اطمینان ۹۵ درصد t=1.96
۳-۴ ابزار جمع آوری داده ها
برای اجرای هر نوع تحقیق، داده هایی گردآوری می شود که با بهره گرفتن از آن ها فرضیه ها مورد آزمایش قرار می گیرند، و یا این که پرسش های تحقیق بررسی و پاسخ داده می شود .محقق در علوم اجتماعی داده ها را به دو دلیل کاملاً متفاوت گردآوری می کند. یا در نظر دارد آن ها را همان طور که هستند مطالعه کند، یا این که امیدوار است که در این داده ها اطلاعات مفیدی برای مطالعه موضوع دیگری بیابد. به طور کلی هدف هر تحقیقی، دستیابی به داده هایی است که از طریق آن ها بتوان فرضیه هایی که به عنوان پاسخ احتمالی و موقتی برای مسأله تحقیق مطرح شده اند را آزمون کرد (خاکی، ۱۳۷۸، ۱۵۶). ابزار های عمده در تحقیق حاضر برای جمع آوری داده ها، مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و پرسشنامه می باشد، که در ادامه این روش ها به بحث گذاشته خواهند شد.
۳-۴-۱ مطالعات کتابخانه ای:
برای تعریف مسأله و بررسی سوابق تحقیق، هر محققی قبل از شروع تحقیق و هنگامی که به موضوع ویژه ای برای تحقیق علاقمند شده است، ناگزیر از مراجعه به کتابخانه خواهد بود. با مطالعه کتاب ها، مقاله ها و تحقیقات دیگران که در حوزه موضوع مورد علاقه اوست، محقق می تواند موضوع تحقیق خود را بیشتر بشناسد و ابعاد آن را ببیند و هدف یا اهداف خود را خالص تر و رساتر سازد. یک تحقیق علمی حتی به صورت پایان نامه فصلی مشتمل بر سابقه ای می باشد که در آن محقق به اختصار آن چه را که دربارۀ موضوع تحقیق او تا زمان حال وجود دارد، با توجه به تعداد، محتوی و حجم منابع موجود به گونه ای مناسب انتخاب می کند (نادری و همکاران، ۱۳۷۵، ۱۹۷). در تحقیق حاضر برای گردآوری و تدوین ادبیات مربوط به موضوع تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است.
۳-۴-۲ پرسشنامه:
داده های مورد نیاز جهت آزمون های آماری و دستیابی به اهداف تحقیق از طریق میدانی (پرسشنامه استاندارد) جمع آوری شده اند. پرسشنامه، روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است، و مجموعه ای از سؤالات و عبارات گویا می باشد که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را ارائه می کند و این پاسخ ها، داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد (مقیمی، ۱۳۷۷، ۲۹). پرسشنامه تحقیق متشکل از دو دسته سؤال است. دسته اول به منظور تعیین و مشخص شدن مشخصات نمونه آماری از لحاظ جنسیت، سن، سطح تحصیلات و سنوات خدمت؛ و دسته دوم که خود شامل دو بخش است و به منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق حاضر تنظیم گریده است. برای سنجش کیفیت زندگی کاری از پرسشنامۀ ۲۵ سؤالی استاندارد که بر اساس الگوی والتون استخراج شده است و برای سنجش عملکرد کارکنان از پرسشنامۀ ۲۲ سوالی استاندارد هرسی و بلانچارد استفاده گردیده است. پاسخ به این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت به صورت خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد می باشد. با توجه به پرسشنامه ها و یافته های پژوهش می توان رابطۀ میان کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان را در جامعه آماری مورد نظر بررسی کرد.
جدول ۳-۱ اطلاعات مربوط به متغیرها، زیرمتغیرها و سؤالات کیفیت زندگی کاری
متغیر اصلی | زیرمتغیر فرعی | شاخص ها | سؤالات اختصاص یافته |
کیفیت زندگی کاری | پرداخت منصفانه |
فرم در حال بارگذاری ...