مینگرز [۱۵۳]خاطر نشان می کند، اگر چه فناوری اطلاعات، تعریفکننده بلافصل سیستمهای اطلاعاتی هستند، اما در واقع سیستمهای اطلاعاتی بخشی از حوزه وسیعتر زبان و ارتباطات انسانی است. یعنی سیستمهای اطلاعاتی در واکنش به ابتکارات فناوری و روابط متقابل آن با جامعه انسانی به صورت کامل و بیوقفه پیشرفت کرده و یا تغییر خواهد کرد(رودساز و همکاران ،۱۳۹۰،۱۳)
چک لند[۱۵۴] و هال ول[۱۵۵]متذکر شده اند، که بسیاری از افراد، هنگام تمیز دادن بین فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی دچار مشکل میشوند. زیرا به نظر میرسد که فناوری بر طرز فکر کردن آنها در مورد سیستم اطلاعات اصلی که فناوری از آن پشتیبانی کرده است، تاثیر می گذارد. چک لند همچنین یادآور می شود که وجود سیستمهای اطلاعات برای خدماترسانی، کمک و پشتیبانی از افرادی است، که در جهان واقعی اقدام کرده اند. وی تاکید می کند که برای ایجاد سیستمی که کاربران پشتیبانی موثری داشته باشد، اولا لازم است که بفهمیم که چه چیزی باید پشتیبانی شود، زیرا طریقه توصیف آن تعیین می کند که برای خدمات پشتیبانی از آن چه چیزی ضروری است این امر سرنخی را به دست ما میدهد تا بفهمیم چرا سازمانها در تشخیص منافع حاصله از سرمایه گذاری خود در فناوری اطلاعات دچار مشکل میشوند (سرمایه گذاری اغلب در فناری صورت میپذیرد، بدون اینکه ماهیت فعالیتهایی را که فناوری از آنها پشتیبانی می کند را بفهمیم یا تحلیل کنیم) خواه به صورت استراتژیکی یا به صورت عملیاتی باشد(همان منبع ص۱۵)
اطلاعات بین افراد و گروه ها در یک محیط اجتماعی در حال تبادل و گردش میباشد. در واقع همان گونه که در شکل پایین نشان داده شده است، در سازمانها اطلاعات ممکن است به عنوان منابع مهم تلقی شوند، که بوسیله فناوری اطلاعات و سیستم اطلاعاتی پشتیبانی شوند و سیستم اطلاعاتی به عنوان عاملی است که باعث تسهیل و رد و بدل شدن (انتقال) اطلاعات بین محیط سازمانی شود(کلارک[۱۵۶]،۲۰۰۱،۱۱۵)
اطلاعات را
اطلاعات را
پشتیبانی می کند
سیستم اطلاعاتی
سیستم اطلاعاتی
قادر می سازد
فناوری اطلاعات
نمودار۹-۲: ماهیت فناوری اطلاعات و سیستم اطلاعاتی(کلارک،۲۰۰۰)
۲٫۳٫۸٫ کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان
فناوری اطلاعات در سازمان کاربردهای متنوعی دارند. امروزه بسیاری از فعالیتهای سازمانی با بهره گرفتن از فناوریهای اطلاعاتی صورت میگیرد. این امر موجب افزایش سرعت انجام فعالیتها و بالا رفتن دقت و سطح اطمینان آنهاست . گسترش بکارگیری فناوری اطلاعات در انجام امور به حدی است، که در صورت عدم وجود فناوریهای اطلاعات انجام بسیاری از انها، اگر غیر ممکن نباشد با دشواری رو به رو بوده و سطح کارایی به طور بارزی کاهش مییابد. کاربردهای فناوری اطلاعات به نظر اکثر صاحبنظران به سه گونه کاربرد عملیاتی، کاربرد اطلاعاتی و کاربرد استراتژیک تقسیم میشوند، این سه کاربرد در دل هم هستند که هر سازمانی با توجه به نوع فعالیت خود، ترکیبی از آنها را به کار میگیرد.
۲٫۳٫۸٫۱٫ کاربردهای عملیاتی
استفاده از فناوری اطلاعات، در یک وظیفه تخصصی را کاربرد عملیاتی فناوری اطلاعات میگویند. تهیه لیست حقوق کارکنان، تهیه فاکتورهای فروش، پیش بینی موجودی، برنامه ریزی تولید، توزیع و تخصیص نیروی کار، هزینهیابی صنعتی، نگهداری و تعمیر عملیات و سایر وظایف تخصصی از جمله زمینه های کاربرد عملیاتی فناوری اطلاعات هستند. در جدول(۲-۷ )نمونههایی از کاربردهای عملیاتی فناوری اطلاعات ذکر شده است.
