وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای نگارش مقاله با موضوع تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان های خصوصی- فایل ۴

 
تاریخ: 05-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد در شعب بانک انصار در غرب تهران
۱-۵-۲- اهداف فرعی
بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری در ارائه خدمات
بررسی رابطه بین مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات
بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سودآوری شرکت
۱-۶- فرضیه های پژوهش
۱-۶-۱ فرضیه اصلی پژوهش
بین مدیریت دانش و عملکرد سازمان رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۶-۲ فرضیات فرعی پژوهش
بین مدیریت دانش و نوآوری در ارائه خدمات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بین مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بین مدیریت دانش و سودآوری شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۱-۷ روش شناسی تحقیق
۱-۷-۱ نوع روش تحقیق
روش تحقیق مذکور از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و همبستگی می باشد.
۱-۷-۲ روش های گردآوری داده ها
اطلاعات اولیه برای انجام تحقیق با بهره گرفتن از روش های کتابخانه ای ( ابزارهای اکتشافی کتابخانه ای، همچون کتابها، مقالات، پایان نامه ها و متون دیجیتال) به منظور کسب اطلاعات پیرامون مفاهیم مطرح شده در تحقیق، حاصل شد و بر این اساس اهداف و فرضیات تحقیق تدوین گردید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در اطلاعات تکمیلی از روش های غیر کتابخانه ای- روش میدانی و ابزارهایی مثل مصاحبه با صاحب نظران و اساتید و همچنین پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات بهره گرفته شد.
۱-۷-۳ روش تجزیه تحلیل اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در ابتدا به بررسی نرمال بودن داده ها از طریق آزمون کولموگروف – اسمیرنف پرداخته و و تعیین روابط بین متغیرها و همچنین اثرات متغیرهای وابسته/ مستقل از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .
اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها بوسیله نرم افزار spss مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفته است.
روش این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. بر اساس ارتباط بین متغیرها نیز از نوع همبستگی بوده و از نظر روش جمع­آوری داده ­ها از نوع پژوهش­های مقطعی است. همچنین این تحقیق بر اساس هدفی که دارد از نوع پژوهش­های کاربردی است.
۱-۸- تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات فنی و تخصصی پژوهش
عملکرد سازمانی: عملکرد سازمانی مفهوم گسترده­ای است که آن­چه را که شرکت تولید می­ کند و نیز حوزه­ هایی را که با آن در تعامل است، در بر می­گیرد. به عبارت دیگر عملکرد سازمانی به چگونگی انجام ماموریت­ها، وظایف و فعالیت­های سازمانی و نتایج حاصل از انجام آن­ها اطلاق می­ شود (صفرزاده و دیگران، ۱۳۹۱). عملکرد سازمانی دارای ابعاد مختلفی است. بسیاری از محققان در مورد عملکرد سازمانی فقط جنبه­ های مالی آن­را در نظر می­گیرند؛ در صورتی که نتایج غیر مالی مانند نتایج فرآیندی، توسعه خدمات جدید، بهبود توانایی در جذب، آموزش و توسعه را بایستی در نظر داشت و در سیستم­های مدیریت دانش بایستی اندازه ­گیری­های مالی و غیر مالی را با یکدیگر ترکیب کرد.
نوآوری: در ادبیات نوآوری تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. بیت و خاسانه[۳] (۲۰۰۵) نوآوری را این­گونه تعریف کرده ­اند که نوآوری یعنی پذیرش و کاربرد روش­ها و دانش جدید، شامل توانایی یک سازمان برای پذیرش یا خلق عقیده­های جدید و کاربرد این عقاید در توسعه و اصلاح محصولات، خدمات، رویه­ ها و فرایندهای کاری جدید است. در تعریفی دیگر از راجرز (۱۹۸۸) نوآوری عبارتست از هر نوع تفکر، رفتار یا چیزی­که به­ طور کیفی نسبت به اشکال موجود جدید و تازگی دارد (یوسفی و دیگران، ۱۳۹۰).
مدیریت دانش: تعریف مدیریت دانش کار آسانی نیست. نویسندگان مختلف از دیدگاه های مختلف و با رویکرد های متفاوت به تعریف مدیریت دانش پرداخته‌اند.از دیدگاه رابیتز مدیریت دانش، شامل همه‌ی روش هایی است که سازمان، دارایی های دانش خود را اداره می کند که شامل چگونگی جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال، بکار گیری، به روز سازی و ایجاد دانش است.گراور و مدهاوم نیز مدیریت دانش را مدیریت صریح و سیستماتیک دانش حیاتی و فرایندهای مربوط به ایجاد، سازماندهی، انتشار و استفاده و اکتشاف دانش تعریف کرده اند(علی پور،۱۳۹۰).
