رفتار کارآفرینانه
تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای پژوهش
در انجام تحلیل عاملی، ابتدا باید از این مساله اطمینان حاصل شود که میتوان دادههای موجود را برای تحلیل مورد استفاده قرار داد. برای اطمینان از این امر از شاخص KMO استفاده میشود. با بهره گرفتن از این آزمون میتوان از کفایت نمونهگیری اطمینان حاصل نمود. این شاخص در دامنه صفر تا یک قرار دارد، اگر مقدار شاخص نزدیک به یک باشد، دادههای مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند و در غیر اینصورت نتایج تحلیل عاملی برای دادههای مورد نظر چندان مناسب نمیباشد (مؤمنی و همکاران،۱۳۹۲).
آزمون کروی بودن بارتلت[۱۰۸] این فرضیه را آزمون میکند که ماتریس همبستگی یک ماتریس همانی است یا خیر. اگر ماتریس همبستگی، یک ماتریس همانی باشد، در این صورت متغیرها با هم ارتباطی ندارند و در نتیجه امکان شناسایی عوامل جدید بر اساس همبستگی بین متغیرها وجود ندارد. امّا اگر همانی نباشد، در این صورت متغیرها با هم ارتباط دارند و در نتیجه امکان شناسایی عوامل جدید بر اساس همبستگی بین متغیرها وجود دارد. این آزمون به بررسی مرتبط و مناسب بودن متغیرها برای کشف ساختار میپردازد. مقادیر کوچک (کمتر از ۰۵/۰) برای سطح معنیداری نشان میدهد که ماتریس همبستگی بین متغیرها، همانی نیست و تحلیل عاملی برای دادههای موجود مفید خواهد بود.
۴-۲-۱. مدل اندازه گیری متغییر هوش استراتژیک
جدول شماره ۴- ۱۵، نتایج شاخص کی. ام. او و آزمون بارتلت را در مورد متغییر هوش استراتژیک نشان میدهد.
جدول ۴-۱۵: نتایج شاخص کی. ام. او و آزمون بارتلت سازه هوش استراتژیک
ضریب کفایت نمونهگیری کی. ام. او
۸۳۹/۰
آزمون کرویت بارتلت
کای. اسکور
۳۳۵/۱
درجه آزادی
۲۵۳
سطح معنیداری
۰۰۰/۰
همانطور که در این جدول مشاهده میشود، مقدار ضریب کفایت نمونهگیری کی. ام. او حدود ۸۳/۰ شده است که این عدد نشان دهنده کفایت دادههای مربوط به متغییر هوش استراتژیک برای اجرای تحلیل عاملی است. سطح معنیداری ۰۰۰/۰ آزمون بارتلت نیز نشان میدهد که متغیرهای پژوهش برای کشف ساختار عاملی مناسب هستند و انجام تحلیل عاملی برای دادههای موجود مفید خواهد بود.
مدل اعداد معنا داری به این دلیل ارائه میشود که بدانیم آیا رابطه بین سازه و بعد و رابطه بین بعد و شاخص معنادار است یا خیر. مدل اعداد معنا داری یا همان T-Value، میزان معنادار بودن هر یک از پارامترها را نشان میدهد و چنان چه مقدار آن بزرگتر از قدر مطلق ۹۶/۱ باشد، پارامترهای مدل معنا دار هستند. در تحلیل عاملی مرتبه اول رابطه بین مؤلفهها با ابعاد سنجیده میشود و در تحلیل عاملی مرتبه دوم به طور کلی رابطه ابعاد با مفهوم یا سازه( متغییر پنهان) سنجیده میشود.
در مدل مرتبه اول گزارش خروجی نرم افزار مربوط به شاخصهای برازش مدل اندازه گیری سازه هوش استراتژیک شاخصهایی که دارای بارهای عاملی کمتر از قدرمطلق۹۶/۱( سؤالات ۳ و ۱۰) حذف شدند، اما مدل باز هم برازش مناسبی را نشان نداد که در مدل مرتبه دوم مؤلفه هوش هیجانی (دارای بیشترین خطا به میزان ۹۲/۷ و کمترین بارهای عاملی) حذف شد که در این حالت مدل برازش بسیار مناسبی را نشان داد.
شکل ۴-۱: مدل برازش یافته مرتبه دوم تحلیل عاملی سازه هوش استراتژیک
همانطور که در گزارش خروجی نرم افزار مربوط به شاخصهای برازش مدل اندازه گیری سازه هوش استراتژیک (مدل مرتبه دوم) نشان داده شده است با حذف شاخص اول یعنی هوش هیجانی ( سؤالات یک تا شش پرسشنامه هوش استراتژیک)، RMSEA عدد ۰۰/۰ که کوچکتر از ۰۸/۰ ، P-Valueمقدار یک را نشان میدهد که بیشتر از ۰۵/۰ است که نشان میدهد برازش مدل مورد نظر بعد از حذف شاخص اول به برازش بسیار مناسبی رسیده است.
شکل شماره۴-۲. مدل برازش یافته اندازه گیری سازه هوش استراتژیک را در حالت تخمین استاندارد نشان میدهد .
شکل ۴-۲: مدل برازش یافته اندازه گیری سازه هوش استراتژیک در حالت تخمین استاندارد
همانطور که در نمودار مشخص شده است تمامی ابعاد در نظر گرفته شده به جز بعد هوش هیجانی برای کلیه سؤالات مربوط به متغییرهای مدل دارای همبستگی بالای ۴/۰ میباشد و میتوان گفت که سؤالات مورد نظر از قدرت تبیین خوبی برخوردار است(گزارش نرم افزاری این نتایج در بخش پیوست آمده است).
۴-۲-۲. مدل اندازه گیری متغییر توسعه سازمانی
جدول شماره ۴- ۱۶، نتایج شاخص کی. ام. او و آزمون بارتلت را در مورد متغییر توسعه سازمانی را نشان میدهد.
جدول ۴-۱۶: نتایج شاخص کی. ام. او و آزمون بارتلت سازه توسعه سازمانی
ضریب کفایت نمونهگیری کی. ام. او
۷۷۷/۰
آزمون کرویت بارتلت
کای. اسکور
۹۵۲/۱
درجه آزادی
فرم در حال بارگذاری ...