در سطح کاربرد عملیاتی، فناوری اطلاعات موجب گسترش اتوماسیون امور میگردد و در نتیجه به انجام امر پیچیده به طرز سریع و اقتصادی کمک می کند. در عین حال کاربرد عملیاتی به یافتن راههای سادهسازی و عملیات میانجامد، به طوری که سیستم سازمان کاراتر میگردد و از منابع انسانی و ماشین استفاده بهتری به عمل آید(بارلینگیم[۱۵۷]،۱۹۶۱،۱۲۱).
در کل، کاربردهای عملیاتی چهار نتیجه را به دنبال دارد:
افزایش بهرهوری
افزایش نسبت اثربخشی به هزینه از طریق کاهش هزینه های عملیاتی
ارائه روشهای کنترل فعالیتهای منابع انسانی
افزایش قدرت رقابت سازمان در اثر پیشرفتهای حاصله در کنترل کیفی و نوآوریها.
بکارگیری فناوری اطلاعات در سطوح عملیاتی موجب افزایش بهرهوری میگردد. مدیران اساسا با این انگیزه به سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات میپردازند، که امکان افزایش تولید را در مقدار ثابت داده ها میسر می کند. در یک محیط تولیدی استفاده از وسایل و تجهیزات رایانهای، سطح ضایعات را به حداقل رسانده و سطح تولید را بالا میبرد. همچنین کاهش ساعات کار ماشین و نیروی انسانی که در اثر بکارگیری تجهیزات رایانهای حاصل می شود. هزینه را کاهش داده و نسبت اثربخشی به هزینه را افزایش میدهد.
جدول ۷-۲:کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان(بارلینگیم،۱۹۶۱،۱۲۱)
کاربرد عملیاتی | کنترل موجودی، نگهداری و تعمیرات، حسابداری مالی، خرید، کنترل تجهیزات، کنترل حسابها، کارگزینی، کنترل کیفیت، متن نگاری، کنترل پروژه و سایر موارد |
کاربرد اطلاعاتی | برنامه ریزی آموزشی، تحقیقات بازاریابی، تحقیق و توسعه، تحقیق در عملیات، تشکیلات و روشها، روابط عمومی، حمل و نقل، پیش بینی فروش، مدارک پرسنلی، دفترداری، تحلیل ریسک و سایر موارد |
کاربرد استراتژیک | بهبود کیفیت کسب و کار، بهبود کارایی و هزینه، بهبود عملکرد و اثربخشی تجاری و سایر موارد |
۲٫۳٫۸٫۲٫ کاربردهای اطلاعاتی
زمینه دیگر فناوری اطلاعات، کاربرد اطلاعاتی است. فناوری اطلاعات در ایفای نقش اطلاعاتی، جمعآوری، ذخیره و انتظارات اطلاعات را تسهیل مینماید. به عبارت دیگر، اگر رایانه و سایر فناوریهای اطلاعاتی در نقش کاربرد عملیاتی به عنوان یک وسیله و ابزار میکانیکی تبدیل داده به ستاده عمل می کنند، در نقش اطلاعاتی به عنوان یک عنصر هستهای در جمع آوری، انتقال و انتشار عناصر و عوامل اطلاعاتی به شمار میروند. نقش اطلاعاتی به کنترل و انتشار اطلاعات براساس اهداف، مقررات و استانداردهای سازمان کمک مینماید. مهمترین این کاربردها عبارتند از :
فناوری اطلاعات به انتشار سریع اطلاعات رسمی در درون سازمان بین واحدهای اصلی و فرعی و همچنین بین سازمانها کمک می کند.
فناوری اطلاعات به هماهنگی بیشتر بین واحدهای اصلی و فرعی سازمان میانجامد.
بکارگیری فناوری اطلاعات موجب دستیابی به سیستم اطلاعات مدیریت استاندارد میگردد.
فناوری اطلاعات به تامین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری سرعت و دقت میبخشد(زفان[۱۵۸]،۱۹۹۲،۲۳)
فرم در حال بارگذاری ...