پرز معتقد است مدیریت دانش عبارت است از گردآوری دانش،قابلیت های عقلانی و تجربیات افراد یک سازمان و ایجاد قابلیت بازیابی برای آنها به عنوان یک سرمایه سازمانی. نیومن بر این باور بود که مدیریت دانش مجموعه ای از پدیده هایی است که پدیدآوری،اشاعه و بکارگیری دانش ذهنی و عینی در یک سازمان را در بر می گیرد. برای درک صحیح از این تعاریف نیازمند این هستیم که دانش را جدای از داده و اطلاعات تبیین و تعریف نماییم.
داده: داده یک واقعیت از یک موقعیت و یا یک مورد از یک زمینه خاص بدون ارتباط با دیگر چیزهاست.
اطلاعات: اضافه کردن زمینه و تفسیر به داده ها و ارتباط آنها به یکدیگر، موجب شکل گیری اطلاعات می شود.
دانش: اضافه کردن درک و حافظه به اطلاعات موجب توسعه طبیعی پس از اطلاعات می گردد. خلاصه سازی هر چه بیشتر (انباشت) اطلاعات اولیه به دانش منجر می شود. دانش را در این حالت می توان بینشهای حاصل از اطلاعات و داده هایی تعریف کرد که می تواند به روش های مختلف و در شرایط گوناگون موثر و قابل تقسیم باشد. دانش به حداقل رساندن جمع آوری و خواندن اطلاعات است نه افزایش دسترسی به اطلاعات. دانش کارآمد کمک می کند تا اطلاعات و داده های ناخواسته حذف شوند (میثم نوروزیان،۱۳۸۴).
چرخه مدیریت دانش:
فرایند مدیریت دانش شامل ۴ مرحله می باشد که در سازمان به این­صورت انجام می­گیرد: در مرحله اول باید دانش موجود در سطح سازمان و منابع آن (اعم از دانش تصریحی و تلویحی نزد افراد، بانک های اطلاعاتی،مستندات و … ) مورد شناسایی واقع شده و سپس جمع آوری گشته و به صورت مناسبی ذخیره سازی شود. سپس برای اینکه دانش با ارزش شده و به هم­افزایی و زایش مجدد منجر کرد، باید دانش میان افراد به اشتراک گذاشته شود. پس از این مرحله باید از دانش کسب شده در جهت اهداف سازمان استفاده شود.و در مرحله آخر با ورود اطلاعات جدید به سیستم خلق دانش انجام می­گیرد.
تسهیم دانش: فرایندی است که از آن طریق افراد به تبادل دوجانبه دانش خویش با یکدیگر پرداخته، دانش فردی به دانش سازمانی تبدیل می­ شود و به­ طور بالقوه به­وسیله این فرایند، فرصت برای یادگیری تجربه ­های جدید و فرصتی برای تمرین و به اجرا گذاشتن تجربه­ها، مهارت ­ها و توانایی­ها فراهم می­ شود (هادی­زاده مقدم و دیگران، ۱۳۹۲).
ایجاد دانش: ایجاد دانش عبارتست از فعالیت­هایی که مرتبط با ورود دانش جدید به سیستم است که شامل توسعه، کشف و تسخیر دانش می­ شود (مجیدیان و دیگران، ۱۳۸۸).
۱-۹- قلمرو پژوهش
قلمرو موضوعی پژوهش
قلمرو موضوعی این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد سازمان می باشد
قلمرو زمانی پژوهش
این تحقیق به مدت شش ماه از زمان تصویب طرح پیشنهادی آن به طول خواهد انجامید . البته این زمان با توجه به تصویب ، تدوین ادبیات نظری تحقیق ، توزیع پرسشنامه و جمع آوری آنها و در نهایت تجزیه و تحلیل اطلاعات تخمین زده می شود.
قلمرو مکانی پژوهش
تحقیق حاضر در بانک انصار شعب غرب تهران انجام شده است.
۱-۱۰ جمع بندی فصل اول
در دنیای کسب و کار امروزی بخش عظیمی از فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات و دانش است و زمان کمتری برای کسب تجربه و بدست آوردن دانش در دسترس است. در این شرایط سازمانها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت می پردازند، در صورتی که محصولات و خدمات سازمان­ها هر روز پیچیده تر شده و سهم اطلاعات در آنها افزایش می­یابد. در این میان مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت مناسبی را برای ایجاد بهبود در عملکرد سازمان و همچنین مزایای رقابتی ایجاد می­ کند. از این رو در این تحقیق به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانهای خصوصی پرداخته می شود.
همانگونه که در این فصل عنوان شد متغیرهای تحقیق شامل مدیریت دانش و عملکرد سازمانی می باشد و تحقیق بر پایه ۱ فرضیه اصلی که رابطه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی را مورد ازمون قرار می دهد و ۴ فرضیه فرعی که رابطه مدیریت دانش را با ابعاد عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار می دهد بنا نهاده شده است.
در این فصل علاوه بر مدل مفهومی و فرضیات به روش شناسی تحقیق، تعاریف عملیاتی و قلمرو تحقیق اشاره شده است.


فرم در حال بارگذاری ...

« نقش اصلاح هندسی معابر در وقوع تصادفات ترافیکی درون شهری مطالعه ...ارائه مدل جدیدی از مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش و بررسی رفتار لرزه ... »
 
مداحی های محرم